Op 25 april 2008 09:26:38 schreef SparkyGSX:
Als je nou gewoon je laptopje aan kon sluiten, via RS232 of USB of zo, en alle diagnostische informatie kon uitlezen met vrij beschikbare software, zou het allemaal veel minder problemen op moeten leveren.

Volgens mij kan dat: OBD, OBD2 etc. Zo heeft elke fabrikant wel wat tools. Je kunt zo heel wat gegevens uit je auto toveren. Zelf geen ervaring mee... wel vaak gezien.

Op 25 april 2008 00:58:44 schreef Arco:
Je zou inderdaad verwachten met tegenwoordige bus-systemen dat het aantal kabels kleiner zou worden...
Maar dat is dus niet zo. Een voorbeeld: in een Airbus A380 zit zo'n 500 KM kabel!...

.1 dat vliegtuig is groter dan al zijn voorgangers
.2 er zitten meer systemen in. Laten we even geen appels met peren vergelijken!

Als ik even een mooi vergelijk doe: ik heb 1 ford scorpio 2.3 business edition: DOLLE PRET eena uto zonder bus: alle verbindingen lopen via een onderbemeten zekeringkastje: de auto beschikt over ABS (otioneel traction, heb ik wel op mijn scorpio cosworth zitten) climate control en nog veel meer andere meuk: er lopen 3 polsdikke kabelbomen door die auto achter het dash

als ik bij moderene auto's zeg maar even stijltje renault megane full option. het dash eraf zie: 1 ielige kabelboompje en het werkt.

Wa betreft de dunne draden: deel ruimte (kabelbomen worden dikker, werken minder makkelijk weg.
En vooral kosten!!! als een koplamp ecu ergens 50 cent goedkoper is neemt men die.. Mooi voorbeeld is de BSI van een peugeot 206. is een siemens product en er zitten 10 V relais in: jij mag raden wat die na een paar jaar doen op de accuspanning (tot 14v dus!) Juist en dan kun je ineens geen richting meer aangeven... Pure kosten besparing geweest...

het idee van 1 uC zoals beertje 01 zegt is dus feitelijk wat mijn scorpio is: alleen een ecu op dash, een ecu voor MMS, een ECU voor ABS, een ECU voor sloten. MAar alles systemen zijn VOLLEDIG gescheiden behalve de voeding!!!
Nou dolle pret: de bakken zitten vol met ellende! Zeer slecht idee

BMW heeft Can mooi geimplementeerd: overal CAN en power heen en overal een klein ECU'tje bij: knipperlicht, komlamp 1 ecu, andere module: je spaart dan werkenlijk uit!!

En standaardisatie: ja idd Vaanf de OBD2 stekker of EOBD2 is het wel enigszins iets van standaard, maar wat er WERKELIJK op je bussen staat is een goed bewaard geheim en die diagnose protocollen zijn ook allemaal niet even makkelijk! Soms geven ze een code aan: engine running to lean: Je potverdikkemen: ding loopt te arm, maar WAAROM loopt die te arm.....

in de trucks is het m.u.v. een mek met een sterretje beter geregeld. Maar bij personen auto's timmert iedereen zijn bussen nog steeds dicht! een grote gemiste kans vins ik persoonlijk