Beste Mensen,
Ik ben op werk bezig, bijna af met een testsysteem.
Nu heb ik laatst mijn scope kaartje van NI opgeblazen.
Waarschijnlijk om dat de + en - verwisseld waren waardoor er 65V op de GND van de scopekaart kwam, en deze is weer via een 10E weerstand naar aarde.
De meting is simpel, gewoon de ruis meten van een voeding.
Dus het AC component laten zien.
Nu wil ik dus dat ik mijn scope kaart niet meer opblaas en tevens wil ik dat de DC spanning niet hoger wordt dan 5V.
De ruis mag daar natuurlijk niet minder op worden anders klopt de meting niet meer.
Wat zouden jullie mij nu adviseren?
Beveiligen met een TVS diode teven polariteit verwisseling?
Een zener toepassen voor de overspanning?
Weerstand deler lijkt me niet echt nuttig gezien de ingangs capaciteit verander en dus een filter creeer.
gr,
Bart
Bart Hiddink
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. LoRaWAN Nutcase.
Wisselspanningen, waaronder ruis, kun je meten door te koppelen met een condensator.
Zo gooi je het DC component gewoon weg..
De voeding zal zich, als het goed is, niet veel aantrekken van de capaciteit van het meetinstrument.
Kun je niet gewoon een condensator in serie zetten? Daarachter kun je nog een weerstand en/of een zenerdiode naar de nul zetten.
Je zou zelfs, speciaal voor de meting, deze C en R vast over de uitgangsspanning van de voeding kunnen laten zitten, zodat je er meteen met de probe aan kunt meten.
Met een C van 0,33u en een R van 1M zou je vanaf 0,5 Hz meten. Of wil je nog lager?
De scope is AC gekoppeld ingesteld.
Nu wil de scope kapot gaan wanneer er naar DC wordt geschakeld.
Hiervoor zet ik sowieso een 15nF condensator zodat het niet meer om die rede kapot kan gaan.
Nu krijg je door die high pass filter een spike in het begin.
Is deze niet gevaarlijk voor de scope?
De spec van de scope is dat hij niet beveiligd is voor signalen >42V
Ik ben dus bang dat wanneer er een spike optreedt de scope telkens een opdonder krijgt en op den duur kapot gaat.
Bart
Daarom moet je die C en R ook gewoon over de voeding laten zitten (R dus aan de nul-kant).
Dan staat er over die R gewoon geen spanning, op die ruis na.
Je kunt dus wanneer je maar wilt daaraan meten, zonder ooit een hoge spanning tegen te komen.
Alleen bij het aan- en uitschakelen van de voeding. Daartegen beveiligen kan met zenerdiodes.
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
gebruik eens een echt meetapparaat in plaats van die NI troep.
meet via aan differentiele probe. of koppel capacitief in.
Frederick,
Alleen een condesator is toch nodig, de impedantie van de scope is toch 1Meg?
Met jou meting gegeven RC zou die 1Meg weerstand parallel komen met de ingangsweerstand en dus resulteren in een weerstand van 0.5Meg.
1/2pRC=1Hz
Of?
Free_electron,
Ja klopt, een diff scoop werd hiervoor gebruikt de tektronics TPS 2012.
De kast bevat zo'n dikke 700m kabel en zit bom vol elektronica spul.
Dus uiteindelijk zal de scope op een tafeltje erlangs moeten zitten mocht ik er niet uitkomen.
Hoe bedoel je met de zin 'koppel capacitief in'?
Eerst de voeding inschakelen over de condensator en dan meten?
/bart
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
Lees http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/855095#855095 even voordat je verder post.
Vooruit, ik doe gewoon nog één poging.
Als je alleen die condensator aansluit, en je hangt dan de scope eraan, wordt die op dat moment gezapt.
De laadstroom van de condensator loopt dan door de scoop.
Als je condensator en weerstand al hebt hangen, en je hangt dan de scoop over die weerstand, wordt de scoop niet gezapt.
Er is dan geen laadstroom, want de condensator is allang door die weerstand opgeladen.
Kantelfrequentie bij een probe van 1M is inderdaad 1Hz dan, maar ik had eigenlijk gedacht dat de probe 10M zou zijn.
Op 11 december 2008 15:08:38 schreef free_electron:
gebruik eens een echt meetapparaat in plaats van die NI troep.meet via aan differentiele probe. of koppel capacitief in.
Hoi Free,
Even uitleggen wat er gemeten moet worden.
Voeding 78V moet een ruis hebben van <50mV.
Voorheen werd daar een Diff. scoop voor gebruikt.
Nu ik alles van de testtool aan het automatiseren ben gebruik ik een scoop van NI, de pci-5102 als je dat iets zegt.
Deze heeft als laagste maximale meetbereik +/-50mV
Plaats ik hier nu een Diff probe dan wordt het signaal verzwakt(diff probes die wij hier hebben zijn 1/50, 1/10 zou ik ook kunnen bestellen)dus zal het signaal te klein zijn om gemeten te worden.
Ik meende eerst dat mijn scope kaart kapot was gegaan doordat ze de + en - van de 78voeding hadden verwisseld.
Maar ik denk dat het ligt doordat er eerst de scope als AC is gekoppeld en dat ik per ongeluk de scope als DC had ingesteld.
Een hoge piek is wel op te vangen door de clamb diodes in de scope maar niet langdurig
Gevolg was dat er 3 spoortjes verbrand waren, dit hebben we weer gemaakt er de kaart werkt weer.
Mochten er veel problemen aan komen dan zal ik de oude diff scope weer gaan toepassen alleen wel jammer.
Maar jij bent dus niet zo kapot van NI spullen, welke pas jij wel toe dan?
Of gebruik je gewoon een 'echt' scope?
Mijn bedoeling was alles in de PC te zetten of USB of serieel.
mvg,
rbeckers
Overleden
Een echte scoop zoals Agilent, LeCroy, (oude) Tektronix kan meer hebben. Feit dat er meerdere baantjes defekt raken lijkt op een slecht ontwerp.
78 V DC is voor een scoop normaal geen probleem.
Volgens de spec mag de input slechts +-5V zijn, dan vind ik het al straf
dat het slechts een paar baantjes zijn die doorfikken als je er 65V op zet.
Overvoltage zit op +- 42V.
(Denk aan je calibratie als je hem opnieuw gaat gebruiken voor productietesten!)
CaMoo
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Uin --||--|--||-- Uuit
|
_
| |
| |
-
|
|
---Als je C2 veel groter kiest als C1, heb je vrijwel geen last van inschakeltransients.
Overigens zou ik bij een schakelvoeding goed uitkijken hoe je de ruis meet, anders meet je waarschijnlijk een combinatie van de differentiele en common-mode ruis.
[Bericht gewijzigd door Xenobinol op (26%)]