Radioortje
PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Geweldig wat een resultaten Fred ,
Als jij dergelijke spanningen uit je antenne weet te toveren , dan weet ik er nog eentje voor je :
Een mexicaanse hond zonder batterijen .
Te vinden op :
http://www.tricountyi.net/~randerse/nopower.htm
Ik heb hem geprobeerd , maar ik denk dat er van mijn random wire antenne te weinig spanning af komt ( is maar een meter of 8 lang ). Op deze side staan wel meer leuke projectjes van deze OM . Uit de alle schema's hier heb ik wel geluid weten te krijgen , behalve deze dan ...
Groetjes Evert
Mooi gedaan Fred, hopelijk heb ik de komende dagen nog wat tijd om het ook te bouwen, daarna zit ik 4 weken zonder soldeerbout, laat staan componenten.
Radioortje
Geweldig Fred, dat zijn toch onverwachte resultaten. Ooit zal ik er dus toch ook weer aan moeten geloven, want dat moet ik toch zelf ook eens meemaken.
Het schema dat Oortje vond is ook wel grappig, maar niet onbegrijpelijk. Het doet me wel weer een beetje denken aan die Veronica- (dat was een piraat) ontvanger (met transistor) die gevoed werd uit een kristalontvanger die op Hilversum afgestemd was. Niet dat die het nou zo bijster goed deed, maar het idee was kostelijk natuurlijk.
Radioortje
Hé, dames, ik vind dit interessante verhaal alleen dankzij een zijdelingse opmerking van Fred op het Jongensradio forum (daar had het best kunnen staan overigens want dit is typisch "Jongensradio"). Als jullie een zijstap maken naar een nieuwe topic, geef dan even een duidelijke hint a.u.b., anders mis je gauw iets.
Wat ik helemaal boeiend vind is Fred's opmerking dat deze bovennatuurlijke schakeling met een kristaltelefoontje heel erg hard werkt. Dan hangt die collector dus voor DC aan NIKS!!
Over aprilschakelingen gesproken: er stond ooit in een Radio Electronica, jaren vijftig of zo, een artikel over spiraal TV. Misschien herinnert FET zich dat nog? Het beeld werd daar niet van links naar rechts en boven naar beneden afgestast, maar in een spiraal van binnen naar buiten. Er werden vele voordelen genoemd en zoiets lijkt wel mogelijk maar ik heb die voordelen nooit vertrouwd.
OK, ik weet dat dit helemaal niks met het kristalontvanger topic te maken heeft, maar jullie kunnen me wat en een moderator heb ik ook niks mee te maken.
Frithjof (in een recalcitrante bui)
Radioortje
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frithjof, welkom hier, maar gedraag je anders sluit een moderator (je weet wel zo'n aardige mijnheer in een wit pak die je zo'n mooie jas aandoet met de sluiting op de rug) je dadelijk weer op in jongensradio 
Ik weet niet wat je bedoeld met dat kristal oortelefoontje, DC en collector maar gezien de gemeten spanningen (aan de tweede tor waar ik geen kristaloortelefoontje aan gehad heb maar een 2000 ohm koptelefoon) versterkt die tor dus wel. Mijn antenne is nu ook weer niet zo spannend dat die DC en AC spanning er zo op staat. Onbelast meet ik 0,7-1 Vtt op de gecombineerder feeders tov aarde dus als T-antenne.
Na de tuner en als dipool getuned voor 80m meet ik 0,7Veff.
Ik heb zo nog wel een goed idee, een 0V1 met een buisje. Dat moet dan ook zonder voeding kunnen werken. Om te zorgen dat de antenne genoeg prik levert gebruik ik dan een speciale actieve antenne. Deze wordt 40 meter lang en gevoed met een drieaderige open lijn. De ene kant gaat in de ontvanger. 1 pool aan aarde, de andere twee aan de speciaal uitgevoerde balun met een HF bypass condensator. De andere kant van de antenne gaat naar een geaarde stekker welke je in een geaard stopcontact duwt. De antenne hang ik tussen huis en garage. De stekker kan dan in de garage in het stopcontact. Ik verwacht niet dat de antenne stil zal zijn maar de ontvanger draait wel autonoom op de stroom die door de antenne geleverd wordt.
Fred
Radioortje
En als iemand je vraagt naar je antenne , dan wijs je vervolgens naar al die hoge masten midden in de weilanden met al die draden er tussen gespannen ?;)
Evert
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
juist, die staan ook nog eens in serie met jou eigen antenne. dat wordt een beverage voor het wereld-records boek.
Er bestaat zelfs al een met buis uitgevoerde AC ontvanger/demodulator op dit idee gebaseerd.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Gluehlampe_01_KMJ.jpg
Fred
Radioortje
Hahahaha , nee dan Kainka , die krijgt nog versterking uit een kapot auto achterlicht : http://www.b-kainka.de/bastel78.htm
Evert
@Frithjof: nee, dat met die spiraalscanning ken ik eigenlijk alleen als uitlezing bij een vliegtuigneusradar. Daar is het logisch, omdat de antenne ook zo beweegt. Ik heb het wel eens genoemd gezien in een TV artikel, maar herinner me geen verhaal waarin er dieper op werd ingegaan.
Nieuwe discussies (geen "fora"; deze hele site is het forum) aankondigen in alle discussies waarin men post is niet zo gebruikelijk. Ik heb me niet gerealiseerd dat je alleen in "jongensradio" las, anders had ik je wel getipt!
Om toch niets te missen check ik zelf altijd even onder "HF" wat er gaande is.
On topic: het schema waar het om te doen was is typisch iets voor bipolaire torren. Met een buis gaat het niet, omdat er niet iets is als een "rooster-anode diode".
Hoewel, met een AZ1 .. daar heb je een kathode met twee anodes, wie weet; maar die versterkt dan weer niet. Hm.
fred101
Golden Member
In de electron heeft een schema gestaan van een ontvanger met een eerste buis als HF versterker zonder anodespanning (maar wel gloei). Maar dat hebben jullie toen geprobeerd uit te leggen. Zal dat nog eens opzoeken of ik het nu wel snap.
Fred
Radioortje
Als je in principe van elke oscilator een regeneratieve ontvanger kan maken , dan moet je ook hiervan ( http://www.b-kainka.de/bastel87.htm ) een mexicaans hondje zonder voeding ( arm diertje ! ) van kunnen maken ?
Op de gloeispanning na dan ...
Evert
Op 11 juli 2008 10:13:07 schreef fred101:
Ik weet niet wat je bedoeld met dat kristal oortelefoontje, DC en collector maar gezien de gemeten spanningen (aan de tweede tor waar ik geen kristaloortelefoontje aan gehad heb maar een 2000 ohm koptelefoon) versterkt die tor dus wel.
De tor in die schakeling kan niet versterken in de klassieke betekenis van het woord: vermits er geen voeding is komt alle energie uit de antenne en kan er dus geen vermogensversterking zijn.
Wat ik denk is dat deze schakeling erin slaagt om de energie in beide helften van het AC signaal te benutten, daar waar je met een simpele diode detector maar 1 helft benut. Dat zou dan verklaren waarom deze schakeling beter werkt. Als je het ingangscircuit bekijkt dan kan je de BE overgang in combinatie met die condensatoren ook zien als een soort van level shifter: op de BE komt uiteindelijk een pulserende spanning van 0 tot +Vpp (van de inkomende AM). Hoe dat dan in het collector circuit terechtkomt snap ik ook niet, maar stel dat die kan verderwerken op deze BE spanning dan heb je daar 2 maal de spanning die je met een gewone diode detector zou hebben. Enfin, tot dusver mijn poging tot een theorie 
Dat van dat magnetisch veld in de hoofdtelefoon is ook iets dat ik niet snap. Weet eimand wat daar juist bedoeld wordt?
fred101
Golden Member
Dat is inderdaad ook vreemd want het maakte geen bal uit of ik de koptelefoon andersom aansloot.
Dan wat betreft de versterking. Het zal geen vermogensversterking zijn maar spanningsversterking denk ik. Maar er is versterking want ik meet 5VACtt en dat is toch beduidend meer dan het signaal op de antenne. Er is theoretisch natuurlijk wel een voeding. De Elco slaat energie op. Dat is dus een soort accu met de topwaarde van het gemoduleerde signaal als DC waarde. Deze stuurt een stroompje door de BE overgang. De tor gaat dus open en er kunnen electronen lopen van de emitter naar de collector en via de LC en koptelefoon weer terug. Die smoorspoel (en microfoonspoel) zal ook wel een rol hier hebben qua energie opslag naast het dienen als LPF onderdeel.
Ik zal eens proberen stroom te meten. Mijn AVO heeft een uA stand.
Fred
Op 11 juli 2008 17:37:05 schreef fred101:
De Elco slaat energie op. Dat is dus een soort accu met de topwaarde van het gemoduleerde signaal als DC waarde. Deze stuurt een stroompje door de BE overgang.
Voor zover ik de dingen snap laad de elco op met de plus aan de linkerkant en de min aan de rechterkant. Da's de verkeerde polariteit om een basisstroom te laten lopen. Vandaar mijn idee dat de ingangstrap gewoon dient als een soort van level shifter waardoor de rest van de schakeling kan verderwerken met een DC spanning (pulsjes dus) met de dubbele grootte van deze van een gewone diode detector. De spaning over de BE is immers gewoon het antennesignaal, maar "omhoog" verschoven (door de spanning van de elco) zodat ze zuiver positief blijft (en de BE overgang dus gesperd is). Dan kan mischien ook wel kloppen met je metingen?
Om het echt goed te meten zou je moeten kunnen een gekend ingangssignaal aanbieden met een signaal generator en dan de golfvormpjes bekijken op een scoop.
fred101
Golden Member
Ik heb de elco zo zitten dat de min aan de basis hangt.
Want ik dacht dat een pnp tor zijn basis aan min moest.
Ik zal hem aan een meetzender hangen.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (15%)]
Dat klopt, de spanning van emittor naar basis moet negatief zijn voor een PNP wil er een basistroom vloeien. As je kijkt hoe de stroom dan vloeit door de condensator dan gaat die van links naar rechts. Met andere woorden de linkerkant van de condensator wordt positiever en de rechterkant negatiever. Hoe meer de elco oplaad hoe moeilijker het wordt voor de antennespanning om de BE overgang nog geleidend te krijgen. Zodra de elko is opgeladen (tot de max piekspanning van het antennesignaal - 0.3V) kan er verder geen stroom meer vloeien in die kring...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (19%)]
fred101
Golden Member
Er zit ook nog een weerstand en gewone condensator parallel aan de elco. De stroom die naar de basis loopt trekt hem leeg terwijl het HF hem oplaad. Dat zou in balans moeten blijven.
Maar wat ik begrijp is dat jij niet geloofd dat hij werkt. Ik zou zeggen kom maar luisteren of be-a-man en bouw hem zelf. 
Fred
Op 11 juli 2008 18:56:06 schreef fred101:
De stroom die naar de basis loopt trekt hem leeg
Nee, integendeel de stroom die door de BE loopt laad de condensator enkel op! Een stroom die de condensator ontlaad moet noodzakelijkerwijs in de andere richting lopen dan diegene die hem oplaad. En vermist er een diode in die kring zit kan de stroom (HF, LF maakt niet uit) maar in 1 richting lopen, namelijk de richting die de elco oplaad. De BC diode lijkt me ook in de verkeerde richting te staan om een ontlaadstroom door te laten via de koptelefoon. Het enige pad dat ik zie waar de elco zich kan door ontladen is door de 100k weerstand.
Op 11 juli 2008 18:56:06 schreef fred101:Maar wat ik begrijp is dat jij niet geloofd dat hij werkt. Ik zou zeggen kom maar luisteren of be-a-man en bouw hem zelf.
Ik geloof best wel dat hij werkt hoor
Maar daarmee weten we nog niet HOE hij werkt...
Een (misschien) helder ogenblik????? Maar de BE diode laadt de condensator op , met de + aan E deze + loopt door de telefoon en spoel naar C en brengt de noodzakelijke 0,3 V tussen C en B al een stuk in de richting, m.a.w. de topjes die anders boven de 0,3v uitkomen hebben nu minstens 0,2-0,3 v minder nodig om door de diode heen te komen.
De condensator laad toch op met de MIN aan de emitter? De stroom komt er aan de linkerkant in dus is dat ook de plus (pijl volgen van de BE diode).
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]
fred101
Golden Member
Zie mijn eerdere postings, ik heb de min aan de basis zitten !!! Dit vanwege het geen den Olde beschrijft.
Ik gebruik een PNP tor net als in het schema. Mijn idee was dat de basis negatief moet worden dus vandaar de min naar de basis.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (36%)]