Ik hang er ook niet dagelijks aan en wilde dat maar zo houden. Ik reed vandaag naar de zaak en ivm een omleidig even een andere route. Daar kwam ik door een oude buitenwijk heen waar een hoogspanningslijn boven twee huizen ding. Deze hadden een soort balkonhek boven op het dak met een aardleiding naar beneden. stond een meter boven het dak van iets wat leek op steigerpijp met om de 2 meter ofzo een paal naar de nok. Het ene einde open het ander naar beneden gebogen en overgaand in een leiding naar beneden. Zou dat met veldsterktes van de hoogspanning hebben te maken ?
Het tweede huis, recht onder die leidingen had een grote antenne naast het huis staan (27Mc denk ik) Die zal best last van QRM hebben denk ik.

Of hij stoort algauw bij een heleboel gezinnen ...

Dankzij veel info van oa Rene, wat gezoek en een artikel in funkamateur ben ik nu zover dat ik eigenlijk wel een spectrum analyser zou willen. Ja wie niet :-) maar ik zou Fred niet zijn als de insteek niet net wat anders zou zijn. Ik wil er natuurlijk een met buizen en veel knoppen (hij hoeft niet perse groot te zijn dit keer, het wordt wat krap hier) Frequentiebereik interesseert me niet zo. met 30MHz ben ik al heel blij maar voor ik daar naar ga zoeken de vraag: Bestaan ze wel met buizen (lieft ergens uit de zestiger jaren), zoja weet er iemand een merk/type zodat ik wat gerichter kan zoeken.

Haha,

Heb jij behalve je Fluke wel meetapparatuur, die alleen maar op halfgeleiders werken? Lichtelijke buizengek... Ik dacht dat alleen alles wat je maakt(e) met buizen moest zijn, maar blijkbaar ook als je meetapparatuur...

Verder heb ik vandaag wat lampjes gekregen en zal die er morgen in zetten.

Ja hoor valt best mee, ik heb een avo8, twee philips tortesters, 5 gewone multimeters (ik heb maar 4 buisvoltmeters), een signaalgenerator (de andere 6 zijn wel met buizen), twee frequentietellers (ook nog een met buizen), een FET-griddipper (en een met een buis), een LCR meter (en drie met buizen) en van de 5 scopen zijn er twee zonder buizen (wel een beeldbuis natuurlijk. Je moet wel, anders trekt de groepen kast het niet als je er meer dan een tegelijk nodig hebt :-)

Fred

Fred,

in de Tektronix catalogus uit 1969 staat geen buizen SA meer. Ik zal eens zoeken maar ik denk dat een werkende buizen SA een zeldzaamheid is.

Fred,

Er bestaan ook SA plug-ins voor jouw tek 535a. o.a. de 1L10 of 3L10 een SA tot 36Mhz. Ik weet niet of ze nog te vinden zijn, misschien met wat hulp van PA2TG.

lijstje:

Tektronix 1L5 spectrum analyzer 50Hz-1MHz
Tektronix 1L10 spectrum analyzer 1MHz-36MHz
Tektronix 1L20 spectrum analyzer 10MHz-4.2GHz
Tektronix 1L30 spectrum analyzer 925MHz-10.5GHz
Tektronix 1L40 spectrum analyzer 1.5-12.4GHz

Zou een SA gemakkelijk zijn om de eigenschappen ( lees : wat is überhaubt de doorlaat frequentie van mijn band- , kristalfilter zijn ) af te lezen ?
Ik ben namelijk laatst in het bezit gekomen van een flinke verzameling LC of kristalfilters waarvan ik tot dusver geen gegevens van kan vinden ( TOKO (jaja) onder andere ).
Ook een heleboel smd bandfiltertjes met bv. de opdruk 1061 , maar dat kan evengoed 1901 zijn , met geen fabrikanten op- of indruk .
Ik ben er wel van overtuigd dat de kwaliteit ervan niet slecht zal zijn , gezien de herkomst .
Maar ook van een aantal Toyocom kristalfilters kom ik niet verder dan de frequentie , maar weet niets van de bandbreedte van dat betreffende filter .
Het lijkt mij dat als je zo'n ding aan een SA hangt , dat wanneer je er flink doorheen sweept ( of wobbelt....) dat je dan een aardig beeld moet kunnen krijgen van de eigenschappen .

Maar voorlopig , arme ikke ;) , ben nu mijn hobby zoldertje tussendoor aan het reorganiseren , want na mijn leuke aankopen betreft buizen , en nu die hele verzameling onderdelen ( het is veel meer dan alleen maar filters ) was mijn hoekje een beetje te klein geworden . Bovendien werd ik er flauw van om ( bijna overmatig ) gebruik te maken van salade- , afhaalchinees- en door-mijn-werk-afgedankte bakjes te gebruiken . Dus is er een investering gedaan in ladenkastjes . Van die prijzen wordt je trouwens niet vrolijk . Maar als het een beetje op orde is , zal ik hier wel eens een plaatje plaatsen ( ja , ik weet dat dit geen showtopic is , sorry daarvoor ).

Zou het misschien een idee zijn , om een oscillator te maken , met een dual-gate fet oid. , om een LC kringetje te testen op welke frequentie zoiets zit ? Ik heb nu echt meerdere laatjes vol met bv. TOKO filters ( die van die kunststof behuizing , met twee of drie "bandfiltertjes" erin ) waarvan ik echt niet weet of ze nou op bv. 20,5 Mc , of 45 Mc , of weet-ik-het-op-welke-frquentie moeten doen ...( bepaalde frequenties komen nogal wat vaker terug nl.) .

Er is wel stellig de indruk dat het met pager en gsm techniek te maken heeft , waar het vandaan komt . Dus misschien zijn er hier ook wel lezers die daar meer verstand van hebben , en kunnen mij dan vertellen of er eventueel bepaalde standaard frequenties in gebruikt worden .

Oeps , ik moet denken aan mijn letter-quotum ...:+

Groeten Radioortje ...inmiddels suf-gegoogled op TOKO enz.

Zolang het lc is kun je met een griddipper toch de frequentie bepalen?
En dito voor die kristalfilters, een scoop op de uitgang en een dipper op de ingang en kijken wanneer het ding reageert.

Simpelweg aan een HF-generator hangen in serie met een weerstand en de spanning over deze weerstand in het oog houden, je zal op zeker ogenblik een dip moeten zien.

http://www.meettechniek.info/passief/inductief.html

Op deze site staat hoe je spoelen en C's kunt meten. En hier staat ook veel:
http://sharon.esrac.ele.tue.nl/~on9cvd/Meten van kleine spoelen en condensatoren.htm

Zoals Rene aangeeft is het niet moeilijk. Een signaalgenerator of zender, weerstand en voltmeter. Kun je gelijk de bandbreedte en Q berekenen.

Heren, bedankt ik ga op jacht naar een SA of insert. Die insert zal wel zeldzaam zijn. Ik dacht dat een SA een relatief simpel over-rated (qua tweede hands prijzen) apparaat was en een VNA echt de top, maar na wat lezen blijken SA's toch wel vreselijk hightech dingen te zijn.
In een artikel zag ik beelden van de zelfde signalen op verschillende SA's (prijsklasses) en dat waren behoorlijke verschillen.

Let ook op de bandbreedte van je SA. De mijne heeft een bandbreedte van 2kHz, en een sweep van 100kHz. Dat is dus niet geschikt om filters door te meten. Maar er zit wel een hele berg aansluitingen achterop, waardoor ik er zelf ook smallere filters bij kan maken.

Hoe werkt zo'n SA met een bereik van (bijvoorbeeld) 1-2000MHz eigenlijk? Wordt er dan overgeschakeld tussen verschillende oscillatoren, of zit je dan met een MF van 2.5GHz? Hoe zit dat? Is er überhaupt een MF, wordt er niet slechts omlaaggemixt, en daarna laagfrequent gefilterd?

Fred,

als je een aanschaf overweegt en je wilt, natuurlijk gratis ;), advies, dan stuur me een mail of plaats een post. Een profesionele SA is ingewikkeld, duur, kwestbaar en erg lastig te repareren.

Radioortje.

een SA gebruiken voor filters af te regelen is overkill. Een wobbulator of een generator en hf-probe gaat ook.
Geen verwijt of zo, maar een SA is waarschijnlijk te ingewikkeld en te duur voor je.
Prijzen voor eenvoudige SA's beginnen bij ong. 1500 euro. O.a. Agilent of Tektronix, Anritsu, Rohde&Schwartz maken SA's. Prijzen van 20k euro zijn niet ongebruikelijk.
Als je een eenvoudige, beperkte, zelfbouw SA wilt maken:
http://www.hamforum.nl/viewforum.php?f=37

(Z)weetvoetje:
Één oscillator (duur, ingewikkld ec).
Dus verzwakker, mixer en variable oscillator. Dan vast filter (bijv. ergens in de 4 GHz), omlaag mixen , instelbare filters, weer omlaag mixen en/of detecteren.

http://www.xs4all.nl/~thbosch/spectrumanalyzer.htm
http://lea.hamradio.si/~s53mv/spectana/vco.html

Dit is de beste zelfbouw SA die ik ben tegengekomen.

Het principe van een SA is eigenlijk heel eenvoudig, daarom bouw je er zo zelf een met een tv-blikje maar wil hij echt goed zijn worden de eisen extreem. Hij mag bv al niet zijn eigen oscillator zien, de eigenruis moet minimaal zijn. De sweep te hoog of te laag schijnt problemen te geven maar toch moet het ding elk signaal zien. Een puls wordt steeds maar even bekeken. Je mist dus veel info. Ze schijnen op twee manieren te werken. De ene doet wat wiskundigs en berekend het een en ander de andere tast het spectrum af en geeft de momentele amplitude weer. Je zou de boel theoretisch bij een frequentie kunnen instellen dat de sweep de frequentie is die je wil zien. Met wat pech ziet hij dan steeds het signaal bij amplitude nul. Bij het berekenen kan hij missende info invullen maar dat moet de processor en ad converter bij kunnen houden, heeft ook iets met zoveel bits te maken. VBij sweepen zijn er drie grootheden. De amplitude veranderd in tijd maar ook de sweep in die zelfde tijd. Driedimensionaal getekend zag het er uit alsof je schuin tegen het signaal aankijk. Een X as met amplitude, een Y as met de sweep/tijd (frequentie bepaald door sweep) en een Z as met de signaaltijd (frequentie zelf) Het idee van vooruit hollen in de trein. Je loopt 10KM per uur maar verplaatst je met 110 als de trein 100 rijdt. Niet het zelfde maar dat gevoel kreeg ik er bij.
Het artikel was in het duits en vrij technisch dus mijn verhaal zal wel niet helemaal kloppend zijn.

Fred,

Een SA is vaak te vergelijken met een radio die automatisch scant.
FFT is de wiskundige bewerking, zit op veel digitale scoops. Helaas zijn die scoops meestal maar 8 bits en dus is de FFT maar beperkt te gebbruiken.

Wow, daar zitten veel knopjes op. Echt mooi gemaakt. Alles SMD, mooi hoor. Ik weet nu waarom mijn SA experiment met de Wobbulator niet werkte. De opzet was wel goed denk ik maar ik moet een FM demodulator maken voor ik het de wobbelaar terug instuur. Uiteindelijk is een wobbelaar al bijna een panorama ontvanger. Ik zit wat te kijken hoe ik het met bestaande dingen kan doen. Als experiment niet qua bruikbaarheid. Een wobbelaar is al een sweeposcillator en hij kan ook een signaal in tijd weergeven (net als een scoop). Ik kan een externe marker toevoegen die wordt er bij gemixed. Ik kreeg wel beelden maar meer sinusvormige en circelvormige figuren. Er moet nog iets tussen en daar ben ik nog niet uit. OOk voor mijn racal bestaat er een panorama ontvanger ik kan dus de wobbeloscillator aansluiten op de externe oscillator ingang van een ontvanger en een scoop op het MF, dan een demodulator en een scoop bedenk ik nu.

Naast dat wil ik wel graag een SA maar voor mij is het meer als experimenteer speelgoed en voor de verzameling als dat ik het nodig heb. Ik ga dus geen duizend euro aan zo'n ding uitgeven.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]

Ik heb een leuke gevonden. Niet te koop hoor, ik heb niet eens een plaatje, maar hij lijkt wel schattig. Het is een Marconi OA1094. Hij is 30Mhz met een 5" scherm. De hoogste resolutie is ongeveer 10Hz er zitten drie hermetisch gesealde kristal filters in. De max sweep is ongeveer 30KHz
Er is alleen een klein min minpuntje. Hij is een meter hoog en weegt 150 kilo, dat is zelfs voor mij wat te gek.
Ook mooi:
http://www.slack.com/images/TE/HP851B.jpg
http://www.thevalvepage.com/testeq/hp/8551a/front.jpg past bij mijn meetzender
http://www.slack.com/images/TE/Tek1401A.jpg
http://www.slack.com/images/TE/MarconiTF2005R.jpg

Deze is mooier:

http://cp.home.agilent.com/upload/cmc_upload/N9010A_Lrg.jpg

Alleen worden die ook steeds complexer en blijven onbetaalbaar. Met zo'n SA kun je natuurlijk wel goed zien of een (amateur)zender niet teveel harmonischen maakt. ;)

Moet ik eerst de auto verkopen en dan zie ik het al helemaal gebeuren, ik kantel zoiets als de 50 kilo zware marconi iets te onvoorzichtig op zijn zijkant en de SA die erachter staat breekt in twee stukken ;-)

Ik ben een beetje gaar, ik ben klaar met de marconi meetzender. De trafo bleek niet alleen fout te zitten aangesloten maar er bleek een kortsluiting in te zitten.

Het hele ding uit elkaar geschroeft. Wat zitten er een hoop losse deeltjes in een trafotje van 5x2x2 cm. Het ding bestond uit een grote 1H trafo op 6 spoellichaampjes gewikkeld. Er zouden echter 3 wikkelingen in moeten zitten. Blijkt er onder dat spoellichaam in een holte nog een klein ringkerntje (6mm) te liggen waarvan de wikkelingen verbrand waren en kortsluiting maakte. Toen met een pincet de restantjes afgewikkeld en geteld, met een micrometer het draad op gemeten en opnieuw gewikkeld.

Daarna werkte het ding bijna perfect. Alles deed het alleen de carrier meter sloeg niet uit. Er stond wel signaal op de polen dus de meter was defect. Bleek een 50uA meter te zijn en zo'n mooie had ik niet liggen.

Niets te verliezen dus het hele mechanisme uit elkaar gepriegeld. Bleek het spoeltje kapot te zijn. Onder de microscoop met een mesje aan de zijkant een stukje blank gekrapt net naast de aansluiting dat omhooggefriemeld en vast gesoldeerd (na 10.000 pogingen) Gemeten en hij was 86 ohm. De boel weer in elkaar, multimeter erop en hij zwiept uit. Zal wel geen 50uA meer zijn maar dat is simpel te compenseren.

Laat ik het @#$%%ding uit mijn handen vallen en breekt de naald af. Nieuwe naald gemaakt en deze op het oude stukje gelijmd. Nu maar hopen dat straks de boel nog werkt anders heb ik 5 uur voor niets zitten frutten. Dan moet ik het binnenwerk uit een andere meter hierin bouwen want werken zal die.

Ik had eigenlijk SA experimentjes willen doen (wobbelaar ontvanger en scoop)

Van zoiets heb ik nou ook altijd last. Is iets heel lastigs gelukt. Laat je het ding vallen, of zet je er iets bovenop. Vreselijk!

Trouwens, ik was op internet aan het lezen over die vliegtuigcrash op Tenerife, en toen las ik dit:

Dit was deels het gevolg van gebruik van dezelfde radiofrequentie (...)

Het bleek dat de radiotoren tegen het KLM-toestel zei: "Ok, wacht op instructies om op te stijgen." Op het moment dat dit werd gezegd begon ook de bemanning van het Pan Am-toestel te spreken. Hierdoor ontstond een heterodyne, waardoor van Zanten hoorde: "Ok" en daarna een storing.

Dat begrijp ik dan weer niet. Als ik bij heterodyne kijk, zie ik: het verschijnsel dat bij menging van twee harmonischen signalen je een verschil en som frequentie krijgt. Wat heeft dat er mee te maken dat ze elkaar horen. Ik meen me namelijk ook te herinneren dat (Z) ooit vroeg, bij een mislukte ontvanger van mij, of ik stemmen hoorden, want dan zou ik een heterodyne hebben. Hoe zit dat?

Heb je daar ook het linkje van Nico? (mag via mail)
Ik denk gewoon dat de scribent een verkeerde term gebruikt.
Als er twee am zenders gelijktijdig op de zelfde qrg uitzenden dan wordt het resultaat een onverstaanbare brij indien ze even sterk zijn.

Ik ga er voorlopig maar even van uit dat de schrijver een mooie term wou gebruiken die interessant stond.
Imo, maar wie ben ik, dekt de vlag de lading niet.
Maar misschien heeft de auteur het wel uit het officiële rapport, ook daar wordt niet altijd de juiste terminologie gebruikt.

Je had toch gewoon op dat woord "heterodyne" kunnen klikken?

Heterodyne is het verschijnsel dat bij niet-lineaire menging van twee harmonische signalen, componenten ontstaan met frequenties die combinaties zijn van de frequenties van de oorspronkelijke signalen.

Dat is namelijk precies wat het is.
De twee zenders zaten een paar honderd Hz uit elkaar, en dat leverde dus een loeiharde loeitoon van, wel, een paar honder Hz op.
/e: "harmonische signalen" wil niet zeggen "harmonischeN" ofzo, maar dat het sinusvormige signalen zijn; dus geen ruis, pulsen of nog iets anders.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (15%)]