Stoomreiniger Karcher SC 5 Premium stoomt niet meer

Hallo,

Mijn dochter heeft een stoomreiniger van Karcher maar deze werkt niet meer.
Probleem is 1) hij geeft geen stoom meer zowel in stand 1-2-4-5 of 5
Probleem 2 : De schakelaar waarmee je de keuze maakt stand 1-2-3-4-5 blijft het symbooltje altijd oplichten van stand 1 (als we de schakelaar op 2-3-4 of 5 zetten het symbool naast stand 1 blijft altijd branden.
Ik heb hem opengevezen en de 2 spoelen uitgemeten van de magneetventielen die erin zitten en die zijn blijkbaar nog goed.
Er zit ook een printplaat in,en daar zie ik ook niks aan (rookschade / verkleuring)
Wat zou de oorzaak daarvan kunnen zijn?

Alvast bedankt

Mvg Serge

Wat zou de oorzaak daarvan kunnen zijn?

Mijn allereerste verdachte zou een vastzittende plunjer van het magneetventiel zijn. Vastzittend door kalkaanslag. Paar keertjes met de achterkant van een schroevendraaier er tegen tikken als noodreparatie, of beter: demonteren en schoonmaken.

(ik neem trouwens aan dat het apparaat na het laatste gebruik, vermoedelijk langere tijd geleden, werkend is weggezet?)

Hallo,

Dan ga ik heb straks of morgen eens terug open vijzen.
Ik zal de magneetventielen dan demonteren en kijken of deze niet vastzitten.
Maar wat ik raar vind dat de schakelaar op stand 1 blijft staan (symbool van stand 1 blijft oplichten als ik de schakelaar op andere standen zet).Normaal zou het symbooltje naast stand 2 moeten branden als de schakelaar opstand 2 staat.
Wat ik ook doe stand 1/2/3/4 of 5 het symbool blijft altijd branden van stand 1.
Maar zal eerst de magneetventielen ff demonteren en proper maken

Bedankt voor de snelle reactie

mvg serge

Hoort u de plunjers van de ventielschakelaars niet luid en duidelijk klikken bij het bedienen van het apparaat? Dat zou wel moeten.

Ja als ik de schakelaar indruk van het pistool hoor ik iets klikken.Maar er zitten 2 magneetventielen in.
Misschien is één van de 2 geblokeerd.
Ga een kabel maken met 2 kabelschoenen dan kan ik zo ff stroom geven op de ventielen als hij terug opengevezen is.
Kan ik ook al testen of ze klikken.
Ga de plungers wel reinigen van de 2 ventielen,hopelijk lekken ze ni daarna...

Het is opgelost.Het regelventiel waar de bedieningsknop opklikt zat geblokkeerd.
Daarom was de bedieningsknop gebarsten binnenin waardoor de knop zot draaide.
Je verzette de stand maar het regelventiel bleek staan omdat het vast zat.
Eind goed al goed,heb da spel 6x terug open en dicht gedaan....
Voordeel was wel na de 2de keer moest ik niet meer zoeken waar de schroeven zat enz ;)
Maar hij werkt terug,net ne nieuwe knop besteld 12€ voor 1 en 18€ voor 2.
Heb er 2 besteld,misschien komt het nog wel eens van pas.
18€ tegen 350€ voor ne nieuwe,dochter content en ik ook....

Mooi dat het opgelost is! Blijkbaar niet een verkalkt ventiel, maar toch een mechanisch probleem....

Gelukkig dat de knop nog als reserve-onderdeel leverbaar is.

Zo niet, dan is mogelijk dat de oude knop nog goed te herstellen met wat secondelijm en bakpoeder (geen grap). Dat werkt ook goed om het nog wat verder te versterken als het kunststof van nature al wat zwak was, met weinig 'vlees'.

https://www.youtube.com/watch?v=n1meoZaHYZo&t=365s

Filmpje bekeken ziet er stevig uit.
Heb je het zelf al uitgetest?