In mijn badkamer zit een ventilator tegen het plafond en deze heeft eigenlijk nooit gewerkt. Het is er een van de gamma een b-10 matic higro en wat ik eruit op kan maken is dat hij via de lichtschakelaar in kan schakelen, instelbare nalooptimer heeft en een hygrometer. De lamellen zouden bij het inschakelen open moeten gaan en er zit een rood indicatielampje op. Ik heb de deksel eraf gehaald en er zitten 2 stelschroeven op, blauw en rood. Nadat ik de blauwe stelschroef verdraaid heb springt opeens de ventilator aan en weer uit, maar op de lichtschakelaar werken doet hij niet! Er komen uit het plafond een blauwe en bruine draad, dus ik mis de zwarte schakeldraad. Volgens mij moet het toch mogelijk zijn om de ventilator te laten werken, al is het middels de hygrometer. Om de proef op de som te nemen heb ik stoom vanuit de waterkoker onder de ventilator gehouden en dan gaat het rode indicatielampje heel zwak flikkeren/branden, maar de ventilator schakelt niet in. Ik heb close-up foto's van de ventilator maar kan ze hier niet posten, wel eventueel mailen. Bedankt.
gaat het openmaken van die lammelen niet met een bi-metaaltje, mijn vriending had toen zo'n ding, het duurde even voordat die open was (werkt wel geruisloos
)
de fan ging direckt aan op het moment dat je het licht aan deed
Op het licht zal het nooit gaan lukken, gezien het feit dat er geen zwarte schakeldraad uit het plafond komt. Heb zojuist weer even gekeken en het rode lampje brandt heel flauw, echter als ik de schroef van de blauwe potmeter verdraai springt de ventilator aan en dooft het lampje volledig. Het is mij een raadsel.
veel meer als dit : http://www.cata.es/online/corporatives.asp?cid=1&page=SAT&op=1…
kan ik niet vinden, jammer dat zo'n fabrikant geen handleidingen ter download beschikbaar steld.
tja en hun FAQ trekt ook op niks 
kijk eens hoeveel draden er aan de aansluitklem kunnen aangesloten worden, en of er eventueel een aanduiding bij staat.
Wat wil je doen, de ventilator laten aan- en uitschakelen met het licht?
Die bedrading die toekomt op je ventilator, kan je uitspeuren van waar die komt? (schakelaar, lichtpunt,...?) Ligt die bedrading in een buis, dan kan je eventueel een bijkomende draad trekken...
Athoom
Zijn er voor een gekke vraag meer dan 10 wijzen nodig voor een juist antwoord?
Bij veel van deze ventilatoren moet een bruggetje geplaatst worden van de bruine draad naar het contact van de schakeldraad (zwart) als deze alleen op hygrometing gebruikt wordt.
Misschien is dit vergeten.
Bedankt voor de snelle reacties. Ik zal even kijken of ik een plaatje online kan zetten van de ventilator. Er zit iig een kroonsteentje aan met 3 ingangen. Ook wanneer de lamp uitgeschakeld is staat er stroom op, heb dit al met een spanningszoeker geprobeerd.
[Bericht gewijzigd door Franzzz1982 op (15%)]
Uit het plafond komt alleen de vaste spanning, de zwarte onbreekt zodat deze nooit op de lischtschakelaar kan reageren.
Zoals eerder gezegd een brugje tussen bruin en zwart leggen om de ventilator via de hygrometer te laten draaien.
Denk erom, levensgevaarlijke spanning, groep uitschakelen.
Wil je deze op de lichtschakelaar laten draaien, dan moet je een zwarte draad tussen lichtpunt en ventilator hebben.
jasper100
wie niet probeert, lukt het niet.
ik heb een cata b 12 badkamerventilator
ik heb hem gerregen van een kennis
ik heb hem geinstaleert
en hij werkt perfect (op de vochtsensor)
hetzelfde geinstaleerd als op de foto