Best CO'ers
Ik heb een galva-wisp geboud en... hij doet het niet. Als ik hem aanzet gaat wel keurig het groene lampje branden. Ook kan ik in bumble bee identify programmer doen. Er staat dan wisp628 1.27. Maar als ik iets met de pic wil gaan doen zegt ie target device not identified(device code: FFFF). Kan het zijn dat ik de transistor te heet gestook heb?
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
gare verbinding met je target pic waarschijnlijk of een VPP die te laag is en dan kan een kapotte tor de oorzaak zijn maar dat hoeft niet
vertel even of:
1. je voeding stabiel is
2. je VPP spanning goed opkomt(meten op de mclr pin van je pic)
3.meet eens of je transistor die de VPP schakelt niet dood is(kwestie van meten in de diodestand met je multimeter)
4. je draden en connectoren geen rotte verbindgen hebben(een keer doorsolderen kan helpen)
1. Voeding is een labvoeding.
2. vpp spanning gebeurt niks mee
3. WTF hoe werkt dat??? edit: google weet raad en tor is zo dood als een pier
4. Ik gebruik de dil clip van conrad en tuusen de programmer en pic zit ongeveer 15 cm kabel en tussen pc en programmer ongever 1 meter. Dit ging bij mijn vorige(pic programmer met externe voding altijd goed)
timmie
1. meten is weten, ook een labvoeding kan oscileren
2. dat zou 13Volt moeten zijn anders gaat het niet werken.
3. vrij simpel zie uitleg hieronder
4. dat geloof ik achter elkaar maar piep dat nog eens een keer goed door dat je er zeker van bent dat je geen onopgemerkte breuken hebt.
[hoe moet ik een transitor meten met een diodetester uitlegmode]
1. zet de multimeter in diodestand
2. zet zwart aan emittor en rood aan basis(je zou een PN overgang moeten zien)
3. zet zwart aan collector en rood aan basis(ook hier zou je een PN overgang moeten zien)
4. zet zwart op basis en zet rood om de beurt op collector en emittor(je zou oneindig moeten meten)
5. zet zwart op de emittor en een weerstandje van 1k van basis ook aan de emittor en zet rood op de collector(je meet oneindig)
dit werkt overgens alleen voor NPN torren zoals de bc547
en haal de tor even uit de schakeling vooral deze test te doen.
[/hoe moet ik een transitor meten met een diodetester uitlegmode]
timmie
timmie
Oeps, voeding niet aangesloten. LAmpje gaat weer branden. Ik gebruik transistoren van dick best. DIe fikken er na 1 seconde solderen al uit. Ik ga morgen wel even een nieuwe bij de elektroboer halen (die houden het solderen wel uit.)
Er was toch ook zo'n truukje met een ledje op de uitgang. Of kan ik daar niks mee?
timmie
nou als de rode led knippert op de wisp dan weet je dat de pic het in ieder geval doet.
/oftopic
nooit problemen met torren van dick
Bij mij altijd!
Moet ze echt met een tangetje vasthouden om de hitte af te voeren willen ze blijven werken. Ik heb een gewone 18w antex bout. Maar dat is hier vanwege het opgepropte printje niet eenvoudig 
[Bericht gewijzigd door pientertje op (19%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik transistoren van dick best. DIe fikken er na 1 seconde solderen al uit.
Dan soldeer je zeker met een gasbrander? Je moet echt wel angstaanjagend lang op een tor stoken voor 'ie kapot gaat. (Veel en veel langer dan 1 seconde in ieder geval)
Ik heb het wel geprobeerd met een gasbrander maar an ging mn print zo roken 
Ze fikken er echt uit. ALs ik ze dan vervang en die met tangetje op pootjes tijdens solderen werkt het wel.
Klinkt meer als een ESD achtig probleem (of je kunt echt niet solderen, dat kan natuurlijk ook nog...)
Frits Kieftenbelt
Ohm sweet Ohm | www.picbasic.nl
Je mag dan wel een
in de topic titel geplaatst hebben, het is niet netjes om te schrijven dat dit de zoveelste Galva-Wisp is die het niet doet.
Je had beter kunnen schrijven dat je de zoveelste gebruiker bent die geen Galva-Wisp in elkaar kan zetten omdat je de soldeerkunst niet machtig bent.
Nogmaals, een Wisp programmer is een degelijke programmer.
Bekijk de antwoorden op dit forum van nieuwe gebruikers van een Galva-Wisp die problemen er mee (gehad) hebben en je zult zien dat het vrijwel altijd aan sluiting of slechte soldering heeft gelegen.
Ik weet bijna zeker dat het de tor. Is maar ik laat hier even in het midden of dit de schuld is van mijn soldeerkunsten of van de tooren van dick best. IK ben er vandaag in ieder geval in geslaagd om een halve tor goed te solderen. De ene diode is nog heel de andere niet. Morgen even naar elektroboer voor andere torren(ik had vandaag geen tijd) Mocht het dan nog niet werken dan maak ik graag gebruik van je service!
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Geen idee? Er staat op:
C547B
W 7d
en op de ander stond
C547B
W 83
O en frits, ik bedoelde niet dat het ontwerp niet goed is maar mensen gaan altijd zeggen dat dingen al gevraagd zijn. Daarom had ik dat geschreven.
[Bericht gewijzigd door pientertje op (51%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik gebruik een 50w Weller station.
Ik kan rustig de soldeerbout een minuut op een poot van de tor houden en dan werkt 'ie nog steeds...
(Ik zeg niet dat het goed is voor de tor...)
Weet je zeker dat het geen statische electriciteit is? (Staat je haar overeind tijdens het solderen?
)
Transistor nu succesvol vervangen en hij werkt nog steeds niet. Hij heeft per toeval iets van 2 keer gedownload. Maar nu doet ie het niet meer. Hij zegt steeds dezelfde foutmelding. Ik heb het ook met xwisp geprobeerd. ZOu het helpen als ik een andere firmware erin doe en dan xwisp2 gebruik?
timmie
voeding oke?
mclr wordt wel 13V?
is de mclr pin van je target als i/o gebruikt?
wat is de foutmelding?
zijn je verbindingen goed?
leeft de tor nog wel?(esd vanaf je target)
verander eens de pic van je wisp met de nieuwste firmware en probeer het nog eens.
probeer eens een nieuwe target pic.
lijkt mij sterk dat het toeval is.
MCLR wordt geen 13v.
foutmelding van de start post
ik gebruik 1,5 meter com kabel
En dan 15cm draadjes naar een dil clip
De firmware is de nieuwste
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
ik denk dat je soldeerbout de schuldige is voor die dickbesttorren die stukgaan... Houd er eens een spanningszoeker tegenaan? (als 'ie niet in een geaard stopcontact zit gaat het lampje in de spanningszoeker zachtjes aan). Als 'ie wel in een geaard stopcontact zit hangt de punt aan de aarde, dan krijg je weer een ander probleem: als jij of de tor die je vasthoud statische geladen zijn en je soldeerd de tor...
Maargoed:
1) word de wisp herkend door je PC? (== is de wisp PIC goed)
2) 13V op MCLR van target PIC tijdens proggen?
3) Zet eens led's aan de targetkant van progdraden naar -? zouden moeten gaan flikkeren.
Heb je al een andere pic gebruikt?
Heb je 100nF en 47uF bij de pic staan?
Heb je je programmer al na gekeken op kortsluiting oid ergens?