Elektuurvoeding '82 digitaal regelen.

Wat de stroom-DAC betreft: dat is een R2R-ladder met 12k7-weerstanden, met op het eind een spanningsdeler om de max. uitgangsspanning (5V) te verlagen tot 1V, en gebufferd met een tantaaltje van 10µF.

dan heb ik niks gezegt. :)

Met geld moet je creativiteit bekopen.

Op 7 augustus 2008 20:43:13 schreef pros:
[...]
Dat heb ik meteen getest door een gestabiliseerde spanning van 38V op de +/- pinnen v/d bruggelijkrichter te plaatsen, het maakt geen enkel verschil. Trouwens, dan zou de rimpel toch 100Hz moeten zijn?

Inderdaad. Het zou kunnen zijn dat je verkeerd heb afgelezen, dat lijkt me nu ook uitgesloten.

Wat de stroom-DAC betreft:...

Met die DAC zit het wel snor.

Op zich is die rimpel geen ramp; ik wil een stabiele voeding, geen stabiele spanningsbron. Maar ik zou toch graag de oorzaak te weten komen...

Inderdaad, maar het is toch leuk als je er 'gratis' een betrouwbare stroombron bij krijgt. Ik vind het 'vreemd' dat het exact 50Hz is. Dit moet dus ergens inkoppelen op het regelcircuit of tijdens het meten ergens binnensluipen. Jammer dat ik geen ca3160 in huis heb, anders had ik het morgen even nagebouwd.

Een simpele 741 gedraagt zich net hetzelfde. De rimpel moet dus IMHO ergens van de netspanning afkomstig zijn. Maar vraag me niet hoe.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Las net een artikel dat er een nieuwe digitale potmeter uitwas, die 1% afwijking heeft: http://www.elektor.nl/nieuws/digitale-trimpotmeter-met-laagste-toleran…

Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect | Ook een Meetsnoeren ophangrekje

Op 7 augustus 2008 22:02:14 schreef pros:
Een simpele 741 gedraagt zich net hetzelfde.

Ik heb net even zitten kijken, deze is pincompatible. Wanneer je de ca3160 vervangt door een 741, heb je dan nogsteeds deze rimpel?

De rimpel moet dus IMHO ergens van de netspanning afkomstig zijn. Maar vraag me niet hoe.

Inderdaad, een paracitaire koppeling met het lichnet ergens in de stroomregeling. Misschien dat je het met trail-on-error vindt. Heb je P4 niet met een hele lange draad (antenne) aangesloten?

Ik heb geprobeerd de totale gain van het regelcircuit te bereken, maar ik kom er achter dat ik niet volledig begrijp hoe het deelcircuit T2 D2 D3 C4 R23 R10 werkt. C4 geleidt voor DC niet, wat is de basisstroom van T2 als functie van de uitgangsspanning van de opamp IC7 (en van T1)?

Als ik de CA3160 vervang door een 741 of een CA3130 geeft dat niet het minste verschil.

P4 is een instelpotje om de ingangs-offset bij te regelen. Die zit vlakbij de opamp.

De schakeling rond T2 heeft slechts kortstondig een taak te vervullen: de basis van T1 dichtknijpen zodra de netspanning ingeschakeld wordt. Zo wordt vermeden dat er (kortstondig) spanning op de uitgang komt te staan, vóór de AVR alles onder controle heeft. Eens C4 opgeladen is, spert T2 en moeit zich verder niet meer met de schakeling.

@pros:

Ben je nog verder gekomen met het vinden van het probleem m.b.t. de stroombeperking?
Ik zit er namelijk aan te denken om ook deze voeding (of gedeelte hiervan) te gaan bouwen.
Het zou me veel tijd schelen als je dit al gevonden zou hebben.
Mocht het niet zo zijn, dan ga ik hier nog steeds voor hoor ;)

Enige wat me nog steeds niet echt lekker zit is dat de GND aan de + is verbonden en dan dus ook de GND van de extra voeding (elektuur ontwerp).
Ik vraag me af of dit veel problemen gaat geven als ik daar dus ook een PIC of iets dergelijks op draai. Het is dan wel zo dat het spanningsverschil goed is, maar hij draait dus wel "verheven".

Nee, zodra de stroombegrenzing ingrijpt wordt de rimpel op de uitgangsspanning groter. Ik moet er wel bij vermelden, dat ik niet echt veel moeite heb gedaan om dat probleem op te lossen.

Over de plus v/d voeding als gemeenschappelijke spanning: dat kan pas een probleem worden als je µC met een PC of zo moet communiceren - en bij het ISP-programmeren, uiteraard.
Voor het communiceren is een galvanische scheiding meer dan gewenst.
Bij het programmeren is voorzichtigheid dubbel gewenst. Als er toevallig nog een probe van de scoop met de voeding verbonden is, en je prikt de programmeerkabel van je (geaarde) PC op de µC-print, maak je al een mooie kortsluiting...

OEF! Goed dat je het zegt van het ISP :P Daar had ik nooit aan gedacht!

Ik ga ervoor ;)
Ga het wel eerst proberen met PWM, dat met een kleine elko voor het afvlakken naar een opamp die als spanningsvolger staat geschakeld en dan naar de ingangen. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Hou CO wel op de hoogte van de vorderingen.

@Pros:

Wat voor DAC's gebruik je?

Kom, laten we geen daglicht verknoeien

Schuifregisters (74HC594) + R2R-ladder (met 1% weerstanden).
Kwaliteit is OK, maar het neemt wel veel plaats in beslag.