Beste allemaal,

Ik heb in een wazig moment mijn geliefde iRiver H120 MP3 speler aan een verkeerde (want te hoog voltage) adapter aangsloten :(

Nadat ik hem had opengeschroefd, zag ik meteen dat er een 'zwart dingetje' (excuseer mijn domheid) geblakerd was. Via een forum kwam ik er achter welk onderdeel ik moest vervangen en heb ik het meteen besteld.
Maar nu moet het er nog opgesoldeerd worden :(
Ik heb nu twee vragen:
Is dit, volgens jullie nog te repareren?
En zo ja, mag ik een van jullie vragen dit (uiteraard tegen een vergoeding) voor mij te doen?

Hier zijn wat foto's:

PCB zonder 'zwart dingetje':

http://i95.photobucket.com/albums/l123/fl00r_2006/Picture013.jpg

PCB met 'zwart dingetje':

http://i95.photobucket.com/albums/l123/fl00r_2006/Picture019.jpg

Alvast bedankt!

Ben

Weet je zeker dat de print nog intakt is? Het lijkt of het IC er met een beitel af gesloopt is...

volgens mij waren je elcotjes onder het ic ook niet zo blij met de te hoge spanning of zie ik dat nou verkeerd?

Op 30 oktober 2008 19:17:36 schreef Henry S.:
Weet je zeker dat de print nog intakt is? Het lijkt of het IC er met een beitel af gesloopt is...

Nee, ik heb geen idee of de printplaat nog goed is. Ik kan alleen maar hopen....

Haal alle tin van de pads af mbv litze en maak een goede foto van alleen dat gedeelte.

als je dat eraf slopen nou ook door iemand anders had laten doen...
ik zie 1 omhooggekruld printbaantje en 2 beschadigde pads. je zou dat in principe met draadjes kunnen omzeilen, maar het maakt het er niet steviger en betrouwbaarder op.

Ja, hebt gelijk, mea culpa...

Op 30 oktober 2008 19:31:31 schreef Henry S.:
Haal alle tin van de pads af mbv litze en maak een goede foto van alleen dat gedeelte.

Hallo Henry,

Bedankt voor je steun in deze bange tijden, ik ben je nu al dankbaar :) Maar ik ben erg bang dat ik het nog verder verkl**t en weet al helemaal niet wat litze is :?

Mag ik het printplaatje en het zwarte dingetje naar je opsturen? Je zou me er een enorm plezier mee doen :)

Groeten,

Ben

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (67%)]

Mail maar even voor privegegevens. Ik geef alleen geen garantie ;)

Op 30 oktober 2008 20:34:33 schreef Henry S.:

Mailtje is verstuurd, alvast héél erg bedankt!

Op 30 oktober 2008 20:34:33 schreef Henry S.:

Ik denk dat mijn mailtje in je spamfilter is blijven hangen Henry.

Kun je mij een mailtje met je gegevens sturen? Mijn mailadres staat in mijn profiel.

Ben

Hallo Henry,

Helaas schijnen mijn mailtjes niet bij je aan te komen dus moet ik op deze manier met je communiceren :-(

Ik heb een paar weken geleden het printplaatje naar je opgestuurd samen met een retour-envelop en €20 (voor de moeite, ongeacht of het zou lukken) maar ik heb sindsdien niets meer van je gehoord.
Ik ben in de eerste plaats erg benieuwd of het printplaatje überhaupt is aangekomen. Verder natuurlijk of het nog te repareren is. Zoals ik in mijn mailtjes al aangaf: ik wil je absoluut niet opjagen want er is geen haast bij maar een (klein) berichtje terug zou ik zeer op prijs stellen.

Alvast bedankt!

Ben

Mijn excuses, ik ben je mail vergeten. Je krijgt zsm bericht.

Vandaag even Intensive Care voor MP3 spelers. Een ding fl00r, begin er aub nooit meer zelf aan..

Toen ik de print had schoongemaakt met litze veegde ik daarna nog een pad weg met m'n wattestaafje met IPA, en toen zag het er zo uit:
http://www.kleinisfijn.nl/co/userpictures/fl00r_01.jpg

Op een of andere manier heb ik het er dus toch nog op gekregen, met mini draadjes:
http://www.kleinisfijn.nl/co/userpictures/fl00r_02.jpg

Ter groottevergelijking, die weerstanden zijn allemaal 0402. Dat is 1 x 0.5mm.

Ik heb die twee 1206 condensatoren ook nog even losgehaald en nagemeten, zagen er nog goed uit.
Ik zal 'm maandag op de post doen bij het postkantoor, want de brievenbussen zijn al volledig dichtgeplakt ivm vuurwerk.

ik heb het van het begin gevolgd, en het ziet er mooi uit;)
nu maar hopen dat het ook werkt...

Inderdaad, de operatie ziet er goed uit! Je hebt nog geluk dat de pads voor pinnen 3 en 8 (met de via's onder het IC) nog heel waren, nu was het koper waar de pads ooit aan gezeten hadden nog redelijk goed te bereiken. Desalniettemin een mooi staaltje soldeer reddingswerk.

Nu hoop ik maar voor de TS dat er verder niets stuk is.

Waar is R118 trouwens gebleven? Heeft die er nooit opgezeten?

Ik sta met open mond te kijken want ik weet hoe het printplaatje er op ware grootte uit ziet. Dit is werkelijk tovenaarij, heel erg knap! Ik zal je/jullie beloven dat ik nooit meer de hoogmoed zal hebben om dit soort huzarenstukjes zelf te proberen.

Ik zal jullie op de hoogte houden zodra het printplaatje binnen is en alles weer in elkaar zit.

Heel erg bedankt allemaal en natuurlijk speciaal Henry en Thijs!

Ben

HAHA ik dacht even dat de IC verkeerd om was gesoldeerd, maar de orientatie van de foto is veranderd ;)

reparatie ziet er perfect uit! nu maar hopen dat de andere onderdelen nog goed zijn :)

Het ziet er inderdaad netjes uit.

En R118 zat er op de eerste foto's al niet (meer) op, dus het ligt in ieder geval niet aan KIF.

We horen natuurlijk graag of alles weer werkt.

Het spijt me te moeten melden dat de operatie niet gelukt is :(

Ondanks de tijd en moeitje die er door jullie ingestopt is blijft het spelertje dood.

Desalnietemin wil ik Henry en Thijs héél erg bedanken voor hun moeite!

Groet,

Ben

Spijtig.
Eventueel zou je nu kunnen gaan kijken wat er nog meer niet functioneert.
Je hebt niet verteld hoeveel hoger de spanning was die je hebt aangesloten maar waarschijnlijk is er dus veel meer kapot.

Met dit soort: "te veel spanning" momenten gaan er vaak een hoop dingen te gelijk stuk. Een enkele vertoont daarvan uiterlijke sporen.

P.S. KIF: Nette fotos! thanks. We kunnen mooi meekijken wat er gebeurd... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op (23%)]

Das jammer. Als alleen het stukje om de batterij te laden ook stuk was dan had er waarschijnlijk nog wel enig teken van leven in gezeten, maar totaal dood duidt erop dat meer dingen teveel prik hebben gekregen.

Ja helaas, dat was het risico maar toch jammer.

@kif: hoe maak je die foto's?