fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik weet dat je het niet gemeen bedoeld, het was een grapje want een SA is met een VNA iets wat ik nog niet heb maar wel graag zou willen. Ze zijn echter, tov andere meetinstrumenten, idioot duur. Ik heb zo'n spectrum ontvanger gemaakt maar helemaal lekker werkt hij niet. Ik heb het schema van Kent voorzien van een ander soort tuner. Daardoor doet hij het al op lage frequenties maar de bandbreedte regeling en frequentie verstelling werken daardoor niet lekker. Hij wordt snel instabiel. Ik heb al wat dingen aangepast waardoor hij nu wel bruikbaar is maar nog steeds verre van ideaal. Hij is ook te doof denk ik (ik krijg nooit van dat gras). Wel jammer want 1cm is precies 10dB.
Fred
rbeckers
Overleden
Fred,
Spectrum analyzers (SA) zijn gewoon duur en niet idioot duur.
Een SA is ook een complex apparaat. Vergelijk het maar met een auto. Prijs auto begint bij ong. 10000 euro. 2e hands 1000-3000 euro. Een SA heeft ong. dezelfde prijs. Er zijn wel wat verschillen in gebruik tussen een auto en een SA. 
Een goede radio is ook duur. Kijk maar wat sommige van jouw radio's nieuw gekost hebben.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Heb je wel gelijk in, ik heb geen idee wat een Sa nieuw kost. Ik dacht zo iets als een scoop maar dat is dus niet zo. Maar het blijft veel geld.
Vandaag een trapje achter de trippler gehangen. Ikke helemaal blij. 9,5MHz en dat erg schoon bij erg veel volts. (als het goed is moet mijn probe 1:40 zijn en daarmee was het 2 vakjes) De frequentieteller en scoop vingen het signaal zelfs op zonder de probes aan te sluiten. De afknapper kwam net voor het eten. De versterker stond blijkbaar op zijn ingangs-kring te gillen want ik kon hem niet meer verstemmen en bleef zelfs onveranderd met de oscillator afgekoppeld.
Die moet dus nog wat geknepen worden. Als dit gaat lukken dan ga ik alleen nog maar diodeverdubbeling doen met versterkers ertussen maar ik ben bang dat ik het nog even moet parkeren tot ik er met de (Z) naar kan kijken. Is toch misschien wat te hoog gegrepen. Ga eerst maar eens even met de collins verder want anders blijf ik in het zelfde kringetje ronddraaien.
Beste Fred, kun je mij uitleggen wat een Wuderhorn is ?
Heeft dat iets met langlaufen te maken of met radio techniek
met vriendelijke groet van Martin
Zie hier:
http://rfdesign.com/images/archive/0401Koster58.pdf
Het is trouwens Frithjof's Wunderhorn! Pas op! Anders maak je de Grote Hellehond boos ...
Waarom heet tie zo? Dat kan alleen Frithjof verwoorden.

fred101
Golden Member
Dat is hem inderdaad alleen heb ik hem met een ECC81 gemaakt. Deze oscillator doet het echt altijd. Erg stabiel over een waanzinnig groot bereik. Ik heb er ooit een gemaakt met FET's die iets van 3 tot 15MHz deed zonder van amplitude te veranderen. Daar staan nog ergens foto's van in dit topic (helaas schrijven wij zoveel dat ik niet meer weet waar
)
Fred
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
@fd12ra
Mijn fluitplavuizen willen nog steeds niet. 
Ook met een xtal niet.
Ben het zat, heb een doos pencilbuisjes besteld bij de Baco, en ga dus eea proberen met oa, de JAN6418, 1.2 mW dissepatie 
En de JAN6088, 11 mW dissepatie. Vermogensbuis, duidelijk. 
Penthodes, hoewel ze qua constructie meer op een beamtetrode lijken volgens mij.
Dingen kosten niets, 1 euro stuk, NOS 1984.
Ook leuk om een ontvangertje mee te maken met de QRP's.
Koptelefoontje en batterij gevoed.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Buizen, moet ik mij ook nog eens in gaan verdiepen. Snap ik nog steeds niks van. Net als kristallen...
Verder hoop ik ergens weer eens wat tijd te hebben voor mijn DC. Het zou toch wel leuk zijn als die het eens doet. Morgen heb ik wat meer tijd. Stakende leraren:)
Trouwens, wat een rotklus, zo'n afstemsnaar eromheen leggen. 't is nog niet gelukt, maar ik begin het door te krijgen. Nog eventjes...
Ja oke een oscillator dus, ik had een soort trilholte verwacht ofzo afijn ik wist het dus niet.
Het lijkt op de oscillator schakeling met een twee BF199 versterkertjes die van de ene versterker weer terug gaat opnieuw de versterker in. Dat zijn twee van die versterkertjes achterelkaar. Daar tussen zit dan een parallelkringetje, capacitief gekoppeld tussen de twee versterkertjes. Bekend onder de naam Franklin osc.
Maar dit lijkt erop...en is het dus niet.
Overigens heb ik deze schakeling wel eens vaker gezien voor een ontvanger als ik het goed heb.
Wel mooi zón enorm afstembereik.
Martin
Hier is de link naar Frithjofs Wunderhorn.
http://www.circuitsonline.net/forum/view.php?id=43939&query=wunderhorn&mode=and
[Bericht gewijzigd door Schimanski op (28%)]
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Had me er vanavond ook al wild naar gezocht.
Maar ik maak toch maar weer een colpitts, heb geen pensil dubbeltriode. 
fred101
Golden Member
Maak je toch een dubbel pentode, ze hoeven niet in een buisje te zitten.
Nou gisteren avond deed hij het, ik heb nog een AB balansversterker toegevoegd na de trippler met voor en nafiltering. Ik heb het bereik van de oscillator vergroot om te testen of alles in lijn zit. Helaas zit ik 500KHz te hoog wil hij stabiel blijven (500 op de oscillator wel te verstaan !!!) en niet te gaan gillen of verlopen, toen begon die trippler ook lekker te versterken en ging de versterker erna niet gillen. Dat betekent wel alle filters/trafo's vervangen. Ik begin wat moedeloos te worden want dat zijn redelijk complexe gebalanceerde gevallen en alles zo compact mogenlijk gebouwd dus je hangt er niet even een Ctje bij. Toch maar eerst een HF geval maken denk ik (daar is dit tenslotte al een goede basis voor
Ik moet toegeven dat dit (net als de scoopreparatie), wat te veel hooi op mijn vork was maar ik heb weer veel geleerd en dat is het belangrijkste (en jullie weer lekker bezig gehouden
)
Voor de grap nog wel even er een verdubbeler met diodes achter gehangen en ik moet toegeven, Fet heeft (zo als meestal) gelijk, er blijft niet veel over dus er moet echt steeds een trap tussen. Ik heb niet geprobeerd wat er gebeurd als ik het eerst flink opkrik en dan de diodes pak maar of je er nu voor of erna versterkt, je moet versterken.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Fred, ik zal wel iets gemist hebben, maar met wat ben jij op het moment nou bezig?
Ik heb het afstemkoord overwonnen>:)
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Dat kan nog best lastig zijn, zo'n afstemkoordje. Goed werk, piet.
@Fred: Heb je de voeding goed genoeg ontkoppeld? Want de oscillaties gaan vrij vaak via de voeding.
rbeckers
Overleden
@Pietdepiet
Je bent dus ook goed in het werken met touwtjes. 
Fred is weer ingewikkeld en experimenteel bezig. Eigenlijk is Fred frekwenties aan het vermenigvuldigen.
@(Z)weetvoetje
Een goede voeding, ook voor mensen, is altijd een belangrijk punt. Maar inderdaad oscillaties kunnen via een slechte voeding gaan.
Bij (on)gewenste oscillaties altijd even de voeding controleren. Veel problemen ontstaan doordat men een voeding te snel als perfect beschouwd. Zeker voor RF is dit niet zonder meer waar.
fred101
Golden Member
Het antwoord is inmiddels gegeven, ik ben weer eens moeilijk aan het doen. Experimenteren heet dat 
Ik doe een poging een 70cm transceiver te maken naar eigen ontwerp (nou ja, ontwerp meer een leidraad)
Deze link gevonden: Tubes for dummies
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/t_bas.htm
Pietdepiet
Rbeckers, vreselijk, die touwtjes...
Aha. 70cm? dat is 300.000.000/0.7 = 428.571.429Hz = 430Mhz???
Dat is hoog. Is er eigenlijk (vast wel) een logische reden dat AM altijd lagere frequenties heeft dan FM?
De beomaster werkt. Althans hij versterkt/ontvangt. De lampjes werken niet. (Neonlampjes) Zou dat door de 240V instelling komen? Als ik de meetpennen van mijn multimeter hier in de muur duw, zie ik 225V staan. Als ik de spanning over het neonlampje meet, dan meet ik 25VDC en 50VAC.
Verder vroeg ik me nog iets af: Aan de achterkant van het ding zitten 3 aansluitingen: FM 300 Ohm (vreemde stekker)/FM 75 Ohm(Coax stekker)/ AM (Andere vreemde stekker)
Als ik nu, met niks erin, luister hoor ik op FM de wat sterkere stations. Op MW/LW hoor ik niks. Wat moet ik in dat AM-gat steken. Er staat een antenne symbooltje bij. Moet daar gewoon een stuk draad aan? Onze versterker/ontvanger beneden heeft zo'n vreemd raampje daar aan hangen. En waarvoor dient dat tweede FM-gat? Ik zal zo eens een stukje draad aan het coax-gat hangen om te kijken of ik dan meer zenders heb.
Aah, een stukje coax aan de 75-Ohm helpt goed... Veel beter af te stemmen dan mijn sony-prul ding... Helaas is dit ding ook enkele maten groter:(
/e Wat is AFC?? Dat kan ik aan en uit zetten...
AFC is automatic frequency controle .... als dit aktief is zal de radio trachten de afstemming bij te stellen als de zender een beetje langs de frequentie afgestemd staat. Dit werkt alleen bij FM.
Jinny
Golden Member
Heb ik weer, na een middag ingespannen solderen, om een buizen colpitts te maken, werkt het ding niet.
Buisje gloeit, trekt wel 10 mA gloeistroom, en ik heb wel 12 volt op de anode.
Grmmpf, waarom nu.
Oeps, na de roosterloze oscilator van onze Frithjof (waar is hij eigenlijk?) wilde ik het schijnbaar proberen met de kathodeloze oscilator.
Hele smoorspoel vergeten in de kathodeleiding, aansluitingen gewoon los. 
Ben daarna eerst maar eens eten gaan maken.
Vanavond nog maar eens proberen.
Vraagje, daar ik direct verhitte penthodes gebruik heb ik ergens een probleempje met de gloeispanning.
De gloeispanning is 1.25 volt, en ik gebruik dit schema, maar dan met de JAN6418 en de JAN 6088 als eindbuis.
Dat moet dan wel 10 mW opleveren. 
Uiteraard met, zodra hij werkt, meerdere gierklinkers om ergens op 137 kHz uit te komen.
Maar nu wil ik op een of andere manier met een en dezelfde bron werken om de voeding uit te betrekken.
Nu werk ik met twee batterijtjes om de buisjes te laten gloeien, en een aparte "hoogspanning".
Heeft iemand een idee?
Je kan het zo proberen:
Beetje flauw met torren.
Maar zo gaat ook:
Er is wel iets met de polariteit van de gloeispanning, afhankelijk van de opbouw van de buis.
Bron: http://www.b-kainka.de/
fred101
Golden Member
In die link die ik gaf staat een heel stuk over bias. En idd zelfs ik snap het (tot nu toe) 
Er staat een leuke manier in om een verstelbare "vaste" -Vg te maken. Zeker omdat de meeste voedingen die ik heb net wat te hoog in spanning zijn. Je hangt de massa tussen een spanningsdeler. Dan heb je een vast negatief. Dat is een elegante manier.
De 70cm transceiver: we zullen doorgaan, ik laat dat glaswerk niet winnen maar ik ga het mezelf wat makkelijker maken (blijk ik toch menselijke trekjes te hebben). Ik maak hem voor 1 frequentie (wel met shift). Kan ik dat later altijd nog eens veranderen. (de verleiding is groot om het 86MHz kristal te gebruiken en dat x5)
Dan de onvermijdelijke vraag: Als ik de X-tal oscillator en vermenigvuldigers af heb, krijg ik dan straks problemen als ik er op de een of andere manier FM van moet maken. Voor FM moet ik de frequentie moduleren maar ik heb dadelijk een vaste X-tal frequentie dus dat gaat waarschijnlijk niet. Nu schreef FET dat ik ook de eindtap kan moduleren. Daar kan ik me niets bij voorstellen. Ik weet ongeveer hoe ik een oscillator moduleer. Dmv een varicap de capaciteit wijzigen maar ik neem aan dat dat wat meer eist dan een varicap insolderen. Dat ding zal een soort beperkte zwaai moeten hebben wil ik binnen de 12,5KHz blijven. Dat betekent bij 16x een frequentie verandering van 781Hz maar bij 81x is dat 154Hz. Hoe begrens je dat. Er zijn ook schema's van modulators maar die koppel je aan de oscillator en dat gaat bij mij niet werken denk ik.
nu hou ik even op want anders ga ik over mijn letter-quotum heen
rbeckers
Overleden
Jinny
Golden Member
Hmm, vooralsnog giert er nog steeds niets.
Ik heb inmiddels een 11 meter kristal eringedrukt, zodat ik zeker weet dat ik op 9 Mhz iets moet horen.
Inmiddels gloeit het ding ook niet meer, breuk in een vd smoorspoeltjes die de gloeidraad voeden.
Morgen weer verder.
Dan maar eens wat gaan spelen met C'ts.
Btw, schermrooster kan natuurlijk ook nog meespelen.
Morgen ook maar eens mee spelen.
Smoorspoeltjes maar even vergeten voor de gloei, komt wel weer.
Pietdepiet
Ik ga die site eens lezen, Fred. Ik begin net.
Ik neem aan dat hij met letterquotum doelt op de toegestane hoeveelheid letters. Ik gok zo dat het van het Latijnse Quot/Quotus wat 'Hoeveel?/Zoveel' betekent...
Verder wil ik nog steeds antwoord op de vorige gestelde vragen
[Bericht gewijzigd door Pietdepiet op (16%)]
fred101
Golden Member
Nu moet ik even aan een stampend konijntje denken.
Op 30 oktober 2008 15:09:17 schreef Pietdepiet:
Verder vroeg ik me nog iets af: Aan de achterkant van het ding zitten 3 aansluitingen: FM 300 Ohm (vreemde stekker)/FM 75 Ohm(Coax stekker)/ AM (Andere vreemde stekker)Als ik nu, met niks erin, luister hoor ik op FM de wat sterkere stations. Op MW/LW hoor ik niks. Wat moet ik in dat AM-gat steken. Er staat een antenne symbooltje bij. Moet daar gewoon een stuk draad aan?
FM 300 ohm is om een dipool in te duwen met zo'n lintkabel. Dat is de smalle uitvoering van een open lijn of kippenladder. Als je een dipooltje voor 3 meter maakt en de draadjes van het dipooltje naar de radio ongeveer de tussen-afstand geeft van die stekkerpinnen dan heb je een prima antenne die wat minder storing oppakt.
In de 75 ohm kun je de coax aansluiten die naar een losse antenne gaat. Vaak was dat zo'n hark op het dak. Alleen coax heeft geen zin, er moet wel een antenne aan 
Op AM wordt meestal een raamantenne of langdraad aangesloten en als je dat doet hoor je genoeg op de MW/LW. Op LW=lange golf zitten veel exotische radiostations en hoor je ze van over de hele wereld.