heb zitten uitdokteren wat eraan verandert is, en heb dan ook een poging gedaan dit op het schema aan te duiden

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/redraw.png
grotere afbeelding
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/redraw_.png
grotere afbeelding

diode d306 is vervangen door een draadje(trigger en delay circuit, rechts boven)

Ook denk ik (ben er eigenlijk zeker van) dat de potmeter VR700 verwijdert is, mogelijk vervangen door een draadbrug, maar kan dit niet met volle 100% zeggen vermits deze print tegen het voorpaneel is geschroefd
(potmeter staat bij trigger en delay circuit,links boven in de stippenlijnkader)

die extra C's onder op de print moet ik nog uitvissen maar dat is iets voor morgen, de waardes van de weerstanden volgen ook nog

hopelijk is het schema een beetje leesbaar

update vn de foto's (weerstandwaardes toegevoegd)

hopelijk kan nu iemand me helpen :s

Ik zal morgen de modificatie met het origineel vergelijken.

zou vriendelijk zijn, weet zelf niet hoe eraan te beginnen/beredeneren

heb al tijd gehad om te kijken wat er verandert is?

als er iets totaal onzinnig in het nieuwe schema moest staan laat me het dan maar weten dan zal ik het nakijken

Ik heb de wijzigingen vergeleken met het schema.
Er zijn bewust wijzigingen in de tijdbasis aangebracht.
Als je een blok (calibratie output) van 1kHz op de CH1 ingang zet, hoe ziet het beeld er dan uit (foto?) bij de verschilende standen van de tijdbasis?

Dit is waarschijnlijk allemaal weer origineel te maken.
Ik weet natuurlijk niet de reden van deze ombouw.

Heb je maar 8 blokjes beeld op de X-as, dus is de X-as te kort (de vlakke lijn is dus ook maar 8 blokken lang) Dat kun je meestal zo instellen, vaak zelfs met een knopje of instelpotje dat buiten op zit.

of zie je maar 8 blokken van de 1KHz blokgolf verdeeld over het hele raster. (ik kan het filmpje niet openen want dan vraagt hij plugin's)
Klopt de calibrator dan wel ?
Staat de scoop niet in variabel X ? Daarmee kan je de waardes tussen twee tijdbasis instellingen verstellen zodat je een traploos bereik krijgt. Ik moest mijn sweepgenerator afregelen en daarbij precies een stuk zaagtand in beeld hebben. Dat deed ik met die knop.

Als reden voor een echt afwijkende tijdbasis (wat eigenlijk zinloos is) zou het kunnen zijn dat de scoop gebruikt werd als zicht unit voor een SA of wobbelaar en de tijdbasis daarop aangepast is. Ik heb twee oude scopen waar ze bv de Y amp hebben overbrugt voor het meten aan hoge spanningen.

Op 15 februari 2009 21:45:40 schreef rbeckers:
Ik weet natuurlijk niet de reden van deze ombouw.

Ivm een meetopstelling?

wel leuk voor mij die "meetopstelling"

@ fred: die 8 hokjes snap ik niet, het voledige scherm kan benut worden maar is fout geeikt (8 hoog, 10 breed)

al de kalibreer knopjes bij de time en volt instellingen hebben een klikje gemaakt dus die staan juist

nog ff een vraagje voorwat dient die hold? als ik daar mee draai verandert er niets op men scherm, wel geeft hij slecht contact, als ik hem een klikje laat maken dan moet ik er op duwen want anders zie ik niks meer

kga dadelijk foto's maken maar eerst eten

@Henry S.
Dat heb ik me ook afgevraagd.
Een sweep aanpassen heeft bij een dergelijke scoop niet zo veel zin. Eerder zou ik dan een externe sweep maken.

van welke tijdsinstellingen wil je foto's zien?

ik heb scherp beeld van 50ms tot 0.1ms zonder de delay aan te passen, mits ik de delay naar 10ms draai en de tijdsbasis dekalibreer kan ik de blokgolf nog vrij duidelijk zien tot 10µs

de blokgolf lijkt mij normaal

Om nu zeker te zijn dat je calibrator klopt en de Y versterking niet: . Pak eens een DC voeding, meet de precieze waarde en zet dan de probe erop in de DC stand. Volt/dev in 1V/dev en dan bv 5 Volt. Zie je dan 5 vakjes ?

Niet alle scopen gebruiken overigens alle vakjes. Mijn Tek535A's gebruiken maar 8 vertikale vakjes van de tien.

Jij zegt dus begrijp ik nu dat hij vertikaal fout geijkt is. Probeer dat ook eens zonder probe maar direct met wat draad. Je probe kan ook niet deugen. Ik kan bij de oude scopen een voltage kiezen voor het calibratiesignaal. Als dat bij jou ook is moet je controleren of dat klopt. Niet dat je de scoop in 0,5V/dev hebt en je calibratie signaal op 2V staat ofzo.

euhm nee, hij staat op beide assen fout, dit is in het school ook gebleken toen ik met 2scopen(mijne + andere wel werkende) + functiegenerator de spanning opnieuw wou calibreren, toen bleek dat de tijdsas ook fout stond

heb het net nog een nagemeten, DC voeding gaf keurig 5V, scoop zei dat het maar 4 was

• spanning staat fout maar is met 1 pot bij te regelen op te lossen(in het school al geprobeerd)
  • tijd staat ook fout maar is niet zo simpel op te lossen, zie de modificaties

in het school had ik alles aangesloten met BNC connectors dus er was geen storing, de leraar wilde me wel helpen maar heeft bijna nooit tijd(moet zelf ook les geven en tijdens de GIP ben ik niet de enige met probleen) dus heb ik hier hulp gezocht

Ondertussen (8 maand verder) is men scoop dan toch zo goed als volledig gerestaureerd :+

Maar ik zit nog met enkele problemen:
Hoe kan ik hem veilig testen? (lamp in serie met de stekker?)
Stel dat ik toch iets ben vergeten kan ik dan veel op blazen?

Waar kan je van die speciale potentiometers kopen? Ik moet er een hebben waar een gat in zit voor een stangetje door te steken. Die hebben ze dus ook vakkundig verwijdert :(
het desbetreffende schema staat op p40 van de pdf, rechts boven staat het 'externe' printje, volgens mij is de pot/trimmer samen met LED704 verbonden met T342, links beneden, rechts van die opamp

maar het ergste:
Hoe krijg ik hem terug fatsoenlijk afgeregeld :s
Want waarschijnlijk hebben ze bij de vorige modificatie enkele trimmers verdraaid...

Zonder extra meetapparatuur is afregelen moeilijk.

Een trucje is gebruik maken van de 20ms sinus van het lichtnet.
Ook een bekend kristal, bijv. 1MHz, in een oscillatorschakeling is te gebruiken.

Ik vermoed dat men vader wel met me wil rondrijden naar iemand die de nodige meetapparatuur heeft, ben toch voor men praktisch rijexaam aan het leren. Dus of ik nu een uur 'doelloos' rondrij of ik rijd naar iemand voor het afregelen, veel verschil maakt het toch niet.

Maar ik ga eerst die netsinus proberen ;)

Op 24 september 2009 15:12:48 schreef watchout3:
Hoe kan ik hem veilig testen? (lamp in serie met de stekker?)
Stel dat ik toch iets ben vergeten kan ik dan veel op blazen?

Er was toch geen voedings/vermogensprobleem? Maar je kan de lamptest even uitvoeren als je zeker wilt zijn.

Het zou toch best kunnen dat ik iets over het hoofd heb gezien en dat ze ergens xxV hebben afgetakt en nu een kortsluiting oid veroozaakt.
Maar dat ruik en zie je eerder op de print zelf zeker?

Als de manual zijn schema's beter zouden zijn zou ik ook een stuk zekerder in mijn schoenen staan.

owja, hoe zit dat met die missende pot? tijdelijk vervangen door een vaste weerstand? :s
Waar te koop? (ik weet niet meteen een google term) En naar een beurs ga ik niet meteen gaan.

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (24%)]

Post een foto van de potmeter.

your wish is my demand.:+
Maar welke pot bedoel je nu, ik kan hem maar niet vinden :+

ff serieus nu, ik heb enkele plaatjes geschoten en hoop nu wat verduidelijking te kunnen brengen.
http://www.uploadarchief.net/files/download/missing_pot1_small.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/missing_pot2_small.jpghttp://www.uploadarchief.net/files/download/missing_pot3_small.jpg
Zoals je ziet wordt hij geregeld met de X-pos knop, maar als ik me niet vergis kon ik de X-as wel nog verplaatsen.
De maat van de pot komt overeen met een standaart potentiometer denk ik, de diameter van de staaf die erdoor moet is ong 4mm en hij heeft een waarde van 10kΩ

ff een kleine update:

Hij doet het dus niet...
Voorzover ik weet heb ik alles correct terug aangesloten of verandert.
Powerknop brandt, ook de nodige andere indicators (leds)maar op het scherm komt er niks maar dan ook niks, nog geneens een puntje... :'(

Enkel die missende pot van 10K heb ik vervangen door 2weerstanden van 5K.
Of had ik dat nu net beter niet gedaan?

Maandag ga ik hem meenemen naar men school, eens kijken of ze daar wel willen helpen.

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (17%)]

Op 24 september 2009 20:50:11 schreef watchout3:
your wish is my demand.:+
Maar welke pot bedoel je nu, ik kan hem maar niet vinden :+

Ik bedoelde de positie van de potmeter.

Op 3 oktober 2009 23:50:24 schreef watchout3:
Enkel die missende pot van 10K heb ik vervangen door 2weerstanden van 5K.
Of had ik dat nu net beter niet gedaan?

De X-pos is niet zo belangrijk, 2*5k was ook goed geweest, en IMO kan je daar een willekeurige lin-potmeter met 4mm as in zetten. De 'MAG X10' is niet zo belangrijk, zolang er maar op 1x geschakeld wordt.

Wat er nu verder aan de hand is weet ik niet.

Ik bedoelde de positie van de potmeter.

Dit kan ik niet echt volgen, de foto's spreken toc voor zich?

De X-pos is niet zo belangrijk, 2*5k was ook goed geweest, en IMO kan je daar een willekeurige lin-potmeter met 4mm as in zetten. De 'MAG X10' is niet zo belangrijk, zolang er maar op 1x geschakeld wordt.

Ik heb de loper zogezegd op halverwege gezet nu.

Ik gok ergens iets gemist fzo, oude dingen repareren is leuk en je leert er wel wat van alleen zijn de schema's zo kl*te.
Op school de nodige spanningen eens nameten enzo.

[Bericht gewijzigd door watchout3 op (18%)]

Op 4 oktober 2009 00:43:17 schreef watchout3:
[...]
Dit kan ik niet echt volgen, de foto's spreken toc voor zich?

Bedoelde is toch een woord in verleden tijd?

ja, voor zover ik weet wel :)

De pot is vervangen door 2 vaste weerstanden, van 5K.

Maar een geschikte pot vinden zal geen makkelijke klus worden, de X-as heeft ook een 10x magnitude knop fzo, maw als je eraan trekt verandert de magnitude...

Btw onlangs heb ik een mail gestuurd naar je, is die tussen de spam beland? :s