Hallo allemaal,

Wij willen een audiokabel aanleggen over een grotere afstand ( lees 2 km) Met wat voor invloeden moeten we rekening houden? Is dit toe te passen zodat aan het einde een aanvaardbaar geluidsniveau overblijft?

Deviltje

balanced maken, en twisted pair kabel nemen en lekker dik..

dan kom je er misschien...

wellicht spanning nog verhogen (trafo's voor een scheiding)
iig NIEt shielded nemen ivm condensator werking, de twist zorgt wel voor de bescherming van straling..

wat ik zelf zou doen is een 100V systeem nemen, dat terug transformeren en daar dan weer een line signaal van maken...

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (62%)]

Op 20 juli 2008 12:27:56 schreef Deviltje:
Is dit toe te passen zodat aan het einde een aanvaardbaar geluidsniveau overblijft?

Bandbreedte?

Dank aan beide herne die antwoorden.

Er komt een MPX (stereo coder uit) signaal op te staan.

Dus 0-53kHz linear en zonder fasedraaiingen...

Stel, je neemt UTP draad. Die twisted pairs zijn prima. De draad is meestal 22 AWG. De weerstand van je totale draad lengte (heen en terug, dus 4000m) is ongeveer 220 ohm.
De verliezen zullen dus wel meevallen.

Het beste kun je de zaak toch niet al te hoogohmig maken, omdat je dan last krijgt van de capaciteit tussen de draden.
Traditioneel is dat telefoon-achtige lijnen gebruikt worden met apparatuur die voor 600 of 900 ohm bedoeld is.
De berekende impedantie ligt voor UTP draad trouwens wat lager, maar kritisch is dat helemaal niet.

/e: voor 0--53 kHz misschien langzamerhand wel. Ik zou dan de fase even checken, vooral tussen de 19 kHz en de 38 kHz subcarrier (die je er voor die test natuurlijk even in moet draaien).
/e2: anders neem je toch twee paren, voor L en R, zet je de coder gewoon bij de zender. :)

om die ohmse verliezen enigszins te niet te doen zou ik dus al naar 100V systeem gaan.

echter capaciteit is natuurlijk niet te verminderen, maar door een shield eromheen te nemen haal je al een deel capaciteit weg.

Is het over twee kilometer niet verstandiger om aan beide kanten een computertje of iets dergelijks neer te zetten wat dan het audiosignaal streamt?

In ieder geval gaat multiplex over 2km twisted pair niet, ben ik nu (ook) (eindelijk) achter. ;) @Henry S. zei het al.

Nou ja, voor een piratenbakkie zou het nog wel gaan, de fasefouten worden uiteindelijk een graad of 10 of 20 op je L-R signaal (als je de 19 kHz al hebt aangepast aan je lijn), dus de kanaalscheiding wordt dan zo'n 10 à 15 dB. Het doelpubliek kan dat waarschijnlijk toch niet horen, maar technisch is het niet goed.

Als je op een hogere spanning gaat werken, dus met een hogere impedantie, wordt het nog erger. En met afscherming neemt de capaciteit nog verder toe.

Het probleem is eigenlijk - merk ik nu ik het eens nakijk - dat de lijn "maar" 2km lang is. Voor de lage audiofrequenties gedraagt hij zich daardoor heel anders dan voor de hogere frequenties. Je krijgt hem dus nooit goed over het hele gebied tussen 15 Hz en 57 kHz.
Of je zou een bijpassende effenaar moeten hebben (in modern Hollands: equalizer. Nee, niet zo'n ding met een paar schuifjes erop :)).

Gewoon L en R ieder een eigen paar gaat wèl heel goed.
Streamen vind ik anders ook wel origineel bedacht. Het zou nog werken ook.

Gewoon een snelle ADC pakken, 2KM twisted pair (het liefst twee differentiële aderparen), en een snelle DAC in.

MPX is een intelligente analoge kronkel, ooit bedacht om DRAADLOOS een stereosignaal over te sturen. Als je dit persé over een draad wil sturen, doe het dan HF gemoduleerd. Heb je geen last meer van het veranderlijke gedrag van je kabel voor LF en het overgangsgebied naar hf (waar Frederick naar verwijst)

Of, wel veel duurder, een fiber kabel. Geen problemen met galvanische scheiding, brom, fasedraaing etc..