Beste mensen,

Regelmatig wordt de vraag gesteld of spanningstrafo's bruikbaar zijn als uitgangstrafo voor buizenversterkers. 'Het kan wel, maar verwacht er geen wonderen van' is meestal het antwoord. Nu heb ik een variant op dat idee. Conrad heeft transformatoren van het merk Ela in het assortiment om 100 volt lijnuitgangen om te zetten in een 4/8 ohm impendantie (of omgekeerd). Zouden deze dingen bruikbaar zijn als ugt? Per slot van rekening zijn deze wél bedoeld voor audiosignalen. De primaire impendantie van 1k ohm lijkt me perfect aansluiten op het klassieke Philips EL86 SEPP ontwerp, zie bijvoorbeeld hier http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Siemens-EL86/EL86.htm
Voor zo'n 10 euro p.s. (voor de 10 watt uitvoering) komt het < 100 euro buizenontwerp snel dichterbij. Zeker als ipv EL86 voor PL84 wordt gekozen.

Ze zullen het ook niet zo leuk vinden als er DC door loopt.

Ik weet weinig over buizen, maar om eens een creatieve suggestie te doen; in mijn generator zat in serie met de anode van de eindbuis een smoorspoel naar de voedingsspanning, het uitgangssignaal werd met een condensator gekoppeld aan een compacte uitgangstransformator.
De specs van deze setup waren prima, je vermijd misschien wat compromissen.

Aart je hebt helemaal gelijk, hier wordt de trafo niet vrolijk van.
@bibendum, als je een 100V trafo kunt vinden waar je de kern van kunt veranderen, er MOET een luchtspleet in, dan is het te doen.
Of je doet het zoals Aart beschreef, maar je mag geen DC stroom door deze trafo's laten lopen.
Gr. Hans.

Hmm, ik was er van uitgegaan dat die luchtspleet al in het ontwerp was opgenomen, maar er is natuurlijk geen sprake van gelijkstroom..... Jammer, maar helaas. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven.

mvg, Paul

In het bovengenoemde ontwerp kun je die trafo's wel toepassen, omdat er geen DC loopt door de OTL uitgang.
(Beter is natuurlijk 800Ω speakers... :) )