had dit niet samen in een topic gekunt, http://www.circuitsonline.net/forum/view/65292
had dit niet samen in een topic gekunt, http://www.circuitsonline.net/forum/view/65292
Ja natuurlijk maar ik had de topics net gescheiden gehouden omdat mijn ene vraag met RS422 poortwerking te maken had en de andere met meetapparatuur. Een poging tot het respecteren van de forumregels zeg maar...
Na de discussies blijkt natuurlijk dat beide vragen tot dezelfde antwoorden en discussies leiden, en dus idd beter samen gevoegd worden.
Anyway, voorlopig heb ik voldoende info en feedback gekregen voor beide vragen dus ik ga nu de raadgevingen in de praktijk omzetten...
Phlogiston
"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
Neem een tweede oude mac, en gebruik de printer/modem port (allebei RS422) en een simpel terminal programma om je signaal te bekijken.
Ik heb nog wel een gratis oude mac LC voor je liggen eventueel.
joopv
Golden Member
Is het geen standaar Localtalk protocol?
Serieel Appletalk (Localtalk) is 230kbit/sec. Dat zou op je scoop er uit kunnen zien als (bijna) 500kbit, afhankelijk van de kanaalcodering.
Als je het over muziekinstrumenten hebt dan denk ik aan serieel midi, maar dat is 31,25kbit dus die mogelijkheid zul je vast wel niet meer overwegen.
Neem een tweede oude mac, en gebruik de printer/modem port (allebei RS422) en een simpel terminal programma om je signaal te bekijken.
Mmmm... stom dat ik het zo nog niet bekeken had. Wat ik al geprobeerd had was op dezelfde Mac ook een terminalprogramma opstarten en trachten op dezelfde poort te lezen maar dat ging niet (evt. wel als Appletalk aan staat maar dan werkt de muzieksoftware niet meer).
Maar ik kan idd van de kabel de signalen aftappen naar een tweede mac en daar met Terminal 2.2 of zo eens kijken of er iets te zien valt. Ik hoop alleen dat die terminalsoftware niet moeilijk doet over die externe clocking, want die softwares vragen altijd om eerst de poort te configureren en de baudrate in te stellen a.d.h.v. een drop downlist (meestal beperkt tot 56 kbaud). Enfin, zeker het proberen waard. Ik heb hier nog reserve macs liggen dus ik probeer het een van de komende dagen eens. Thx.
Is het geen standaar Localtalk protocol?
Serieel Appletalk (Localtalk) is 230kbit/sec. Dat zou op je scoop er uit kunnen zien als (bijna) 500kbit, afhankelijk van de kanaalcodering.
Normaal gezien is het geen standaard mac protocol. Die 230 kbit/sec --> 'bijna' 500 kbit/sec opmerking snap ik niet helemaal. Heeft dit te maken met compressie in de codering ??
Wat de midi baudrate betreft: neen, die is niet toereikend voor de hier te meten communicatie.
joopv
Golden Member
Ik lees dat er FM0 codering gebruikt wordt bij localtalk. De pulstijd kan daarbij 2 keer zo klein zijn als de bitrate, in tegenstelling tot reguliere serieele communicatie (NRZ). Zie de wikipedia entry over localtalk.
http://en.wikipedia.org/wiki/LocalTalk
Het kan dus zijn dat je naar 230kbit localtalk zit te kijken, als je pulsjes langs ziet komen van ongeveer 2 us.
Bekijk ook even bladzijde 3-4 van de Z85x30 datasheet op
http://www.datasheetarchive.com/pdf-datasheets/Datasheets-41/DSA-80814…
Uiteraard beweer ik niet dat er daadwerkelijk localtalk/appletalk gebruikt wordt voor de communicatie, maar als het wel zo is heb je met deze analyse een fikse voorsprong. En dan kun je beter een netwerk analyzer gebruiken (met de juiste pod) dan een storage scoop.
[Bericht gewijzigd door joopv op (26%)]
Phlogiston
"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
kijken of er iets te zien valt. Ik hoop alleen dat die terminalsoftware niet moeilijk doet over die externe clocking, want die softwares vragen altijd om eerst de poort te configureren en de baudrate in te stellen a.d.h.v. een drop downlist (meestal beperkt tot 56 kbaud). Enfin, zeker het proberen waard. Ik heb hier
Ja, die kans bestaat. Ik heb zelf ook wel wat software geschreven om met de seriele port op oude macs van alles en nog wat aan te sturen. Ik zal als ik de komende dagen tijd heb even kijken of ik niet ergens nog een eigen programmatje heb liggen waarmee je een poort kan monitoren met een willekeurige baud rate.
Het kan dus zijn dat je naar 230kbit localtalk zit te kijken, als je pulsjes langs ziet komen van ongeveer 2 us.
Bekijk ook even bladzijde 3-4 van de Z85x30 datasheet op
OK, nu snap ik het ongeveer. Interessant. 'k Denk niettemin dat Emu dit niet gebruikte, maar ik zal het wel ontdekken.
Ik zal als ik de komende dagen tijd heb even kijken of ik niet ergens nog een eigen programmatje heb liggen waarmee je een poort kan monitoren met een willekeurige baud rate
.
Dat zou fantastisch zijn ! Want zelf software beginnen ontwikkelen op System 7.5 (op basis van de C-source code van Terminal 2.2) zou ook wel een hele uitdaging zijn - ik ben eigenlijk niet erg vertrouwd met Mac. Laat je iets weten ? Thx !