goeie dag,

ik ben hier voor het eerst dus weet ook niet echt of ik in het juiste topic ben.

als er wat verkeerd is hoor ik het wel;-)

mijn vraag was:

ik heb sinds een week 2 eltax acura 300 speakers gekocht
(2 woofers 1 kleine woofer en 1 tweater)

nu is het probleem dat de kleine woofer en de tweater het niet doen.

dit probleem heb ik bij bijde speaker kasten.

ik heb zo juist de kasten al even los gehaald maar alles zit nog vast zo als het hoort dus daar zal het niet aan liggen.

het viel me wel op dat bijde speakers voorzien waren van elk een cilinder( ik denk weerstanden)

verder zat er geen scheidings filter huis of kast in.

hebben jullie enig id wat dit zou kunnen zijn?
als jullie meer info nodig hebben help ik jullie graag.

mvg, dennis

Meten is weten, nog steeds.

Dus, even de verbindingen naar de speakers en de speakers zelf doormeten.

Het kan een losse/slechte verbinding naar de speakers zijn (snel en goedkoop op te lossen) of de speakers zelf kunnen defect zijn (niet zo goedkoop).

Kortom, de multimeter uit de la en meten maar!

Welkom!

Als de hogetoners zo'n ding hebben, zal het wel een condensator zijn.
Verder weet ik hiervandaan niet waarom het niet zou werken. Hoor je er gewoon niets uitkomen?

Je vraag zal wel verplaatst worden naar audio. 'HF' is wel hoogfreuent, maar daar wordt meer radio enzo mee bedoeld. :)

Mischien kan een moderator dit verplaatsen naar Audio.

Edit:
FET was sneller.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (20%)]

Ik geloof dat sommige eltaxen geschikt zijn voor bi-wiring (!)

@Ledlover: Mijn eerste gedachte!

Op 23 september 2008 20:13:04 schreef Ledlover:
Ik geloof dat sommige eltaxen geschikt zijn voor bi-wiring (!)

Dit zou dus inhouden dat er achter op de speaker ingangen een doorverbinding aanwezig zou moeten zijn,anders is er geen verbinding tussen laag en hoog.
2 woofers ,kleine woofer zou wel een middentoner zijn en een tweeter dus.

Geen bi-wiring, zo te zien:

http://www.xs4all.nl/~orinoco/acura300.jpg

[Bericht gewijzigd door 6502 op (36%)]

Op 23 september 2008 20:50:15 schreef Fuzzbass:
@Ledlover: Mijn eerste gedachte!

ook de mijne, maar de weinige informatie die internet ons in deze biedt, laat dit als achterkant zien:
http://images.qxlricardo.com/ImgUsers/5/546/54697/5469783/546978306_3.jpg
Niet bepaald bi-wiring op het eerste gezicht. Maar misschien zijn er meerdere Acura 300 modellen op de markt? Of misschien heeft de vorige eigenaar zelf een modificatie voor bi-wiring uitgevoerd?

't Kan natuurlijk altijd zo zijn dat de tweeters en middentoner zijn opgeblazen, of het filter zelf. Maar dit is niet het eerste waar je aan denkt, gezien het bij beide speakers hetzelfde is.
Waar heb je ze gekocht, of eigenlijk, hoe waarschijnlijk is het dat die dingen compleet opgeblazen zijn?

edit: 6502 was sneller met de foto :)

We mogen toch aannemen dat je bron goed is.
Een normale versterker en niet bv een tig kanaals versterker waar laag en hoog(satt.) gescheiden zijn.

Als dit niet het geval is moet het in de luidspreker zitten.

We kunnen natuurlijk allerlei moois verzinnen, maar ik blijf bij m'n suggestie om de multimeter er op te zetten... :)

wow thx voor de vele reacties!

ik heb idd even de speaker kasten los gehaald en alles is op elkaar aangesloten / door gelust.
ik had zelf eigenlijk ook wel een scheidings filter verwacht maar blijkbaar dus niet.

dit geheel is verder aangesloten op een goeie kenwood 5.1 versterker dus daar zal het niet in zitten.
voorheen had ik eltax concept 200 speakers ( 2 woofers en 1tweater) en deze tweater hoorde je wel.

als ik nu ga meten, moet ik dan gewoon de meter op de doormeet stand zetten en dan de speakers zelf door meten en de bedrading er naar toe ook?

ik vind het nog steeds wel vreemd dat de woofers het wel gewoon doen en aan bijde kanten de tweaters en de midden speakers niet.

nogmaals dank!

gr dennis

Je kunt alles doormeten op een weerstandsbereik. Bedrading moet tegen de 0 Ohm aan zitten, speakers zouden een paar Ohm moeten zijn.

Bedenk wel dat als een stuk draad onderbroken is, je mogelijk wel een verbinding via-via gaat meten, dus dan meet je over een draad enkele Ohm. Daar zit dan een boosdoener.

Ik moet wel zeggen dat ik het ook vreemd vind dat beide speakers precies hetzelfde defect vertonen, dat toeval kan haast geen toeval zijn....

Je staat er versteld van hoeveel mensen hun speakers compleet over de schreef helpen en de tweeters en squawkers uit laten fikken en het jarenlang niet merken.

is het ook een optie om nieuwe speakers te kopen met losse scheidings filters?

ik ben al even aan het zoeken maar losse scheidings filters is weinig over te vinden.

jullie iden?

gr dennis

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]