Hoe is het mogelijk, door middel van een simpele oplossing het zelfde knipper-effect te krijgen, zoals bij een ANWB-auto.
Op mijn vrachtwagentje heb ik ook knipperlichten op de bovenhoeken van de achterzijde. Ik vind het leuk, om deze te laten branden op het moment, dat de onderste uit zijn. Het liefst, een simpele oplossing, zodat het geen elektronica-bak wordt.
Het is de bedoeling, dat de onderste knipperlichten gebruikt worden in het (clignoteur)systeem van de auto zelf. De bovenste wil ik los koppelen en dusdanig aansluiten (omgekeerd evenredig) met de onderste. De getoonde schakeling past niet, omdat het natturlijk ook moet werken in combinatie met de alarmlichten. Wel bedankt voor je snelle reatie
Hallo.
Relais over de onderste knipperlichten, de bovenste knipperlichten over het verbreekkontakt van het relais.
Gr Lambiek.
jerome
Golden Member
Dan blijven ze mooi branden als de richtingaanwijzers uit zijn. Wat wel gedaan wordt is een bovenste standlichtje (5w)massa geven langs de pinkers (2X 21w). Dan verkrijg je dat effect als met licht wordt gereden.
[Bericht gewijzigd door jerome op (54%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
De laatste optie is (ivm electronische aansturing e.d.) niet altijd aan te raden, hoewel dat op een vrachtwagentje misschien wel meevalt.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Ik dacht dat het een modelautotje was
Het idee van het relais lijkt mij het meest simpel en veilig.
De lampjes blijven niet branden, als je de 12 volt van voor het contact, afhaalt van het punt NA de richtingaanwijzer.
[Bericht gewijzigd door Sponcebert op (37%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het lastige is dat je het lampje aan wilt hebben, op het moment dat:
- het onderste lampje uit is EN
- de richtingaanwijzer die kant op staat OF
- de alarmlichten actief zijn
Je wilt dus eigenlijk stukjes informatie, terwijl je op het draadje naar het lampje maar 1 stukje informatie beschikbaar hebt. Daarom blijft het bovenste lampje aan, als de richtingaanwijzers helemaal niet actief zijn.
Je zou er een tijdrelais bij kunnen hangen, die vertraagt uitschakelt, ingesteld op een tijd die net iets langer is dan de knipper periode, in combinatie met de relais met een verbreek contact. Dit zou je dan per kant apart moeten doen.
Een andere optie is uitzoeken of je de twee ontbrekende stukjes informatie ergens anders vandaan kunt halen. Daarvoor zul je waarschijnlijk de kabelboom achter het dashbord los moeten maken. Een werkplaatshandboek met een elektrisch schema zou erg handig zijn.
Sponcebert
Ik ben er klaar mee voor
Je clignoteur relais krijgt toch pas spanning als je de richtingaanwijzer of alarmlichtschakelaar aanzet ?
Fuzzbass
Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
Ja, maar die spanning naar de clignoteur komt niet bij de knipperlichten. Je zou dus een draad van de clignoteur naar de knipperlichten moeten trekken. Dat lijkt me erg veel werk in een vrachtwagen.
Het tijdrelais vind ik een hele elegante oplossing, maar de aansturing is niet zo simpel. Met een HEF4538 zou dat moeten kunnen.