Hallo Elektrotechnici 
ik wil een frequentieteller maken die frequenties kan meten tussen 10 en 40 hz voor een roeiapparaat, zodat je kunt zien hoeveel slagen je per minuut maakt.
Het lijkt me leuk zoiets te maken met leds die per hz een ledje opschuiven, dus 30 leds waarvan er een oplicht die bij de frequentie hoort.
Ik heb wel wat ervaring met het bouwen van audio dingen (versterkers en voorversterkers etc) maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ik dit zou kunnen maken. Een andere uitvoering mag ook, maar het moet vrij precies de juiste frequentie aangeven.
Ik heb in het forum wel de schakelingen gezien die frequenties meten voor bijvoorbeeld motoren, maar dat te hoogfrequent voor dit doel.
Iemand een idee hoe ik zoiets zou kunnen maken?
Alvast bedankt!
Jeroen
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Oeh, roeien, altijd mooi!
Bedoel je toevallig 10 tot 40 pulsen per minuut (slagenteller), of is het echt 10 tot 40 pulsen per seconde?
Hoe krijg je het signaal binnen, van wat voor sensor ofzo?
Je hebt helemaal gelijk.
Slagen tel je per minuut, dus 1 tot 40 slagen per minuut.
Hz is per seconde 
Normaal gesproken komen de pulsen binnen door het openen en sluiten van een magneetcontact. Normale stand is open, bij voorbijgaan van het bankje sluit het contact even.
Neem een AVR en meet de tijd tussen 2 pulsen (countertje laten lopen, op puls uitlezen en resetten). Alhoewel slechts gebaseerd op 1 waarneming, geeft het wel een indicatie over de snelheid.
Meerdere waarnemingen over een langere tijd maken eea. uiteraard nauwkeuriger, maar het spul reageert ook trager.
Tommyboy
Het makkelijkst is dan inderdaad een microcontroller. Dit maakt het wel lastig voor een beginner. Wat volgens mij wel een mooie waarde geeft, is het gemiddelde van de afgelopen 3 halen weergeven. Bedenk wel, dat per haal, er 2 pulsen zijn: als je oprijdt, en als je uittrapt.
Tommyboy, klopt als een bus.
dus bijvoorbeeld bij een slagtempo van 24 zal het aantal pulsen per minuut 48 zijn.
Een microcontroller waar je het over hebt (PIC?), is dat een beetje te doen?
Solderen is geen probleem, schema volgen ook niet, maar er komt zover ik heb kunnen lezen ook wat programmeer werk bij kijken. Daar heb ik nul ervaring mee (ik doe alleen html en php
), maar met wat hulp lijkt het me een leuk projectje waar veel roeiers iets aan kunnen hebben! Een dergelijk ding in de winkel kost al snel 250 euro.
[Bericht gewijzigd door jeroen_den_haan op (12%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
250 euro voor zo'n eenvoudig apparaat?!? Wat een afzetters...
Je zou het analoog kunnen doen, met een ramp generator die je reset op het moment dat je een puls krijgt. De maximale spanning geeft dan aan hoe lang het geleden is dat het ding de laatste keer gereset is, en dat signaal voer je dan weer aan een driver voor een LED bar.
Een microcontroller kan ook, het programma zal niet erg ingewikkeld zijn, maar als je dat nog nooit gedaan hebt, en er geen spullen voor hebt, wordt dat lastig. Dit is natuurlijk wel een leuk projectje om te beginnen met microcontrollers.
Als die LED bar niet perse noodzakelijk is, zou je misschien ook een fietscomputer kunnen gebruiken waarvan je de omtrek van het wiel (afgelegde afstand per omwenteling) een beetje creatief instelt.
Met een Microcontroller en een led driver (bijvoorbeeld een MAX7219) is dit te maken.
Je zou dan ook 40 led's kunnen gebruiken, zodat je per 'Slag' één led (meer) laat branden.
De '2' pulsjes per slag, komen die op gelijke afstand ?
Dus op 50 en 100% van de tijd ?
[Bericht gewijzigd door MMSoft op (22%)]
Op 8 december 2008 11:06:39 schreef jeroen_den_haan:
Hallo Elektrotechnici
ik wil een frequentieteller maken die frequenties kan meten tussen 10 en 40 hz voor een roeiapparaat, zodat je kunt zien hoeveel slagen je per minuut maakt.
Echt voor een roeiapparaat? (ergometer) of gewoon voor in de boot? Als je dit wilt maken voor een roeiapparaat heb je meestal ook nog het probleem dat er meestal geen magneetcontact onder je bankje past.
Voor in een boot vind ik 40 slagen p/m behoorlijk krap. Zou toch wel gaan voor 45 of 50 slagen p/m.
En roeien is idd gaaf!! 
Tommyboy
MMSoft: De 2 pulsjes komen zo goed als nooit even ver van elkaar, is namelijk zeer sterk afhanhelijk van de positie van de sensor en dergelijke (ik ga je niet vermoeien met de roeitechniek
).
fermion: Slagentellers voor in de boot zijn inderdaad buitenproportioneel duur. Of ze echt 250 euro kosten, weet ik zo snel niet.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik zou het draaien van de riemen als meetobject nemen. Dat is tamelijk constant. Dan zit je niet met verschillen in slaglengte.......
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het gaat om een thuis-apparaat(*), dacht ik. Die heeft geen draaiende riemen. Het bankje of het uitlopen van de ketting kan je meten. De pro apparaten hebben een krachtmeter op de ketting (of de pedalen waartegen je afzet), zodat ie ook de geintegreerde kracht en zo kan meten. Die apparaten kunnen veel meer dan alleen slagenperminuut laten zien.
Maar wat de TS wil, kan heel goed met een AVR controllertje en voor veel minder. Je moet dan een programma schrijven. Dan is wat je hier wilt als eerste projectje wat hoog gegrepen. Leuke uitdagingen om zo ver te komen zijn dan: Laat een ledje knipperen. Dan: Laat alle 40 leds een voor een oplichten. Dan: Laat de lengte van de huidige slag zien door "zijn" ledje op te lichten. Dat is al mooi.
Ik zou de leds charlieplexen. 30=5*6, je hebt dan 6 outputs nodig voor 30 leds. Het 1-voor-1 op laten lichten van de leds is dan al een interessant probleem en als je het door hebt, ongeveer 2 regels code...
(*) Edit: Ik heb even opgezocht waarom ik dat denk: Hij zegt roei-apparaat in de eerste post, en niet "roeiboot".
idd, wat rew zegt bedoelde ik met m'n qoute. TS zegt apparaat, geen boot. Over wat voor ergometer praten we hier?
Dat die dingen voor in een boot(!) duur zijn weet ik, maar ze zijn het dubbel en dwars waard. linkje
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ook als eerste project vind ik dit nog wel meevallen hoor; onze eerste opdracht op de HTS was moeilijker (eerste week, eerste jaar).
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (11%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 8 december 2008 23:52:48 schreef rew: (*) Edit: Ik heb even opgezocht waarom ik dat denk: Hij zegt roei-apparaat in de eerste post, en niet "roeiboot".
Ik denk dat ik afgeleid was door de reactie van
fermion: En roeien is idd gaaf!!
en
Tommyboy: Oeh, roeien, altijd mooi!
Kort samen gevat, zou ik onder die schuifstoel 2 contacten klussen: eentje aan het begin en eentje aan het einde.
Ivm. dender (waar je waarschijnlijk niet aan gaat ontkomen), gebruik je de eerste om de schakeling op scherp te zetten ('arm') en de tweede om te meten ('trigger'). Meerdere 'arms' hebben geen gevolg, meerdere 'triggers' ook niet.
Meet de tijd tussen 2 triggers en je bent waar je zijn wilt.
In een AVR klus je dat in een avond wel in elkaar als je er wat ervaring mee hebt. Kassie er omheen kost je nog een avond. Als je met niks begint, heb je wat meer werk, oa. eens uitzoeken hoe zo'n AVR nou werkt, hoe je een display aanstuurt en hoe je die contacten interfaced.
€250 veel voor zo'n ding? Ach, dat is marktwerking. Aan de andere kant: voor veel mensen kan het wat uren betreft niet uit om eraan te beginnen. Voordat je alles binnen hebt, het spul netjes loopt en het ook nog leuk weggewerkt is (als het voor een echte 'roeiboot' is ook nog waterdicht, ben je zo 3 dagen verder. Voor een tientje per uur zit je dan ook aan €250 (en dan heb je nog niks gekocht)... Voor de gemiddelde hobbyist gaat het goed omdat er een deel van de spulletjes reeds aanwezig is, en het niet als werk gezien wordt.
Zoveel van die dingen verkoop je nou ook weer niet, dus om nou van 'massaproductie' (met de bijbehorende prijs) te spreken...
MMSoft: De 2 pulsjes komen zo goed als nooit even ver van elkaar...
Dan telkens één puls overslaan en de tijd meten tussen de overgebleven pulsjes.
Hallo allemaal,
heel erg bedankt voor alle reacties.
Om een en ander even te verduidelijken: het gaat in eerste instantie om een ergometertje (goedkoop ding waarvan de slagenteller defect is geraakt. Het magneetcontact onder het bankje werkt nog wel.
Maar: ik wil hem volgend jaar liefst ook in de boot gaan gebruiken, dus proberen het geheel te maken zoals de grote merken het doen, dus met een magneetcontact ongeveer halverwege het bankje.
Der meeste boten van onze vereniging hebben al zo'n contact gemonteerd, dus kwestie van inpluggen dan.
De snelheid van oprijden en terugrijden verschilt nogal, dus je kunt niet echt uitgaan van een bepaalde tijd tussen twee pulsen volgens mij. Ik denk wel dat zoals Tommyboy al eerder zij, het gemiddelde van bijvoorbeeld 3 of 4 gehele slagen (dus 6 cq 8 pulsen) pakken.Of inderdaad steeds 1 puls overslaan en dan over 3-4 slagen het gemiddelde berekenen zoals MMsoft zegt.
Het lijkt me leuk hieraan te beginnen om ook kennis op dit gebied op te doen. Ik ben ook net begonnen aan een cursus Delphi (lijkt op C++, misschien enige overlap).
Kan iemand me op weg helpen hiermee?
groet,
Jeroen
Enneh, roeien is inderdaad een heel toffe sport.
Gaat er nog iemand meedoen met de Head of de Heineken in A'dam?? Grote kans mij tegen te komen.... 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Juist. Of trigger op beide pulsen en tel de tijden bij elkaar op. Geen 2 sensoren gebruiken. Dat doet de betrouwbaarheid en installatie geen goed. Hou het simpel. Reedcontactje langs de rail, magneetje onder de stoel. Simpel programmaatje in een AVR of PIC. Klaar is Klara.
Oh, bijna vergeten: een moving average over drie metingen maakt het display minder zenuwachtig.
[Bericht gewijzigd door flipflop op (15%)]
Zou ik deze schakeling kunnen gebruiken:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/67557/last
en dan het programma aanpassen door de weergegeven frequentie eerst te delen door 2 (het bankje komt per slag twee keer langs) en dan maal 60 te doel (slagen per minuut in plaats van per seconde)--> Zie C source in de post
Ik zou ook maar 3 digits nodig hebben, dat is precies genoeg. Kan ik gewoon 1 led display weglaten hierin?
En dan nog nog een vraagje: hoe kun je het programma in de PIC krijgen??? Ik heb wel eens gelezen van PIC programmer boards die je aan de pc kunt hangen, maar die kosten 30-40 euro in bouwpakketvorm bij conrad 
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
In de praktijk is het vast niet eenmalig. Je wilt al snel iets verbeteren of aanpassen. Moet je weeer langs die kennis met de programmer. Bouw gewoon een simpele programmer. Het hoeft niet gelijk een luxe wisp oid te zijn. Zoekt en gij zult vinden.
Schema lijkt me zo op het ook heel goed bruikbaar. Gewoon 1 7seg en z'n transistor weglaten. Software maak je zelf natuurlijk?
jerome
Golden Member
Ik dacht aan een simpel hartslag metertje als op een hometrainer bv. Even wat knutselen om de sensor die op de vinger knijpt te vervangen door een hall sensor, en de spil van de spaanhouder te voorzien van een magneetje.