Ik zit met een vraagje over een regelklep
Ik zit in een bedrijf waar een gewone plaat in een buis is gemonteerd als klep. Aan de stand van de klep wordt dus bepaalt hoeveel debiet hete lucht er door de buis gaat.
Nu is dus mijn vraag: Hoe kan ik bepalen hoeveel lucht er door gaat per (bv 10% extra) klepstand. En is de stijging van 10 naar 20% even groot dan van 80 naar 90%
Kan iemand me hierbij helpen?
alvast bedankt!
Dat het geen lineair verband zal zijn had je zelf al vermoed, anders had je de vraag niet gesteld. Zonder de rest van het systeem te kennen is er echter geen exact antwoord te geven op de vraag, behalve dat het eerste stukje openen meestal meer invloed zal hebben op de doorstroming dan het laatste slagje openen.
Waar zit de electronica in de vraag eigenlijk? CO is natuurlijk een elektronicaforum. Dat een luchtklep op zich niets met elektronica te maken heeft snapt ook een econome in de dop;-)
Wellicht is het wat om de vraag op het wetenschapsforum te posten?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op (21%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik neem aan dat dit een onderdeel is van een meet- en regelsysteem.
De klep is eigenlijk een zelfgemaakte vlinderklep?
Een antwoord op de vraag is erg lastig. Je zou natuurlijk met een flowmeter een tabel kunnen maken, of het drukverschil over de klep meten, en daar de doorstroming uit afleiden.
Op 3 september 2008 16:24:26 schreef SparkyGSX:
Ik neem aan dat dit een onderdeel is van een meet- en regelsysteem...
...of het is gewoon een handklep in de afzuiging boven de frituur...
killerbeezz16
HF door me brain!
waarschijnlijk is dat een Eqiprocentuele klep
Flow (debiet) is ook niet niet liniair, maar kwadratisch.
Groet
bas
Gezellig aan het gokken? Een equiprocentuele klep is een regelklep met een speciaal gevormde afsluiterkegel, niet een platte plank in een buis.
Voor er verder gereageert word wil ik graag weten wat er elektronisch is. Straks krijgen we hier een hele discussie terwijl niemand weet waar het over gaat.
Excuseer, ik denk dat hier weinig elektronica mee gemoeid gaat, uitgezonderd dat ik graag dit wil loggen in plc.
Dacht dat het geen kwaad kon een vraagje te stellen zonder Elektronica!
Toch bedankt voor de reacties
is er geen mogelijk heid op een Flow-sensor te monteren voor/na de klep, en dit signaal in te lezen in de PLC?
Dit is volgens mij niet helemaal correct aangezien na de klep deze buis een meter later ten einde is en uitkomt in de buitenlucht.
Dus ik denk dat je dan geen betrouwbaar resultaat bekomt.
Lithium
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
Op 4 september 2008 11:23:00 schreef shiptronic:
is er geen mogelijk heid op een Flow-sensor te monteren voor/na de klep, en dit signaal in te lezen in de PLC?
Dat zou toch de beste manier zijn denk ik.
Het lijkt me niet echt heel erg simpel om het te berekenen...
Je zit met een ronde buis dat is nog wel te doen maar bij elke % dat je de klep verder open doet is de berekening weer anders omdat de pijp rond is...
Een flow meter zou het handigste zijn.
Een flowsensor vlak na een vlinderklep kon wel eens een onbetrouwbaar beeld geven vanwege de wervelingen direct na zo'n klep.
Als de pijp voor de klep lang genoeg is kan daar gewoon de flow gemeten worden, die is voor en na de klep toch gelijk. Twee flowsensors is nutteloos.
Hier de flow van een vlinderklep:
toch nog redelijk lineair.
Bedankt voor alle snelle reacties!
Ik denk dat de flow voor de klep meten nog de meest doenbare oplossing is.
Hoewel ook in dit stuk een bocht zit...
De uitgang is echt niet te doen denk. Dit omdat de buis een doorsnede heeft van 2 meter en horizontaal in open lucht uitmondt. Als dan bv alleen al de wind in die pijp slaagt kan dit al niet meer juist zijn.
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Een buis van 2m die in open lucht uitkomt. Is het dan wel zo belangrijk dat het zo nauwkeurig is? Ik zou gewoon wat mikken en ongeveer de klepstanden instellen. Ik bedoel een muur van een huis moet ook niet op de 0.001mm nauwkeurig zijn.
0°: 0%
15°: 25%
30°: 50%
45°: 70%
60°: 85%
75°: 95%
90°: 100%
(ongeveer verhoudingen van de oppervlakten buis/plaat)