Even met een spanningszoeker in de gaatjes van de wandcontactdoos prikken. Dan zie je meteen of je 2 fasen en 2 nullen hebt, of 3 fasen en één nul. En dan meteen in de meterkast kijken, of er twee zekeringen voor de kookgroep zitten of drie.
Ik heb dat hier thuis ooit veranderd. De elektricien had het inductiekooktoestel aangesloten op twee groepen, terwijl het ding 3 maal 3kW was. Er was één grote kookzône en twee maal twee kleine kookzônes. Die kleine kookzônes zitten steeds met z'n tweeën op één HF-generator, die tijdens bedrijf heen en weer wordt geschakeld. Alle drie de HF-generatoren zijn 3000 watt.
De elektriciën had twee generatoren samen op één groep gezet en de derde op een eigen groep. Ik vond dat niet verstandig en heb het spul uitgebreid naar 3 groepen, elk op een eigen fase en met een gekoppelde automaat. Maar bij mij is nu ook een van de twee blauwe draden gebruikt als fasedraad! Niet netjes, weet ik. Een van de kookzônes werkt nu dus op blauwe stroom, de andere twee op bruine. Een spimpele spanningszoeker geeft aan wat wat is. Maar je ziet, ik heb geen groene stroom. Zo oud is de installatie nou ook weer niet.
Berdien,
4 - zwart en 5 - zwart zijn net als 1- bruin aansluitingen voor een fasedraad. Als jouw wandcontactdoos is aangesloten op slechts twee groepen (kijk met een spanningszoeker en in de meterkast) dan zou je de twee met "zwart" gemerkte aansluitingen van het kooktoestel kunnen samen nemen (daar zijn speciale doorverbindingsstripjes voor) en die samen op L3 aansluiten. Maar de kans is groot dat wanneer je dan twee bepaalde kookplaten tegelijk op maximum aan zet, dat de zekering die bij L3 hoort er uit klapt.
Als je dat weet kun je er rekening mee houden, maar ik vond dat geen prettige oplossing, vandaar dat ik hier de boel heb omgebouwd naar 3 groepen/fasen, zie vorig bericht.
[Bericht gewijzigd door
Henry S.
op zondag 5 oktober 2008 16:27:31
(23%)