Hallo, dit is mijn eerste post op het forum.
Ik heb beperkte ervaring met electronica maar wel erg geinteresseerd en bouw inmiddels mn eerste circuitjes met veel plezier. Daarnaast ben ik al jaren audio experimenteerder. Ik wil graag het volgende doen:
Ik heb een Technics SL-D2 platenspeler welke is uitgerust met pitchcontrol. Ik wil echter dat het spectrum van harder en zachter veel groter wordt. Hij moet dus heel langzaam en ook een stuk sneller kunnen draaien. Nu heb ik hem eens opengeschroefd en ik vind daar bij het pitchwieltje een "VR3" op de printplaat staan, een variabele resistor. Als ik die meet vind ik waarden van geen tot 20k ohm.
Nu komt het moeilijke gedeelte en dat is bepalen wat ik moet veranderen om tot een interessant resultaat te komen. Belangrijker voor mij is het langzamer draaien dan sneller draaien. Ik kan me indenken een potmeter ertussen te zetten maar geen idee met welke waarden ik bereik dat ik zak tot 5 of 10 toeren per minuut.
Iemand die kan bijspringen hierin?
dank,
~daobra
Hi, welkom op het forum 
Ik weet niet in hoeverre een SL-D2 verschilt van een SL-1200, maar misschien kan je hier wat mee? http://www.aboutdj.nl/tutorials/draaitafels/5-draaitafels/9-afstellen-…
De snelheids-potmetertjes hebben doorgaans een begrenzer-weerstand aan beide zijden zitten.
Hoe dat exact zit in de D2 weet ik niet, maar dat is vrij simpel uit te vissen lijkt me.
Een potmeter erin van de volledige waarde van de oude pot + weerstanden en draaien maar. 
Is toch een direct drive?
Volgens mij stond de "D" na het SL voor DD, en de "B" voor snaar ofwel belt-aandrijving.
[Bericht gewijzigd door KT88 op (18%)]
Ja klopt het is een direct drive inderrdaad. Ik heb een paar weerstandjes gevonden kleintjes maar ik meet 8K ohm? volgens mij nogal veel maar dat kan ik slecht beoordelen.
Na het lezen van het genoemde artikel (bedankt daarvoor), lijkt het erop dat als we de weerstand verhogen het toerental wel omlaag gaat maar de range van de pitchshifter niet veranderd, en dat is jammer. Het idee was om een regelbare weerstand te implanteren die het mogelijk maakt de range een stuk te vergroten. Is dit uberhaupt mogelijk en wat voor soort resistor zou ik kunnen gebruiken. Het moet overigens niet moeilijk zijn een paar draden naar buiten te trekken om de weerstanden of een potmeter aan te koppelen.
thanks.
~daobra