Hallo allemaal, ik heb een tijdje terug een nevenklok uit een oud ijzerbak gehaald, deze klok werd gebruikt in de regieruimtes van de nts, zelfs het nts plaatje zit er nog op.
nu wil ik hem als vaste klok in de woonkamer hebben, en ben al een tijdje aan het brainstormen over hoe dat te doen. het testen wijst uit dat hij een wisselspanning van 12 of 24 volt nodig heeft die per seconde wisselt. nu is mijn vraag, is dat met iets als een 555 te maken? of zit ik in de verkeerde richting te zoeken?
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Een NE555 lijkt me niet zo handig, aangezien deze niet zo nauwkeurig en stabiel is ( voor een klok).
Een eenvoudig en stabiel signaal is te halen uit het lichtnet. Dat wordt dan 50 Hz of 100 HZ, wat je kunt delen tot 1. Dit is zeer geschikt voor een klok.
in dat geval moet ik iets maken wat per 50 sinussen een pulsje geeft en na weer 50 sinussen een pulsje in tegengestelde polariteit? en dan de pulsen van 12 volt
zoek hier op de site eens op 'stationsklok'. Die werken volgens hetzelfde principe (maar dan met een puls per minuut). Dan kom je zeker een of twee schakelingen tegen.