Hallo,
Wie heeft een goed ontwerp voor een Watt meter die gebruik maakt van het principe van Time Division Multiplication voor de gewenste analoge vermenigvuldiging van spanning en stroomwaarden over een gegeven periode?
Het doel is om van een met gepulste DC Spanning gevoerde belasting op meest correct en nauwkeurige wijze het opgenomen werkelijk elektrisch vermogen te bepalen.
De output van het systeem moet een spanningswaarde zijn proportioneel met het opgenomen reeele vermogen.
Simpelweg de True-RMS waarden van de Spanning en Stroom apart meten en vervolgens vermenigvuldigen is niet correct.
De belastingen kunnen zowel inductief als ohms zijn.
Er moet rekening worden gehouden met pulsfreqencies van de spanningsbron tot 200Khz.
Ik kan me vaag een dergelijk ontwerp van 20 jaar geleden herinneren van Linear Technology waarin een VFC-IC werd toegepast maar kan het niet meer terugvinden.
De nauwkeurigheid van de analoge vermenigvuldiger in de toepassing was opgegeven als beter dan 0.01%.
rbeckers
Overleden
Bijnsa alles tegenwoordig digitaal.
http://www.analog.com/en/analog-to-digital-converters/energy-measureme…
Voor analoge vermenigvuldiging met de LTC6943 (blz 9)
http://www.linear.com/pc/downloadDocument.do?navId=H0,C1,C1154,C1203,P…
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (38%)]
Hartelijk dank voor de links, met name de LTC6943 multiplier applicatie komt me bekend voor.
Ik las onlangs van een nog niet geverifieerde bron dat TDM based power measurements het meest accuraat zijn. Er wordt zelfs geschreven 0.005% precision! Op grond hiervan ging ik even 20 jaar terug in de tijd toen ik voor het eerst in aanraking kwam met TDM based vermenigvuldigen. Ik heb de LT applicatie toen zelf succesvol getest met een CMOS IC uit de HEF4000 familie? nadat ik de LT chip al vlot had opgeblazen. Ook toendertijd al reproduceerbare meetresultaten binnen 0.01% bereikt met weliswaar nagenoeg rimpelvrije DC spanningen als voer.
De weg naar digitaal hoeft wat mij betreft beperkt te blijven tot de digitale voltmeter (of ADC gekoppeld aan PC) die de geproduceerde DC-spanning als maat voor het opgenomen elektrisch vermogen uitleest.
Dit houdt het allemaal wat eenvoudiger en low cost.
Ik heb alles weer op een rijtje en zal het hier spoedig in detail publiceren. Als vervangende schakelaars voor de FV en VF omvormers kunnen de switches in de goedkopere HEF4052 Dual 4-channel analogue multiplexer/demultiplexer worden gebruikt. Als referentie spanning is het verstandig om de REF05 te gebruiken.