ik heb hier een autoradio (blaupunkt sevilla rd126)
voor het aansluiten daarvan geeft een handleiding (van BP) die ik vond:
plusaansluiting: direct verbinden met de + van de accu;
minaansluiting: min kabel niet met de - van de accu verbinden, maar 'aan geschikt massapunt bevestigen, b.v. aan de carosserie'.
mijn vraag betrekt zich op de minaansluiting:
wat is het electrische verschil tussen 'aansluiten aan de - van de accu' en 'aansluiten aan de koets, die aan de - van de accu zit'??
Eigenlijk is er geen verschil met aansluitingen tussen - pool van de accu, en/of de koets van de auto.
Vaak wordt er beschreven dat je de - aan moet sluiten aan een goed massapunt, omdat er ontstoring is weggewerkt in de auto zelf. dus minder kans op defecten aan je electronische apparatuur!
Normaliter zit er een stekker in de auto, waar al deze aansluitingen al in verwerkt zijn (Meestal: Vaste + t.b.v. Geheugen, Geschakelde +, Massa, Remote output, en 4 speaker aansluitingen)
Dus je mag zelf kiezen!! 
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Ze zeggen dit waarschijnlijk om ground-loops te vermijden: als al je audio-apparatuur op 1 (ster)massapunt is aangesloten heb je daar geen/minder last van.
bedankt voor de antwoorden!
naar mijn idee (als het niet echt wat uitmaakt, afgezien van 'storingen in de geluidskwaliteit') is het raar dat op een plek in de manual staat 'Massekabel nicht am Minuspol der Batterie anklemmen' (met 'nicht' onderstreept) en in dezelfde zin op een andere plek 'nicht' vetgedrukt.
ik (maar wie ben ik ook alweer) zou daaruit de conclusie trekken dat er iets ergs (met de radio, of met de auto) gebeurd wanneer ik het (lekker) toch doe..
maar naar jullie mening is dat dus niet zo...?!
vervolgvraag over dezelfde radio:
er is sprake van een pin voor 'Dauerplus' en een voor 'Plus ueber Zuendschloss' (geschakelde plus).
moeten die allebei tegelijk aangesloten worden of ofwel de een ofwel de ander?
(is me niet helemaal duidelijk uit de manual)
Allebij aansluiten, waarbij:
dauer + , is constante voeding van de accu, meestal voor geheugen functie.
zuendslos, is contactslot, de radio radio gaat dan automatisch uit als de contact sleutel uit het contactslot genomen word.
als je de radio ook wilt kunnen gebruiken zonder de contactsluetel mogen ze ook beiden op de constante voeding van de accu (wel het risico dat je met een lege accu komt te staan als je een keer vergeet de radio handmatig uit te zetten)
erg bedankt voor de info's !
ik heb dit gedaan (allebei de +'en aangesloten (en de -).
tot nu toe geen reactie van het apparaat.
daarom een vervolgvraag als nieuw topic.
Nee, toch geen nieuw topic, dit topic.
Hier je startpost uit het nieuwe topic:
een algemene vraag over de blaupunkt autoradio's van de 'keycard' serie (in mijn geval Sevilla RD126):
mijn toestel heeft een oranje 'laatje' aan de voorkant; er is een key-card bij.
wanneer ik de card 'in' het laatje leg en het laatje met de hand inschuif, komt het meteen weer naar buiten.
mijn idee is dat het laatje ingeschoven zou moeten blijven om het toestel te activeren (of inschakelen mogelijk te maken).weet iemand hier hoe deze apparaten (horen te) werken??
(het is een 2e handsje, ik heb er geen echte manual bij, alleen wat info die ik als pdf op het net vond (bij Blaupunkt/Bosch))
n.b. het is mogelijk dat de keycard niet bij deze radio hoort...
is er iemand die over het onderdeel van de vraagstelling -zoals te zien in de laatste aanhaalpost door GJ_ iets kan zeggen?
ik zal toch niet de enige zijn met een blaupunkt autoradio uit die tijd?!