halo
ik heb onlangs de 10W versterker van op deze site gemaakt. Na een paar kleine probleempjes werkte deze perfect.
Nu wil ik de versterker compleet maken met de toon regeling (treble/bass) Op deze site staat daar een mooi schakelingkje voor. Ik heb dat gemaakt en dit werkte goed met de versterker. Ik had deze via snoeren beide printen met elkaar verbonden.
Op beide in een behuizing te plaatsen heb ik beslist de schakelingen op 1 print te zetten. En nu heb ik al een stuk van de versterker over gezet (mono nu ipv stereo) en bij het testen heb ik een enorm brom signaal, en de bas moet ik volledig dichtdraaien want de box kan totaal niet volgen.
Iemand enig idee hoe dit komt? :s
--edit--
het brommen komt enkel door de toonregeling. Als ik deze er uit neem (voeding spanning uit en de geluidsbron rechtsreeks over de versterker) dan is er geen brom.
Nu weet ik wel nog niet hoe ik dit kan wegkrijgen uit de toonregeling
Alvast bedankt
[Bericht gewijzigd door logaNn op (15%)]
Helaas, ik zie een puinhoop en het verbaast me helemaal niet dat het bromt.
-voedingen vanuit 1 punt
-signaalkabels afschermen.
-signalen op de print kort houden en niet via draden laten gaan, dan moet je meteen weer afgeschermde kabel gebruiken.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
wat bedoeld u met afschermen?
en voedingen uit 1 punt? :s
--edit--
Ik heb de voeding van de regeling weg genomen. Nu gaat het signaal wel nog door die schakeling maar door naar de versterker. En dat gaat perfect. Geen ruis geen brom. Wat ik niet begrijp is dat het sinds ik alles op 1 print heb geplaatst dat het niet meer gaat. De versterker was op een aparte print en de toonregeling al op deze van nu. Het enige dat ik heb gedaan is de versterker op de print plaatsen. En nu het is zelf geen brom het is gewoon lawaai en de muziek komt er niet echt door eigenlijk.
[Bericht gewijzigd door logaNn op (81%)]
Op 14 juli 2008 22:29:12 schreef logaNn:
wat bedoeld u met afschermen?
Kabel met afscherming gebruiken, signaalader met daar omheen een gevlochten mantel die je aan de massa zet
en voedingen uit 1 punt? :s
Dat is gewoon Nederlands.
+ en - vanuit 1 plek, en niet van versterker naar versterker doorgelust.
Jammer, dan is de uitdaging weg...
is dergelijke kabel
http://www.display.nl/Kabel-draad-snoer/Kabel-electronica/Kabel-afgesc…
niet perse hoor 
kga gewoon de toonregeling apart bekijken en proberen op te lossen. Los van de versterker.
Bedankt voor alle hulp
groeten
logan
Op 14 juli 2008 22:54:38 schreef Henry S.:
Jammer, dan is de uitdaging weg...
U heeft gelijk 
kben dan weer beginnen zoeken.
- Eerst de voedingen op 1 punt samenbrengen, maar dat heeft me bij de volgende vraag gebracht. Er is voor beide schakelingen ontkoppeling voor zien, bij de toonregelaar een elco van 100 µF/16 V en voor de versterker zelf 100 nF.
Hoe moet ik dat oplossen? of gewoon beide plaatsen? of?
Zeker allebij plaatsen (misschien is 100uF zelfs wat wijnig voor 10 Watt?). De 100nF moet zo dicht mogelijk bij de TDA, wellicht dat een extra 100nF als ontkoppeling zo dicht mogelijk bij de 741 ook niet echt kwaad kan trouwens...
hmm mss is het dat dat dan zo bromt, ik hoor de muziek wel goed maar je hoort dat er storing is.
zou ik beter deze gebruiken?
TL071 of NE5534
In een ander topic staat dat deze zo i zo minder ruis maken
--edit--
- ik heb mijn snoeren verkort, waar men op de foto ziet dat de potentiometers met draden hangen heb ik deze gewoon rechtstreeks op de print gemonteerd.
- Ik heb ook de voedingen verbeterd
- heb andere ic's ingestoken TL071 de NE5534 heb ik perongeluk miskocht (de verkeerde dus) en toen ik de verkeerde ic's instak werden die warm (deraan dus) maar kreeg ik goed geluid. geen ruis meer. en ik heb de ic's er dan uitgehaald en de ruis is weg. Maar van ik deze terug steek opnieuw ruis en de bas versterking moet ik zeer laag houden want als ik de potentiometer half opendraai is het signaal al zwaar vervormd en kan de box niet volgen.
-> Mag ik hieruit concluderen dat de ic's de boos doenders zijn?
of is het nog steeds de signaal draden?
Ter aanvulling heb ik wat meer afbeeldingen
bovenkant
En dit is de onderkant
Ik bedank jullie nogmaals voor de hulp 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
Op 15 juli 2008 18:07:47 schreef logaNn:
hmm mss is het dat dat dan zo bromt, ik hoor de muziek wel goed maar je hoort dat er storing is.zou ik beter deze gebruiken?
TL071 of NE5534
In een ander topic staat dat deze zo i zo minder ruis maken
Brom is geen ruis, dus ik denk niet dat dat het oplost
- ik heb mijn snoeren verkort, waar men op de foto ziet dat de potentiometers met draden hangen heb ik deze gewoon rechtstreeks op de print gemonteerd.
- Ik heb ook de voedingen verbeterd
Dat scheelt een beetje, maar ik zie nog steeds een kabelbrei van onafgescherme signaaldraden.
- heb andere ic's ingestoken TL071 de NE5534 heb ik perongeluk miskocht (de verkeerde dus) en toen ik de verkeerde ic's instak werden die warm (deraan dus) maar kreeg ik goed geluid. geen ruis meer. en ik heb de ic's er dan uitgehaald en de ruis is weg. Maar van ik deze terug steek opnieuw ruis en de bas versterking moet ik zeer laag houden want als ik de potentiometer half opendraai is het signaal al zwaar vervormd en kan de box niet volgen.
-> Mag ik hieruit concluderen dat de ic's de boos doenders zijn?
Hier doe je wat verkeerd, zowel de 741, de TL071, en de NE5534 hebben dezelfde aansluitingen.
hmm, ne het probleem is nog niet opgelost
idd ik had de verkeerde ic gekocht daarom is die kapot.
En ik weet eigenlijk niet echt goed het verschil tussen brom en ruis :s
Het enige dat ik er kan bij zeggen is dat ik het ingangsignaal voor de toonregeling met een potentiometer(log) kan verzwakken en dat die ruis(of brom :s) allesinds niet luider of zwakker word.
Ivm de afgeschermde draaden, dat is het laatste dat ik zal proberen want dit lijkt me niet het goedkoopste, en ik heb al teveel geld verdaan aan deze versterker op zijn geheel.
Wel toegeven dat ik dit veel leuker en leerzamer vindt dan een kant en klare oplossing te kopen 
Op 15 juli 2008 22:24:57 schreef logaNn:
idd ik had de verkeerde ic gekocht daarom is die kapot.
Helemaal niet, lees mijn post nog eens.
Brrrrrrrrrom, ruisssssssssssss, duidelijk?
Het enige dat ik er kan bij zeggen is dat ik het ingangsignaal voor de toonregeling met een potentiometer(log) kan verzwakken en dat die ruis(of brom :s) allesinds niet luider of zwakker word.
[/quote]
Dat geburt dus na de volumepotmeter en kan ook heel goed uit de voeding wegkomen.
Wat is je voeding?
Ivm de afgeschermde draaden, dat is het laatste dat ik zal proberen want dit lijkt me niet het goedkoopste, en ik heb al teveel geld verdaan aan deze versterker op zijn geheel.
Lijkt? Heb je de gegeven link niet gelezen? €0.63 per meter
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Op 15 juli 2008 22:24:57 schreef logaNn:
In het kort:
Brom ontstaat doordat er 50Hz signaal wordt geinduceerd in signaal en voedings leidingen. Dit kan gebeuren als de massa van de schakeling als een lus geplaatst is (foute layout). In de lus gaat dan een 50Hz stroom lopen (er heerst altijd een 50Hz magnetisch veld in huis door alle elektriciteits kabels etc.) Als de boel niet goed op de print zit, kan deze stroom, welke ook een spanning veroorzaakt aan de ingang van de versterker, versterkt worden door de schakeling. Met als resultaat: hoorbare brom 
Ruis is een verschijnsel dat ontstaat omdat er altijd een zekere onzekerheid, onvoorspelbaarheid, zit in alle componenten, stromen etc. Er zijn vele soorten ruis: thermische ruis, 1/f-ruis etc. Hoog ohmige weerstanden wekken meer ruis op dan laagohmige. Zo zijn er meer wetmatigheden. Verder kan een oscillerende versterker ook een ruisend geluid geven.
FullPower
oi
ik heb idd zwaar miskeken dan :s mijn excuses
Prijs per Eenheid : € 6,30 had dat gezien en niet gezien dat dat per 10m was.
Euhm ivm de ic ik heb een NE5532 gekocht en het moet een NE5534 zijn. en dat is een ic met 2 opamps in die op een speciale manier zijn geschakelt (vluchtig bekeken, realiseerde vlug dat ik de verkeerde had). Nu ik zal morgen nog es naar de elektronica boer gaan kijken voor zo een kabel. Hopelijk gaat het nog eenvoudig om deze kabel te bevestigen.
De voeding is een 12V adapter (dit staat op het plaatje)
HQ POWER
MODEL PS1205/MW120GS
PRI: 230V ~ 50Hz 12W
SEC: 12V = 500mA 6VA
Het geluid dat ik aanzie als ruis of brom is eerder
"MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM"
zo een geluid, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel:)
groeten
logan
--edit--
Danku Fullpower voor de uitleg, het kan wel zijn dat er een lus zit in de voedings lijnen. Ik zal het nog eens grondig nakijken
Henry S Moet ik op de print ook alle draden vervangen of enkel deze die de verbinding maken tussen print en connector? en deze die in het groen zijn aangduid ook?
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Op 15 juli 2008 22:41:05 schreef logaNn:
....het kan wel zijn dat er een lus zit in de voedings lijnen. Ik zal het nog eens grondig nakijken...
Een lus is voornamelijk belangrijk in de GND (massa) van de schakeling! Andere voedingsdraden zijn niet (zo) relevant.
ik zal alle massa draden van uit 1 punt laten vertrekken. Zo zal ik zeker zijn dat het juist is.
groeten
logan
Op 15 juli 2008 22:41:05 schreef logaNn:
Euhm ivm de ic ik heb een NE5532 gekocht en het moet een NE5534 zijn. en dat is een ic met 2 opamps in die op een speciale manier zijn geschakelt (vluchtig bekeken, realiseerde vlug dat ik de verkeerde had).
Ok, die zijn idd verschillend.
De voeding is een 12V adapter (dit staat op het plaatje)
HQ POWER
MODEL PS1205/MW120GS
PRI: 230V ~ 50Hz 12W
SEC: 12V = 500mA 6VAHet geluid dat ik aanzie als ruis of brom is eerder
"MMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMMM"zo een geluid, ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel:)
Heel duidelijk, neem meteen een elco van 1000uF/25V mee, de voeding is op dit moment te slecht om voor audio te gebruiken.
Henry S Moet ik op de print ook alle draden vervangen of enkel deze die de verbinding maken tussen print en connector? en deze die in het groen zijn aangduid ook?
[afbeelding]
Alleen tussen print en connector, de rest het liefst zo kort mogelijk houden. Het IC is nogal ADHD-achtig.
Ik denk dat je met een stevige elco over de voeding je brom kwijt kan zijn. Of zo goed als, en heb je nog een lichte restbrom op de achtergrond.
Hoe ziet het complete schema eruit, dus toonregeling met eindversterker.
Probeer toch altijd om voor- en eindversterkers gescheiden te houden. Dat voorkomt veel problemen met "foutieve" bedradingen.
Ik zou een TL071 gebruiken. De kans is groot dat de 5534 aan het oscilleren slaat (buiten het hoorbare gebied) maar het gevolg veroorzaakt wel allerlei narigheid in het hoorbare gebied (bv brom, ruis)
De 5535 is een zeer ruisarme (microfoon)voorversterker maar ik heb het idee dat ruis geen rol speelt (mag spelen) omdat het signaalnivo van een toonregeling al hoog is.
Als je al een 5534 hebt hang dan een Ctje van 22pf aan punt 5 en 8. Dat voorkomt het oscilleren.
groeten Ton
Op 15 juli 2008 23:31:37 schreef betelgeuse:
Ik zou een TL071 gebruiken. De kans is groot dat de 5534 aan het oscilleren slaat (buiten het hoorbare gebied) maar het gevolg veroorzaakt wel allerlei narigheid in het hoorbare gebied (bv brom, ruis)
Dat is idd goed mogelijk.
ik heb vandaag alle massas en vcc signalen op 1 punt samengehangen.(--edit--, voor alle duidelijkheid op dezelfde plaats op de print ongeveer, en niet de massas en de vcc signalen samenhangen
)
Met het resultaat dat er alleen lawaai uit de toonregeling meer komt. Het is al kraken en doen. en als ik de potentiometers aanraak kraakt het nog meer.
Slechte massa probleem?
potentiometers stuk?
of is er teveel massa oppervlak ontstaan met alle draden die samenkomen op 1 punt dat dat storing opwekt?
Ik heb een extra condensator van 1000µF/25V over de voedingspanning geplaatst (waar de voeding op de print toe komt)
alle ic's ontkoppelt, de TDA2003 met 100nF
en de tl071 met de elco's van 100µF
Ik ga nu de signaal draden naar de print toe vervangen door afgeschermde kabel.
Iemand enig idee waarom het zo kraakt?
groeten
logan