@Pietdepiet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Fourier_analyse
Er zijn op dit HF forum wel een paar mensen die hier iets van af weten. ;)

De vraag ivm de spoel was ivm het meten van de weerstand van die spoel. Waarschijnlijk heb je de spoel losgekoppeld van de gate. Dan zweeft de gate en is gevoelig voor statische electriciteit.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/33688/3/lokata

Daar begon de hele ellende bij mij mee. Een onschuldige vraag over een ontvanger liep uit in een hele discussie over modulatie, zijbanden en FA en waar dat in resulteerde heeft FET nog steeds spijt van >:-)

Iemand nog suggesties over een 811A rooster bias spanning voor de kast dicht gaat ? :-)

Fred

Hmm. Ik het de gates van de DG losgehaald. Toen beide circuits gelijk gedipt. Toen de gates weer vast gezet. Vervolgens geluisterd en een MG radio er naast gezet. Maar ik hoor alleen maar HEEL VEEL HARDE RUIS. Misschien zit er wel een fluit in, maar vooralsnog is het: SHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

/e Met de HF-probe meet ik op de griddipper zelf bijna 4V en in in de schakeling maar 0,027V. Toch maar een oscillator maken? Hoewel daar de ruis niet mee zal verdwijnen.

Nog iets: Is die AF124 nou goed? Ik meet van E naar C een diodespanning die omlaag loopt.

/e Kan het zijn dat de BC557(T5) ruis staat te produceren? Ik dacht dat de 447 en 557 ruis-torren waren. Ik had nog een 327, maar die is opeens kwijt:(

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (12%)]

Fet hij staat nu op 1750V (onbelast) spanning, lager lukt niet. Ik wilde eigenlijk nog naar 1500V. Die was al teruggesteld.Ik ga dus de meter eerst ijken en dan stel ik hem op de meter in zodat daar 60mA loopt. Ik vind het een veiliger gevoel dat allemaal nu even goed in orde te maken. Zo heb ik ook de ventilators schoongemaakt en nagekeken, anode weerstand en zekering geplaatst. Diodes over de IC meter, een hele dikke aarde draad van de plate varco naar de buisvoet aarde ipv via het chassis. De Elco's zijn toch goed denk ik. Met de variac de boel netjes naar 230V gedraaid. Geen rare stromen of warmte. Per elco zie je de spanning steeds gelijkmatig oplopen. Dat er zo maar 300 of 400W uitkomt is prima. Ik ben geen QRP man maar 400W is voor mij QRO genoeg hoor en legaal. Ik las in een uit buizenboek dat een te lage bias slecht is omdat hij dan gedwongen wordt in klasse A te werken en dus te heet wordt met kans op instabiel gedrag want door de ionisatie als gevolg van de te hoge temperatuur bevorderd dat de kans op oscillaties (vooral VHF), bij een te hoge ruststroom wordt het klasse C met een meer vervorming. Mijn FT201 had een te lage bias (40mA) en toen ik de bias goed had staan kwam er ook meer vermogen uit en werkte hij toch beter.

Alle torren zijn ruistorren :-)

Fred

Fred,

in het najaar kom ik mischien wel eens langs bij dat stort.
Zal eerst orde in de buizenchaos moeten scheppen.
Het is alleen niet echt in de buurt.

Pietdepiet,
welk merk bf981 heb je? Weet je namelijk zeker dat er niet aansluitingen gespiegeld zijn?

Edit:
hij dipt niet omdat de weerstand die de "gate" veroorzaakt, te laag is.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (13%)]

Wón-der-baar-lijk! Ik heb zo'n simpel ching-chang-chong adaptertje dat ik gebruik. Ik had die perongeluk een halfuur in volle sluiting laten liggen... Ik dacht net al, waarom ruikt het hier zo naar plastic. Die transformator is heet. Heel heet. En hij heeft het gewoon overleefd:) Iets degelijker dan die @#@$#@ (Ohnee, dekselse) dual gate mosfets...

PH. Zal wel philips zijn?\

Dat niet-dippen, is dat fout dan?

/e Aansluitingen kloppen...

Dat leek mij dus ook al, van die hoogomige gates. Ik denk dat dat samenhangt met die missende 2mA en dat dat alles 'het' probleem is.

Ik ga even kijken waarom er nog geen spanning valt over de 270Ohm. Iemand een idee? Rotdingen die Dg-mosfets. Ze zijn al stuk voor je ze kan gebruiken en dan zijn ze ook nog eens belachelijk duur...

Hier zijn ze:

http://www.uploadarchief.net/files/download/kopie%20van%20dc-ontvanger1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/kopie%20van%20dc-ontvanger%202.jpg

Klikbaar...

Kwaliteit is mager, maar ons goede fototoestel is in gebruik. Deze is en jaar of 7 oud...

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (11%)]

Zooo, wat een boel posts in zo'n korte tijd.

@Fred: ik bedoelde natuurlijk niet 2700 maar 2300V. Maar jij hebt de spanning al lager. Dan zal die ruststroom instelling wel goed komen.
Het woord "bias" is een beetje lastig. Soms wordt er het negatief mee bedoeld, en soms de ruststroom. Hindert niet, als je maar weet welke je bedoelt. In ieder geval:
Als je de ruststroom veel te hoog zet worden de buizen daardoor te heet. 30mA bij 1700V is 51W rustdissipatie, en dat is voor een 811 al flink (en dan versterk je nog geeneens iets!). Sommige merken zijn maar 45W gespecificeerd.
En als de ruststroom veel te laag is, is hij niet lineair meer, dan krijgt-ie "C" neigingen. Nou ja, bij wijze van spreken dan; een echte C is heel ver dichtgeknepen.

@Piet: de versterking in die ontvanger is heel hoog, en het is dus normaal dat je hem hoort ruisen als je de potmeters (waarom eigenlijk twee?) vol open zet.
Ik zei eerder al dat 1mV op de drain van T1 al veel is. Nu ik het nog eens nakijk zeg ik dat zelfs 100μV al veel is (=overeenkomt met een sterk signaal).
Nu produceert die 2M2 basisweerstand alleen al ruim 10uV, dus die zal je best horen bij maximaal volume.
Als je eenmaal ontvangst hebt zal wel blijken dat de tweede potmeter best wat dicht mag, en dan valt het wel mee.

De gates horen hoogohmig te zijn, en in theorie zou de zaak dus ook mèt aangesloten mosfet moeten dippen. Alleen wordt dat vaak afgeraden, omdat het niveau uit de dipper wel eens te hoog voor het fetje zou kunnen blijken te zijn, vooral als het opgeslingerd wordt door die kring die je aan het dippen bent.
Nu gold dat bezwaar vooral voor buizendippers (met de mijne kon ik op 80m met het naburige dorp praten :)). Met een torrendippertje zal het wel loslopen.
Alleen denk ik dat jouw mosfet al kapot is. Òf dat, òf er is iets mis met de 270 ohm of aanhang.

Meer dan dit kan ik er niet van maken:

http://www.uploadarchief.net/files/download/kopie%20van%20dc-ontvanger%203.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/kopie%20van%20dc-ontvanger%204.jpg

@FET
Waarom het er twee zijn vroeg ik mij ook al af. Maar als ze sicht staan, hoor ik nog steeds ruis.

Heel fijn, dus nu moet ik weer een nieuwe kopen... Dat zal woensdag worden... Mijn dipper is namelijk een buizendipper...

Als ik nou een nieuwe heb gekocht. Zal ik dan maar in de tussentijd een oscillator werkend proberen te krijgen? Anders mol ik misschien weer zo'n fet met de dipper. Dat heb ik liever niet, want het is toch zonde...

Welke is makkelijk te bouwen, en werkt goed?

@Piet: de makkelijkste oscillator die het altijd doet is denk ik Frithjof's Wunderhorn. Rd12tf heeft die met twee fets gemaakt, vraag hem maar om zijn schema.

Pietdepiet,
jammer, maar de foto's zijn niet duidelijk genoeg om te kunnen controleren. Het lijkt, voor zover ik kan zien, ok.
Volg FET zijn adviezen op mbt de FET's ;) en de oscillator.

Probeer eerst het ene probleem en dan het andere probleem op te lossen.

De oscillator heb ik net even op de broodplank gezet. Ik heb gewoon een of andere kortegolfspoel + een willekeurig klein C'tje gepakt. Het oscilleert als een gek. Ik ga het zo met de originele spoel proberen. Kan het dat hij niet wil oscilleren doordat de BF981 kapot is?
In deze opstelling zijn de spanning wederom wat te laag. Die zeners maken er gewoon een te lage spanning van, maar het werkt...

Welke J-fetjes moet ik dan halen?
Ik heb hier nog een zootje BF247A's liggen. Zijn die bruikbaar?

@Rbeckers

Ik weet het, maar mijn moeder heeft het nieuwe toestel mee. (Met een fatsoenlijke ISO en Macro) Dus ik moest het doen met de oude...

Nee, Er staat *mu*614 Maar dat kan ook *mu*514 zijn.

/e ik heb net al gezocht:

Schema van FET
Datasheet BF247A

[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (69%)]

Op 18 augustus 2008 18:28:34 schreef Pietdepiet:
Volgens mij niet. Zo ja, dan had hij ze mij ook wel even mogen geven>:)

Zou ik zeker gedaan hebben. Maar ik heb het artikel uit OZ niet, alleen een vermelding (het schema) in Electron wat bij een algemener verhaal over direct conversion stond.
Maar het is duidelijk wel de bedoeling dat de antennekringen en de oscillatorkringen steeds als stelletje hetzelfde zijn.

En de parallelcapaciteiten zijn zo gekozen dat het afstembereik ongeveer overeen komt met de amateurband waarvoor de kring bedoeld is.
Vandaar ook dat bv. de 10m spoel 5 windingen heeft, en de 15m spoel maar 4! Dat komt doordat de 10m band procentueel erg breed is (bijna 2 MHz), waardoor er - bij dezelfde draaicondensator - maar weinig parallelcapaciteit in mocht. Daardoor was er een grotere spoel nodig; groter nog dan die voor 15m.

Maar daar hoeft niemand zich aan te houden, natuurlijk. Je ontvangt altijd wel wat (als de mixere mixt en de oscillator draait ;:), later zoek je wel uit waar je zit.

Ik denk dat de getallen bij de spoelen letterlijk genomen mochten worden, dus bv. "7" was echt 7 windingen. Ik wil later nog eens terugkomen met een redelijke schatting voor de diameter van de wikkelvorm en de draaddikte. Stay tuned..

Ik heb nu de 2 B247A erin gesoldeerd, en ook de AF124 weer terug. Ik meet nu met de HF-probe 0,24V. Niet echt daverend dus...

Ik hoor ook nog alleen maar ruis.
Wat moet ik nu doen? Ik weet niet of het aan de oscillator ligt, of dat die 2 BF247A's überhaupt mixen...

Het is mij trouwens ook niet helemaal duidelijk hoe ik er nou achter moet komen of het oscillator-circuit en het antenne-circuit op dezelfde frequentie zitten. Ik mag de dipper niet gebruiken begrijp ik, omdat ik dan mijn fetjes sloop.

/e een probleem is denk ik, dat er maar ruim 6V over de zeners (4.7+3.5=8.2) valt Daar moet dus 8 over vallen. Wat kan ik daar aan doen? De 1K verkleinen? Het zijn 'dikke zeners' 1 maat dikker dan normaal. Dat is toch 1.3W?

De kringen staan op dezelfde frequentie als je ze hetzelfde gemaakt hebt en ze samen afstemt.
Natuurlijk zal er een klein verschilletje in zitten, maar dat geeft niet - als de antennekring zo smal was dat dat een probleem was, zou je een nieuwe uitvinding gedaan hebben.
De oscillator bepaalt wàt je hoort. De ingangs/antennekring moet daarop ongeveer resonant zijn.

6V als je 8.2V verwacht is wel weinig. Je zou de weerstand kleiner kunnen maken, maar meet even de stromen (of bereken ze) om te zien waar het heen wil.
Maar met 6V zou de zaak ook moeten werken. Zo nauw komt dat nu ook weer niet denk ik.

Over stromen gesproken, heb je nu nog gemeten waar die 2mA bleef? Er moet sluiting in de gate(s) gezeten hebben, dat kan niet anders. Meting is een kleinigheid; gewoon bij de spoelaansluitingen.

Ik vind het wel erg knap dat hij dit zo lang volhoud. Hulde, we moeten eens over promotie gaan denken. :-)
Vanavond er achtergekomen dat mijn yagi voor 70cm de verkeerde kant op stond (achterste voren), ik was al bang dat er weer een 70cm doos was gaan hemelen. Daarna op 80 meter gezellig zitten kleppen met iemand die een FL2100 had, maar dan de summerkamp, met de zelfde problemen. Wel gaaf bij hem gaf er een weerstand in het anode circuit licht wat vergezeld ging van een dansende Voltmeter (de spanning zakte in doordat er een paar Ampere VHF stroom door heen trok) Hij dacht dat er iets met zijn meter of voedings diodes mis was :-)

Donderdag komt Jan langs, die heeft in verband met de verhuizing wat spul over en dan komt ie gelijk mijn verzameling bekijken. Gezellig. Hij brengt oa een collins TCS12 (ja, ja weer een navy ontvanger natuurlijk) en een hele mooie wobbulator mee.

Heb ook wat promotie van de hobby gedaan. Tim heeft nu een 27 mc doosje op zijn slaapkamer staan maar snapt nog niet helemaal het principe. Hoe kunnen er nu duitsers op nummer 10 zijn want daar woont Jacky (de vriendin van mijn goede vriend PA0VIC) en dat is Tim zijn favorite "tante" en die zou op kanaal 10 naar hem luisteren. Helaas heeft ie dus nog niet met haar kunnen praten op zijn gpa'tje op stuk staalplaat in de dakgoot en 4W en hij wil het niet via mijn FT950. Hij zat wel heel schattig, cq cq dit is Tim, wil er iemand met mij praten te roepen. Helaas was er niemand. Of ik dan maar even iemand wilde zoeken die hij kent :-) De microfoon werd ook afgekeurd, de MD100 moest eraan. Dat heb ik toch maar niet gedaan.
Fred

Tsja , zover is onze telg nog niet ...

Ik ben wel weer helemaal gelukkig omdat onze nieuwe dakgoten ook weer van die ouderwetse zinken zullen zijn ( ons blok is nog niet aan de beurt , maar dat duurt niet lang meer ) . Dus toch nog straks een ontvangst antenne van een metertje of 65 :) .

Ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat voor een ATU ik zal gaan gebruiken/maken .

Groetjes Evert

L-tuner, als het tenminste gaat over die dakgoot. Is makkelijks te maken, minste onderdelen en hoogste rendement. Een T-tuner heeft het grootste aanpas bereik met de minst extreme onderdelen. Je moet die dakgoot in het midden doorzagen en daar een kunstof stukje tussen doen. Dan een open lijn eraan. Heb je een dipool van 65 meter :-). In de electron heeft een verhaal gestaan van iemand die zijn dakrand geisoleeerd en onderbroken heeft en deze als raamantenne gebruikt.
Is wel een idee. Ik heb ook een zinken dakgoot, zal die eens van een stukje open lijn voorzien (zepp).

Nu die lineair en FT225 afmaken en dan eens iets leuks bedenken om te bouwen.
Ik heb wel een antenne-meetinstument wat ik nog wil bouwen. Het schema heb ik hier al geplaatst. Maar ik wil eigenlijk ook iets hebben waarmee ik kan zien of mijn uitgezondensignaal goed is van modulatie. Niet te veel modulatie dus. Bestaat zo iets voor SSB.

Fred

Je kunt een gewoon scoopje nemen, en je signaal op de Y platen aansluiten. Vaak werd er een koppeldoosje voor gebruikt, tegenwoordig zou dat mooi met een ringkerntje kunnen. Eén draad er recht doorheen, van zender naar antenne of dummy; en een wikkelingetje op de kern, voor naar de afbuigplaten.
Je kunt zo zonder Y versterker werken, en dan kun je dus met de eenvoudigste scoop gewoon tot 30 MHz kijken.

Na enige gewenning kun je aardig zien hoe je signaal ervoor staat. Twee dingen moet je niet hebben: "flat topping", dus dat de pieken (+ en -) afgeplat worden; en afknijpen rond de nullijn.
Alletwee zijn met een dubbeltoon wel heel makkelijk te zien. Komt de dubbeltoon er goed door, dan zal de spraak ook goed zijn. Tenzij je mic gain veel te hoog staat, maar dat merk je dan wel aan de ALC.

Je kunt zelf oefenen om te zien wat ik bedoel. Als je de ruststroom te laag zet, krijg je dat afknijpen. Dat kun je gewoon proberen, kan geen kwaad voor de versterker.
Flat topping gebeurt als je te weinig loading hebt, dus als de "dip" te laag komt. Vooral voor SSB mag je niet te weinig loaden.

Die scoop is omgebouwd. De connectors voor zijn allemaal afgekoppeld (daarom snapte ik niets van de werking) Dit hoorde ik laatst van de vorige eigenaar en de bnc connector achterop, zit direct op (ik dacht) het rooster van de scoop. Dan zit er een kastje met kabel bij met een DC blokker. Hij gebruikte dat ding om mee in eindtrappen te meten.

Ik ga die antenneschakelaar ombouwen. Dat kastje is te lek. Ik zette gisteren mijn ftdx aan en met tunen op laag vermogen(10W) op 80m deed hij wat vreemd. De tune toon klonk wat hoger en de Ic meter was wat instabiel, niet wat ik gewend ben. Ben direct gestopt want het leek erg op wat er met de FL2100 gebeurde. Ik verdenk dus die schakelkast. Hij is ook geen 50 ohm. Ik ga de draden vevangen door stukjes aircel 7 of RG58. Maar hoe zit dat met de ommanteling. De aarde loopt in principe via de kast. De binnen ader via de schakelaar. Moet ik de coax ommanteling aan twee of aan een kant aan aarde hangen of laten zweven ?

Ik wil ook schotjes tussen de SO239 connectors plaatsen en dan van het middencontact zo'n glazen suppressor naar aarde. Daar is de spanning uiteindelijk nog redelijk normaal. Er zit nog een derde ongebruikt schakeldek in dus misschien is het mogenlijk de niet doorgeschakelde sets dan aan aarde te leggen via 50 ohm (voor de veiligheid mocht ik de schakelaar fout hebben staan en om ze alvast te kunnen tunen)

Fred

Op 20 augustus 2008 15:35:52 schreef fred101:
Dat afsluiten met 50 ohm wordt thechnisch wat lastig.

Op 20 augustus 2008 16:09:39 schreef Rd12tf:
Relais gebruiken Fred!

Voor 'klik-klak' doen we het niet. Het moet minstens 'kloenk-kpwaànggg' klinken.
Had je eerst niet gezien dat het niet ging passen?
Om hoeveel transceivers/ontvangers/zenders enerzijds en hoveel antennes/kunstantennes anderzijds gaat het?

Inderdaad Kloink moet het doen en je hebt twee handen nodig om de schakelaar om te zetten. (ik heb wel nog een heel heftig antenne relais liggen, zwaar metaal geval) Ik heb een diamond antenne schakelaar waarmee ik tussen vertical en dipool kan kiezen. Dan de schakelkast. Daar zitten twee ingangen op. Ik kies met een tweede (drie standen) commerciele schakelaar tussen ingang 1 of 2. Stand drie is voor surplus apparaten (T1154, R101, SEM) of test werk.
Er zitten 6 uitgangen per ingang. Er zit nu coax in. aircell voor de QRO en rg58 voor de QRPtjes. Ook schotjes rondom de connectors binnen in. Vanaf de ingang gaat een draad naar een bougie welke aan aarde zit. Dit als overspanning beveiliging. De SWR is helaas nog niet goed. Ongeveer 1:1.3 (bij 1 set gemeten)

Er zitten 6 transceivers op de ene ingang. (FTdx400, FT250, FT101e+FL2100, FT101ee, FT201 en nog iets met veelpotige plastic onderdeeltjes wat ik niet zal noemen)
Op de andere poort zitten de ontvangers. Dat zijn er maar 5. (RA17L, RA117, Pye, murphy en morgen de collins)

De boel is nu in ieder geval stil als de schakelaar niet op een set staat en de FTdx werkt weer normaal.

Er is plek genoeg voor weerstanden. Er is nog een heel 6 standen schakeldek over maar ik kan geen enkele manier bedenken om het zo te maken dat de niet gekozen sets aan 50 ohm hangen.

Ik heb zo'n glzen suppressor http://www.pe1rqm.nl/forum/download/file.php?id=783&mode=view
geprobeerd, dat was best link. Ze zijn denk ik wel geschikt maar ik durfde het niet aan. Als zo'n ding ontsteekt dan wordt het een kortsluiting (dat had rene al gezegd maar was ik vergeten). Voor bliksem wel veilig maar als een set hem openstuurt is het einde oefening. Ik heb hem met gelijkspanning getest want ik had geen wisselspanning die hoog genoeg was. Bij 700V deed hij niets. Toen zette ik de multimeter er overheen om de spanning te meten en toen ontstak hij. Gaaf paars licht met een knetterend geluid en paf deed de zekering van de voeding. De suppressor heeft een zwart vlekje op het glas maar is verder nog heel.

Gezien de SWR moet ik misschien toch iets anders proberen. Wel jammer want dit is erg makkelijk. Relais durf ik eigenlijk niet aan. Aan de andere kant zitten ze ook in de sets zelf en kan ik de rest via 50 ohm aan aarde hangen. Maar ja dat is wel erg high tech, zie me zelf al met HAM radio de luxe achter mijn FT950 zitten. Dat is de eerste stap richting stekker amateur :-), hoewel, stekkers heb ik al best veel

Fred, een beetje in de war nu.

Fred,
wees wel voorzichtig. Een ontvanger beveiligen is veel gemakkelijker dan een zender beveligen.
Als je die gasgevulde surgearresters gebruikt kun je een varistor in serie schakelen. Bij geleiden van de gasgevulde arrester en de varistor blijft de clampingspanning van de varistor + ong. 20V over. Je kunt dan bepaalde voordelen van die componenten combineren.
Wil een eindtrap van een zender dit overleven in geval van blikseminslag moet er al heel veel in het ontwerp van de eindtrap aangepast zijn. De eindtrap staat zijn vermogen zo ongeveer naar een kortsluiting te leveren!