Hey, ik ben mezelf aan het orienteren voor een voeding, ik gebruik nu een simpele 7805 schakeling.
Ik zit te denken aan een 0-24V, 0-3A schakelende voeding. In de elektuur van deze maand staat ook de nodige theorie.
Voor de rest is mijn achtergrond in de elektronica niet geweldig groot, ik zit nu in 6 Atheneum, het enige wat ik weet is het resultaat van zelfstudie(en een heel klein beetje natuurkunde).

Nu dacht ik, laat ik hier mijn plannen spangen, kijken of jullie nog bruikbare tips hebben, of het me sterk afraden :P.

-Alex-

Wordt sterk afgeraden, voor een beginner zelfs niet te doen.

Waarom wil je een geschakelde voeding maken en geen liniare?

Als je toch een regelbare geschakelde voeding wil maken kun je misschien eens kijken naar de LT1074 Hiermee kun je met een paar extra componenten een regelbare voeding maken van 2,5 tot 24 volt en 5A!

@Fire_IC, ik zal eens kijken naar die LT1074.
Waarom ik een geschakelde voeding wil?, ik had dat artikel gelezen, en vond het eigenlijk wel interessant. Ook omdat er aanzienlijk minder warmte ontwikkeling is, en dus ook een stuk zuiniger is.

Dat ic ziet er opzich wel interessant uit. Maar hoe zou ik een stroombegrensing kunnen realiseren?

Volgens mij geeft een lineaire voeding een wat netter signaal af dan een geschakelde voeding, maar ik ben niet zeker.

Ik zou gewoon bij www.elv.de een simpel voedingsprintje en wat koelblokjes bestellen voor €20 dan de onderdelen erop en kastje bouwen. Dan heb je een prima voedinkje dat 0-30V 0-3A doet (als je een goede trafo hebt).

Als je eenmaal een goede voeding hebt kan je zon geschakelde altijd nog als hobby projectje maken, maar dan heb je tenminste een goede voeding om alles te testen.

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op (14%)]

Een belangrijk nadeel, en volgens mij de reden dat schakelende voedingen nog niet populair zijn voor vermogenstoepassingen als b.v. in consumenten-eindversterkers is dat de galvanische scheiding niet zo goed is als van een normale transformator. Dat geeft snel problemen met single-ended audio verbindingen zoals die populair zijn bij consumenten-apparatuur.
Bij normale audioverbindingen heb je dat soort problemen niet, in de professionele wereld worden schakelende voedingen dan ook al een hele tijd ingezet.

Bij een klasse-2 smps heb je een lek door de noodzakenlijke C om het HF tussen de primaire en secundaire wikkelingen kort te sluiten, bij klasse-1 hangt de secundaire kant hard aan PE.

Ik durf te stellen dat bij hoge frekwenties op de scheidingstransformator de invloed van parasitaire capaciteiten op de (EMC-) vraagstukken wel toe lijkt te moeten nemen.
En daarmee de gerealiseerde galvanische scheiding, dus hoe goed de boel zweeft tov aarde, af.

Ik heb de artikelen van E. even vluchtig doorgekeken op specifiek dit punt omdat er op internet zo veeel topic's zijn over problemen hiermee ('brom op laptop', ' PC aan stereo bromt', etc etc) maar vond niets.

Het ontwerp kan ik niet beoordelen, van smps heb ik nauwlijks verstand. ( Hoewel de extreem grote maar niet low-esr en op slechts 3V boven zijn werkspanning gedimensioneerde secundaire bufferelco mijn wenkbrouwen wel wat deed fronzen. .. maar dat terzijde ;)

Op 26 mei 2008 15:41:13 schreef bassie-:
Als je eenmaal een goede voeding hebt kan je zon geschakelde altijd nog als hobby projectje maken, maar dan heb je tenminste een goede voeding om alles te testen.

Misschien is het inderdaad maar beter om eerst een knappe lineaire voeding te bouwen. Ik wil eigenlijk niet een complete voeding gaan kopen, of een bouwpakketje.. Reden is dat ik hier nogal wat onderdelen heb liggen. Oa een paar transformatoren, gelijkrichters enzo.

Het is wel jammer dat de labvoeding op deze site niet geschikt is. Omdat ik geen trafo heb met en een dubbele secundaire wikkeling, en voldoende stroomspecificaties.

De grootste trafo die ik heb, heeft maar 1 secundaire winding, maar ik heb daarvan geen idee hoeveel stroom hij aankan.

Hier nog een linkje naar het elv ontwerp en de datasheet
Voor €8 heb je het printje, (als je er een wilt bestellen wil ik er ook nog wel 2 (kosten delen)).

De negatieve spanning voor de voeding van de site is volgens mij alleen om er voor te zorgen dat je tot 0V kan regelen. Een lm317 gaat normaal maar tot 1,2V met een negatieve spanning kan je tot 0V gaan.

Omdat ik geen trafo heb met en een dubbele secundaire wikkeling

Die hulpspanning kun je toch ook met een los trafootje maken ?.

Groeten, Bram

Op 26 mei 2008 17:18:08 schreef bassie-:
Hier nog een linkje naar het elv ontwerp en de datasheet
Voor €8 heb je het printje, (als je er een wilt bestellen wil ik er ook nog wel 2 (kosten delen)).

Ik kan zelf etsen, dus daar ligt het probleem niet

Die negatieve spanning moet waarschijnlijk gelijk zijn aan de positieve spanning?, ik heb hier niet 2 dezelfde trafo's liggen namelijk.

Op 26 mei 2008 16:28:37 schreef Aart:
Een belangrijk nadeel, en volgens mij de reden dat schakelende voedingen nog niet populair zijn voor vermogenstoepassingen als b.v. in consumenten-eindversterkers is dat de galvanische scheiding niet zo goed is als van een normale transformator. Dat geeft snel problemen met single-ended audio verbindingen zoals die populair zijn bij consumenten-apparatuur.
Bij normale audioverbindingen heb je dat soort problemen niet, in de professionele wereld worden schakelende voedingen dan ook al een hele tijd ingezet.

Bij een klasse-2 smps heb je een lek door de noodzakenlijke C om het HF tussen de primaire en secundaire wikkelingen kort te sluiten, bij klasse-1 hangt de secundaire kant hard aan PE.

hmm, maar al stop je een LT1074 na een transformator met een uitgangsspanning van +- 30V dan is het toch al galvanisch gescheiden, moet ik alleen nog een manier vinden om de stroom regelbaar te maken. Dan heb je in ieder geval niet het nadeel van warme componenten.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (45%)]

Dat is helemaal waar. Maar dan heb je dus alsnog een transformator nodig.

Als je weinig ervaring met electronica hebt, moet je niet beginnen met een schakelende labvoeding.
Bouw eerst een eenvoudige lineaire voeding. Dat kan al lastig genoeg zijn. Als dit goed lukt, kun je gaan denken aan wat ingewikkelder projecten.
Een voeding met bijv. het ic L200 is goed te doen.

Edit: Wat voor trafo(s) heb je? Afmetingen (ook van blikpakket), draaddiameter en gewicht.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (13%)]

of dat ELV project wat bassie- aandraagt ..

en als je dan toch gaat bouwen maak er dan meteen twee inderdaad, zeker als je met analoge elektronica gaat hobbelen ( +- 15V voor opampjes bijvoorbeeld )

Ik heb het ding ook gebouwd, en op mijn printje zit zelfs nog een extra voeding voor de paneelmeters en een comparator om een wikkeling van de trafo bij te schakelen voor hogere spanningen.
http://members.home.nl/guidomennen/temp/voeding/KIF_2783.JPG

Op 26 mei 2008 17:18:08 schreef bassie-:

Heb ik ook wel belang bij 2 stuks, begint op een IA te lijken. ;)

Op 26 mei 2008 17:30:32 schreef neoel:
Die negatieve spanning moet waarschijnlijk gelijk zijn aan de positieve spanning?

10-12V is genoeg, en nog lager kan ook wel maar dat is niet getest. Deze is alleen voor het wegwerken van 1,2V, zoals bassie- opmerkt.

hmm, maar al stop je een LT1074 na een transformator met een uitgangsspanning van +- 30V dan is het toch al galvanisch gescheiden, moet ik alleen nog een manier vinden om de stroom regelbaar te maken. Dan heb je in ieder geval niet het nadeel van warme componenten.

Dan is er de uitdaging om geschakeld en linear te combineren.
Zodat over het lineare gedeelte maar een paar volt valt, minder warmteontwikkeling.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]

Hier de "onbekende trafo's die ik heb:

Deze komt uit een oude zwart-wit tv. Er komt +-16V uit, en er zat een 315mA zekering voor. Dus hier komt maximaal 16V, (0,315 . 230)/16 = +-4,5A uit.

http://www.uploadarchief.net/files/download/tv%20voeding.jpg

Deze komt uit een radio(stereotoren). Er zit secundaire spoel op, op de primaire kant zitten zes aansluitdraden. Ik heb het ff doorgemeten (van links naar rechts en boven naar beneden 1 tot 6 genummerd):
1-6: 7.7 Ohm
2-4: 41.5 Ohm
2-5: 41.5 Ohm
3-6: 45 Ohm
4-5: 0 Ohm

Daarna heb ik een wisselspanning van 15V op de secundaire spoel gezet. En ging ik aan de primaire kant meten:
1-6: 10 V
2-4: 60 V
2-5: 60 V
3-6: 60 V

Bij de manier waarop deze trafo in de radio was aangesloten waren 2 en 3 verbonden. De netspanning was op 5 en 6 aangesloten. Op de secundaire spoel komt zo een spanning van 26,5 V (220V).

http://www.uploadarchief.net/files/download/radio%20voeding.jpg

Ik zal morgen eventjes een schuifmaat pakken en de bereikbare draden van deze radio voeding opmeten.

Ik heb ook nog 2 gegoten transformatoren, eentje met 2x 12V, 133mA. En eentje met 2x 24V, 0.17A.

Op 26 mei 2008 23:03:21 schreef neoel:
Dus hier komt maximaal 16V, (0,315 . 230)/16 = +-4,5A uit.

Nee, zo werkt dat niet. De zekering hangt grotendeels af van de inschakelpiek, het vermogen hangt af van de grootte van het blikpakket en de dikte van de draden. Even opmeten dus, kan iemand je wel een schatting geven.

De maten van de 1e trafo.
De draaddikte van de spoelen kan ik niet bijkomen, of ik moet de gehele trafo slopen. Het blikpakket is: 5cm * 6cm * 3cm.

De maten van de 2e trafo (voor zover ik die kan meten.)

Draaddikte primaire wikkeling:
pin 4: 0.3 mm
pin 5: -
pin 6: 2 draden van 0.3 mm

vanaf pin 4 en 5 loopt nog een vertind koperdraad, of ijzerdraad "naar binnen".

de pinnen 1, 2 en 3 kan ik niet meten. maar die lijken dezelfde dikte te hebben.

de secundaire wikkeling, draaddikte = 0.7mm

het blikpakket is 5 cm * 6 cm * 2.6 cm.

Ik zou er niet teveel van verwachten. Ik heb zo´n even groot ding uit een eq van een stereo toren gesloopt dus ik verwacht niet dat je echt veel vermogen kan verwachten.

Uit een voedinkje van de kringloop winkel heb ik een trafotje gesloopt van 5,5*2,5*5. Ding moet zon 750mA dc kunnen leveren, dus het zal wel zon 1-1,2Aac zijn.

Als je nog opzoek bent naar een goede trafo moet je is rond kijken op beurzen daar vind je ze het goedkoopst. Anders 2ehands sites.

Als iemand een mini ia van elv voedinkjes wilt doen...

Op 26 mei 2008 23:03:21 schreef neoel:
Hier de "onbekende trafo's die ik heb:

Deze komt uit een oude zwart-wit tv. Er komt +-16V uit, en er zat een 315mA zekering voor. Dus hier komt maximaal 16V, (0,315 . 230)/16 = +-4,5A uit.

ik zag net een kudde varkens overvliegen .... en beelzebub heeft alvast de themrostaat hoger gezet. ze waren aant klagen dat er ijs lag ...

en gij gelooft dat ? als je daar 500 mA kan uithalen zal het al heeeel veel zijn.

weer ene klassiek geval van 'kheb hier nog 10 ton rommel en rotzooi liggen , ik ga daar eens een voedingske mee in elkaar prammen. T'mag weer niks kosten zeker ?

koop dat printje van ELV en ga aan de slag.
of maak een van de vele voedinging die rondzweven ( elektuur voeding ui 1982 komt me voor de geest alsook de dubbelvoeding uit de meetserie bijvoorbeeld. (die met de ca3140 in )

[Bericht gewijzigd door free_electron op (27%)]

Beide trafo's zijn ongeveer 15-20VA. De zekeringen zouden voor de nominale stroom zijn maar blijkbaar is de inschakelpiek een stuk hoger. Niet de beste trafo's dus en zit ik nog aan de te hoge kant.

Ik had ook al mn bedenkingen. Ik ga denk de labvoeding van deze site bouwen. nu nog ff een geschikte trafo zoeken.
Dick best heeft een 12V 2A trafo liggen. Dan gebruik ik 2 van die trafo's. Ik ga ook nog ff bij conrad kijken.
Ik moet namelijk ook nog een geschikt koelblok (2K/W toch) hebben. En de BC141, BF256C. Die heeft dick best ook niet.

Je hebt een 2.5A trafo nodig. Dick heeft die bij aanbiedingen voor €8. 2 in serie en je hebt een mooie voeding.

De trafo mag ook 2A zijn, een 2.5A trafo voor €8 is niet te duur, maar ik zie ook een 12V/2A trafo staan voor €5. scheelt toch weer €6.

Pik meteen de twee koelblokken voor €1.75 p/s mee.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewCat&catId=187

BC141 en BF256C (of BC245C) bij oa Conrad, IDD, Display etc.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]

Ik zie 2 bc141 transistoren. welke is de goede? Er is de bc141-10 en de bc141-16.