hoi,

Zoals de topictitel al doet vermoeden wil ik een labvoeding gaan bouwen. Ik wilde in de eerste instantie de voeding bouwen van deze site:
http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/index.html

Maar aangezien ik een transformator heb die bij 24V 10A kan hebben, vroeg ik mij af op welke manier ik het schema kan aanpassen zodat ik ook daadwerkelijk tot de 10A kan regelen.
De bruggelijkrichter die die 10A aankan heb ik al, flinke condensatoren ook. Daarnaast heb ik 5 stuks 2n3055 tot mijn beschikking.

Aangezien ik vrij weinig ervaring heb met het zelf ontwerpen, vroeg ik me af of jullie me konden helpen hierbij.

Van die 10A hou je na gelijkrichten nog ~6A over.

Maar is de (veel gebouwde) elektuur 82 voeding niet wat voor jou? Met een paar kleine aanpassingen moet 6A wel lukken. (5 torren ipv 3 en een bd911 ipv een bd241)

Anders misschien een EVL ontwerpje (stelen)?

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (10%)]

Ik geloof dat ik mijn transformator verkeerd heb beschreven. De transformator inclusief bruggelijkrichter, torren en condensatoren komen uit een oude 24V 10A gelijkspanningsvoeding. Deze voeding bevatte een printplaat welke de spanning bijregelde, met een trimmer kon de spanning opgeschroefd worden tot 30V.

Ik heb zojuist de trafospanning zonder iets eraan gemeten, deze was 27V.

Wat bedoel je met EVL? Hoe kan ik aan dat elektuur schema komen?

EDIT: Het schema heb ik gevonden

EVL = ELV.

Bij elv willen ze nog wel is leuke schematjes online zetten. Deze bijvoorbeeld.

Dat zijn wel leuke schema's. Maar voor mij toch wat te ingewikkeld. Ik had gehoopt dat het schema uit mijn eerste post simpel te upgraden was.

Ik heb die oude voeding van mij eens goed bekeken en er even een schema bij getekend. In deze voeding stuurt één 2n3055 drie andere aan die de spanning regelen.
Nu dacht ik dus dat ik het schema uit de beginpost van mij kon gebruiken om die eerste 2n3055 aan te sturen, en vervolgens die 3 (eventueel 4) andere er zegmaar in het schema tussen te zetten.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, ik heb namelijk geen programma om dit fatsoenlijk te tekenen.

Mocht het niet duidelijk zijn, dan kan ik wel een poging wagen in Paint.

(btw.: één van de interressante punten van dat schema was dat het ruim binnen het eurokaart formaat valt. Dit is met het oog op mijn etsbak wel een pré)

Dan toch misschien een aangepast Elektuur ontwerp.

Het elektuur 82 schema is op euro formaat (160x100). Als je het schema neemt en met paint boven r18&r19 nog 2 extra torren+weerstanden tekent. En even de weerstanden na kijkt (vermogen) moet het volgens mij lukken.

Het idee dat ik schetste werkt dus niet?

Of zijn er dan meer aanpassingen in dat schema noodzakelijk?

Ik heb dat elektuur ontwerp wel bekeken, maar dat vereist weer een extra voeding.

Kan iemand mij trouwens vertellen waarom in dat schema dat ik wilde bewerken (http://www.electronics-lab.com/projects/power/003/schem.gif) de vermogensweerstand niet aan de emitter van de eindtor heeft zitten?

Die extra voeding is een 2x12V trafo van 1A. Ik heb bij dickbest een paar van die dingen 12-0-12 24VA gehaalt voor een 2.5 euro per stuk.

En de elektuur heeft senselijnen wat wel aardig is als je 10A tot je beschikking hebt.

Hallo,

ik heb hier een transformator van EREA, type E56TR63, deze heeft 2 apparte secundaire wikkelingen, met elk nog eens een aftakking ( 63VA )

20V  8V      20V   8V
|_____|____|  |_____|____|   

zou ik hiermee een labvoeding kunnen bouwen, zoals deze van de site ( ipv. 2x 12V transfo, 2x 8V ? )

groeten!

2*8V is helemaal niet optimaal, met mazzel werkt de voeding dan tot 15V uitgangsspanning.

Dan nog liever de twee 20V wikkelingen parallel en de negatieve spanning apart opwekken met extra trafo en brugcel.

nog even een vraagje, ik zou dan een nieuwe transfo kopen, maar een 2x 12V sec is genoeg? hoe maken jullie hieruit "negatieve spanning" ?

zou ééntje van ongeveer 40-50VA genoeg zijn?

groeten!

deze?

Negative spanning is 2 trafos in serie. De middelste (aanknooppunt) is dan de 0 de andere 2 zijn de V+ en V-.

Het schema gaat als ik het goed heb niet verder dan 1.5A. Idc = 0.6Iac. Dus (1/0.6)*Idc=Iac. 1.5*(1/0.6)=2.5. Dus je trafo moet 2.5A kunnen leveren. 2.5*24 = 60. Dus je hebt ongeveer een 60VA trafo nodig.

het schijnbaar vermogen die opgegeven is, is dit dan het TOTALE, of pér spoel?
dus een 50VA transfo met 2x 12V wikkeling, kan 2A leveren per spoel?

Totale. Je hebt totaal 50VA dat kan bij 12V (parallel) of 24V (serie) zijn.