Hallo dit is misschien een stomme vraag, hopelijk kunnen jullie me het uitleggen.
Op een functiegenerator zitten 2 uitgangen de Hi-Z en de Lo-Z. Ik gebruik altijd de Hi-Z uitgang geen problemen mee, maar als je er over na gaat denken:
Je wil altijd een lage uitgangsweerstand hebben om de "load" zo min mogelijk te belasten. Waarom werkt dat bij zo'n functie generator nou juist andersom? Ik krijg alleen maar mooie waarden bij de Hi-Z uitgang.
rbeckers
Overleden
Wat bedoel je met mooie waarden?
Een uitgang moet, vooral hoogfrekwent, dezelfde waarde hebben als de kabel en het te meten object, meestal 50 ohm.
Laagfrekwent, vooral in het audio gebied, is dat minder kritisch. Daar wordt vaak 600 ohm gebruikt.
Met mooie waarden bedoel ik de waarde die ik ook ingesteld heb.
Stel ik in met de functie generator:
Sinus amplitude 2V
Meet ik in de schakeling (RLC circuit b.v) :
Hi-Z uitgang = 2V
Lo-Z uitgang = 1V?
Een uitgang moet, vooral hoogfrekwent, dezelfde waarde hebben als de kabel en het te meten object, meestal 50 ohm.
Daar zeg je me wat. hoe zit dat precies? als ik 2 gelijke weerstanden heb, komt er toch over beide precies de helft van de spanning te staan? dit wil je toch juist voorkomen door een lage uitgangsweerstand? dat snap ik dus niet.
edit// had ingang en uitgang doorelkaar gehaald
Ik zou eens de handleiding openslaan om te kijken waar die uitgangen nou echt voor zijn bedoeld. Je gaat er namelijk vanuit dat ze een verschillende uitgangsweerstand hebben wat eigenlijk helemaal niet hoeft.
Er zit gewoon een spanningsdeler aan de uitgang van die generator.
De bovenkant is Hi-Z, en krijgt de volle spanning. Lo-Z zit verder naar onder, over een lagere weerstand dus; maar krijgt ook minder spanning.
Had ik maar een handleiding, dan kon ik teminste zien hoe dat ding opgebouwd is. Nu zit ik alleen maar te gokken.
Ik ga er idd vanuit dat de uitgangsweerstand veranderd. maar ik snap het nu nog steeds niet echt. misschien valt morgen het kwartje wel.
rbeckers
Overleden
@Electroboy
Welk merk en type funktigenerator heb je?
FET heeft gelijk. Bij de eenvoudige funktigenerators wordt dat zo gedaan.
het hangt er helemaal vanaf of je de Z beschouwt als een serie of een parallel weerstand, zoals in norton of thevenin natuurlijk....
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Hier wordt beschreven dat de de HI-Z 50 ohm is ( bij deze HP functiegenerator ), wat dus matched met een 50 ohm line.
Klacht hier is dat als je functiegenerator in deze stand zet, de uitgangsspanning verdubbelt wordt, omdat een belasting van 50 ohm en dus spanningsdeling verondersteld wordt.
http://mxp.physics.umn.edu/f99/hp%2033120a%20setup.htm
Dat klopt dus precies met wat er geschreven wordt.
Hi-Z 'moet' je dus gebruiken in combinatie met een 50 ohm belasting
[Bericht gewijzigd door Sponcebert op (15%)]
Op 17 september 2008 00:09:59 schreef bobo1on1:
Dan zou Hi-Z toch een lagere uitgangsweerstand moeten hebben dan Lo-Z.
Dat zou zo zijn als de deler uit een spanningsbron werd gestuurd.
Dat is bij de eenvoudige generators meestal niet zo; het signaal komt gewoon van anode of collector, en is daar hoogohmig. De impedantie wordt daardoor praktisch helemaal door de weerstanden in de deler bepaald. Bovenaan is die 'hoog', bijna onderaan is hij laag.
Op 17 september 2008 08:52:50 schreef Sponcebert:
Hier wordt beschreven dat de de HI-Z 50 ohm is ( bij deze HP functiegenerator ), wat dus matched met een 50 ohm line.
Nee, hier heb je òf Hi-Z, òf 50Ω.
Deze HP zorgt ervoor dat in beide gevallen de spanning bij aangesloten belasting gelijk is. Nu zetten de studenten hem op 50Ω, maar meten zònder aangesloten 50Ω belasting. Toen waren ze verbaasd dat dàn de spanning hoger is..
[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (34%)]
Ik heb nog eens een keer goed naar mijn generator gekeken, en ik zie nu dat BEIDE ingangen 50 ohm zijn.
Er zit gewoon een spanningsdeler aan de uitgang van die generator.
Ik hou het maar mooi daar bij.
Alleen dat de uitgang niet meteen van de spanningsdeler komt, maar van een "buffer" en in serie daarmee een 50 ohm weerstand (Rsource).
Zoals eerder al opgemerkt is, kan de impedantie dus gelijk zijn.
Ik ging ervan uit dat de IMPEDANTIE verschillend waren maar het enige verschil is de SPANNING.
Corrigeer me aub als er iets niet goed is.
Dat is hier vandaan verder niet te zien! Met meten kom je erachter of je gelijk hebt.
De aanduidingen Hi-Z en Lo-Z zijn dan wel verwarrend, moet ik zeggen. 
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Vreemd soort logica zou zijn dat de HI Z en LOW Z allebei dezelfde impedantie hebben, maar dat de HI Z twee keer zoveel spanning geeft. Zodat e.e.a. klopt met een luxer apparaat...
PS volgens mij schakelt die HP niet automatisch, maar is het een instelling ( tenminste , dat lees ik )
Je hebt 'm nog niet helemaal door met die HP.
De HP geeft 2x zoveel spanning - onbelast - op de stad 50Ω, zodat het - belast - weer klopt.
Die omschakeling loopt automatisch mee, tenzij je dat in het menu uitzet.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Hm, ik lees het zo, dat als je de HP instelt op HI-Z, dus 50 ohm, deze automatisch 2 x zoveel volt geeft als de instelling van de spanning. Dus uitgangsspanning klopt met instelling indien belast met 50 Ohm.
Maar omschakeling low / high gaat met de hand.