Bereik 12Watt zender (BLY87C) + dipool

Hallo,

Wat is jullie ervaring met een 12 Watt zender met een 1/2 golf dipool op +/- 9 meter hoogte (binnenshuis!).
Antenne verticaal opgesteld.
SWR = 1,5:1 (zo'n 4% reflectie).
Volle bebouwing rond om.

Haal namelijk niet echt meer dan +/- 1 km op autoradio.

Gr,
Roger

Antenne binnenhuis en volop bebouwing eromheen zal het bereik flink verkleinen. Op het dak zetten zal al een hoop schelen.

Tja wat betreft bereik is moeilijk te zeggen. Als het rustig is aan de band kan met een Wattje of 10 best een 8-10 km worden gehaald.

Is iig afhankelijk van veel factoren

rob007

Yarr, Matey!

1KM is absoluut veel te weinig!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Als je zolder goed geisoleerd is kom je je straat ook niet uit.
Je zou eens moeten proberen om de antenne buiten te plaatsen, gaat vast beter.

ja, daarom is mijn bijnaam Opperjanker.

Naar buiten met die antenne!
Met 300mW haal ik al 1km

wij hadden voor het testen van onze R&S fabriekssturing 50W een steigerbuis 6m hoog en daar breedbander antenne aangehangen, we zat niet helemaal vrij aan de band maar er zat nog een of andere vaage duitser op, maar we haalden maar 3 km hemelsbreed en toen werd het signaal al snel tekraken en zo en met 4 km was het signaal compleet weg en was het de duitser weer...

Henry S.

Moderator

Dan ben je echt stom bezig!

Op 27 april 2008 10:03:14 schreef opperjanker:
Als je zolder goed geisoleerd is kom je je straat ook niet uit.

Ik denk ook dat het door het geisoleerde dak komt, normaal moet je zelfs met een antenne binnenshuis verder komen dan 1 km.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

denk dat isolatie niet zo`n probleem zijn maar beton en staalconstucties een veel groter probleem veroorzaken.

Als ik met een porto voor mijn HR zwaar in de plus raam sta, lukt het mij niet om normaal een ( repeater )verbinding te maken.
Als ik buiten voor mijn raam sta, werkt het perfect.
Op zolder idem dito, met de porto uit de zolderraam werk ik iedereen.
Mijn zolder heb ik zelf geheel geisoleerd met steenwoldekens met een aluminium vlak.
Mijn neefje werkt ook met een 10Watt FM zendertje, hij heeft z'n dipooltje op 6mtr hoogte en ik ontvang hem door de gehele stad in de auto.
Kortom, proberen om de antenne ergens buiten op te stellen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 27 april 2008 17:38:11 (16%)

ja, daarom is mijn bijnaam Opperjanker.
Anoniem

Op 27 april 2008 14:53:28 schreef meije:
denk dat isolatie niet zo`n probleem zijn maar beton en staalconstucties een veel groter probleem veroorzaken.

Dat denk je maar.Piepschuim en rotswol en glaswol laten radiostraling redelijk goed door, maar staalwol al veel minder.

(grapje) maar wat geen grap is, veel isolatiedekens hebben een dampdichte laag van alufolie aan de binenzijde. Deze dient om de warmtestraling te keren, maar reflecteert tevens radiogolven.

Laten we het maar even onder dit samenvatten: Kooi van Faraday.
@GD, reflecteerd is niet geheel de juiste omschrijving, maar de inductie heft het bronsignaal op ( zie de wiki ).

rob007

Yarr, Matey!

@Roger
Vertel eens als je de antenne buiten geplaatst hebt,
Wat zijn dan je bevindingen? Hoe ver kom je weg dan?
Misschien wel grappig om te lezen strakjes.

Niet te dicht bij het dak plaatsen dan he?
Anders doet ie het misschien nog niet lekker!

Rob007.

[Bericht gewijzigd door rob007 op maandag 28 april 2008 00:03:37 (21%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Laat ik zeker weten!

Moet eerst nog even een goede constructie bedenken hoe ik die antenne kan plaatsen.

Wordt vervolgd...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 27 april 2008 17:38:15 schreef DDSFM:
Laten we het maar even onder dit samenvatten: Kooi van Faraday.
@GD, reflecteerd is niet geheel de juiste omschrijving, maar de inductie heft het bronsignaal op ( zie de wiki ).

Ja duh, dat is nu eenmaal de manier waarop je EM golven moet weerkaatsen in geleiders.
Het aluminiumlaagje in de spiegel in de badkamer werkt heus nèt zo, hoor. Toch maar gewoon weerkaatsing noemen denk ik. :)
Die Wiki opmerking over de "kooi van Faraday" in de bioscoop zal wel niet kloppen. Enig idee hoeveel dat zou kosten? Eentje die GSM tegen houdt? Van die grootte? Uitgesloten.
Je kunt het aan de deuren naar de zaal wel zien. Geen koperfolie en Fahnestock? dan is het ook geen kooi van Faraday.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Ik heb ook mijn twijfels over de cinemazaal die door faradaykooieffect GSMverkeer zou onmogelijk moeten maken.

Ik ben tamelijk vertrouwd met het werken in faradaykooien en dan bedoel ik het echte werk, geen kippehok.
Vorbeeld:
Dubbelwandige verzinkt stalen sandwichplaten die in metalen profielen gevat zijn.
Het geheel is met 16000 bouten aaneengeschroefd en heeft een deur met mescontacten van 600 kg. Inhoud 45m3.

Als je binnen bent en de deur is niet echt in het slot getrokken, kun je zo GSMen.

daar heb ik andere ervaringen mee...

ik ben nu bezig bij een bedrijf daar hebben ze een gewone hal staan 12M hoog en daarin staat een stalen sandwichplaten machineopstelling 10M hoog 20M breed en 40M Lang, geen ontvangst met mobile telefoon (wat een rust!) mogelijk, maakt niet uit welke provider en welke gsm het is gewoon niet mogelijk om te bellen daar binnen!! en buiten gewoon volle bak met de ontvangst ====>>>>waardeloos<<<<====

en dan heb ik natuurlijk nog een probleem mijn radio ook geen ontvangst!

kortom het is wel mogelijk om een telefoon vrije bioscoopavond te hebben!

bprosman

Golden Member

kortom het is wel mogelijk om een telefoon vrije bioscoopavond te hebben!

Is ook wel mogelijk, er is apparatuur te koop die GSM verkeer onmogelijk maakt. Ik weet niet hoe t in NL juridisch zit, in de UK zijn er bioscopen hiervoor aangepakt.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Begin jaren negentig draaide ik met 5 watt (mrf237) en 5 elements onder de kap van een nieuwbouwhuis minstens 30 kilometer ver. Met condities werd dat soms het dubbele. Twaalf watt(bly87c) moet zeker verder kunnen komen dan 1 km. In die tijd werd de bly87 vaak gebruikt in een lineair om juist meer bereik te hebben....Ik ben inderdaad heel benieuwd wanneer de antenne buiten komt.

groet, Hans

Frederick E. Terman

Honourable Member

@meie: Jij zit ook in een omgeving waar je met 5kW FM moet piraten om door iemand gehoord te worden. Daar zal de dichtsbijzijnde GSM mast óók niet om de hoek staan.. ;)

Er is natuurlijk verschil tussen:
a) zoveel verzwakking dat een toch al niet zo sterk signaal nu net niet meer bruikbaar is, en
b) zoveel verzwakking dat een GSM mast in 't zicht niet meer bruikbaar is.

Wij hebben ook zo'n kooi.. hij is beslist HF-dichter dan een bioscoop.

Een GSM stoorder is veel goedkoper. Verboden weliswaar, maar hé, dit zijn de lage landen, daar doet ieder wat hem goeddunkt.. en de mééste filmkijkers zullen niet klagen!

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

I woon net als meije achteraf alleen niet in de achterhoek. Ik heb buiten volle bak ontvangst op mijn telefoon maar binnen in de keuken kan ik niet bellen, ga je nu vertellen dat mijn keuken (met openslaande glazen tuindeuren en grote ramen een kooi van faraday is gebaseerd op dat feit. Waarom zouden professionele "radio" bedrijven als die waar GD en FET werken dan zo veel geld uitgeven aan kooien van faraday als wat blik genoeg zou zijn ?

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rob007

Yarr, Matey!

Jullie zijn allemaal of topic bezig.
Jullie gaan strakjes zeker in een kooi! (pas op he!)

Nee maar we zijn het toch wel met elkaar eens dat als je omgeven bent door
bijvoorbeeld zo'n kooi van wat voor soort metaal dan ook het er niet beter van word.
En is het geen metaal dan licht het er dacht ik aan hoeveel vocht er in het materiaal zit,
Hoe meer vocht hoe moeilijker je er doorheen komt.(mag ik het zo tikken?)

@Roger jij moet gewoon op het dak gaan zitten!
Stoomcursus van zwarte piet en gaaaaannnnnn!

Rob007.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Je hebt gelijk Rob! We bedoelen alleen dat als je, bijvoorbeeld, 20 dB demping hebt, dan is dat wèl erg slecht voor je signaal, maar als kooi van Faraday stelt het dan weer niet veel voor.

Naar buiten met dat antennetje! Oh ja en neem gelijk nieuwe kabel voor de hele lengte, dat kost maar weinig en dan kan het daar tenminste niet aan liggen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zo...staat op het dak.
Verticaal geplaatst.
SWR 1.3:1 (2% reflectie)
Power +/- 10 Watt

Bereik: +/- 2 km.... :-(

Snap er niks van!

(dipool horizontaal plaatsen ??? dus gebruiken als richtantenne 2 kanten op ???)

[Bericht gewijzigd door Roger1980 op donderdag 1 mei 2008 15:01:51 (24%)

fred101

Golden Member

In de bebouwde kom of erbuiten ?
Wat voor kabel gebruik je en hoe lang is die.
Als dat bv 15 meter RG58 van twijfelachtige herkomst is dan kun je de antenne wel weghalen. Je SWR zal dan niet eens zoveel veranderen.
En hoe meet je de power met een meter geschikt voor deze frequenties of zo'n 27mc ding?

Fred

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Bebouwde kom.
15 meter RG58 50ohm, gekocht bij electronica boer.
SWR/Power meter is een Midland 23-505.
Geschikt tot 150MHz.