fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zo heb ik mijn hydrodyne lopen tobben om de radio dominee kwijt te raken.
Ben vanavond weer eens aan de FTdx van een kennis bezig geweest. Die moet tenslotte ook af. Er zat een foute roosterlekweerstand in. Die was er later in gezet en had een waarde van 47K ipv 470K. 47K staat in het schema maar 470K in de partslist en lijkt me ook logischer.
De microfoon bleek door een vorige eigenaar van een versterkertje te zijn voorzien (waar nu de batterij van leeg was) en hij deed nog maar 15W.
Er zaten ook wat buisjes in de foute voetjes en de tune-toon buis was op. Er zitten in ieder geval geen 6KD6 buizen in maar wat wel weet ik niet. De anode spanning is ook terug gezet naar de 470V aftakking ipv 600V. Maar nu doet hij bijna 200W op 80m, 160W op 40 op 20 en 15 maar nog steeds niets op 10m. Daar lijkt een spoel erg krokant. De kern draait niet want die is gebarsten en vastgesmolten in het plastic. Hij lijkt ook zwart aan de achterkant (kan je bijna niet zien)
Ik denk dat hij op een B+ van 800V wel weer goed is voor zijn volle vermogen maar dat durf ik niet met onbekende buizen. En dat alles met alleen de hulp van een jaren 50 HP RF voltmeter waar de meetkop zo'n 45 graden van wordt en mijn philips trimsetje
Life is beautifull.
Gelijk ook de ontvanger maar even lekker afgeregeld, de DBM op nul gezet (wat me niet lekker zit is dat dat in USB niet zo goed lukt als in LSB. Er zijn daar een diode, weerstand en Ctje weggehaald) Ga die toch maar eens terug zetten. De S-meter gesteld, spurious onderdrukking ingesteld en nog wat andere zaken. Het is ineens een heel andere ontvanger. Wat is zo'n oude marconi signaalgenerator lekker stabiel als hij een half uurtje aanstaat. Geloof toch dat ik een zwak voor marconi en HP begin te krijgen.
Fred
Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
@ Fred : Met een beetje geluk en een beetje verstand en goede meetapparatuur kom je vaak een heel eind . En als je dan ook nog eens het schema hebt ...
@ Piet : Ik denk dat die koppelwikkeling wel goed zit , de oscillator doet het immers ... ik vermoed echter wel dat die oscillator de ontvangstkring te veel beïnvloed .
Voor ontvangst is een mooie gelijkloop van allebeide natuurlijk wel gewenst ( trimmers ongeveer gelijk dus ).
Dan die Engelanders .
Als het AM doorbraak is ( wat ik vermoed , want ze blijven te horen hoe je de trimmers ook zet ) zit hem toch in die mixer , ben ik bang . Door de toleranties in de eigenschappen van die twee fets krijg je nooit een mooi balans in de mixer en ik denk dat zoals het zo geschakeld is , het ook niet gauw gaat lukken .
Maar wie ben ik ?
Ik geloof meer in een diode mixer , maar dan loop je weer tegen andere problemen op , zoals versterking .
Een dual gate fet lijkt mij ook al beter , maar heb jij weer geen goede ervaringen mee ...
Antenne verzwakking is misschien iets .
Wat gebruik jij nu als antenne ? Een paar meter draad dacht ik . Is prima .
Hang die draad eens via een potmeter aan het geheel , zodat je kunt regelen totdat je die engelsen net niet meer hoort . Ben je de doorbraak kwijt , en dan kan je als het goed is andere signalen horen ( hopelijk op de 80 meter ) .
Die regeling lijkt mij zowiezo handig , omdat je in de avonduren meer last krijgt van dat soort stations ( met name als het donker wordt ).
Daarbij komt het met een dc-ontvanger enorm aan op de audio versterking ( liefst met zonder ruis ( BC 550 oid.)).
De grap met een goed werkende dc-ontvanger is ook dat je selectiviteit ( lees bandbreedte ) die je ontvangt , zich prima laat bepalen door een audio filter , dus geen dure en moeilijk af te regelen midfrequent filters ed.
Wellicht dat er een aantal mensen hier op het forum zijn die dit kunnen en hopelijk ook zullen verbeteren , als ik het niet bij het rechte eind heb , maar ik denk dat ik niet zo erg mis zit .
Evert
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Als je de boel in een metaal kastje duwt denk ik dat je die engelsman wel kwijt raakt. Maar ik neem dat je een twee banks varco gebruikt als afstemming en geen trimmertje. De beide banken moeten ook identiek zijn.
Belangrijkste is eerst om te testen waar je zit. Wat evert al schreef, de gelijkloop is belangrijk.
Ijk eerst je dipper op een andere ontvanger zodat je weet waar hij zit. De 80m band is niet zo groot (3,5-3,8, dus dat is 300KHz en mijn dipper zit er 2MHz naast)
Dan kijken waar je ontvanger begint en waar hij eindigt.
De spoelen zijn voor 80m altijd behoorlijk groot dus je zit al snel gelijk. Wel belangrijk dat je kring goed werkt en dat betekent dat je varco midden in de band ongeveer 160pF moet zijn. Je spoel wordt dan 11,5 uH.
De spoel moet een zo hoog mogelijke Q hebben want dan is de kring het meest selectief.
Als je de dipper hoort dan kun je dus testen of je afstemming werkt. Dan kun je de gelijkloop testen door de spoelen te verwisselen. Zit je dipper nu ineens ergens anders dan zijn je spoelen niet gelijk.
Fred
Radioortje
Ja , natuurlijk een metalen kastje , scheelt een hoop instraling .
En nee Fred , ik dacht niet dat Piet een geschikte dubbele varco tot zijn beschikking had .
Maar het lijkt mij ook beter dat die twee spoelen elkaar " niet meer zien " , dus een schotje van metaal ertussen of minimaal haaks ten opzichte van elkaar plaatsen . Ik kan me zo voorstellen als de ene kring de andere instraalt ( het zogenaamde valse-Jomanda-effect ) je een gemixed signaal aan gaat bieden aan de mixer , die dat vervolgens weer gaat mixen , met het gevolg door fase verschuivinkjes en dat soort vervelende bijverschijnselen dat je daardoor dat geflierebliep krijgt .
Twee keer de zelfde twee signalen achter elkaar aan mixen lijkt mij nooit een goed plan ( tenzij je juist de dan ontstane signalen wilt onderzoeken ).
Evert
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ik heb een varcotje van 2*15pF.
Ik kan nog wel een DG-mosfet proberen, maar die krengen zijn bij okaphone zo duur...
Jij raadt dus aan de bus gewoon in tweeën te zagen?
Op zijn max, zit er ongeveer 150pF parallel.
Ik zal eens een potmeter aan de antenne hangen...
Radioortje
Kerel ,
Duur ?
Ik heb er laatst € 3,= voor 10 stuks gegeven . Netjes bij elkaar in een electrostatisch vrij zakje .
Zullen niet van de beste kwaliteit zijn , maar voor de frequenties waar ik me mee bezig houd en waar we het hier over hebben , goed genoeg .
Maar ok , je hebt dus wel een dubbel varco'tje . Maar dan zit je wel met de toleranties van de C's die je er parallel aan gezet hebt . Als dat 10% is ( wat heel weinig is voor een céétje , vaak zie je toleranties van bv -20/+40% , hebben we het nog niet eens over de temperatuurs coëfficiënt... ) dan zit je al op je totale afstembereik van de varco .
Die potmeter dan wel met de vaste aansluitingen aan de radio kant , blijft daar de belasting zo gelijk mogelijk . Neem de potmeter met de laagste weerstand uit je bakje , 1 kOhm ofzo met het wel doen .
En ja , eh , hm , je koker doorzagen is ook weer zo wat , zit je meteen met twee van die losse knotsen aan draadjes die dan weer afbreken .
Probeer eerst eens dat met die metalen doos ( oud koekblik uit het keukenkastje of bij de kringloop winkel ... )
Succes , Evert
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Ja, duur. Bij Okaphone zijn ze bijna 3euro per stuk...
Wat kan ik doen aan die C'tjes dan?
Die potmeter ga ik doen. Net als een metalen doosje dat ik ga zoeken. Moet de spoel daar ook in? Maar ik weet niet of wij nog een ijzeren doosje hebben dat ik mag mollen. Anders moet ik even naar de kringloop winkel, maar dat wordt pas volgende week woensdag denk ik...
Oja, waarschijnlijk krijg ik komend weekend mijn scoop:)
/e Hier ligt nog een DG-mosfet. Misschien werkt die nog gewoon. Die heb ik er toen uitgehaald, maar toen was de versterker nog stuk.
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (14%)]
Pietdepiet
Hmm, het probleem is een beetje, dat ik hem eigenlijk pas wil inbouwen, zodra hij goed werkt;)
/e Die dg-mosfets zijn ook ongeveer de enige goedkope dingen daar. Maargoed, met verzendkosten betaal ik nog maar 4,5euro. Daar haal ik er bij okaphone geen 10 voor...
/e2 Dipper eiken, hoe doe ik dat? Als ik een kortgolfradiotje neem en die op 4MHz afstem, en ik ga draaien aan mijn dipper. Dan hoor ik op 3.7Mhz Een lichte brom en hele erge microfonie. Op 4Mhz getjilp. Op 4.5Mhz getjilp en op 4.7Mhz licht getjilp en lichte microfonie.
Ik ben er ook achter gekomen dat er spanning op de behuizing van mijn dipper staat. Ook eens kijken waar dat nou weer vandaan komt. Als ik de stekker omdraai is het bijna weg (met een spanningszoeker getest).
Dat is vreemd. Tov van de nullijn meet ik niks met mijn multimeter. De spanningszoeker gloeit toch echt, en ik voelde ook echt een prik...
Kan dat komen omdat hij niet geaard is? Het is namelijk zo, dat 1 van de 145VAC aansluitdraden rechtstreeks van de trafo aan de behuizing hangt. Zorgt dat ervoor dat er 145VAC op de behuizing komt te staan? En kan ik dat voorkomen door een echte diodebrug te gebruiken?
/e5 Nee, dat is het niet. Als ik dat uitzet, heb ik nog steeds een spanning. Waar komt die vandaan???
/e6 Zelfs met de hoofdschakelaar uit, staat er nog een spanning op. Dat snap ik niet. Dan zijn alleen maar 1 helft van de trafo, en 1 aansluitpool van de schakelaar verbonden. Hoe kan er dan spanning op de behuizing staan
/e7 Hee, ontdekking. op de aarding van de stroomdoos die ik gebruik staat volgens de spanningszoeker een spanning. Dat snap ik echt niet. Er zitten geen stekkers in, en hij zit op een niet-geaard stopcontact aangesloten. Maar die schok kreeg ik op een andere doos, die in een ander stopcontact zat. De enige overeenkomst tussen de twee dozen is dat ze allebei een redelijk lang snoer hebben. Ik ga eens die andere doos meten met de spanningszoeker.
/e8 Heel vreemd, op die doos staat volgens de spanningszoeker ook al een spanning. Ik begrijp het niet. Die zit ook al met niks anders erin op een niet geaard stopcontact. Is dit een vreemde wijze van inductie? En kan ik daar een schok van krijgen? Help!
/e10 Als het snoer van de doos uit het stopcontact is, is de spanning ook weg. Als ik de dipper zonder doos in het stopcontact prik, brandt het neonlampje minder fel. Nou heeft de dipper van zichzelf al een lang snoer. Ik denk dat het altijd al geweest is, dat er spanning op de behuizing staat, ik het het alleen nooit eerder gevoeld. Ik zat nu op mijn knieën op een tapijt. Normaal zit ik op een stoel. Maar waar die spanning vandaan komt weet ik nog niet.
/e3
Ik heb iets ontdekt, maar het is lastig uit te leggen.
Als de trimmers beide op hun maximale capaciteit staan, en ik draai de oscillator trimmer naar minimale capaciteit. Dan hoor ik vanaf een bepaald punt een plop, en vanaf daar brom. Tot ik helemaal rond ben en de trimmers weer bijna gelijk staan. Dan is het weer plop en vervolgens ruis en getjilp. Als ik, als beide trimmers op hun maximale capaciteit staan, de antennetrimmer verdraai, heb ik dit fenomeen niet. Die kan ik helemaal ronddraaien, zonder dat het getjilp verdwijnt. Al beide trimmers echter op hun minimale capaciteit staan en ik draai de antennetrimmer weg. Dan hoor ik weer een plop, en vanaf dan gebrom. Als ik dan de oscillatortrimmer er naartoe draai, heb ik weer plop en getjilp. Hetzelfde effect dus als eerder alleen nu veroorzaakt de antennetrimmer het. Als ik, beide trimmers staan op hun minimale capaciteit, nu echter aan de oscillatortrimmer draai, heeft dat geen effect. Het is dus precies hetzelfde fenomeen als toen ze op de maximale capaciteit stonden, alleen de functies van de trimmers zijn omgewisseld.
Als iemand mijn verhaal tot hier heeft willen lezen, en het ook nog eens begreep: Bedankt, en heb je een verklaring hiervoor?
/e4 Net de ingeving gehad een met alluminiumfolie omvouwen tennisbal in de koker te duwen. Maar dat levert alleen een beetje brom op, en helpt niet het gefliep te weren.
/e9 Fred, als je dipper 2Mhz scheef zit, waarom verdraai je het schaaltje dan niet gewoon een beetje?
/offtopic: Dit is wel de recordpost qua aantal edits. De hele post begon met 1 regeltje tekst.
fred101
Golden Member
Geen idee wat je met dat geplop enzo bedoelt.
Wat wel belangrijk is: je hebt de de extra C's toch wel parallel met je varco gezet en niet in serie ? De varco goed aangesloten ? Een lip is meestal gezamelijk de andere twee voor de banken.
Op 80m is niet altijd wat te doen. Overdag is het daar wat stil. 's-Avonds is het wel druk maar er kan veel QRM zijn. Ik weet niet of je wel eens SSB hebt gehoord.
Om je dipper te vinden moet je de radio in SSB zetten. De dipper is alleen een draaggolf en een AM ontvanger geeft die niet weer. (DSB kan ook)
Fred
Pietdepiet
En dat hele spanning op de dipper verhaal?
De varco ed is allemaal goed aangesloten.
Ik heb nog nooit SSB gehoord.
Ik hoor de dipper dus wel, maar op meerdere plekken.
Dat geplop beter uitleggen. Hmm
Ik noem de trimmer in het oscillatorcircuit even OT, en de trimmer in het antennecircuit even AT.
Met het dichtstaan van een trimmer bedoel ik de maximale capaciteit, met het openstaan bedoel ik de minimale capaciteit.
Stel dat de OT en de AT allebei dicht staan. Dan hoor ik ruis. Ik ga nu aan de OT draaien. Ik draai hem steeds verder open. Het verschil tussen beide trimmers wordt steeds groter. Opeens hoor ik 'plop' en daarna brom. Ik draai de OT steeds verder open, tot hij helemaal open staat. Dan draai ik nog verder door, zodat hij weer meer dicht gaat. Vanaf datzelfde punt, maar dan 'aan de andere kant' hoor ik weer een plop, en vanaf dan weer ruis. Ik draai nog ietsjes door en mijn OT is weer rond, en staat weer op de maximale capaciteit.
Nu ga ik aan de AT draaien. Ik hoor steeds een beetje ander gefliep, maar geen plop. Ik kan hem helemaal ronddraaien zonder plop te horen.
Nu draai ik beide trimmers helemaal open.
Ik ga wederom aan de OT draaien. Ik draai hem steeds verder, en het gefliep verandert. Maar geen plop. Ik ben weer helemaal rond en heb geen plop gehoord.
Nu ga ik aan de AT draaien. En op datzelfde punt als net bij de OT hoor ik een plop, en vanaf daar brom. Ik draai hem verder dicht tot hij op zijn maximale capaciteit staat. Dan draai ik door en op datzelfde punt 'aan de andere kant' hoor ik weer een plop, en vanaf daar ruis.
Nu ga ik aan de OT draaien. Ik hoor steeds een beetje ander gefliep, maar geen plop. Ik kan hem helemaal ronddraaien zonder plop te horen.
Oftewel de trimmers vertonen hetzelfde effect als ze andersom gedraaid zijn.
Oftewel. In stand X vertoont trimmer P effect A. In stand X vertoont trimmer Q effect B.
In stand Y vertoont trimmer P effect B. In stand Y vertoont trimmer Q effect A.
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
Als je op een niet geaarde contactdoos werkt kan er door (voedings)filters een stroompje naar de kast lopen. Denk aan je PC. Bij kleinere stroompjes, die lagere spanningen veroorzaken, licht de spanningszoeker minder fel op.
Aangezien een spanningszoeker hoogohmig is, geeft die al snel licht.
Met het stroomnet moet je niet gaan experimenteren zonder voldoende kennis en de juiste meetapparatuur.
Een scoop en een multimeter behoren niet tot de juiste meetapparatuur. Fouten worden afgestraft. Een aardlek schakelaar helpt niet in alle gevallen dus wees voorzichtig!
Het zijn inderdaad veel edits en je verhaallengte begint die van Fred01 te evenaren. 
Je kringen beginnen goed te werken maar het zou kunnen dat beide kringen oscilleren.
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
meet met een multimeter de weerstand tussen de dipperkast en de twee pennen van de stekker terwijl de stekker van die dipper los ligt.
Als je een hoge weerstand meet is het ok.
Kun je ook capaciteiten meten? Indien ja dan dezelfde procedure. Grote capaciteiten (ong. > 10nF) zijn in dit geval fout.
Pietdepiet
Gisteravond belde Jim op. Samen zijn we er achter gekomen, dat waarschijnlijk de trafo lekte. Dus ik haal de trafo los, en inderdaad geen spanning meer.
Ik heb net weer eens getest, maar als ik de stekker er op 1 manier indoe, dat dan de spanningszoeker op de kast op volle sterkte brandt. Als ik de kast echter aanraak, voel ik niets, maar dan ook helemaal niets, en gaat de spanningszoeker uit. Zelfs als ik de kast op een stuk met verf goed vastpak, gaat het lampje minder fel branden, en als ik hard genoeg druk, zelfs uit.
Ik neem dus aan dat er niks aan de hand is. Zou een lekkende trafo ook kunnen verklaren dat ik de gevoeligheid van de dipper zo hoog moet zetten? Nouja, toch niks aan te doen. Waar vind ik een trafo die 145 en 6V uitspuugt.
Ohja, de DC, wat kan ik daar nog aan testen? Niks? Rbeckers, jij begreep mijn plopjes verhaal toch? Of zal ik wachten tot ik de scoop heb? Zondag:)
fred101
Golden Member
http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=632&mode=view
het ding onderaan op deze foto is net zo iets (denk ik). Er hoort een boek (met aluminium kaft) bij met lijsten. Je kunt hem tunen op een signaal of boventoon van een signaal. Als hij getuned is dan kun je de settings aflezen en in een tabel opzoeken, Nadat je het kreng mbv de gegevens uit het boek eerst geijkt hebt. Ik heb een boek erbij wat echter een fout serienummer is dus hij wijkt een paar Herz af. De mijne heeft nog een scoop om zero beat te zetten en zo een boventoon te kiezen of het grondsignaal. Ik heb het voor de gein wel eens gedaan maar dat was wel een half uur werk. De BC221 is een populaire en simpele versie van een frequentie meter. De FR4/U van mij een van de complexere. Fritjoff weet erg veel van dit soort helse apparaten.
Overigens nog een leuke link voor Nijntje:
Met de scoop heel simpel componenten testen
http://sound.westhost.com/project119.htm
Ook dit is een super link:
http://101science.com/transistor.htm#BUILD. Een enorme bladzijde met links van mister transistor.
Hier vind je ongeloofelijk veel datasheets en info:
http://www.qsl.net/yo5ofh/data_sheets/data_sheets_page.htm
oa een torren lijst met specs. Ook van oude philips torren (hintje voor Evert)
Helaas vond ik niet wat ik zocht. Een halfgeleider databook als PDF.
Fred
Radioortje
Dankje Fred ,
Goede links en de hint was wel duidelijk hoor .
Maar de datasheet van dat torretje was het probleem niet , ik zocht meer een uitgebreide equivalenten tabel .
En die foto betreft , kan best wel zoiets zijn als de mijne , maar die van jou is dan toch weer meer een echt meetinstrument op zich . Ik denk dat dat apparaat van mij meer een soort monitor functie heeft .
Evert
e/: Blij dat je er weer bent FET .
Pietdepiet
Leuke link, Fred, ga ik even doorlezen. Samen met wat elexjes en hf3 van dat boek.
Ik kwam net trouwens weer die UA78/79 weer tegen. Daar moest ik van jullie heel zuinig op zijn. Wat kan ik er dan mee?
/e FET, fijn dat je er weer bent. Het lezen valt mee. Slechts 2 pagina's.
/e Een LC-meter lijkt me erg handig. Na enig zoeken, kwam ik erachter dat je voor de meeste van die dingen toch wel een pic nodig hebt. Dus dan zal ik een picprogrammer moeten maken. Ik heb er al een gevonden die op de parallele poort werkt, want ik heb geen seriele. Nou ben ik er ook achter gekomen, dat je een aantal pics kan samplen. Dat overweeg ik, want die dingen zijn toch best duur...
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (41%)]
fred101
Golden Member
Heel anders dan ik gewend ben. Heel veel antieke radio's en veel spul om ze optisch op te knappen. De oude pre-WWII radio's (erg mooi) voor vaak erg veel geld of van erna voor een paar tientjes.
Bijna geen meetapparatuur op was losse meters na, ook geen bakken vol met nieuwe componenten. Wel veel buizen natuurlijk. Er stond wel een R1155 (die ik eigenlijk wel wilde maar hij wist niets van het ding af, hij had hem zo opgekocht, typische handelaar dus, voor het zelfde geld is het dus een lege kast). Ook jammer dat ik die Philips buisvoltmeter voor een paar euro niet gekocht heb. Die kwam ik net tegen op internet, blijkt uit de jaren 30 te zijn en zag er uit als nieuw (dom, dom)
Wordt al een aardige multimeter collectie hier. Heb al 9 stuks.(8 analoog) Laatst een Kyoritsu 1400 gehad, groot modern analoog ding (70's ofzo), die heeft wel wat tlc nodig maar die kan 5000V meten en dat is toch wel handig.
De gratis heathkit doet het trouwens prima. Nu nog een AVO 8 in zo'm mooi bakeliet kastje maar dan wel compleet. En natuurlijk niet om naar te kijken, werken zal ie voor de kost. Ik heb niet alleen een opvang, ik doe natuurlijk ook aan werkverschaffing voor de aan mij toevertrouwde patienten.
Daar op die beurs liggen de prijzen ook heel anders. Zendvarco's (klein zoals in phi-filters) zijn niks waard maar een omroepdoos varco wel. Er stond een doos vol met van die zendvarcotjes, 0,50 en 1 euro het stuk. Er zat ook een zakje in met 5 stuks, zeg ik voor de gein: dit telt zeker als 1 stuk, ja hoor zegt die kerel. Zegt Adri, dan mag hij voor 10 euro zeker het hele doosje wel. Is best was het antwoordt. Ik heb nu dus 22 varco's voor 10 euro 
Ik ga niet naar de lichtmis, dat is helaas te ver.
Wisten jullie dat we blijkbaar ook een schare trouwe meelezers hebben. Ik kreeg van een (dank Harry) een copy van een Dr Blan artikel over de synchrodyne. Je hoort alleen maar van mensen die zo'n ding niet aan de gang hebben gekregen, ga er toch eens een keer een maken, die standby ontvanger deed het uiteindelijk ook prima 
Fred
rbeckers
Overleden
Pietdepiet,
dan van de blok is prima. De stijgsnelheid van een opgaande flank behoort hoog te zijn. Dus is er weinig tijd nodig voor van onder naar boven te gaan en dus komen er weinig electronen tegen de fosfor aan knallen. En dus zie je de vertikale flanken nauwelijks.
De horizontale lijnen behoren vlak te zijn.
Als de dipper op bijv. 1MHz zit, klopt dat ong. met de scoop?
Heb je de oscillator van je ontvanger al aan de scoop gehangen?
fred101
Golden Member
Zo die Dr Blan was een cultuurbaarbaar zeg. In dat artikel over de synchrodine worden mA meters gesloopt, opgeroepen om onderdelen uit een omroepdoos te gebruiken (die je dan wel eerst moet slachten) en tussen neus en lippen door even verteld hoe je een 402-N spoel kunt verbouwen. Zo nu ik ieders aandacht heb
,
zonder flauwekul. Ik heb nog nooit iemand zo duidelijk het principe van iets (bv de cowan modulator) met zo weinig woorden zien uitleggen. Daarnaast wordt eindelijk gelijk ook maar even verteld waarom de hulposcillator 2x zo hoog in amplitude moet zijn en voor Nijntje: in 10 regels snap je het hele modulatie verhaal. Die kerel is een genie met woorden, ik ben echt te laat geboren.
Even een citaat:
De portier van de demodulator doet nu alleen dan de deur open wanneer er een sinustop voor de poort staat waarvoor hij tijdig een "entry permit" in de vorm van een schakelstroom heeft ontvangen. Voor elke andere sinus blijft de deur onheroepelijk dicht.
Kijk zo snapt zelfs een kind van 8 het nog. Meesterlijk.
Ik voel een onweerstaanbare drang opkomen om als eerbetoon aan dit genie (leeft hij nog ? ) een synchrodyne te bouwen.
Edit: Dr Blan: Drs. Ing. CF Ruyter 1908-2002, hij is SK dus)
Fred
Op 15 september 2008 09:18:26 schreef fred101:
....
Edit: Dr Blan: Drs. Ing. CF Ruyter 1908-2002, hij is SK dus)
Fred
Drs. Ing. CF Ruyter was "Dr Blan II".
Dr. Blan is gestalte gegeven door Jac. (Jaap) Wigman (SK 1959) voordat hij bij Radio Electronica ging werken.
Zijn opvolger was Drs. Ing. CF Ruyter.
Dank je wel Fred!
Ik durf het ook bijna niet te zeggen maar ik heb zelfs nog nooit het boek Jongensradio gezien. (tenminste ik dacht dat het een boek was.)
Er zijn minstens twee boeken van die naam.
De eerste (in twee delen) van Leonard de Vries,
en de tweede (in vier deeltjes, later gecomprimeerd tot 1 boekje) van de samenstellers van Radio Bulletin.
fred101
Golden Member
Wat zijn de leukste boekjes uit die reeks. De eerste of tweede en zijn ze ergens ook digitaal te vinden. Er worden behoorlijke bedragen voor die dingen gevraagd zag ik.
Ik heb een boekje: Jongens-transistors, was blijkbaar een modekreet toen.
Fred
Die van Leonard de Vries zijn een soort opsomming van de stand der techniek toen. Een mooi hoofdstuk over Kootwijk Radio, en een stukje over de net begonnen televisie. Ook wel wat bouwontwerpen, maar daar zul jij niet veel meer van kunnen leren nu. Alleen nostalgisch leuk.
De MK (Radio Bulletin) serie is alleen maar bouwontwerpen. Radio's, versterkers enzo.
Ook hier geldt: als techniek nu niet meer zo leerzaam. Je leert er bijvoorbeeld niet mee hoe je iets uit moet rekenen. Maar ook erg leuk uit nostalgie.
Vaak worden deze boekjes ook wel geruild voor andere boekjes of andere oude meuk. Ik denk dat je al wel een boel spiegeltjes en kralen in je bezit hebt, wat dat betreft. 
fred101
Golden Member
Nijntje, het valt me wel vaker op dat je test zonder antenne eraan. Een middengolfontvanger met ferrietstaaf heeft dus een antenne, daarnaast moet je eerder meer moeite doen om de middengolf niet te ontvangen dan wel.
Een 80m DC voor zwakke SSB signalen doet echt niets zonder fatsoenlijke antenne. Nu snap ik wel dat je ouders het geen leuk idee vinden om een full size 80m vertical neer te zetten of een dipool van 40m maar met 2 meter draad zul je al niet veel horen en met geen antenne dus helemaal niets.
Ik stel voor dat je eerst eens zorgt dat je ontvanger ook wat te ontvangen krijgt anders ben je over twee jaar nog bezig met dit ding want ik denk dat daar het probleem zit. Pak twee latjes, maak een kruis, boor daar een rij gaatjes in en rijg er een meter of 30-50 installatiedraad (bouwmarkt goedkoopste variant, of elk ander goedkoop draad) doorheen. Dan moet voldoende signaal geven om goed te experimenteren. Je heb dan een aperiodische raamantenne gemaakt. Op mijn site staat een plaatje bij de QRM kanselier. Je zou nog een varco parallel kunnen zetten met wat extra Ctjes om hem resonant te krijgen. Dan heb je nog meer signaal en ben je meteen de middengolf kwijt. Die resonantie vindt je heel simpel met je dipper.
Artikel is onderweg. Ik ga trouwens als mijn scoop klaar is een synchrodyne bouwen (en dat buizentransceivertje, maar dit soort projectjes zijn zo af), in een mooi klassiek ogend houten kastje met eindtrap en speaker (ik en hout-bewerking is geen goede combinatie, snap nog steeds niet waarom dat steeds verbrand, zelfs met het las apparaat in de laagste stand gaat het niet, iets doe ik fout
) Dan zet ik hem hier in de keuken als omroepdoos. Ik wil dat ook nog met de hydrodine doen. Die wordt dan gelijk 230V en moet meerdere banden krijgen. 160/80/40 ofzo.
Maar eerst de componententester afmaken en aan de scoop verder. Ik heb al een streepje van 1cm. Overigens is 14KV geen kattepis. De spanning en elco was eraf maar de restlading was nog genoeg om een vonk van ongeveer een centimeter naar aarde te laten springen (naar mijn schroevendraaier die er vlak langs ging) Daarna niet alleen de Elco afgekoppeld maar ook middels een 8,6 ohm weerstand de boel steeds ontladen.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (28%)]
Op 15 september 2008 12:22:51 schreef Frederick E. Terman:
Die van Leonard de Vries zijn een soort opsomming van de stand der techniek toen. ....Alleen nostalgisch leuk.
Sorry FET, hier wil ik je toch even corrigeren.
Ik heb beide delen van Leonoard de Vries, deel 2 is veel opsomming van techniek maar deel 1 is een echt bouwboek dat begint met uitleg over electriciteit en onderdelen en daarna bouwontwerpen en schema's ( 0-V-1, 0-V-2, 0-V-3, PSA, versterkers, balansversterker).
Ik heb deel 1 uit '55 en een deel 2 uit '47 beide voor "weinig" gekocht bij de Slegte toen daar nog wel eens leuke oude boeken stonden. De boeken waren blijkbaar erg populair gezien het aantal herdrukken, acht stuks in 15 jaar (1e druk 1940, 8e druk 1955)
Ik heb ook nog een "Jongensradio". Ik ben het met je eens dat de de Muiderkring boeken leuker zijn. Er staan meer ontwerpen in en er worden moderne (makkelijker verkrijgbare) buizen gebruikt. Leonard de Vries bouwt zijn ontwerpen in 1955 nog steeds met de A415, A441 en B443 (lekker goedkoop op het Waterlooplein voor de jongens met weinig zakgeld) Dr. Blan doet het met een ECC8x
Die A441 is wel een leuk ding. Een dubbelroosterlamp zodat het spul gewoon op laagspanning (20 á 30 volt) werken.
@Fred, mag het artikeltje van dr. Blan ook naar mijn postvakje, please...
p.s. Ik vondt die Blan altijd een grappenmaker, met maffe titels voor zijn artikelen zoals b.v. "Uit de Pan van Dr. Blan". Ook de tekeningen van Han Lang bij al die Muiderkring artikelen vindt ik vaak meesterlijk.

uit: Dat is nu radio - Muiderkring