Hoi,

Op de boot gebruik ik zowel een marifoon als een 27MC toestel. Beide toestellen maken gebruik van een externe luidspreker.
Omdat de ruimte voor het inbouwen ervan eerder beperkt is, overweeg ik om beide toestellen parallel op 1 luidspreker aan te sluiten.
Kan dit zomaar?

Alvast bedankt voor de reply
Ron

Een schakelaar kan niet.
Beide apparaten moeten simultaan werken (uitluisteren). Het is namelijk niet te voorspellen wanneer en via welk toestel een oproep binnenkomt.
De marifoon wordt in alle situaties (ship to shore en ship to ship) gebruikt, terwijl de 27MC enkel voor communicatie tussen tussen boten van dezelfde vloot gebruikt wordt, dus moet je wel afgaan op de stem om te weten vanaf welk toestel de boodschap binnenkomt, maar omdat je meestel wel weet met wie je gaat varen lijkt me dat het minste probleem.

Greets,
Ron

En als er nu tegelijk een oproep binnen komt?

Dan werkt het hele verhaal dus niet meer.
Ik denk dat het dan knap lastig wordt om iets te bedenken..

Misschien kun je wat met een relais?

[Bericht gewijzigd door Technojunk op (62%)]

Hebben de apparaten geen line-uitgang? Dan kun je ze met een simpel schakelingetje mixen.

De toestellen hebben geen line-uitgang.

Als er op beide toestellen tegelijk een oproep binnenkomt dan zal er inderdaad wartaal te horen zijn, maar hetzelfde doet zich voor met 2 afzonderlijke luidsprekers die in eenzelfde kleine ruimte gemonteerd worden.
Deze situatie hoort er nu eenmaal bij, en vind ik persoonlijk niet zo erg.

De vraag blijft: als ik de uigangen van beide toestellen parallel op 1 luidspreker aansluit, kan dit werken zonder één of beide toestellen te beschadigen, m.a.w.: de opgewekte spanning (signaal) van het ene toestel zal via de parallelschakeling de uitgang van het 2de toestel bereiken waardoor zich ongeveer hetzelfde voordoet als het vewisselen van de in- en uitgang van een versterker.

Als beide toestellen hetzelfde uitgangsniveau hebben, kun je af met twee weerstandjes. In het andere (waarschijnlijke) geval zul je iets met een opampje moeten fabrieken (somversterkertje). Wat me ineens tebinnen schiet, als je nou eens twee speakers in 1 behuizing stopt en allebei de toestellen een eigen speaker geeft. Ben je ook klaar.

Ik dacht hier over het laatst gelezen te hebben dat dit op te lossen is door bv. op elke lijn een 1k weerstandje te zetten. Wacht wel eerst op bevestiging voor je gaat testen. Ik zit er nogal vaak naast ;).

Een speakertje met 2 spreekspoelen misschien? Je ziet het veel bij autosubwoofers, maar ik ben het ook wel eens tegengekomen als installatiespeaker... Misschien kun je iets met dit linkje

Is wel een mooie oplossing want in weze hebben beide apparaten een aparte spreekspoel, terwijl je maar 1 speaker hebt...

2 spreekspoelen of 2 speakers lijkt me de enige simpele oplossing. Je blaast geheid 1 of beide uitgangstrappen op als je de uitgangen zomaar parallell hangt. Via een weerstandje kan wel maar dan hou je geen geluid meer over. Eventueel via een weerstandje koppelen en dan de luidspreker een eigen derde eindtrap geven kan dan weer wel.

_____
                   \___/ 
           + ______.|_|._______ + 
  Marifoon                        27MC
           - __________________ - 

Garantie tot aan de patrijspoort.

De vraag is
a) wat de potentiaalverschillen tussen die apparaten zijn, maar wellicht valt dat op een boot met accu's reuze mee
b) hoe de eindtrappen zijn opgebouwd en wat ze van deze constructie denken

Ik vind de oplossing met dubbele spreekspoel erg elegant.

ik zit momenteel met het zelfde probleem op de boot met marifoon en autoradio

kan dit mischien met een auto karkit die voorrang geeft op de marifoon want deze doet hetzelfde in de auto maar is dit aansluitbaar op een boot met marifoon?

Pak 2 trafootjes van zo'n 2 x 9 volt bij 1 amp. doe vena elke trafo 1 secundaire wikkeling aan een uitgang en zet de resterende sucundaire wikkelingen in serie en sluit deze op de lsp aan . Het zal geen hifi zijn maar ik heb zo iets wel vaker gedaan , het werkt in de praktijk gewoon goed.