Hallo,

Aangezien ik voorlopig niet echt een vaste stek heb voor mijn elektronica projectjes maar daar wel nood aan heb ben ik van plan mijn eigen labtafel te maken. Ik had al over enkele dingetjes nagedacht die ik er op/in/aan wou maken, maar omdat ik schrik heb iets over het hoofd te zien dacht ik het maar eens aan de ervaren mensen (en minder ervaren) op CO te vragen :).

Ik ben al wat beginnen schetsen maar ik zit wat vast omdat ik dus niet zeker ben dat ik wel alles heb dat ik er aan wil. Het geheel gaat een hoek vormen met mijn bureau. Schets komt eraan moet ze alleen duidelijk overtekenen en inscannen, potlood neemt de scanner niet goed.

Een lijstje van wat ik al heb:
- Ingebouwde vaste 12V en 5V aan <2A afgezekerd (bananenstekkers).
- Stopcontacten 230V voor apparatuur met automaten.
- Paneel om gereedschap aan te hangen, soldeerhouder, kabelrolletjes.
- RJ45 connectors verbonden met netwerk voor laptop of eventueel ethernet projecten als die komen.
- Doorverbinding van LPT en seriele (of USB) poort van de PC die 2 meter verder staat.
- Extra verlichting dat verplaatsbaar (denk aan iets telescopisch achtig).
- Soldeer afzuiging.
- Een werkblad natuurlijk met plaats voor voeding en dergelijke.
- Eventueel een 'zwevend' vergrootglas aangezien smd mij wel boeit.

Later toegevoegd:
- Noodstop :D
- Stroom meters op de voedingen
- Aardlekschakelaar
- Eventueel iets antistatisch wat pros uitlegt verder
- WCD's aan de voorkant!

De aansluitingen wil ik wegwerken in zo een brede witte kabelgoot die je vaak in scholen en dergelijk ziet waar je gewoon inbouwstopcontacten en RJ45 connectoren voor hebt.

Onder de tafel komen geen lades denk ik want moet plaats hebben voor mijn benen natuurlijk en het ding wordt 1m63 lang. Maar ik heb maar 86cm om te zitten en de rest vormt een hoek met mijn bureau dus dat moet ik nog even uitzoeken waar ik eventueel nog wat opbergruimte heb.
Boven het rechtopstaande gereedschapsblad is wel plaats voor ladekasten op een rekje dat er al hangt en niet gesloopt kan/mag worden.

Ik heb ook het topic met alle werkplekken al helemaal bekeken maar om op elke foto te gaan zien wie wat waar zet, en meestal is dat toch niet echt vast is nogal moeilijk.

Daarom .. zijn er nog dingen waarvan jij zegt gho dat had ik graag altijd binnnen handbereik gehad.

Alvast bedankt en de schetsen volgen morgen.

héhé das inderdaad onmisbaar, bedankt! Het zal geen grote werkplek worden maar op zen minst wel uitgerust ;). Een noodstop is inderdaad heel handig. En moeilijk te plaatsen ook, zet je hem te ver kan je er niet meer bij en als hij op het stuk staat waar je werkt dan duw je hem altijd af.

Die komt dus onderaan de hoek van het werkblad denk ik :).

Ik zou de noodstop op de voeding plaatsen. En de stroombegrenzing van die voeding instelbaar maken. Je gaat toch geen µC-schakeling (zonder zware belasting) uittesten op een voeding die bijna 2A kan leveren?

Voor een globale beveiliging lijkt een aardlekschakelaar van 30mA me beter geschikt.
Of eentje van 10mA (ja, die bestaan ook).

Maak ook ergens een aanraakpunt dat verbonden is met de aarding. En maak er een gewoonte van, dit even aan te raken voor je een IC vastpakt. Dan ben je er zeker van, dat je lichaam geen elektrostatische lading bevat.

Op 17 juni 2008 22:13:08 schreef ej_on_line:
Hallo,

- Ingebouwde vaste 12V en 5V aan <2A afgezekerd (bananenstekkers).

Stroommeter is misschien wel handig.

- RJ45 connectors verbonden met netwerk voor laptop of eventueel ethernet projecten als die komen.

Telefoonaansluiting. Al heb je draadloostoestel, een modem kunnen testen is soms wel handig.

Die 2A was een beetje hoog gegrepen eigelijk. Wrschnlk wordt het gewoon een l7805 ofzo. Dus max 1A. Het is eigelijk wel bedoeld voor µC schakelingen, dan kan ik de stroom inderdaad nog een flink stuk lager houden. Heb ik ook geen probleem met koeling als ik het ergens inbouw.

Tjah die aarding dat is eigenlijk wel een probleem, jullie gaan me voor gek verklaren, maar toch hier komt het. Ik woon in een appartementsgebouw van mijn oma en dat is in de jaren 60 gebouwd. Nu is die elektriciteit nog nooit herdaan, ik heb haar wel al een paar keer gezegt dat dit nietmeer relgementair is en zo, maar net een nieuwe CV moeten laten zetten en zo dus dat heeft wel aardig wat geld gekost. Het probleem is dus dat er gewoon geen aarding is. Alleen bij haar omdat zij met een elektrisch fornuis werkt hebben ze dat toen aangelegd. Ik ben best wel handig en werk graag maar om nu de bekabeling in een appartementsgebouw onder handen te nemen das niet echt binnen mijn mogelijkheden. Ik ga er overigens nog eens op aandringen dat dit echt moet gebeuren! Voor zover ik weet is zelf in de badkamer geen aarding voorzien. In de zekerkast zie ik toch geen geel-groene dingen. En dus ook geen verliesstroom schakelaar. Eigenlijk wel levensgevaarlijk als ik er nu zo over nadenk!! Het probleem van een kabel vanuit mijn kamer trekken is niet zo een probleem maar daarna die aangesloten krijgen tot in de kelder 2 verdiepen lager lijkt me onmogelijk voor mij.

Ja maar hoe zit het met de reglementering is dat al niet lang verplicht?

Bon dat terzijde dus. Ja ik heb een (kleine) labvoeding en ga gewoon een vaste inbouwen voor lage stroom (0.5A of zo ;)). Je wilt geen 5A voeding in hout inbouwen, of ik moet overal gaten zagen voor de koeling en dergelijke dat is nu ook weer niet de bedoeling.

Jovak die telefoonaansluiting ga ik er niet bijmaken want dan moet ik weer een telefoonkabel trekken en zo, het is al erg genoeg zo ;)

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (17%)]

Ik kwam er net tegen: http://www.technout.nl/shop/catalog/index.php?cPath=26_38_143 wel vrij prijzig maar die dingen zijn in het algemeen niet goedkoop vrees ik. Doet 30mA veel meer pijn?;):D

deze is 1/3 v/d prijs maar das niet voor op een DIN rail. http://www.bengshop.nl/detailitem.php?articletext=PDL+AARDLEKSCHAKELAA…

Is er dan een andere oplossing voor mij te ontdoen van eventueel statische ladingen als er geen aarding ter beschikking is?

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (13%)]

Op 17 juni 2008 22:54:17 schreef ej_on_line:

Jovak die telefoonaansluiting ga ik er niet bijmaken want dan moet ik weer een telefoonkabel trekken en zo, het is al erg genoeg zo ;)

Het was ook maar een idee;) Ik heb het zelf toen wel gedaan. Alle aansluitingen die in de meterkast beschikbaar zijn zijn door te patchen naar mijn hobbykamer. ISDN, telefoon, ethernet (2x ) , televisiekabel.
Het moet in de hobby ruimte nog op een paneel worden afgemonteerd.

Nu is het in mijn situatie msschien iets handiger. Het huis is mijn eigendom. De meterkast zit letterlijk 1 meter elektra pijp naar de verdieping hoger en dat is mijn hobby kamer. Tijdens de bouw even erg goed op de kleine lettertjes en bouwtekeningen gelet, en geeist dat ze die loze leidingen zouden maken. Nu erg veel gemak van gehad :+

Een aardlek werkt natuurlijk niet tegen statische ladingen.
Plaats de hele zwik achter een scheidingstrafo, ideaal bij 230v experimenten.
Indien je centen over hebt plaats je daarachter een isolatie bewaking.

Neen hier komt alles op 3 verschillende plaatsen binnen, kabeltv, telefoon en elektriciteit. En de modem staat aan de telefoon en van daar vertrekt een UTP kabel die door een gat van 3cm diameter door mijn muur komt. Een 8jaar geleden al laten maken, ipv dat ze die stekker er afnamen, neen een dikkere boor en maar gaan:s. En het is niet echt wat je noemt helemaal mooi weggestoken. Dus om daar dan nog een kabel bij te leggen dat is overdeven. En dat kan ik later nog wel toevoegen. Ik zal sowieso wel een plaatsje of 2 open laten voor extra connectoren.

Ah ja, die brede witte kabelgoten waar je alles in kan inbouwen zijn die gwn in de bouwmarkt te koop? Ik vrees van niet zeker?

Centen heb ik zeker en vast niet op overschot :(. Die tafel gaat er ook niet binnen 2 dagen komen, denk dat dat wel een maandje wordt. Maar ik zit nu al vast aan het ontwerp voor de basis in hout en zo te voorzien. Ik denk aan een houten geraamte met balken van 50*50 of 60*60mm en daarrond MDF en als werkblad zo een meubelpanneel omdat daar zo een gladde coating op is percies, en ziet er 10000000x mooier uit dan MDF. Maar de zijkanten ga je toch niet zien (weer 5€ gespaard;))

en wat die scheidingstrafo betreft, mijn 230V experimenten zijn er eigenlijk niet. Ik denk ook niet dat die zo snel komen. Mischien gewoon de mogelijkheid tot toevoegen vrij houden.

Op 17 juni 2008 23:06:42 schreef ej_on_line:
Ik kwam er net tegen: http://www.technout.nl/shop/catalog/index.php?cPath=26_38_143 wel vrij prijzig maar die dingen zijn in het algemeen niet goedkoop vrees ik. Doet 30mA veel meer pijn?;):D

deze is 1/3 v/d prijs maar das niet voor op een DIN rail. http://www.bengshop.nl/detailitem.php?articletext=PDL+AARDLEKSCHAKELAA…

Inderdaad een aaardige prijs.
Maar bedankt voor de info!

Aardlekschakelaars van 10mA zijn bedoeld voor plaatsen waar geen fatsoenlijke aarding aanwezig is. Meestal bij verbouwingen in woningen met een gedateerde elektriciteitsinstallatie, dus.

Voor het wegwerken van mogelijke statische lading in het eigen lichaam kan een nagel in de muur ook dienst doen. Tenzij het een kurkdroge woning is, uiteraard...

Ah :) neen de vochtigheid zit hier wel goed dan denk ik ;).
Ik heb wel een radiator naast mij, als ik daar een draadje op een ongeverfd stukje hang tot aan plaatje of zo werkt dat? Het is ook maar voor statische ladingen hé, niet de aardleiding door de radiator vervangen :D

Die aardlek das wel zo zot nog niet. Morge meteen aan de eigenares (oma) proberen uit te leggen dat dat een mooie oplossing zou zijn.

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (20%)]

Die witte brede goten zijn niet bij de bouwmarkt te koop. Ik werk zelf in een bouwmarkt, en dat zit niet in het assortiment. Moet je denk ik bij installatietechniek ofzo kijken.

Bedankt thinkpad, maar ik ben er achtergekomen dat die wandgoten, zo blijken ze te heten nogal prijzig zijn. Dat had ik wel gedacht maar voor een volledige goot van 1.5m hoe ik ze wil inrichten zit ik al snel boven de 100euro. Das me toch wat te veel voor wat ingebouwde stopcontacten. Ik zoek wel een vierkant PVC profiel dan ;).

Neen hier in heel het gebouw (op 1 app. na) is nergens een aarding of aardlekschakelaar voorzien. Daarom dat ik wou voorstellen aan de eigenares om dat in elk appartement te laten installeren. Maar das eigenlijk offtopic.

Ik denk dat ik mijn tafel toch al maar voorzie van zo een aardlekschakelaar. Ben ik niet afhankelijk van de wijzigingen die er wrschnlk wel komen in het elektriciteitscircuit. Beter 1 te veel dan te weinig denk ik dan zo:).

Iemand een idee of een structuur met houten balken waarrond MDF wordt gezet een goede begin uitgang is? Het is de bedoeling dan ook voetjes onder de tafel te zetten zo kan ik makkelijker eventuele kleine constructiefouten (scheef zagen en zo) wegwerken ;)

Qua kabelgoten moet je het LFF-speedway-systeem van hager eens bekijken. Erg handig in montage, werkt mooi weg, en je kan er alle soorten materiaal in kwijt (45mm-standaard zoals Legrand Mosaic, de standaard-Niko's, zelfs driefasige stekkers en - als ik me niet vergis - modulaire apparatuur zoals verliesstroomschakelaars). Neem als je plaats hebt best de goten van 60x110, daar kan je veel kabels in kwijt. 40x90 werkt mooier weg wegens smal en ondiep, maar dat is bij een labotafel niet zo van belang.

Wat die aarding betreft: als je al eens je waterleiding, gas en CV aardt (aardingspen en buisklemmen voor equipotentiaalverbinding) ben je al een eindje. Dan een gevoelige verliesstroomschakelaar steken, als jij dan als "aardgeleider" dienst doet blijf je er tenminste niet in.
Opgelet: het zou verleidelijk kunnen zijn de koperen buizen van je waterleiding dan als aardingsgeleider dienst te laten doen maar helaas mag dat niet :-p (en terecht...)

Voor die verliesstroomschakelaar.
Als je in belgië woont: bij makro staan er in reclame.
50 euro, verschillede types en din-rail bevesteging

Klik

--> blader door naar pagina 36

die goten zijn idd erg duur, (als je er eerder mee kwam had ik je zo 8M gegeven uit mijn vaders oude werkpand ;) ) maar Alecto heeft een mooi systeem daarin..
http://www.alecto.nl/Images/Documents/KGS.pdf

prijzen weet ik niet.. maar zal goedkoper zijn als zo een die jij wilde.

(noormaal hoor je een noodstop om de zoveel meter te platsen zodat je altijd wel bij 1 kan dacht ik..)

gr
Jens

Over die goten, ik heb ze destijds ook al eens hier en daar moeten hangen, heten hier DLP goot van Legrand. Het is een prijzig maar mooi systeem, zeker als je wat blijvends wil bouwen, ze hebben niet alleen WCD's en schakelaars om erin te bouwen, maar ook seriële connectoren zoals Sub-D 9 en SUB-D 15, netwerkaansluiting en telefoonaansluitingen, misschien ondertussen ook USB.

Noodstop is wel iets handig en veilig, werk je over een breder bereik dan kan je er een tweede (evtl een derde) bijzetten, in serie, valt er 1 weg dan schakel je uit.

Plaats voor meetapparatuur, want indien je interesse in elektronika hebt, gaat alles in je hobby alleen maar groeien, niet krimpen!

- - big bang - -

Bedankt voor alle antwoorden jongens:). Wat die goot en verliesstroomschakelaars en dergelijke betreft ga ik vooral kapaza en andere online veilingen in het oog houden. Ik moet nog beginnen aan het hout gedeelte dus das niet voor meteen.

Vandaag nog geen tijd gehad om verder te tekenen maar normaal komt er vanavond of morgen wel een schetsje. Zo kunnen jullie je idee geven over plaatsing.

Wat die noodstop om de x meter betreft dat is geen probleem. Ik heb maar een meter om te zitten (ik weet het vrij klein maar meer kan er gwn niet binnen en anders zit ik hele dagen in de kelder das niet zo aangenaam) dus aan 1 heb ik voldoende ;).

Plaats voor meetaparatuur is er ook voorzien, aangezien het een hoek is met een breed bureau kan ik maar aan de helft zitten, de ander helft is dus leeg om te zetten wat ik wil. Het stuk waar ik effectief aan kan werken wordt iets van een 40cm diep en 85cm breed. Niet groot maar dieper/breder gaat niet of ik moet mijn bed of de kast buiten gooien ;)

Voor die stopcontacten en dergelijke was ik inderdaad vanplan een kabelgoot met WCD's bovenaan het einde van het werkblad dus waar het rechtopstaande deel begint en langs de onderkant elk 1 goot te plaatsen.

Nog eens een vraagje voor het hout. Kan ik beter gebruik maken van balken voor de structuur en daar dan mdf tege vijzen langs bijde kanten om vanalles in weg te werken, of gewoon 2platen mdf tegen elkaar met wat tussenruimte en daar dan 4 stukken rond als 'tafelpoot'.

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (10%)]

Je ik heb een houten balk, zelfde als mijn bureau verticaal vanachter tegen geschroefd. In die balk loopt met door een zaagsnede kabels voor de stopcontacten een extra aardingsdraad die naar buiten wordt gebracht met stekerbus voor eventueel de soldeerbout, of mijn geaarde armband. Helemaal in het begin is er een dubbelpolige schakelaar. En het belangrijkste detail is dat er 16 stopcontacten voorzien zijn die afgenomen worden van 1 stopcontact:+!!! onverantwoord maar zoveel stroom trek ik niet. En met 18 stopcontacten kom ik nog niet toe. (ook nog 2 onder het bureau) ik probeer zo dadelijk een foto te maken als ik het bureau naar voor kan schuiven. Ik bedank mijn pa voor het goede idee en de uitvoering:D

http://www.uploadarchief.net/files/download/kabel%20in%20zaagsnede.jpg

de rest van de foto's:
- gereedschap rekje, enkel het meest gebruikte
http://www.uploadarchief.net/files/download/gereedschap%20rekje.jpg
- aarding:
http://www.uploadarchief.net/files/download/stekerbusaarding.jpg
- en de UTP-kabel via een kabelgootje naar beneden gebracht. (komt uit het plafond)
http://www.uploadarchief.net/files/download/kabelgoot.jpg
- het geheel:
http://www.uploadarchief.net/files/download/werkplek1.jpg
(laatste is een oude foto, nu staat er heel wat troep bij. En is het onordelijk, durfde geen foto van de situatie nu te maken. Met de examen is alles aan de kant geduwd en liggen de boeken tussen de transistoren,...)

[Bericht gewijzigd door flush op (34%)]

Ja ik denk dat ik gebruik ga maken van 2 stopcontacten. 1 voor voeding en dergelijke. En de andere voor meetaparatuur en computer. Dan moet ik toch niet alles op 1 zetten. Als ik nu mijn labvoeding inschakel hoor ik de plof in mijn boxen.

voor zekeringen dacht ik wel aan van die (kleine) automaten. Glaszekeringen lijkt me niet echt doenbaar als je mij begrijpt;)

[Bericht gewijzigd door ej_on_line op (21%)]

Op 18 juni 2008 19:06:56 schreef smsmonster:
Voor het probleem dat je hele huis eruit klapt als je eigen aardlek ingrijpt: tweede aardlek achter een scheidingstrafo zetten.

Een differentieel zetten achter een scheidingstransfo brengt niets, die gaat er nooit uit omdat er geen faseverbinding meer is achter de transfo die een stroom kan laten lopen naar aarde. Achter een scheidingstransfo heb je potentialen die geen verband meer hebben met aarde. Je hoeft een stopkontakt niet te aarden als er een scheidingstransfo voor zit.

- - big bang - -

edit: @flush: een herkenbaar Hameg scoopje!

Er zijn verschillende soorten voedingsnetten, maar wat bijna altijd voorkomt in gewone huizen bij een monofasesysteem is een fase en een geaarde nulleiding.
D.w.z. de fase voert spanning tegenover de nulleiding en dus ook tegenover aarde.
De stroom die in de fase vertrekt door de differentieel, via een verbruiker, terug naar de nulleiding, terug door het differentieel laat hem niet afvallen, er is geen verschil(=differentie!) tussen vertrekkende en aankomende stroom.

Wanneer echter de stroom van een fase, via een fout weglekt naar bvb. een metalen chassis, dat geaard is naar aarde, dan is er een vertrekkende stroom maar geen terugkomende, dan gaat het differentiaal uit.

Nu, op een scheidingstransfo sluit je wel de fase en nul aan op de primaire, maar op de secundaire heb je geen fase of nulleiding meer, gewoon 2 draden waartussen 230V staat.
Zet op de secundaire een differentieel, steek de ene of andere secundaire aan aarde en er gebeurd niks.

- - big bang - -

Precies, een aardlek achter een scheidingstrafo gaat niet werken, tenzij je de trafo gaat aarden ( aan een pool die van dat moment af de "nul" is, of aan de centertap van de trafo ( 110-0-110 net )

Maar het mooste is een echte isolatie bewaking, die meet de weerstand van het zwevend net tov aarde, komt die onder een ingestelde waarde -> trafo uit.

-edit-

comme ca : http://www.bender-de.com/wocms.php?siteID=118