sharp combi magnetron R-967
het display is wel werkend maar de verlichting (voornamelijk voor 's avonds/donker) doet het niet meer.

is dit voor dit display te repareren (led vervangen) ?
of zit het op een plaats waar je niet bij kan

er zijn relatief veel problemen met dit type display, maar dat heeft dan meer te maken met totale uitval en dat is hier niet het geval

ik kan me niet zo snel bedenken hoe een led kan kapotgaan onder normale omstandigheden. je zou ens kunnen kijken waar de LED zit, en of de voorschakel weerstand nog ok is.

dit type magnetron heeft veel display problemen, maar dan werkt het display helemaal niet.
Ik heb op dit moment 2 van deze display's en alle 2 hebben ze het verlichtingsprobleem, voor de rest werken ze echter wel.
Het is nogal wat werk om ze te demonteren, voordat ik dat eventueel doe ben ik benieuwd of iemand weet op welke wijze de verlichting geregeld wordt. Misschien is het so wie so niet te repareren.

de constructie weet ik juist nog niet, misschien is het wel geen led, ik hoop juist dat iemand dat (uit ervaring) wel weet

[Bericht gewijzigd door banjes op (13%)]

wat is het voor een constructie ?

een LED die door een LCD-tje heen schijnt ?

Op 30 mei 2008 09:08:00 schreef electro_freakz:
ik kan me niet zo snel bedenken hoe een led kan kapotgaan onder normale omstandigheden.

Nou de powerled in mijn pc was echter na een week al kapot.... dus led's gaan wel degelijk kapot hoor.

Zo, een paar dagen na het begin van de thread. Ik heb een schema bemachtigd van het display + powerboard. De led's staan in serie (10 stuks), één defecte led zal net als bij de kerstboom het geheel verduisteren.

Bijgaand een stukje schema van zowel het display gedeelte (links) en powerboard (rechts). Eind juli haal ik hem uit elkaar als ook het lampje wat ik besteld heb binnen is. Of als het meezit nog voor mijn vakantie.

Heeft iemand behoefte aan het service manual, PM me even, het is overigens degene van de R-969 / R-953, het schema blijkt hetzelfde voor tenminste het display. De brede bandkabel is de verbinding tussen de twee, pennetje 1 zit aan de kant van het bandkabeltje wat uit zijn connector te halen is.

[Bericht gewijzigd door Blownfuses op (10%)]

1 led stuk door te hoge brandspanning denk ik. als dit vrij snel na aanschaf al begon zou ik een extra weerstand toevoegen zodat de leds minder heet worden en dus langer meegaan. r27 is hier bepalend..

Meet even de stroom. Imax van meeste LED's is 30mA.
Ityp is 20mA. Je zit dan save en de LED gaat lang mee.

Als stroom lijkt te kloppen kan het ook een slechte serie LED's zijn.
Is stroom te hoog of aan de hoge kant, dan heb je een leuk knutsel project :-)

Alle ledjes vervangen door nieuwe SMD ledjes, had ik nog slingeren. Goede nieuws: ze branden keurig. Slechte nieuws: de processor lijkt het opgegeven te hebben en doet niks meer, de magnetron start niet meer op. Uitzonderlijk sip verhaal. Soldeerbout netjes geaard en tijdens het solderen de PCB ook, maar toch niet goed gegaan zo te zien. Morgen nog even alle stekkertjes goed nalopen, maar hij lijkt overleden ...

Da's but. Nou ja, de ledjes doen het wel :(

Overigens bedoel je R4 met een waarde van 27 ohm en niet R27. Ik denk dat met het monteren van de print het is misgegaan, een aantal connectoren hangt direct aan de processor, met name de tiptoetsen. Wat baal ik hiervan ...

Als ik de ESD verhalen goed begrijp dan overlijden componenten die in een circuit zitten bijna nooit aan ESD omdat print en alles wat aan de pinnen hangt voor genoeg geleiding zorgen om lading zodanig af te laten vloeien dat de statische spanningen nooit ver oplopen.

Geef het nog niet op, kan ook slecht contact zijn. Loop alles nog eens rustig na en wie weet :-)

ik zou denken aan een klodder tin die ergens is beland waar deze een voedingslijn plattrekt oid..

Klodder tin is uitgesloten, zowel omdat ik altijd netjes werk, maar ook omdat ik dat al 30 keer gecontroleerd heb. En ESD, tja, dit type PCB staat er om bekend al autonoom af te sterven in de schakeling, er zijn erg veel klachten over. Maar het blijft zuur.

Alle spanningen en connectoren zijn inmiddels al veelvuldig gecontroleerd, ik "zie" op de datalijnen ook geen enkele activiteit met de scoop.

Rustig even over nadenken en een dagje laten bezinken. Bedankt tot zover!

Nou nee hoor , is geen ESD euvel maar de bandkabel van display zelf is hoogstwaarschijnlijk te veel "geknakt" dat alle sporen oneindig zijn en op display geen sap meer komt. Zelf ook gehad, zijn k dingen... Als je de stop toets indrukt en daarna start, start magnetron gedeelte wel denk ik

'k Vrees het niet ... Hij is echt dood. "Blind" de toetsen gebruiken zoals de +1MIN zou het dan moeten doen, ook hoor je wat relais schakelen normaal als je powerup hebt gedaan en je doet de deur open. Doodse stilte ...

Ik ga nog even goed alle voedingsspanningen nameten, maar ik verdenk de CPU print ... En die ga ik niet meer vervangen, 't ding is al op leeftijd, motor van het plateau kortgeleden al vervangen. Als ik alle berichten mag geloven had ik nog mazzel met een werkend display ...

Op 24 juni 2015 21:58:30 schreef Blownfuses:
Zo, een paar dagen na het begin van de thread. .

Paar dagen ? :p

Op 26 juni 2015 20:21:17 schreef Gadget_inc:
[...]

Paar dagen ? :p

Vanaf de oerknal gerekend een nietszeggend stukje tijd ... Wat ik gek vind is dat ik ZOU verwachten dat dat PCB'tje vooral op eBay of Aliexpress wel te koop zou zijn voor een luttel bedrag, maar dat is dus niet zo. Met zoveel gelazer rondom dat display is dat ding wel erg slecht verkrijgbaar. Nou ja, ik ga er in het weekend nog wat aan meten en dan zien we het wel. Generiek: 't Schema stukje van de leds staat er, op de print is eenvoudig te achterhalen wat kathode/anode is en ze staan allemaal in dezelfde richting.

En voorzichtig zijn ... :)

Het display is bij ASWO te bestellen maar kost wel € 123,00 Excl. BTW.

Op 26 juni 2015 20:39:50 schreef pa3gws:
Het display is bij ASWO te bestellen maar kost wel € 123,00 Excl. BTW.

Dankjewel voor de melding, ik zie hem meer voor rond dat bedrag, maar dat is de investering niet meer waard vrees ik. Er zijn wat meer standaard klachten rond deze magnetron die gerelateerd zijn aan ouderdom. Voor een paar tientjes prima, maar dit is me een stap te ver ...

Voor het archief, het bestelnummer voor de Sharp R-963 en R-967 is DPWBFC039WRKZ, daar vind je aardig wat hits op, maar allen rond de 120 euro.

Groet,
PE1MFA :)

[Bericht gewijzigd door Blownfuses op (14%)]

Op 26 juni 2015 20:48:13 schreef Blownfuses:
[...]
maar dit is me een stap te ver ...

Klopt voor die prijs heb je een leuke nieuwe. :-p

Controleer mbv een scoop of de klokkristaloscillator van de processor het doet.

Een voedingsding gevonden. De "VC" die achter weerstand R4 (510 ohm 1W) vandaan komt is voor de weerstand -15V, gemeten op de PCB print nog maar -2V. En die was eerder deze week met zekerheid hoger. Losgekoppeld meet ik een ohmse belasting van zo'n 100 ohm.

Dat wordt spoortjes doorkrassen om te zien waar de belasting zit. De condensatoren C11, C13, C15 zijn OK. Q10 geeft wat bijzondere meetwaardes op de diodestand, die haal ik er morgen even uit. 't Spoor tussen R11 en J11 kan ik goed bij, die kras ik morgen ook even door als Q10 het niet is.

En dat lijkt een deel van de voeding van de CPU en verklaart m.i. waarom het niet werkt. Maar voelbaar wordt er ook weer niks warm, 13V dissiperen zou je moeten merken zou je denken. De andere optie is nog Q1 in de voeding, dat is de stroomleverancier voor VC ... Maar vanmiddag al wel een nieuwe gehaald, ik "kook" in het weekend :)

En ik heb hem net naar de stort gebracht. Voor het nageslacht: Wat in het schema "VC" heet is in werkelijkheid de "GND" en wat in het schema "GND" heet is in werkelijkheid de "VCC" Dat is even een gek ding, waarom ze dat omgedraaid hebben is me een raadsel. Je kan dat goed zien aan de Eeprom onderin het grote schema ...

De VCC in mijn geval was slechts 2V en dat zou 5V moeten zijn, dat was niet goed. En het kwam echt uit de PCB waar het display op zat, die trok hem naar "beneden". En ik wil er verder geen tijd meer instoppen. Dat het display een probleemgeval is, was al langer bekend ... Maar hij heeft vele jaren trouwe dienst gedaan. De investering in een nieuwe PCB was me te hoog met alle andere standaard klachten van deze magnetron.

Allen bedankt voor het meelezen en de tips!

Op 24 juni 2015 21:58:30 schreef Blownfuses:
Zo, een paar dagen na het begin van de thread. Ik heb een schema bemachtigd van het display + powerboard. De led's staan in serie (10 stuks), één defecte led zal net als bij de kerstboom het geheel verduisteren.

Bijgaand een stukje schema van zowel het display gedeelte (links) en powerboard (rechts). Eind juli haal ik hem uit elkaar als ook het lampje wat ik besteld heb binnen is. Of als het meezit nog voor mijn vakantie.

Heeft iemand behoefte aan het service manual, PM me even, het is overigens degene van de R-969 / R-953, het schema blijkt hetzelfde voor tenminste het display. De brede bandkabel is de verbinding tussen de twee, pennetje 1 zit aan de kant van het bandkabeltje wat uit zijn connector te halen is.

Hoi

zoek een service manuel sharp r 967
heb je deze voor mij .

Sorry, een paar dagen zitten snurken ... Ik denk dat deze niet veel zal afwijken van die 967 ...

[Bericht gewijzigd door Blownfuses op (41%)]

k denk dat de microgolf na 1jaar wel al vervangen zal zijn

Dat denk ik ook, maar goed, dan staat het er maar voor een volgende ...

Overigens, waarom keek ik ook weer even hier gisteren. Na mijn vorige Sharp heb ik in 2015 de opvolger gekocht (R971) die het gisteren niet deed. Het display bleef op "0" staan en het lampje binnen in de magnetron bleef branden.

Oorzaak was de deurschakelaar die de magnetron deed denken dat de deur nog openstond. Dat mechanisme zit met twee schakelaars in een gegoten stuk plastic en wordt door een uitsteeksel van de deur bediend. En dat luistert erg nauw ...

Kortom, lampje brand, deur zit dicht, display op "0" en geen toets die werkt? Met enige garantie die twee schakelaars!

Dat manual had ik hier vandaan, een waar walhalla voor de reparateur:
https://elektrotanya.com