In verband met een reparatie van een JVC MIdisetje ben ik op zoek naar wat gegevens van een ALPS motor gestuurde potmeter. opmerkelijk is dat het potmeter gedeelte 8 pinnen heeft. normaal heeft een stereopot 6 pinnen.
Het motor gedeelte heeft 2 aparte aansluit pinnen, dus zijn het er 10 in totaal.

Van de 8 zitten er 7 aangesloten. 4 inkomende en 3 uitgaande

Ik heb hem al al doorgemeten om de funktie van die extra pinnen te begrijpen maar ik kom er niet uit. ik heb ook al bij ALPS in Japan op de site geken maar hij staat daar niet bij.

Enkele gegevens:

ALPS Motorpot waarschijnlijk 100 k log.

type : QVDB49B - E15D - 535t

Wie weet er raad ?

Graaf hier eens rond : http://stores.ebay.de/familygate

Die heeft een aardig voorraadje alps pots incl datasheets

Dan zoek je geen datasheet van de potmeter, maar een schema van je midisetje. Typenummer opzoeken en eerst eens op eserviceinfo posten. Anders hier even rondvragen.

Op 4 oktober 2008 12:57:15 schreef Knustelsmurf:
opmerkelijk is dat het potmeter gedeelte 8 pinnen heeft. normaal heeft een stereopot 6 pinnen.

Niet zo opmerkelijk, vaak hebben volume pot's een aftakking voor loudness en die dingen zijn meestal custom made.
Wordt lastig om en nieuwe te vinden.

het is niet echt een reparatie, het is meer dat ik die ALPS wil vervangen door een gewone stereopot.
Dan kan ik die ALPS weer in een andere versterker plaatsen.

Ik ga even in die E-bay site zoeken.

Op 4 oktober 2008 13:17:12 schreef Knustelsmurf:
Dan kan ik die ALPS weer in een andere versterker plaatsen.

Dat is nou opmerkelijk.

Bovendien ga je er dan vanuit dat de potmeter in orde is, wat de oplossing van je probleem een stuk simpeler maakt. Wat kan je dan namelijk doen? Juist, de meter erop en je hebt al je antwoorden.

Ik heb namelijk ooit eens een dergelijke potmeter gekocht bij Pollin. Ik heb er toen gelukkig een datasheet van gedownload en heb 'm hier voor je geshared.

Het was een gemotoriseerde stereopotmeter van 10K met een LEDje in de "draaibuis". Ik denk dat je iets dergelijks te pakken hebt.

Veel succes ermee !

[Bericht gewijzigd door oxurane op (31%)]

@oxurane, bedankt voor de medewerking. ik heb de datasheet bekeken en in mechanisch opzicht is hij exact hetzelfde.

hij heeft ook inderdaad 8 aansluitpootjes maar in jouw geval worden er 2 voor de LED gebruikt.

Ik denk dat Vandee nog het meest gelijk heeft, dat het ding 2 aftakkingen heeft.

Nogmaals, meten is weten.

Op 6 oktober 2008 19:48:38 schreef Knustelsmurf:
hij heeft ook inderdaad 8 aansluitpootjes maar in jouw geval worden er 2 voor de LED gebruikt.

Dan moet ik nog even opmerken dat de LED met 2 aparte pootjes wordt aangestuurd. Die zitten nog voor de rij van 8 pinnen. Darnaast kun je in de datasheet zien dat er van de 8 pootjes, 2 dummy-pootjes zijn....
Ik heb ds te maken met 2 aansluitpootjes van de motor, dan 2 soldeerlipjes. En vervolgens een rij van 8 pinnetjes en vervolgens nog eens 2 pinnen die voor de LED worden gebruikt.

Verder kan ik alleen maar het advies van maarten be-amen : meten is weten. Ik denk namelijk dat je een minder complex ding in handen hebt, dan je in eerste instantie zou verwachten.

[Bericht gewijzigd door oxurane op (15%)]