Ik wil graag voor mijn hobby en eigen bedrijf een scoopje kopen. Omdat ik veel met IC's en digitale signalen bezig ben, wil ik graag een geheugenscoop aanschaffen.
Bij mij op school gebruik ik al tijden een agilent scoop zoals hieronder, maar dan met 60Mhz en 1ghz sample:
http://www.daytona-sensors.com/Agilent_54622D.jpg

Deze scoop heeft alles wel inzich wat ik zoek, alleen is die echt onbetaalbaar.
Goedkoopste vergelijkbaar alternatief dat ik gevonden heb is de volgende 2kanaals scoop van tektronix met zwartwit lcd scherm voor 800 euro:

http://www.testbuyer.com/images/17/64217.jpg

Dat is nog veel te prijzig en een DSO-2100 USB scoop van conrad is het nou ook net weer niet.

Weet iemand misschien een alternatief B merk dat wel aardige geheugenscoops maakt?
Vroeger ben ik op inkoopacties.net wel eens een chinees merk tegengekomen dat qua model veel op de tektronix leek, alleen weet ik het merk niet meer.

ik vermoed dat je rigol bedoeld

zoek het forum eens rond daar vind je genoeg info ook over rigol scoops

Op 14 mei 2008 22:10:17 schreef spruce:
Vroeger ben ik op inkoopacties.net wel eens een chinees merk tegengekomen dat qua model veel op de tektronix leek, alleen weet ik het merk niet meer.

Rigol is de OEM-fabrikant van vele Agilent- en Tektronix scopes, dwz dat er op de Rigol enkel een ander merkje geplakt wordt en eventueel enkele firmware-wijzigingen gebeuren op vraag Agilent/Tektronix.
De Rigol-onder-eigen-naam is al vrij kompleet.
Ik heb de indruk dat je iets als de DS1000-serie zoekt.
Hun webstek is http://www.rigolna.com.

Op dit moment staat de DS1022CD via ebay voor een 500Euro (20MHz + 16 logic kanalen), misschien iets voor jou?
http://cgi.benl.ebay.be/RIGOL-DIGITAL-Oscilloscope-DS1022CD-25M-COLOUR…
Bekijk anders ook zijn andere aanbiedingen eens, staan er nog andere tussen.

Via die verkoper heb ik net mijn CD1062CD gekocht, dat liep vlekkeloos, vandaar dat ik die durf aanraden.

greetz

[Bericht gewijzigd door peter273 op (28%)]

20 MHZ is absoluut niet veel, toch?
Een beetje fatsoenlijk signaal heeft 4 samples per cycle nodig, dus kun je maximaal tot 5 Mhz mee meten.

20Mhz is idd niet echt veel, maar gezien je 800Euro teveel vindt voor een beetje scoop zit deze eronder als alternatief.
Bandbreedte kost uiteindelijk altijd geld niwaar ;-).
Daarom dat ik ook niet naar de 60MHz versie verwees, gezien prijs als prioriteit wordt gesteld in jhe eerste post.
Natuurlijk kan je de 60MHz versie CD1062CD overwegen, zit rond een 900Euro op aangegeven link, of de versie zonder logic analyzer DS1062C, die schommelt rond de 630Euro.
Bekijk ook de andere alternatieven daar een keertje, daar zit ieders gading wel bij en aan duidelijk veel schappelijker prijzen als wat binnen europa verhandeld wordt. Wat mij persoonlijk wel aan Rigol aanstond was dat de eigenlijke scopes onder de naam Agilent/Tektronics verhandeld worden, die "namen" kopen gewoon de Rigols en plakken er hun merk op en voeren enkele (gepatenteerde) firmwarewijzigingen in.
Dat gegeven ook wel het overwegen waard denk ik, die merken kopen ook niet het eerste beste binnenwerk om hun naam op te plakken.

Greetz

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]

Weet je misschien een nederlandse leverancier van Rigols?
Of heb jij hem ook bij die Ebay kerel gekocht?
Ik ben bang dat ik hem op die manier niet zakelijk zonder btw kan bestellen. OM over de invoerrechten maar te zwijgen. Straks staat de postbode met het pakket aan de deur en kan je nog bijlappen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (65%)]

Op 15 mei 2008 07:46:51 schreef peter273:
[...]

Rigol is de OEM-fabrikant van vele Agilent- en Tektronix scopes, dwz dat er op de Rigol enkel een ander merkje geplakt wordt

Neen ! . De scoop is wel degelijk ontwikkeld door Agilent (HP). Rigol produceert die alleen.
Er is een reeks varianten gemaakt van het zelfde platform. Voor die variante waarin Agilent niet geinteresseerd was hebben ze toestemming gegeven aan Rigol om die te verkopen onder hun eigen naam.
Het ontwerp komt weldegelijk van Agilent.

Op 15 mei 2008 10:22:11 schreef spruce:
20 MHZ is absoluut niet veel, toch?
Een beetje fatsoenlijk signaal heeft 4 samples per cycle nodig, dus kun je maximaal tot 5 Mhz mee meten.

moment. Die rigol sampelt veel sneller dan dat. Alleen de aalog bandbreedte is beperkt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]

Op 15 mei 2008 15:03:41 schreef spruce:

[...]

Weet je misschien een nederlandse leverancier van Rigols?
Of heb jij hem ook bij die Ebay kerel gekocht?
Ik ben bang dat ik hem op die manier niet zakelijk zonder btw kan bestellen. OM over de invoerrechten maar te zwijgen. Straks staat de postbode met het pakket aan de deur en kan je nog bijlappen.

Kijk op http://oscilloscoop.be, Rato Belgie (antwerpen) is verdeler.
Voor nederland geen idee, al kan google daarbij helpen.

Ik heb hem via die ebay kerel besteld, was hier op een weekje.
Invoerrechten net toegekregen: Toestel was beschreven als "computer peripheral sample" met waarde 100E, en voor Belgie is een vrijstelling tot 45Euro voor particulieren ingeval import vanuit niet-EU landen.
Netto komt dat neer op een invoerrecht van 50Euro wat in verhouding een schijntje is tegen de meerkost als je hem binnen europa koopt.

Op 15 mei 2008 16:57:28 schreef free_electron:
[...]

Neen ! . De scoop is wel degelijk ontwikkeld door Agilent (HP). Rigol produceert die alleen.
Er is een reeks varianten gemaakt van het zelfde platform. Voor die variante waarin Agilent niet geinteresseerd was hebben ze toestemming gegeven aan Rigol om die te verkopen onder hun eigen naam.
Het ontwerp komt weldegelijk van Agilent.

Zou me een beetje verbazen gezien de "China Local Innovative Company Award 2006" uitgereikt werd aan Rigol zelve, dit voor de "DS 1000CD Series Maxed Signal Oscilloscope".
Moest de oorspronkelijke ontwikkeling ervan bij Agilent gebeuren zou Agilent zulk award niet door zijn neus laten boren door een "simpel onderaannemer-fabrikantje voor uitbestede hardware".

Hoedanook ontkracht dit de stelling niet dat het binnenwerk Rigol/Agilent gelijk is, wat m'n eigelijke punt was.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (32%)]

D'r is een inkoop actie via CO georganiseerd voor de Rigol scopes. Jeroen Boeree heeft dat georganiseerd. Ik heb meegedaan. Prima ding, maakt alleen wat herrie. Gebruik de zoekfunctie om de thread te vinden, en kijk in die thread om de nederlandse importeur te vinden.

Op 15 mei 2008 17:01:43 schreef peter273:
[...]

Kijk op http://oscilloscoop.be, Rato Belgie (antwerpen) is verdeler.
Voor nederland geen idee, al kan google daarbij helpen.

Toevallig kwam ik ze net tegen op http://www.display.nl

inmiddels is mij duidelijk dat er aanzienlijke kortingen gegeven kunnen worden als er bijv 20 stuks besteld worden bij de nederlandse importeur.
Ik wil er sowieso wel 1, maar zijn er nog meer geïnteresseerden. Door tijdgebrek zie ik zelf geen kans om de inkoopactie te organiseren, maar er is hier vast wel iemand die dat wel ziet zitten.
Mooiste zou zijn dat er voor elke scoop dan een aparte bon gemaakt word, zodat iedereen een garantiebewijs heeft en dat een bedrijf zoals ik de BTW kan terugvorderen.

In het draadje 'rigol importeren' kun je lezen hoe je 'm goedkoop uit China haalt. Ik heb zelf ook weleens wat bij de betreffende handelaar (accuni-express) gekocht en dat ging prima.