Perilex stekker aansluiten op kookplaat

Ik heb een kookplaat gekocht zonder Perilex stekker er aan. De stekker heb ik zojuist gekocht maar ik zit nu met de volgende puzzel.

De kookplaat zegt:
1 - bruin
2 - blauw
3 - (niets)
4 - zwart
5 - zwart
Aarde

De WCD zegt:
N = blauw
L1 = bruin
L2 = blauw
L3 = bruin

Mijn vraag is nu, wat moet waar in de stekker?

zoek even naar vorige topics,

je wcd heeft 2 X Fase en 2 X nul, kort gezegt 2 230V groepen, nu kun je achter de kookplaat waar de kabel de behuizing in gaat een dekseltje losdraaien, daar staat ergens een schema op hoe de kookplaat moet worden aangesloten, 230V en een 400V schema.
nu moet jij de 230V. aansluitschema hebben, maar als je hier even een foto post dan helpen we je wel even verder.

De WCD zegt:
N = blauw
L1 = bruin
L2 = blauw
L3 = bruin

je wcd heeft 2 X Fase en 2 X nul, kort gezegt 2 230V groepen

Dat zou wel heel gek zijn (of is dat gebruikelijk in NL?). Ik denk eerder dat een klungelaar zich niet aan de kleuren gehouden heeft en dat het wel degelijk om een 3-fasige WCD gaat, of dat er gewoon 1 x 230V naa die WCD gaat en het kieken lukraak wat doorverbindingen gemaakt heeft.
Hoe dan ook, er zal een voltmeter aan te pas moeten komen om dat uit te vissen...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
hobby-ist

Honourable Member

perilex in de muur is uitgevoerd in 2 maal 230v uitvoering.

IN de kookplaat moet dus geverifieerd worden door een kundig persoon of de juiste connecties zijn gemaakt.
Indien incorrect aangesloten kan de kookplaat worden beschadigd, of in een speciaal geval kan er brand uitbreken in de aanvoerleiding (de NUL met name).

Neem de kookplaat mee naar een kundig persoon, of bestel een elektricien.

Surf ook eens naar de andere kookplaat topics hier.
Dit probleem is al vele malen behandeld.

Kookplaten vereisen grote stromen. Zelfs het onvakkundig aanzetten van de stekker kan de stekker doen smelten. Dit is geen grap.

Kook ze.

Er ist wieder da...

ALTIJD nameten welke spanning je op je aansluitdoos krijgt. Tenzij je ze zelf geïnstalleerd hebt en nooit een fout maakt, kan je er niet op vertrouwen dat het wel goed zal zijn. Ik zou het eens moeten turven maar grof geschat is in mijn ervaring 1 op de 5 aansluitingen niet correct - en nochtans zijn er maar 2 kleuren waar je rekening mee moet houden (N rechtsonder, aarding in 't midden). Als je de plaat verkeerd aansluit is er veel kans dat ze er aan is. Even een multimeter nemen en je kan dat vermijden.

En eens je weet welke spanning(en) er op die aansluitklemmen komen kan je op het typeplaatje van de kookplaat kijken hoe ze juist moet aangesloten worden.

P.S. 't Is misschien tijd om "kookplaten aansluiten voor dummies" in een FAQ te gieten :-p

[Bericht gewijzigd door Stefaan Van Slycken op zaterdag 4 oktober 2008 09:54:52 (18%)

Geen wonder dat ze bij jouw altijd fout zijn, de NUL zit nl Linksboven.
de rest van de posities is voor 2x230v niet voorgeschreven.

Even met een spanningszoeker in de gaatjes van de wandcontactdoos prikken. Dan zie je meteen of je 2 fasen en 2 nullen hebt, of 3 fasen en één nul. En dan meteen in de meterkast kijken, of er twee zekeringen voor de kookgroep zitten of drie.

Ik heb dat hier thuis ooit veranderd. De elektricien had het inductiekooktoestel aangesloten op twee groepen, terwijl het ding 3 maal 3kW was. Er was één grote kookzône en twee maal twee kleine kookzônes. Die kleine kookzônes zitten steeds met z'n tweeën op één HF-generator, die tijdens bedrijf heen en weer wordt geschakeld. Alle drie de HF-generatoren zijn 3000 watt.

De elektriciën had twee generatoren samen op één groep gezet en de derde op een eigen groep. Ik vond dat niet verstandig en heb het spul uitgebreid naar 3 groepen, elk op een eigen fase en met een gekoppelde automaat. Maar bij mij is nu ook een van de twee blauwe draden gebruikt als fasedraad! Niet netjes, weet ik. Een van de kookzônes werkt nu dus op blauwe stroom, de andere twee op bruine. Een spimpele spanningszoeker geeft aan wat wat is. Maar je ziet, ik heb geen groene stroom. Zo oud is de installatie nou ook weer niet.

Berdien,
4 - zwart en 5 - zwart zijn net als 1- bruin aansluitingen voor een fasedraad. Als jouw wandcontactdoos is aangesloten op slechts twee groepen (kijk met een spanningszoeker en in de meterkast) dan zou je de twee met "zwart" gemerkte aansluitingen van het kooktoestel kunnen samen nemen (daar zijn speciale doorverbindingsstripjes voor) en die samen op L3 aansluiten. Maar de kans is groot dat wanneer je dan twee bepaalde kookplaten tegelijk op maximum aan zet, dat de zekering die bij L3 hoort er uit klapt.

Als je dat weet kun je er rekening mee houden, maar ik vond dat geen prettige oplossing, vandaar dat ik hier de boel heb omgebouwd naar 3 groepen/fasen, zie vorig bericht.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 5 oktober 2008 16:27:31 (23%)

Op 4 oktober 2008 10:39:02 schreef The Headhunter:
Geen wonder dat ze bij jouw altijd fout zijn, de NUL zit nl Linksboven.
de rest van de posities is voor 2x230v niet voorgeschreven.

'k Heb het over België, driefasennet, die neuskes met 5 conctacten, ik had dat moeten verduidelijken.
Daar staat zelfs een N'etje gedrukt rechtsonder dus dat is zeker juist hoor. ;-)
Sorry 'k had niet nagelezen dat het over een stekker ging. Hier wordt nogal veel met vaste aansluitingen gewerkt.

Zonder meten aan de contactdoos en een typeplaatje/aansluitplan van de kookplaat kan ik weinig tips geven. Ik snap ook niet dat andere mensen dat wel doen > gokken met elektriciteit loopt meestal slecht af.

Op 5 oktober 2008 11:21:30 schreef The Headhunter:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Perilex

zijn deze in belgie dan anders?

Hier in België worden kookplaten meestal zogenaamd "rechtstreeks" aangesloten, zonder stekker. Dit gebeurd met behulp van volgende aansluitdoos die in de muur komt, of met behulp van een opbouwstuk tegen de muur bevestigd word.
dan word van hieruit met een (soepele) kabel vertrokken naar de kookplaat.
http://www.gelders.org/images/big/600763-2.jpg

Sorry dat ik het hier post, maar ik heb toch een vraagje:

De handleiding van mijn appartement is het eens met wikipedia:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/22/Perilex_box_diagram.png

Waarbij L1 dan vervangen wordt door een 2e nul en L2 en L3 gelijkfasig zijn.

Helaas zijn alle Perilex dingen die ik in mijn hand heb gehad anders gelabeld.

Bijv: http://i202.photobucket.com/albums/aa299/Vonkenboer_85/P1020265-klein.jpg

Als je goed kijkt zie je de markeringen in het plastic.

I.P.V.: N  _ L2  is het  N  _ L1
        L1   L3          L3   L2

Gelukkig klopt de elektrotechnische bouwtekening met de realiteit en had ik het toch al goed aangesloten voor ik begon te twijfelen.

Waarom zijn de producten in de echte wereld allemaal anders dan de theorie?

wat op het papier staat is waar de nullen en fasen onder elkaar klopt niet , deze horen naast elkaar te zitten .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jah, maar op papier staat altijd dat L1 onder de nul zit.

Op de stekkers staat altijd dat L3 onder de nul zit.

Waarom zetten de fabrikanten van stekkers dit er überhaupt op?

Ik kan me wel voorstellen dat er van oudsher ergens 2 verschillende normen zijn ontstaan qua hardware, maar waarom hier nergens melding van gemaakt wordt vind ik een beetje vreemd.