theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Om een toerenteller op een nieuw type ontsteking te laten werken zijn er op het internet convertors te vinden. Hier een afbeelding van een dergelijke convertor:
Voor R1 wordt een lampje gebruikt als weerstand. Ik dacht dat dit vreemd was maar een nieuwer model van deze (zeldzame) teller maakt ook gebruik van een lampje:
Ik vraag mij af waarom er geen weerstand van 1kOhm (=/>50V en =/> 2,5W) wordt gebruikt.
De convertor is bedoeld om een volledige sinus te verkrijgen. Als ik echter de sinus bekijk op een bijbehorende scopeafbeelding dan ziet dat er niet zo fris uit:
De sinus wordt door de gelijkrichter-spanningsregelaar achter de lichtspoel (AC) om zeep geholpen.
Deze spoel geeft volgens de specs 85W bij 12V.
Een paar vragen:
1. waarom een lampje en geen weerstand?
2. waar kun je die lampjes kopen?
3. vlakt de condensator op deze manier juist de toppen niet af ipv dat ze mooi rond worden?
4. is er een andere manier om een mooie sinus te krijgen?
5. kun je niet beter voor de gelijkrichter/spanningsregelaar een signaal pakken (dus in het AC gedeelte)?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
FullPower
De grootste moeilijkheden liggen daar waar we ze niet zoeken. [Goethe]
Misschien dat de 'weerstand' spanning afhankelijk is: bij lag spanning brandt de lamp zwak en is de weerstand laag. Bij hogere spanning brandt de lamp feller en zal de weerstand van de gloeidraad toenemen. (Koud:Warm Kan soms een factor 10 schelen ofzo...)
FullPower
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Ik denk dat dit lampje als variabele weerstand gebruikt wordt, bij lage spanningen is de weerstand laag (gloeidraad koud) en bij hogere spanningen gaat het lampje gloeien en is de weerstand hoger. Dit ontziet de zenerdiodes en zorgt ervoor dat de meter genoeg stroom heeft om mee te werken bij lagere toerentallen.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Dus een omgekeerde werking tov een varistor (lage U = hoge R en hoge U = lage R)??
Iemand een idee waar die lampjes te koop zijn??
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Geen idee, je zou misschien 3 of 4 12V lampjes in serie kunnen gebruiken. Of kerstboomlampjes. Wel ervoor zorgen dat de stroom en de spanning ongeveer hetzelfde zijn.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
FullPower
Op 13 november 2008 21:08:02 schreef free_electron:
lamp is omgekeerd evenredig. warm lamp is lagere weerstand dan koude lamp ....)
Warme lamp een lagere weerstand?? Da's nie waar! koude lamp is lagere weerstand dan warme lamp. Misschien bedoel het wel goed, maar het staat er niet 
FullPower
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
FullPower
Kooldraadlamp??? Hmmm.... Ja, maar da's toch uit de tijd dat electronica componenten een gloeidraad hadden??
Ver van voor mijn tijd! 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De kooldraadlamp is zelfs nog van voor de tijd dat transistoren en IC's buizen heetten en een gloeidraad hadden 
Op 13 november 2008 21:08:02 schreef free_electron:
lamp is omgekeerd evenredig. warm lamp is lagere weerstand dan koude lamp ....)
Een normale lamp heeft koud een lage weerstand!
Met name amerikaanse machines maakten hier vroeger gebruik van bij de aansturing van elektrische remmen (ze zijn daar nooit zo hi-tech geweest;-)). Daar zat een lamp in serie met de remspoel om de rem een hoge inschakelspanning te geven en na enkele tientallen ms een lage houdspanning.
Wellicht dat die lamp hier zit om mooie pulsjes te helpen maken voor die antieke toerentellert.
Vraag 4:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/47
Ik weet niet zoveel over deze dingen maar misschien is het wat.
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Op 13 november 2008 22:25:00 schreef GJ_:
Met name amerikaanse machines maakten hier vroeger gebruik van bij de aansturing van elektrische remmen (ze zijn daar nooit zo hi-tech geweest;-)). Daar zat een lamp in serie met de remspoel om de rem een hoge inschakelspanning te geven en na enkele tientallen ms een lage houdspanning.
Juist, en een doorgebrandde lamp en de machine blijft staan.
- - big bang - -
Dat viel wel op anders: die lampen knipperen bij iedere machineslag. Dit truukje werd vooral uitgehaald met folieremmen. De machine stopt dan niet maar geeft gewoon teveel folie. Dat zie je gelijk.
Ben_
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design | http://www.scienceflicks.com Science Videos | http://www.merghart.com/p/26/Electronics My electronics projects
Er is veel voor te zeggen lampen in deze toepassing te gebruiken. Het PTC gedrag is wenselijk, en ze zijn aanzienlijk compacter dan een weerstand van gelijk vermogen - mits de warmte de behuizing uit kan althans. Overigens heb ik het ook nog wel eens gezien als beveiliging van luidsprekers tegen overbelasting.
Duidelijk een kost-niets-werkt-goed oplossing voor sommige toepassingen, moesten we er meer van hebben.
En wat levensduur betreft: een lamp die onder zeg 80% van zn nominale spannig blijft heeft zo'n beetje het eeuwige leven. Uiteraard niet efficient qua lichtopbrengst, maar daar was het niet om te doen...
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Op 13 november 2008 22:25:00 schreef GJ_:
[...]
Een normale lamp heeft koud een lage weerstand!
halogeens hebben een lage weerstand bij warm ( is eigenlijk een curve met lage weerstand in middenpunt en bij full power. )
zo voorkom je dat ze doorfikt bij het opstarten : lamp koud is hogere weerstand. Daarom mag je nooit een hete halogeenlamp even uit en dan direct terug aan.
FullPower
Hmmm....
Uit metingen die ikzelf in het verleden heb gedaan blijkt dat bij halogeen autolampen (12V, 55 Watt) de weerstand toeneemt als de lamp warm is. De inschakelstroom is veel hoger dan de brandstroom.
Het is zelf nog mooier: als ik de genoemde lamp ga dimmen met PWM, bijv. 25%, dan is de gemetenstroom tijdens de 25% AAN-periode HOGER dan bij 100% aan. Logisch: de gloeidraad wordt niet zo heet meer, en heeft daardoor een lagere weerstand.
Natuurlijk neemt de gemiddelde stroom af, maar niet zoveel als je zou verwachten.
Veel materialen geven een hogere weerstand bij hoge temperatuur, zo ook Wolfram (daar is de gloeidraad van gemaakt). Omdat een halogeenlamp heter wordt dan een standaard gloeilamp, zal het verschil tussen koud en warm ook groter zijn (grotere delta T).
FullPower
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
Op 15 november 2008 03:06:28 schreef free_electron:
[...]halogeens hebben een lage weerstand bij warm ( is eigenlijk een curve met lage weerstand in middenpunt en bij full power. )
zo voorkom je dat ze doorfikt bij het opstarten : lamp koud is hogere weerstand. Daarom mag je nooit een hete halogeenlamp even uit en dan direct terug aan.
Het verbaast mij dat deze bewering geen storm van protest teweegbrengt op een elektrotechnisch forum, te meer omdat het zeer eenvoudig is dit na te gaan:
Neem een willekeurige gloeilamp, 'gewoon' of halogeen, maakt niet uit.
Bereken aan de hand van het opgegeven vermogen en de opgegeven spanning de weerstand bij normale werking. Meet vervolgens de weerstand van de gloeidraad bij koude lamp. Je zult zien de weerstand koud 10 tot 15 maal lager is dan de weerstand in bedrijf en dat de inschakelstroom dus 10 tot 15 maal hoger is dan de normale stroom..
De belasting die gloeilampen vormen valt dan ook in categorie AC5b (zeer hoge inschakelstroom maar niet inductief).
big bang
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tja, het kan ook zijn dat de Free ons gewoon aan het testen is wie er nog goed wakker is. 
Een anekdote van vroeger, ik heb vroeger een medestudent bij de verdediging van zijn eindwerk (in NL heet dat profielwerkstuk of zoiets) wel eens zwaar in discussie zien gaan met eentje van de jury.
De student beweerde dat een lamp buiten resistief ook inductief was. Daar werd hartelijk om gelachen, tot de discussie op het punt kwam dat die student rechtstond met de woorden: "nikske spoel dus? Echt niks? Dan zullen we er eens een deftige RLC meetbrug bijhalen..." Ik keek toe en vond het geweldig hoe het gelach stokte... Ik wist wel wat hij bedoelde, de wolframdraad wordt gespiraliseerd en dat zijn meer krulletjes dan je wel zou denken. Ergens had hij ook wel een beetje gelijk, maar hij had gewoon "the guts" om die gekostumeerde, geparfumeerde en stropgedaste fwiet tegen zijn schenen te stampen.
Geweldig.
Het heeft met dit topic nu niks te maken, maar ik herinner me het nog alsof gisteren.
- - big bang - -
Wardje
Dit is geen evangelie maar een bescheiden mening
Op 18 november 2008 00:26:49 schreef big bang:
Tja, het kan ook zijn dat de Free ons gewoon aan het testen is wie er nog goed wakker is.- - - -
Daar twijfel ik sterk aan!!!
X3 zoals ge merkt dit is dan ook een "speciaal" forum
Ward
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Bij een koude halogeenlamp 12V/50W meet ik een weerstand van 0.24R.
Als de lamp warm is, moet die weerstand 2.88R zijn, anders komt de lamp nooit aan zijn 50W.
Bij een spanning van 6V loopt er nog 2.7A door de lamp, wat overeenkomt met een weerstand van 2.222R.
Die lage weerstand bij een koude lamp hoeft geen proleem te zijn, als je hem op een gepaste trafo aansluit. Die kan immers maar een beperkte stroom leveren, zodat de spanning ook beperkt blijft. Dat zie je mooi op dit grafiekje:
big bang
Op 18 november 2008 11:54:42 schreef Wardje:
Daar twijfel ik sterk aan!!!
X3 zoals ge merkt dit is dan ook een "speciaal" forum
Ward
Wardje, aan mijn eerste zin bemerk je wel inherent wat ik bedoel. Speciaal forum, en we zijn allemaal gebruiker.
- - big bang - -