VanDee
I'm not a complete idiot -- Some parts are just missing.
Het verschil in vermogen is niet zo groot en als de maat hetzelfde is.
Maar je zou even kunnen kijken of jouw type combi in de lijst voorkomt "Dit artikel wordt gebruikt in de volgende apparaten" anders even met ze bellen of ze die van 1400W ook kunnen leveren, wellicht goedkoper dan de 1700W.
Heb toenet een telefoontje gehad van een electro zaak hier in de buurt
de eerst zaak kan mij leveren voor 81 euro en de andere ook.
Nu zou de laatste voor mij zoeken voor een alternatief.
Nu was die er niet en was dus mijn vraag van kan die 1700 wat erop.
daarop antwoorden hij van hij wordt sneller warm alleen het is de vraag of je dan nog genoeg watt voor wat er op je stop kan aangesloten kan worden.
Dus ik ga even nazoeken wat er allemaal op die stop staat en anders zou ik die van 30 euro er in kunnen gooien.
wordt hij beter warm.
Ps. wat bedoelde u met de kooktijden aanpassen?
De electricien die tevens goede vriend van de familie is en onze stroomvoorzieningen heeft aangesloten zegt dat kwa watt op de stoppen het niks uitmaakt.
die van 30 euro en 1700w is besteld.
Hopelijk eind deze week nog binnen.
Ik zal laten weten of het lukt zodat in de toekomst dit nog als naslagwerk zou kunnen gebruiken.
met vriendelijke groet en alvast bedankt
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Alvast hartelijk dank voor het plaatsen van de reactie achteraf! Ik ben zelf een liefhebber van Whirlpool combi's (m'n huisgenote nam de hare bij een verhuizing mee, ik heb er meteen weer eentje gekocht) dus ook voor mij is het handig om alvast te weten wat voor werk ik er in de toekomst nog aan kan verwachten (de hare heeft 10 jaar dag-in-dag-uit gewerkt zonder ook maar het kleinste probleem, maar je weet maar nooit).
Wat betreft die 1700W, ik denk ook dat dit wel goed zou moeten gaan. Jouw oven is thermostatisch geregeld dus het belangrijkste is nu dat de opwarmtijd wat korter is. In het uiteindelijke verbruik (kWh per kookbeurt) maakt het niet uit, in het piekverbruik wel maar hoe langdurig die pieken zijn hangt ook van het type regeling af.
De 1700 watt versie voor whirlpool verwarmingselement past niet in de 1400 watt.(voor de google)
De aansluitpunten zijn het zelfde alleen de grote is simpel weg anders.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Dat is klote, ja. Zelfs als hij in de behuizing moest passen, zou hij snel stuk zijn, omdat het element te ver verwijderd is van de schoepen. Het element is niet alleen zwaarder, maar krijgt bovendien ook minder koeling.
Ruilen lijkt me de beste oplossing, als dat kan...
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
ja, ik kon nog wel ruilen gelukkig
vandaag of morgen binnen.
Van te voren goed afgesproken waar ik besteld heb.
Vandaag waarschijnlijk binnen en moet ik 51 euro bijbetalen.
maar goed het is jammer maar het kan niet anders.
Iedereen in dit forum, bedankt!
Ik had afgelopen week hetzelfde probleem: mijn Whirlpool AMW 524 combi oven/magnetron werd niet meer goed warm. Voorverwarmen bereikte nooit de gewenste temperatuur. Overige functies zoals grill en magnetron werkten nog wel.
Dit bericht ter update/samenvatting met frisse link, mocht iemand zoeken op eenzelfde probleem.
Op 9 november 2008 19:54:25 schreef hobby-ist:
U zegt dat de aardlek uitviel. Als het ZEKER de aardlek was, dan weet ik bijna zeker dat het het verwarmingselement is. Die krijgen vaak op leeftijd een sluiting naar aarde.
Dit was precies het geval; aardlekschakelaar ging uit tijdens een sessie met de oven. Na aanschakelen werkte e.e.a. weer maar zonder goed te verwarmen.
Ter inspectie oven uit kast geschoven. Aan de achterkant de plaat/bult losgeschroefd (kleine torx), dan zie je een tweede plaat zitten met condensator/spoel erop. Deze plaat ook losschroeven (zelfde torx), het verwarmingselement zit binnenin aan de achterkant van deze plaat.
Het verwarmingselement bevatte een scheur, was dus duidelijk aan vervanging toe. Er zijn een aantal sites waar je dit element kunt vinden, ik heb mijne verkregen via:
http://www.ankaonderdelenservice.nl om precies te zijn http://www.ankaonderdelenservice.nl/1-Keuken/1980-Magnetron/Hete-lucht…
(Kosten: E55 incl BTW en verzendkosten.)
Dit is een 1400W element, het origineel is 1200W. Omdat de oven werkt met thermostaat is dit verschil (16%) niet zo'n probleem verwacht ik, tenzij men de kookgroep al tot op de grens belast (wellicht gaat voorverwarmen iets sneller). Het element heeft precies dezelfde afmetingen als het origineel en past netjes op dezelfde 3 schroefjes.
Montagetijd incl. geklungel met stekker in het keukenkastje en uithalen/inzetten: 30-40 min. dus prima zelf te doen als je een schroevendraaier kunt vasthouden.
Even opletten:
De magnetron-oven combi bevat een dikke condensator voor de magnetronfunctie. Die kan nog uren na het uittrekken van de netstekker een zeer hoge spanning voeren. Blijf in ieder geval af van dit ding.
Ik heb voor de zekerheid de klemmetjes waarmee het verwarmingselement is aangesloten, met een geïsoleerde punttang losgeschoven en na vervanging van het element daarmee weer vastgeschoven. Zo hoeft men niets anders aan te raken dan de platen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Mijn element is tussen mijn laatste bericht in 2008 en nu ook opengescheurd. MD363 in mijn geval. Opvallend was dat Aswo er duur mee was en ik het dus ook bij een of andere webshop kocht voor een euro of 50.
Hoe dan ook, een reparatie die zonder meer de moeite waard is.
Bij mij gaf mijn Bauknecht combi EMCHD 6140IN dezelfde klachten, dankzij dit forum naar het verwarmingselement gekeken en inderdaad opengescheurd.
Opvallend is dat de specificaties van mijn combi aangeven dat de ovenfunctie 1400W is, maar dat het element dat er in zit 1200W is.
Op de site van Europarts kon ik beiden bestellen, maar ik ben toch voor de 1400W versie gegaan. Ik heb het element nog niet binnen, maar ik hoop maar dat het past.
Zojuist het nieuwe verwarmingselement opgehaald en ingebouwd. Gelukkig past het en doet de ovenfunctie het weer.
Als het element vaak stukgaat kan ventilator wel eens zwaar lopen of wat ook kan dat de ovenfunctie heel erg vaak gebruikt word. Uitzetten en krimpen is de oorzaak er van. Gebeurt erg vaak , ook bij andere merken!!!
Beste allen,
Wat een mooi forum, dit onderwerp treft mij ook met mijn Whirlpool AMW505/IX.
Na het lezen, kwamen de problemen overeen. Al verwarmt de oven nog wel iets maar, aan gerechten is het te merken dat ie niet meer het vermogen heeft om vanouds te doen.
Dus met vol goede moet, uitgebouwd, open geschroefd, verwarmingselement bekeken. Waar ik een scheur verwachte, was er juist niets te zien in ieder geval geen ipvallende scheur. Hmmz, beetje jammer... Want nu is het probleem niet gevonden.
Is er iets waar ik overheen kijk? Of word het toch een speurtocht naar het probleem...
Dank voor het bericht, op vele vlakken ben ik handig. Maar doormeten heb ik nog nooit gedaan. Ik weet dat ik er zo'n apparaatje nodig voor heb. Maar wat dan?
Wie kan mij dat wijzer maken? Alvast dank!
Op 9 november 2008 20:23:58 schreef pros:
Dat is idd. het verwarmingselement. Als je de multimeter in de Ohm-stand zet, zou je over de klemmen ongeveer 30 Ohm moeten meten - dat kan best wat minder of wat meer zijn.
Tussen 1 klem en de buitenkant (bevestigingsplaatje) moet de weerstand oneindig zijn.Bij het meten verwijder je uiteraard de bedrading.
Als je je woonplaats bij je gegevens zet wil iemand mss wel ff langskomen om mee te kijken.
[Bericht gewijzigd door Hensz op (10%)]
Zojuist woonplaats vermeld, bedankt voor de tip!
Gezien de multimeter, dat is echt nieuw voor mij.
Als je de multimeter in de Ohm-stand zet "dit moet wel lukken", zou je over de klemmen "van het spiraal of de aansluitingspunten?" ongeveer 30 Ohm moeten meten - dat kan best wat minder of wat meer zijn.
Tussen 1 klem "spiraal?" en de buitenkant (bevestigingsplaatje) "welke word bedoeld?" moet de weerstand "andere stand dan Ohm?" oneindig "de meter dus vol naar rechts?" zijn.
Bij het meten verwijder je uiteraard de bedrading "de 2 aansluitbedradingen?".
Dus alles word dan gemeten zonder stroom op de combi? Of zit ik nu helemaal mis?
Even een schopje.
Mijn AWM505/IX laat sinds vandaag ook de aardlek trippen.
Het bovengenoemde verwarmingsspiraal heeft een kleine vervorming en een heeeeel klein scheurtje.
Ik meet 45,5Ohm
Maar waarom tript de aardlek bij direct inschakelen van de magnetron functie???
Ik snap dat ie zou trippen bij de oven functie. Maar nu als ik de magnetron wil gebruiken dan klapt alsnog de aardlek.
Overigens zijn de microswitch schakelaars ook gaar. De combi heeft af en toe niet door dat de deur dicht zit.
Deze vervang ik ook maar gelijk.
Remko
Dit hete lucht verwarmingselement is echt gaar.. En komt wel vaker voor. IDD er is een hoofdrelais voor veiligheid in de Nul leiding aangebracht bij dit type en ja, dan komt dit element ook deels bij. Dus wat gebeurt er als je alle elementen loskoppelt behalve magnetron gedeelte?? Grill element is ook vaak slachtoffer vaan aardlek..
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
een oven die 2 polig het element schakelt? dat zie je amper nog. ik zou anders zeggen, een nul aarde lek in het element die pas de aardlek laat trippen met een zware last, dus de magnetron..
Op 8 november 2021 20:54:55 schreef testman:
een oven die 2 polig het element schakelt? dat zie je amper nog. ik zou anders zeggen, een nul aarde lek in het element die pas de aardlek laat trippen met een zware last, dus de magnetron..
Inderdaad, er wordt maar 1 pootje geschakeld.
Ondertussen een nieuw element er in (1400watt versie ipv 1200watt), nieuwe micro switches en een nieuw mica plaatje en de combi werkt weer als een trein.
Gelijk goed schoon en stof vrij gemaakt.
Het was goed te zien dat het oude element vervormd was ten opzichte van het nieuwe element.
Het valt me op dat dit soort dingen eigenlijk prima zelf te repareren zijn. Er zitten veel schroefjes in maar die hebben allemaal wel dezelfde maat en je kan overal prima bij.