Hallo, ik ben sinds enkele dagen klaar met de bouw van Triodedicks 6072 buizenvoorversterker.
Bij het aanschakelen, en aansluiten op mijn quad 405 eindversterker een grote ontgoocheling. Veel brom, rare geluiden,...
Gisteren met mijn scoop beginnen zoeken. Grootste oorzaak reeds gevonden (mijn alps potmeter was niet geaard).
Na dit euvel verholpen te hebben,mat ik nog een 100Hz rimpel van 3mV op de uitgang (bij volledig opendraaien volume).
Ik dacht: "dit zit wel OK", maar toch vind ik deze brom nog steeds storend. Heeft er iemand een idee wat aanvaardbaar is bij een voorversterker? Ik heb geen apparatuur om signaal-ruis verhouding te meten...
Wel merk ik dat de voorversterker te véél versterkt: ik kan de volumeknop slechts een fractie opendraaien...
Hopelijk iemand wat tips? Ik post binnenkort wat foto's.
Voorlopig werk ik met één centraal massapunt, maar dit ligt misschien iets te dicht bij de voedingstranfso...
mvg,
Roeland

Kan je de trafo er dan niet even uit halen en een stukje verder plaatsen?

Neen, dat is niet zo eenvoudig. Het ster-massapunt verleggen is veel simpeler...
mvg,
Roeland

mat ik nog een 100Hz rimpel van 3mV op de uitgang

Bij open ingang of met belasting?
Wat grotere voedingselco's ipv. de 33µF kunnen ook helpen als het uit de voeding komt...

Blijkbaar is de gain van mijn voorversterker veel te groot voor mijn quad 405 eindversterker (die verlangt een ingansspanning van 0.5V voor maximaal vermogen 100W). Ik vermoed dat ik aan enkele volts zit....Dus ook brom en dergelijk wordt veel te veel versterkt als ik mijn volume volledig opendraai.

[Bericht gewijzigd door roebas op (25%)]

Hallo, op de website:
www.triodedick.com en dan projects: 6072 line amp
mvg,
Roeland

Hmm duidelijk waarom ik met "Tiodedicks" in niks kon vinden...

Ik heb zelf een P11 van audio en techniek. Daar zit achter de versterker nog een weerstandsdeler. Zou bij jou dus ook goed passen: versterking beter aangepast en de brom ook meteen minder.

Om de laatste brom bij mij weg te halen heb ik ook nog de voeding wat gemodificeerd. Zit een hoogspanningsregelaar in (zoiets als een lm317, maar dan voor hoge voltages). Spanning was ingesteld met 2 weerstanden. Nu is 1 weerstand vervangen door een zenerdiode (in het echt twee in serie) en de brom is nu helemaal weg.

Guido

Ik zal al eens beginnen met die spanningsdeler op de uitgang.
Benieuwd naar het resultaat

Ik zou in serie met de 10H spoel een weerstand van 47 Ohm (of iets in die richting, misschien 100) 1W plaatsen.

[Bericht gewijzigd door muddy op (23%)]

Op 11 september 2008 15:02:05 schreef roebas:
Blijkbaar is de gain van mijn voorversterker veel te groot voor mijn quad 405 eindversterker (die verlangt een ingansspanning van 0.5V voor maximaal vermogen 100W). Ik vermoed dat ik aan enkele volts zit....Dus ook brom en dergelijk wordt veel te veel versterkt als ik mijn volume volledig opendraai.

De versterking is zo te zien ruim 40. Dus 3mV uitgangssignaal (brom) zou je al hebben bij 75μV aan de ingang - als het daarvandaan komt.

Omdat je eindversterker veel minder signaal nodig heeft, kun je misschien het handigst een weerstandverzwakker aan de uitgang van de voorversterker zetten. Het handigst in de plaats van de 470k die nu aan de uitgang zit.

Op die manier verminder je de signaalversterking, terwijl je toch de zo gewenste buizenvervorming houdt.

Dit weekend geen tijd gehad, maar vanavond werk ik eraan. Ik hou jullie op de hoogte!

Gloeispanningsdraden wel getwist? Hoeveel aardpunten en waar zitten ze? Hoe zijn de trafo's geplaatst? Zorgvuldige opbouw van een buizenversterker is minstens even belangrijk als een goed schema. Een versterker waarvan het schema goed is kan zeer beroerd klinken alleen al door een foutieve opbouw.

Ik denk dat ik alles zo goed mogelijk heb gedaan.
De signaal weg zo ver mogelijk van alle wisselspanningen (voeding), één centraal massapunt, signaaldraden zo kort mogelijk. De gloeispanning gebeurt door middel van gelijkspanning (gestabiliseerd).
Maar toch, vanavond hoop ik op beterschap...
Ik vermoed dat 3mV brom op de uitgang niet zo slecht is, maar toch niet geod genoeg met een quad 405 erna....