hallo,
ik heb een pioneer sa-7800 vesterker.
deze wou eerst wel aan maar er kwam geen geluid uit.
toen heb ik de eindtorren doorgemeten toen bleek dat de torren van het linker kanaal stuk waren.
toen ik die er uit haalde deed het rechter kanaal het weer.
toen heb ik er nieuwe torren ingezet maar deze knalden er meteen weer uit. waar licht dit aan?? of wat moet ik dan meten?
groeten
Dan zou je een schema nodig moeten hebben om naar de omliggende componenten te kijken waar het probleem kan liggen.
Wat er aan de hand is zou ik zo niet kunnen vertellen, maar ik heb zojuist de SA-7800 servicemanual op mijn Skydrive gezet. Deze kun je hier downloaden (19MB):
http://cid-7a3b89627feea4d3.skydrive.live.com/self.aspx/Openbaar/SA-78…
Hopelijk helpt dit je verder.
bedankt voor de manuale.
ik zal zien of ik zo verder kom.
kan het ietts met de voeding spanning vvan het linker kanaal zijn want de eindtorren die ik er inzette knalden dwars door midden met een grote vonk?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (57%)]
Dan zou u het even moeten controleren door de voedingspanningen na te meten. Op het schema kunt u zien wat het zou moeten zijn!
Ikzelf denk niet dat het aan de voeding ligt maar je zou je toch even moeten meten want je kan zo direct niks uitsluiten.
[Bericht gewijzigd door AnTiO op (11%)]
Het eerste wat ik zou doen is een aantal DC spanningen controleren (nadat je de defecte torren verwijderd hebt). De eindtrappen krijgen 4 voedingspanningen:
+48V gestabiliseerd
-48V gestabiliseerd
+46V niet gestabiliseerd
-46V niet gestabiliseerd
De gestabiliseerde spanningen zijn voor linker en rechter kanaal gecombineerd op de eindversterker print. De niet gestabiliseerde spanningen zijn voor linker en rechter kanaal apart bedraad naar de voedingsprint.
Deze informatie haal ik uit het schema in de service manual. Ik heb deze versterker dus niet thuis staan.
Weet je zeker dat je de nieuwe eindtorren goed had aangesloten? Dus basis, emitter en collector goed aangesloten, en niet NPN en PNP eindtorren verwisseld?
Wanneer je de eindtorren verwijderd, wordt de tegenkoppeling onderbroken. Hierdoor zal het defecte kanaal niet de goede DC instelling krijgen. Dat maakt foutzoeken lastig. Eventueel kun je twee weerstanden van bijvoorbeeld 220 Ohm tussen de basis en emitter aansluitingen van de verwijderde eindtorren zetten. Wanneer verder alles ok is, kan de eindtrap zich op deze manier zonder de eindtorren DC-matig toch goed instellen.
Op 5 juli 2008 19:21:19 schreef jj:
bedankt voor de manuale.
ik zal zien of ik zo verder kom.kan het ietts met de voeding spanning vvan het linker kanaal zijn want de eindtorren die ik er inzette knalden dwars door midden met een grote vonk?
Welke kant is het volgens schema dan kijk ik even mee.
Zomaar 2 defecte torren vervangen zonder de voortrap na te kijken gaat onherroepelijk fout.
Heb je een universeelmeter?zoniet dan kan ik je niet verder helpen en lukt het je niet om het zelf weer klaar te krijgen.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op (12%)]
Op 6 juli 2008 09:30:39 schreef Hobbymen:
[...]
Welke kant is het volgens schema dan kijk ik even mee.
Volgens de topicstarter is het linker kanaal defect. In het grote schema op pagina 18 van de service manual is te zien dat het linker kanaal de bovenste helft is van de "Power Amp Assembly" (eindversterker). Het schema van de eindversterker is uitvergroot op pagina 23.
Is het dig. of analoog en kun je er mee omgaan/enige ervaring etc.
Wat heb je gedaan , alleen de eindtorren vervangen anders niets?
Staan op de print bij de komponenten de komp.nr.vermeld?
De eindtorren verkeerd aansluiten kan dus niet , wel de originele type's gebruikt?
Ook op de goede plaats en niet verwisselt?
Heb je nog andere metingen gedaan t.o.v. de goede kant?
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op (33%)]
ik ben weer even bezig geweest met de versterker
ik heb een tor gevonden die kapot was Q25 in het schema en ook waren r57 en r59 kapot. dit heb ik vervangen.
nu heb ik weerstanden tussen de emitter en basis van de eindtorren gezet van 220r zoals cornelisJ voorsteld.
maar nu meet ik op de basis van de eindtorren 5 en min 5V terwijl dit 0.6 en min 0.6 moet zijn.
kan dit kloppen?? en als ik de eintorren er inzet dat het dan wel 0.6 word?
Ik zou die 220r toch even weer verwijderen en van de goede eindtrap ook de pootjes los solderen zodat je een gelijke situatie hebt van bijde kanalen.
Dan gewoon met de meter in ohmse of piepstand de linker en rechter kanaal op dezelfde meetpunten vergelijken.
Meet je dusdanige verschillen dan terplekke bij de defecte kanaal de fout zoeken.
Zijn alle metingen in ohmse uitslag gelijk dan zou ik persoonlijk weer de nieuw torren weer inzetten en aansluiten en met koptelefoon luisteren en niet met aangesloten boxen zodat je niet de kans loopt dat er een l.s. sneuvelt mocht het toch mis gaan.
Hopelijk heb je niet aan de bias instelling zitten draaien.
Op 10 juli 2008 23:14:00 schreef jj:
ik ben weer even bezig geweest met de versterker
ik heb een tor gevonden die kapot was Q25 in het schema en ook waren r57 en r59 kapot. dit heb ik vervangen.
nu heb ik weerstanden tussen de emitter en basis van de eindtorren gezet van 220r zoals cornelisJ voorsteld.
maar nu meet ik op de basis van de eindtorren 5 en min 5V terwijl dit 0.6 en min 0.6 moet zijn.
kan dit kloppen?? en als ik de eintorren er inzet dat het dan wel 0.6 word?
Ik vind het weghalen van de twee 220 ohm weerstanden zoals Hobbymen voorstelt geen goed idee. De DC spanning van de uitgang van de versterker zal hierdoor volledig onvoorspelbaar worden. Het feit dat je met deze weerstanden spanningen van plus 5V en min 5V op de basissen van de (niet aangesloten) eindtorren meet, is een aanwijzing dat er iets goed fout zit in het ruststroom circuit dat opgebouwd is rondom transistoren Q11, Q13, Q15 en Q17. Wanneer je de eindtorren aansluit (wat je dus niet moet doen!), zal de spanning op de basissen vermoedelijk veel groter zijn dan +0.6V en -0.6V, waardoor er een veel te grote ruststroom gaat lopen, waardoor je de transitoren opnieuw op zou kunnen blazen.
De afregelprocedure voor de ruststroom staat beschreven op pagina 11 van de servicemanual. Om te beginnen moet je potmeters VR5 en VR7 volledig linksom draaien (dat zou minimale ruststroom moeten geven). Meet dan nog eens de DC spanning op de de basissen van de (niet aangesloten) eindtorren. Vermoedelijk zal deze nog steeds groter dan plus en min 0.6V zijn. Nu zul je uit moeten vinden hoe dit komt. Er kan bijvoorbeeld iets mis zijn met potmeter VR5 of dubbeldiode D7. Door het meten van een aantal DC spanningen zou je een aanwijzing kunnen vinden voor de fout.
Ik had er uiteraard even bij moeten vermelden dat het meten NIET met aangesloten versterker had moeten gebeuren.
Gewoon uitslag meten in ohmse stand op gelijke plaatsen bij links en rechts ,uitgaande van dat het wel begrepen werdt maar blijkt van niet.
Mijn fout.
[Bericht gewijzigd door Hobbymen op (13%)]
Op 13 juli 2008 10:04:20 schreef Hobbymen:
Ik had er uiteraard even bij moeten vermelden dat het meten NIET met aangesloten versterker had moeten gebeuren.
Gewoon uitslag meten in ohmse stand op gelijke plaatsen bij links en rechts.
Mijn fout.
OK, jij bedoelt meten met de stekker uit het stopcontact, en dan met behulp van een ohmmeter onderdelen in het linker en rechter kanaal met elkaar vergelijken. Dat lijkt me wel een goed plan.
Wanneer je de eerste keer de netspanning weer aansluit, lijkt mij het gebruik van de twee weerstanden zoals ik heb voorgesteld nog steeds een goed idee. Je zou dan ongeveer dezelfde DC spanningen in het bias circuit moeten meten als in de situatie met aangesloten eindtorren.
Klopt, zo begin ik al meestal eerst de grote verschillen te ontdekken.
Vooral omdat je het geluk hebt dat 1 kanaal goed is en dan eerst kunt vergelijken waar de grote verschillen zitten voordat ik nieuwe komponenten ga plaatsen.
De oplossing om een paar weerstanden te plaatsen was mij ook niet bekend vanwege het ontbreken van te weinig kennis op elektronica gebied zodat ik het eerst zo probeer.
hallo
ik heb een vraag nou heb ik 2 versterkers van pioneer de sa 7800
nou zijn bij allebij de eindtrappen en de voortrappen kapot
iemand enig idee waar ik deze kan bestellen
zou het zeer fijn vinden als iemand voor mijn een website weet
alvast bedankt
hallo harry s
hoe bedoel je welke componenten ik heb 2 pioneer sa 7800`s
ze zijn allebei stuk
weet alleen de nemmers niet van de eindtrappen en voortrappen maar die weet ik morgen wel dus dan laat ik het ff weten groetjes sjon
harry?
Welke componenten... de kapotte natuurlijk!
Als je een oud topic opkickt is het wel de bedoeling dat het nuttig is!
alle 2 de pioneer sa 7800 zijn stuk
ik heb alleen een site nodig waar ik de eindtrappen kan kopen en voortrappen ik heb er namelijk niet zoveel verstand van
ik laat ze reparen alleen kan niet aan de eindtrappen komen en de voortrappen
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
en wat houd tdat in als ik vragen mag een helenieuwe printplaat enz
ik heb wel een pioneer sa 708 staan nog met de zelfde hoeveel wat enz zou ik daar alles van over kunnen laten zetten mssch
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (48%)]
Op 25 februari 2009 00:36:19 schreef WIZZARDW:
en wat houd tdat in als ik vragen mag een helenieuwe printplaat enz
Nee, de onderdelen op de printen vervangen.
ik heb wel een pioneer sa 708 staan nog met de zelfde hoeveel wat enz zou ik daar alles van over kunnen laten zetten mssch
Hele kleine kans, gok er niet op en sloop niks.
Zo je posts te zien zou ik adviseren om het te laten doen, anders is de schade straks nog groter. Diegene die het gaat doen weet hopelijk wel wat vervangen moeten worden, laat dat aan hem over.
Zo niet... dan hard wegrennen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
ik laat het ook doen want vindt het veelte zonde als ze stuk gaan denk informeer ff of dat misschien een mogelijkheid is want ik draaide altijd met de sa 7800 en de andere pioneer sa 708 die staat in de kast dus vandaar ik er niet zelf aan begin