Ik heb vandaag een scoop gekocht op de beurs in St. Truiden
helaas heb ik hem ter plaatse niet getest |:-( , de verkoper had hem wel ingestoken en ik zag dat de beeldbuis nog werkte en dacht dus dat de rest het ook wel zou doen

Thuis aangekomen hem dus wel geprobeert en wat bleek, wat ik ook deed het bleef een horizontale lijn.
Ik kon de lijn wel naar links of rechts verschuiven, maar naar boven of naar onder gaat niet(geen van beide kanalen)

Ik denk niet dat ik een knopje gemist heb dat verkeerd zou kunnen staan (heb zo'n beetje op alles gedrukt of gedraaid)

Nu is mijn vraag ligt dit aan de verticale afbuiging en valt dit te repareren?

Ik heb de scoop ook al openvezen om te kijken of er eventueel een losse connector zou zijn door het vervoer maar dat bleek dus niet het geval. Wel zag ik dat er dingen zijn die volgens mij niet horen te zijn, hieronder enkele foto's ter verduidelijking.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pic_1.jpg
hier kloppen de 2 groene draadjes boven de weerstanden links volgens mij niet, ook zie je een lange groene draad

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pic_4_detail.jpg
hierzo is een pootje van een transistor nogal raar verbonden met een weerstand, ook rechts boven in de cirkel staat een condensator parallel over een weerstand op een nogal ongewone manier

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/pic_2.jpg
dit lijken me nogal veel condensators op een nogal rare manier bij elkaar "geplakt"

handleiding die ik er bij gekregen heb

zou iemand kunne zeggen wat er aan scheelt of hoe ik het probleem kan vinden? , ik kan de komende 3 dagen wel niks testen want ik heb nog tot woensdag examens

in het school hebben we scoops te beschikking om de fout te zoeken maar door de kerstvakantie gaat dit nogal moeilijk lukken, hopelijk lukt het ook met een simpel multimetertje

edit:
foto's op upload archief geplaatst
handleiding was te groot om er ook op te plaatsen, mag deze blijven staan of moet ik hem op men eigen website zetten ?

glenn

Hoeveel heb je er voor betaald als ik mag vragen? Het lijkt mij dat de persoon in kwestie er gewoon voor gezorgd heeft dat er een horizontale lijn op het scherm komt.

Dergelijke constructies betekenen niet perse dat de verkoper ermee gerommeld heeft hoor, ik heb dat soort dingen wel vaker gezien in zulke apparaten, zelfs van Tektronix.

Jup, "kludges" komen voor in de beste apparatuur.

Het was heel normaal om op oude computer hardware ( harddisk of controller kaart ) een of meerdere stukjes kynar draad te vinden.

http://bp0.blogger.com/_RKccMqogNXc/R8TDMdzR6sI/AAAAAAAAAB4/yI59Lg9k7T…

Die is wel heel erg...
Het lijkt me ook nogal veel werk om zo aan een scoop te gaan rommelen, alleen om hem daarna te kunnen verkopen terwijl hij stuk is.

Op 15 december 2008 14:10:00 schreef ej_on_line:
Hoeveel heb je er voor betaald als ik mag vragen? Het lijkt mij dat de persoon in kwestie er gewoon voor gezorgd heeft dat er een horizontale lijn op het scherm komt.

€50 (heb er ook een probe bij gekregen van 20MHz, die ga ik een van de komende dagen proberen te testen in het school)

Op 15 december 2008 14:51:07 schreef SparkyGSX:
Dergelijke constructies betekenen niet perse dat de verkoper ermee gerommeld heeft hoor, ik heb dat soort dingen wel vaker gezien in zulke apparaten, zelfs van Tektronix.

Zou ik hem dus kunnen repareren? of is hij voor de sloop, zou het wel zonde vinden van men geld dan.

Op 15 december 2008 15:32:22 schreef Sine:
Jup, "kludges" komen voor in de beste apparatuur.

Het was heel normaal om op oude computer hardware ( harddisk of controller kaart ) een of meerdere stukjes kynar draad te vinden.

leuk om dan de fout te zoeken

Schema er naast, printlayout er naast en bekijken wat, hoe en waarom men die onderdeeltjes in die scoop heeft gefrut .

Teken dan op het schema (kopie) in wat men heeft gedaan, zo wordt het duidelijker.
Wellicht is die scoop voor een bepaalde toepassing zo aangepast, Y-inputs/versterkers overbrugd bijvoorbeeld.

enig idee waarom die zouden overbrugt zijn?
en zou het in het slechtste geval kunnen dat de beeldbuis kapot is of zou ik dan helemaal niets meer zien?

Ik kan pas woensdagnamiddag de waarom gaan uitzoeken, heb morgen exaam voor telcommunicatie en woensdag vermogen elektronica :d

En als ik die dingetjes terug tegoei maak werkt hij dan in het beste geval of moet ik nog met een hoop potmetertjes gaan spelen ?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (34%)]

Zoek eerst het shema en ga dan meten met een andere scoop om te zien waarom je ingangs signaal niet op het scherm komt.
Die modificaties zou ik net als de potmeters op de print voorlopig met rust laten.

Inderdaad, ik op het schema uit gaan zoeken hoe het ding ongeveer werkt, en dan ofwel ergens halverwege een signaal injecteren om te kijken of dat wel zichtbaar is, of het signaal vanaf de ingang gaan volgen om uit te zoeken waar het mis gaat.

Gezien je studie lijkt dit me een hele goede praktische opdracht, en als je mazzel hebt, houd je er ook nog een werkende scoop aan over.

hoop het ook, het probleem is de kerstvakantie, is er niemand in die in buurt van Rillaar(BE) woont die me zou kunnen helpen?
Die scoop kan ook handig zijn voor men eindwerk, ben een versterker aan het maken :d, een dure functiegenerator heb ik daarvoor niet echt nodig, gewoon een signaal gevertje kan 1kHz fzo en ik weet ook of hij werkt ja of nee

Maar onlangs was de scoop van mijn labotafel kapot in ons labolokaal, wat doet de leraar analoge technieken die laat me hem naar de technisch adviseur brengen ter reparatie. Een paar dagen later ga ik naar de elektrohandel en wat blijkt ... staat die scoop daar in herstelling, heeft meer dan €100 gekost, 2de kanaal werkte niet dus waarschijnlijk iemand de ingangsfilter opgelazen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (25%)]

Wat staan voor een DC spanningen, basis, emitter en collecctor van T503 t/m T506?
Let wel op de hoge spannnigen!

Edit:
Een Hameg scoop van dat type is redelijk te repareren.
De twee korte groene draadjes kan origineel zijn.
Alleen de condensatoren die "bij elkaar geplakt" zijn, is waarschijnlijk niet origineel.

[Bericht gewijzigd door rbeckers op (48%)]

wat doet die scoop op Componenten test.Dat moet toch snel uit te testen zijn.zie blz HZ65 dit werkt niet met de probes.

Ik was gisteren ook aanwezig als standhouder op die beurs in Sint-Truiden.Ik had er een stand met een scoop in werking.Ik heb de Hameg ook zien staan,de verkoper had spanning beschikbaar,stond een RF generator naast de scoop,kon de scoop dus gemakkelijk laten werken.
Ik ben van Bekkevoort,niet ver uit je buurt dus,als je een scoop nodig hebt om die van jou te herstellen geef maar een gil.Je kunt er van mij gerust 1 lenen om de reparatie tot een goed einde trachten te brengen.Mijn contactgegevens
staan in mijn profiel.

.

Thuis aangekomen heb ik die stommiteit van mij idd beseft, die scoop zou wel handig zijn om te meten maar ben nog maar 17jaar en heb niks ervaring met herstellen/fout zoeken bij scoops, enige hulp zou dus wel handig zijn, en anders miss toch maar best wachten tot het school is.
Maar ik ga eerst eens dat schema bestuderen en uitvissen waarom ze die dingen hebben liggen forceren. misschien weet ik dan ook waar ik moet gaan meten.

stond u ergens links van de toog? met een scoop met een functiegenerator fzoiets eraan?

@rbeckers: die transistors zullen iets voor woensdag worden
@overslag: die comp test ga ik doen zodra ik even tijd heb, vandaag dus nog hoop ik

Geen ervaring is niet erg. Er zijn bij CO genoeg mensen met veel ervaring. ;)

Even over het schema. T506 enz. vormen de Y-eindtrap. De twee Y-kanalen reageren beide niet, ook niet op de vertikale positie potmeter, dan zit de fout of bij de Y tussenversterker/chopper (bijv schakelaar componenten tester) of bij de y-eindversterker.

Ja,die links van de toog met scoop met functiegenerator er boven op was ik.Ik heb het zelf te druk deze dagen om te helpen zoeken naar de fout,maar aanbieding van materiele hulp blijft natuurlijk gelden.

Enig idee hoe de mensen met ervaring daaraan gekomen zijn? Je moet toch een keer beginnen. Pas inderdaad wel op met de hoge spanningen.

overslag had gelijk, stond nog op comp. test|:(|:(
knopje blijft een beetje hangen vandaar dat ik het dus gemist heb |:(
en ik wou deze scoop nogthans omdat hij niet al te veel knopjes heeft zodat hij simpel in bediening zou zijn:P

Wat me nu wel is opgevallen is dat de groene lijn heeeel langzaam wegtrekt. waarschijnlijk de ouderdom

de comp. test geeft een stroom/spanning grafiekje weer van componenten zoals weerstanden en diodes ofzit ik weer fout?

Tnx overslag
en cs01 toch bedankt voor het aanbod

Als die lijn te lang blijft staan heb je waarschijnlijk de helderheid te hoog staan.

Dat is geen teken van ouderdom, sterker nog een oude buis geef nog amper licht.

dus, er zit nog leven in dat ding.En nu goed de gebruiks aanwijzingen lezen. Voor je in die scoop gaat prutsen.

nee zelfs met de intensiteit op het minimum heb ik er een beetje last van
Als ik de lijn (zonder signaal, gewoon op massa) even laat stilstaan en beweeg dan de de Y-as dan staat de lijn idd waar ik wil maar ook zie ik op de vorige plaats de lijn precies langzaam doven
ik vrees dat dit hinderlijk gaat worden als ik audio signalen ga meten die geen herhalend signaal hebben ofwel heb ik weer een knopje gemist

@overslag idd volgende keer toch maar eerst handleiding lezen maar zelfs al had ik die volledig doorgenomen had ik daar waarschijnlijk nog niet aan gedacht

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (16%)]

In de handleiding, bij Specification (blz3):
D14-362 P43/93, P7/93 Optional (long decay characteristic)

Er is dus een CRT mogelijk die lang nalicht. Meestal staat op de CRT of de afscherming een type of sticker met daarop het type. Voor zover ik weet zijn de lang nalichtende CRT's vrij zeldzaam.
Er is geen knopje voor, dit is een eigenschap van de CRT (de beeldbuis). Eventueel foto's maken of een filmpje.

Edit:
is de straal groen of blauw(ig)?

zou wel de meest logische verklaring zijn

Tis een groene straal
filmpje volgt morgen