hoi
ik heb een probleempje,
ik wil een externe luidspreker van een marifoon (telefoon voor op het water) op de luidsprekers van de auto radio laten gaan in de boot.
het is hellaas niet mogelijk dit via de auto radio te laten gaan.
dus de marifoon moet voorang hebben op het autoradio sigaal
heeft iemand enn schema,tekening of oplossing voor dit probleem of is er mischien een product voor in de markt.
alvast bedankt,
gr
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Je kunt gebruik maken van een uitgang van de marifoon om een dubbelpolig relais om te schakelen.
Dat relais kun je zo schakelen dat zodra er iets ontvangen wordt, de luidsprekers van je autoradio afschakelen en de marifoon hoorbaar wordt.
Wat is het merk en type van de marifoon?
het merk is simrad maar het idee erachter is dat je alleen de autoradio luidsprekers nodig hebt zodat als er sigaal van de marifoon komt dit singaal over de luidsprekers van de autoradio te horen is.en uit zichzelf schakeld
het idee van een carkit in een auto over de auto luidsprekers maar op mijn autoradio is dit niet mogelijk
marifoon
simrad rs8300
autoradio
blaupunkt lausanne cd 30
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (10%)]
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Waarom is de gebruiksaanwijzing hier nodig? Een vox schakeling zou met alle apparaten moeten werken waar (in dit geval) een luidsprekeruitgang op zit. Ik neem aan dat de marifoon een squelch heeft, dus deze uitgang is compleet stil als er geen signaal is. Als er signaal doorkomt kun je met een schakeling, bv rond een opamp, een relais aansturen die de luidspreker-uitgangen omschakeld. Tamelijk simpele schakeling lijkt me.
ik heb denk ik de schakeling gevonden maar weet niet of dit juist is
zo ja ,waar moet ik welke luidspreker op aan sluiten
zo nee ,heeft iemand meschien het juiste schema
ìk ben niet zo thuis met de opamps kun je me er wat meer over vertellen?
(laatste schakeling)
http://sound.westhost.com/project38.htm
het kan ook de eerste zijn lijkt me maar dan zit ik nog met dezelfde vraag.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (11%)]
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
De eerste schakeling doet inderdaad wat je nodig hebt. Je ziet rechts de relais-spoel. De schakelcontacten hebben ze niet getekend. Als je nu een relais neemt met twee wisselcontacten, kun je je dan voorstellen dat je de twee uitgangen (radio en marifoon) kunt schakelen naar 1 luidspreker? Luidspreker zit aan de common.
Overigens zit in deze schakeling een flinke vertraging die ervoor zorgt dat de subwoofer nog een tijdje aanblijft terwijl het signaal al weg is. Dat zul je dan een beetje moeten aanpassen denk ik.
ik snap wat je bedoelt maar links in het schema staan L en R
wat moet ik hier op aansluiten ?
ik neem aan ook het sigaal van de marifoon
flipflop
Ja, daar komt het signaal op dat de zaak omschakeld. Dus in jouw geval de marifoon. Uiteraard is die geen stereo, dus je hebt maar 1 aansluiting nodig.
Wat de schakeling doet is eerst het signaal een beetje versterken (1e opamp) en daarna een blokspanning ervan maken (2e opamp) en daarmee een condensator opladen (diode erachter met de elco). Die spanning stuurt een fet open waardoor het relais aantrekt. That's all.
Thevel
Golden Member
Het kan volgens mij veel simpeler.
De uitgangs spanning van de marifoon komt makkelijk boven een paar volt uit.
Hiermee kun je met een transistor een relais sturen.
Je hebt verder een diode nodig om het signaal gelijk te richten en een condensator om te zorgen dat het relais niet direct terug klapt.
Dus alles bij elkaar iets van 6 goedkope componenten....
Bart Hiddink
Heren, soms zit deze functie gewoon op de apparaten zelf.
Maar dat kun je pas beoordelen met iets van een gebruiksaanwijzing of manual.
Ik zou overigens niet direct op een VOX schakeling afrennen. De kans bestaat dat ze het niet doen of dat het bij stilte afschakeld. Bovendien ben je altijd het eerste deel van je bericht kwijt.
Als de mogelijk er is dat de status 'ontvangst' wordt uitgegeven als signaal uit de marifoon, dan heeft dat m.i. de voorkeur.
Maar volgens mij zoekt de TS iets pasklaar.