Ik heb het volgende probleem met mijn Philips PM3365 oscilloscope; Als de intensiteit wordt opgedraaid naar normaal niveau, dan wordt het beeld langzaam kleiner(ca. 10%) en springt dan weer terug naar de normale grootte. Dit herhaalt zich continue. Als de intensiteit verhoogd wordt, dan wordt ook de frequentie van 'springen' groter.
Bij lage intensiteit doet het probleem zich niet voor.
Eerder heb ik uitgedroogde elco's in het voedingscircuit vervangen omdat deze stond te 'hikken'. Low ESR types gebruikt. Voedingsspanningen zijn allen normaal.
Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken?
Ik beschik over de volledige documentatie v.d. PM3365.
Bij voorbaat dank voor uw reactie,
Jan ten Thije
rbeckers
Overleden
Het lijkt erop dat de hoogspanning niet constant is.
Of het regelgedeelte van die hoogspanning of de opwekking van de hoogspanning is niet in orde.
Ik zal eens het schema gaan bekijken.
Edit:
kan het schema niet zo snel vinden.
Is het mischien mogelijk het schema te plaatsen op http://www.uploadarchief.net/overview.html ?
In ieder geval de voeding en het gedeelte in de buurt van de CRT.
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (36%)]
bedankt alvast.
Ik kan morgen wel de voedingsschema's inscannen en uploaden.
Zelf verwacht ik dat het in het voedingsgedeelte voor het XY deflection circuit zit. Gezien het feit dat de main voeding stond te hikken t.g.v. uitgedroogde elco's.
Maar de spanningen gemeten in het voedingscircuit zijn OK.
Vopor wat de hoogspanning betreft: Als het beeldformaat kleiner wordt, zou dat betekenen dat de hoogspanning te hoog wordt.
rbeckers
Overleden
Aangezien de fout erger wordt bij hogere intensiteit verdenk ik de hoogspanning. Elco's zijn berucht.
Een mischien overbodige opmerking: de hoogspanning is gevaarlijk!
De X en Y trappen krijgen hun spanning meestal van dezelfde trafo als de naversnelling. Zijn de spanningen bij de eindtrappen gemeten en zijn ze hetzelfde als in het schema? Plaats anders het schema van de eindtrappen ook maar. Is er mischien op het moment dat het beeld kleiner/groter wordt een tik(je) te horen?
Spanning bij de eindtrappen nog niet gemeten.
Er is inderdaad een tikje te horen..
Moeilijk te localiseren waar het vandaan komt. Ik verdenk de lijntrafo.
rbeckers
Overleden
Mogelijk overslag in de HV cascade. Dit komt vaker voor en is te repareren. zie o.a. :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/57917/1/cascade
Geachte heermevrouw Beckers,
Het probleem is opgelost. Het zat inderdaad in het HV circuit. Op een vreemde manier maakte de HV spanningsaansluiting geen goed contact met het overname punt op de beeldbuis. Na de beeldbuis eerst even ontladen te hebben, en de HV kabel weer deugdelijk bevestigd te hebben werkt de oscilloscope weer als vanouds.
Bedankt voor uw inzet.
Met vriendelijke groet,
Jan ten Thije