hoi,

Zoals de topictitel al doet vermoeden wil ik een labvoeding gaan bouwen. Ik wilde in de eerste instantie de voeding bouwen van deze site:
http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

Maar aangezien ik een transformator heb die bij 24V 10A kan hebben, vroeg ik mij af op welke manier ik het schema kan aanpassen zodat ik ook daadwerkelijk tot de 10A kan regelen.
De bruggelijkrichter die die 10A aankan heb ik al, flinke condensatoren ook. Daarnaast heb ik 5 stuks 2n3055 tot mijn beschikking.

Aangezien ik vrij weinig ervaring heb met het zelf ontwerpen, vroeg ik me af of jullie me konden helpen hierbij.

Hallo,

ik heb hier een transformator van EREA, type E56TR63, deze heeft 2 apparte secundaire wikkelingen, met elk nog eens een aftakking ( 63VA )

20V  8V      20V   8V
|_____|____|  |_____|____|   

zou ik hiermee een labvoeding kunnen bouwen, zoals deze van de site ( ipv. 2x 12V transfo, 2x 8V ? )

groeten!

deze?

Negative spanning is 2 trafos in serie. De middelste (aanknooppunt) is dan de 0 de andere 2 zijn de V+ en V-.

Het schema gaat als ik het goed heb niet verder dan 1.5A. Idc = 0.6Iac. Dus (1/0.6)*Idc=Iac. 1.5*(1/0.6)=2.5. Dus je trafo moet 2.5A kunnen leveren. 2.5*24 = 60. Dus je hebt ongeveer een 60VA trafo nodig.