Hallo Elektronica-fanaten!
Vraag die bezoeker van circuitsonline wellicht kunnen beantwoorden. Het is mij een raadsel hoe dit op te lossen, hopelijk zien jullie hier een uitdaging in om mee te helpen!
Ik heb al een tijdje een analoog klokje uit een oude auto liggen van Smiths om te repareren (en nee ik wil geen ander uurwerk inbouwen van een paar euro cent).
Om een lang verhaal kort te maken: het liep/loopt niet meer en ik probeer het nu weer werkend te krijgen.
Het mechaniek is super simpel: 2 platje spoeltjes gemonteerd in een ring op een asje dat van een veertje is voorzien.
Die ring (met spoeltjes) kan je een tik geven zodat deze heen en weer bewegen op het asje en door het veertje blijft het wel even bewegen (dit drijft weer een radar werk aan voor het uurwerk).
De twee spoeltjes bewegen langs een permanent magneetje. En je voelt 'm al aankomen: door de spoeltjes te bekrachtigen beweegt de ring ook. Even een klok signaal maken (met NE555) en klaar dacht ik! mooi niet.... dit blijkt absoluut niet te werken.
Het originele circuitje was super eenvoudig. Het cruciale onderdeeltje in die schakeling lijkt op een transistor alleen ik kan het nummer: E5032 T1 (of TI) nergens meer traceren.
Even korte uitleg bij de elektrische opbouw van het originele circuit:
De twee spoeltjes zijn aan een kant met elkaar verbonden via aarde. De andere uiteinden van de spoeltjes waren met het super simpele circuitje verbonden. Een via een condensatortje
van (nagemeten) 50nF de andere spoel rechtstreeks met het transistor-achtige ding. De midden aftakking van de transistor-achige was via een weerstand (8.1k) met 12V verbonden en tevens via 500pF naar aarde.... en dat was het!
Ik ben geen analoog expert vandaar dat ik voor een raadsel sta hoe dit kan werken.
De weerstand van de spoeltjes heb ik na gemeten: 490ohm en 1.66kOhm. Verder heb ik met een signaal generator (gewoon een blok golf) de eigen frequentie van de onrust vastgesteld op ongeveer 2.1Hz dit is de frequentie waarbij de onrust redelijk normaal op de blokgolf heen en weer beweegt.
Heeft iemand een suggestie hoe dit aan te pakken??
Ik zit er zelf aan te denken om een spoel te gebruiken als 'bekrachtiger' en de de ander spoel als sensor om te meten of de spoel voorbij de magneet komt. Zodra deze 'meetspoel' voorbij de magneet komt kan de stroom van de bekrachtiger spoel worden gehaald zodat de onrust mechanisch de andere kant op kan slingeren. Op deze manier maakt de klok gewoon gebruik van zijn mechanische eigenschappen zoals de bedoeling is.
Okay ik weet dat dit geen hi-tech vraag is maar hopelijk heeft toch iemand een tip!
Bedankt!
Rens
Dat zijn inderdaad vroege transistor klokjes.
Het eerste spoeltje staat er als pickup spoel om de magneet te detecteren, die zal via de tor de tweede spoel bekrachtigen die op zijn beurt het andere magneetje zal aantrekken.
met een simpele oscillator gaat dit inderdaad niet lukken, je hebt echt de feedback nodig van de andere magneet.
Met een beetje pech is het een germanium transistor en wekt het oppik spoeltje niet genoeg spanning op om een silicium tor open te sturen.
Als ik mag gokken zoek je een PNP germanium transistor.
Een PNP germanum transistor is nog wel te verkrijgen.
Maar ik denk dat het een UJT is waarmee een relaxatie oscillator is gemaakt. Iets als dit:
Bedankt voor de reacties.
Ik heb even nagemeten en het lijkt er inderdaad op dat het een pnp transistortje is. Net even zitten googlen op ujt (had er nog nooit van gehoord)
Ik ga nog 's wat experimenteren. Het kan toch niet zo zijn dat ik de boel niet meer aan de gang krijg!