Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Heb je al eens gedacht aan die "waxinelichtjes" met LEDs?
Die draaien een paar dagen op een 2023 Li-cel.
Misschien kun je ze ook op een stel zonnecellen draaien en de Li-cel vervangen door NiMH accutjes.
Ze 'flakkeren' bovendien
Op 21 januari 2009 00:38:43 schreef Tidak Ada:
Heb je al eens gedacht aan die "waxinelichtjes" met LEDs?
Ze 'flakkeren' bovendien
Deze heb ik niet in overweging genomen omdat ik wit of geel licht wil en het de bedoeling is om een glazen plaat met daarin een gegraveerde foto te verlichten.
Toch bedankt voor je tip.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Die lichtjes ZIJN geel!! 
Ze zijn (waren) in de kerstperiode verkrijgbaar bij de Boerenbondswinkels (Noord-Brabant) voor Eur. 4,- voor 6 stuks (inclusief batterijen) plus 6 reserve LiMH batterijen.
Da's toch een gokje waard
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (79%)]
Op 21 januari 2009 21:59:41 schreef Tidak Ada:
Die lichtjes ZIJN geel!!
Da's toch een gokje waard
Inderdaad, als ik ze ooit nog eens ergens tegenkom, dan kijk ik er eens naar. Het enige dat ik niet zie zitten is dat flikkeren. Maar wellicht zit dat in de electronica en niet in het lichtje zelf. Dus daar geraak ik dan wel van af.
Tidak Ada
Ah, Je wilt continue licht!
Ik denk dat in dat beetje flikkeren 'm juist de kneep zit dat die dingen zo zuinig zijn....
Ansderszins is dat flikkeren nu niet zo heftig. Het moet alleen maar het flakkeren van een kaarsvlammetje simuleren.
De electronica bestaat uit een chipje, dat direct op een prinplaatje is geplakt en met wat epoxy is afgedekt. Daar zal je dus niet veel meer mee kunnen doen.
Misschien nog deze tip:
In de LED-oerperiode liet men LEDs gepulst draaien om een hoger renedement te krijgen. Hoge stroom en kleine duty-cycle (lange koelperiode voor de chip). Moet je wel de frekwentie hoog maken om het flikkeren weg te krijgen.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (14%)]
Op 10 oktober 2008 23:09:49 schreef thomasvrede:
Aan iedereen die de moeite heeft gedaan om op mijn topic te antwoorden had ik graag mijn breadboard versie van mijn schakeling getoond.De schakeling doet precies wat ik wou! Bedankt.
Beste Thomas, zou je ook het schema willen publiceren?
Tenminste, ik neem aan dat het niet het Electuur/copyright schema betreft. Deze schakeling is precies wat ik zoek om mijn nummerbord te verlichten.
Bedankt,
Rene
Hallo HotReneke
De schakeling is deze die als eerste staat vermeld in het document:
PR4403
Dus net onder "Typical Applications" op de eerste pagina.
Enige nadeel voor mij was dat het een SMD is. Ik heb aan 5 van de acht pootjes een draadje moeten solderen om dan met een gaatjesprint verder te kunnen gaan.
Laat maar weten als je nog info nodig hebt.
Bedankt jongens, ik heb gisteravond succesvol de PR4403 schakeling gebouwd. Foto's staan op:
http://picasaweb.google.nl/Rene.Patricia/PR4403?authkey=Gv1sRgCP2ZqsXQ…
Een aantal vragen/bedenkingen:
1) waar hebben jullie de (smoor)spoelen vandaan? Het beschreven merk in de manual van PR4403 heb ik alleen bij dure Farnell kunnen vinden. Schijnt dat de smoorspoel invloed heeft op het rendement, vandaar. Ik gebruik smoorspoelen van Dick Best
2) om het schemer schakelpunt in te stellen gebruik ik een trimmer ipv vaste weerstand. Bestaat er ook zoiets voor de spoel? Een instelbare smoorspoel zodat je de lichtsterkte kunt regelen?
3) Ik gebruik 2 zonnepanelen (via ebay uit HongKong). Ze geven elk 3.5 V in de avondzon, zonder belasting. Hoe kan ik ze het best schakelen: parallel of serieel?
4) kun je beter NiCd cellen gebruiken ipv NimH ivm overlaadgevaar? Waar koop je die?
5) moet je perse een penlight gebruiken of kun je er meerdere serieel of parallel zetten om overladen te voorkomen?
6) Welke batterijspanning zou gezien het rendement het best zijn? Ok, de pr4403 is ontworpen voor een penlight maar is het niet efficienter om bijvoorbeeld 2 penlights in serie te zetten zodat de spanning niet zoveel geboost hoeft te worden?
7) witte LED's waren onverwacht moeilijk te vinden. Kwam uiteindelijk bij LEDtuning.nl terecht. Kennen jullie andere adressen?
Gr,
Rene
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
op de link zie ik geen foto's...
2) je zou er een ferriet kerntje kunnen in schuiven, dat heeft invloed
3) afhankelijk e, hoeveel zakken ze bij welke belasting? heb je 3V nodig of eerder iets hoger?
4) NiCd en NiMH batterijen vind je bijna overal, de blokker of zo vind je nog NiCd(vervangers voor die in de tuinlampen van daar), voor de rest is het meestal NiMH
5) penlight, is dat AA? in serie ga je de spanning verhogen, parallel de totale capaciteit... meestal heeft het geen nut, want ofwel heb je de spanning niet, ofwel kan je de stroom niet leveren die nodig is om de batterijen deftig op te laden
6) als je de spanning omhoog wilt, dan moeten ook de zonnecellen groter worden...
7) http://www.leds-buy.nl/ misschien?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (51%)]
HotReneke,
ik heb alle componenten (spoel, weerstanden, witte led en NiCd batterijen) gekocht bij Davotronics in Oudenaarde
Vervelend, als de batterij leeg raakt begint de installatie te knipperen. De LED's branden even, gaan uit, en springen na een tijdje weer aan.
Iemand een idee hoe dit is op te lossen?
Nieuwe batterij?
De minimale spanning waarmee de PR4403 opstart is ±0,9V.
Onder de 0,7V schakelt ie af.
Je batterij is bijna leeg, je trekt stroom en de spanning van de batterij daalt nog iets verder.
Gevolg IC schakelt uit. Er wordt dan geen stroom meer getrokken waardoor de batterij zich herstelt en IC start weer op. Dit gaat dan eindeloos door, totdat je batterij echt onder de startup spanning zit.
Je kan het spoeltje aanpassen zodat er minder stroom gaat lopen en het langer duurt voordat de batterij onder de minimale spanning zit.
Op de lange duur blijft het effect echter het zelfde.
Op 21 mei 2009 07:10:40 schreef HotReneke:
Vervelend, als de batterij leeg raakt begint de installatie te knipperen. De LED's branden even, gaan uit, en springen na een tijdje weer aan.Iemand een idee hoe dit is op te lossen?
Ik heb net hetzelfde voorgehad.
Hoe heb ik dat nu weer opgelost?????
Haja, een andere batterij genomen.
Nadien heb ik het niet meer gehad. Dus ik vermoed dat het aan de batterij lag (zoals Hugo Welther al aangaf). Deze die ik gebruikte toen het knippereffect zich voordeed was een oude batterij.
Tidak Ada
-Jceetje-
In geval van nood smaakt een gehaktbal ook zonder brood
hoi
Ik ben ook al een tijdje bezig met een toplicht voor een boot met 1 zonnecel en een 8 tal witte ledjes
zonnecel levert in de volle zon 4,5 volt en 350mA
zou ik deze schakeling daar ook voor kunnen gebruiken??
en ik was nog even aant kijken bij conrad maar die hebben de PR4403 niet.
Gr coenraad
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
over welke schakeling heb je het? over die vanop de eerste pagina?
mss moet je een eigen topic starten of zo
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (63%)]
-Jceetje-
-Jceetje-
Ik heb zelf ook van die tuinsetjes ( zo een kikker die in de avond zelf aangaat d.m.v 1 led ) heb hem open gemaakt daar worden 2 S8050's gebruikt met wat weerstandjes en een diode en natuurlijk het zonnepaneeltje....ziet er heel simpel uit.
Op 21 mei 2009 09:52:25 schreef Tidak Ada:
Misschien een grotere hysteresis in het ontladingsbeschermingscircuit?
Kun je hier iets meer over vertellen?
Nu de wintermaanden naderen verandert het naambord na een uurtje schemer in een flikkerlicht....
Tidak Ada
Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Hysteresis
Nog twee toverwoorden: Smitt-trigger en comparator.
Zie verder het commentaar van Hugo Welter.
Zie hier http://nl.wikipedia.org/wiki/Hysteresis
Nog twee toverwoorden: Smitt-trigger en comparator.
Zie verder het commentaar van Hugo Welter.
Jammer, als eletronica analfabeet zocht ik meer een kant- en klare oplossing.
Ik wil deze topic oprakelen. Ik zoek nml. een oplossing voor het knippereffect van de PR4403 schakeling als de batterij leeg begint te raken. In de zomer brand hij de hele nacht. In de winter is het om 20:00 uur al disco.
Hebben jullie hier ook last van? Hebben jullie een praktische oplossing?
Gr,
rene
.De schakeling doet precies wat ik wou! Bedankt.