78xx voeding

Hallo,

Ik ben bezig om twee 7809 voedingen te maken.
Die bij schakelingen staat.

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Maar als ik op het linkje "download printplaat" klik en op pagina twee kijk zie ik hier C3 en C4 staan terwijl deze niet in de onderdelen lijst staan.

Nu is mijn vraag waarvoor zijn deze?
Zijn deze noodzakelijk,zo ja welke moeten het zijn ??

Groet Jan

Henry S.

Moderator

C3 moet, 100nF
C4 mag, 10uF, maar kan je weglaten,

Ander verschil op de layout: C2 zit op de ingang van de regelaar ipv er achter, ook 100n, ook geadviseerd.

We gaan schema/layout aanpakken.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

OK dank je voor de info, wanneer denk je dat het nieuwe schema online staat ?

EDIT:

Zit nog ff te kijken naar de layout, en zie dat C3 en C4 op de uitgang zitten aan massa en C2 tussen ingang en massa.

Als ik dus de layout aan wil houden laat ik C2 en C4 weg en gebruik voor C3 100nF.

[Bericht gewijzigd door JanW75 op dinsdag 16 december 2008 21:17:29 (58%)

Hugo Welther

Moderator

Nieuw schema, wat aansluit bij de layout staat er nu.
Componenten lijstje en de tekst is ook aangepast.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op dinsdag 16 december 2008 21:29:47 (11%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Zo dat doe je ff snel, morgen meteen ff 4 c-tjes bijkopen (2x2 ivm 2 voedingen).

Heb nog niet zo'n grote voorraad, ben op het moment langzaam aan voorraad aan het aanleggen.

Heb net een complete E24 metaalfilm 1% binnen en bij mijn lokale electronica"boer" nog een honderttal metaalfilm 1% gekregen en nog een dertigtal C-tjes van 0,022 µF (geloof ik tenminste er staat alleen 0,0022 op).

Hij had er meer dan genoeg om de komende 10 jaar door te komen.

Ach ik ben er in ieder geval blij mee.

Henry S.

Moderator

0,0022 is 2.2nF
0,022 is 22nF

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ok ik zie net dat ik een type fout heb gemaakt tussen de haken dit moest ook 0,022 zijn

Hugo, ik geloof dat je nog een klein foutje in het schema hebt gemaakt

In het schema heb je nl. µ1 bij C2 en C3 staan dat moest toch 100nF zijn ??

OK sorry kon al bijna niet geloven dat ik een fout had gevonden, of dat Hugo een foutje had gemaakt.

Zal eerst eens mijn huiswerk doen alvorens een melding te maken van een niet fout.

:o |:-(

Maar goed ik leer dan ook weer een hoop door de berichten hier te lezen en door mij eigen fouten te zien.

Een diode van de uitgang naar de ingang kan ook geen kwaad in het schema. Zeker niet als die 10uF elco er bij zit.

Jan, 100uF condensatortjes moet je in grote getalen op voorraad hebben. Ik had er een keer een stuk of honderd gekocht, "zal wel genoeg zijn voorlopig", nou mijn nieuwe batch is minstens 500.... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 17 december 2008 11:48:40 schreef bassie-:
Een diode van de uitgang naar de ingang kan ook geen kwaad in het schema. Zeker niet als die 10uF elco er bij zit.

Je bedoelt als in figuur 36. in volgende datasheet ?

http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/179191-…

Maakt het nog uit welke diode ??

Henry S.

Moderator

1N4007 of een lagere uit dezelfde serie.
Maar met 10uF is die diode eigenlijk niet nodig.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ach laten we het dan maar houden op "Better safe then sorry", toch.

Maar klopt het dat ik zoals aangegeven in figuur 36 van de datasheet moet zetten ?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik heb inmiddels één van de twee voedingen gebouwd, maar als ik de spanning onbelast meet krijg ik een spanning van ongeveer 16,8V

Dit zou toch 9V moeten zijn.

Ik heb gebruik gemaakt van een 12V transformator.

Wat zou ik verkeerd gedaan kunnen hebben?

12 * 1.4 - 1.4 = 15.4.

De trafospanning zal onbelast wel iets hoger liggen dan 12V dus je spanning klopt wel.

edit:

Ow wacht, de spanning na de 7809. Die moet idd 9V zijn. Bovenstaande geld voor de voedingsspanning na geljkrichten

[Bericht gewijzigd door Bas Smit op zaterdag 20 december 2008 16:13:33 (36%)

Ik heb het al gevonden, ik had het geheel tijdelijk opgebouwd op een experimenteerprintje en was de 7809 vergeten aan GND te hangen, dus vandaar.

Nu aangesloten aan GND en foila ik heb 9V stabiel

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het arme ding mat dus steeds een te lage uitgangsspanning en stuurde dus vol open. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Zonder gnd kan hij toch helemaal niets meten? Volgens mij is de electronica die het "series pass element" dichtstuurt gewoon uitgeschakeld. Of zie ik dat verkeerd?

Thevel

Golden Member

Dat klopt, als je de gnd niet aansluit is de uitgangsspanning ongeveer de ingangsspanning.
Je hoeft de gnd niet altijd als gnd aan te sluiten, door de gnd iets "op te tillen" b.v door een diode wordt de uitgangsspanning iets hoger.
B.v een 7805 met een diode tussen de gnd levert 5,7V uitgansspanning.

Nog even een vraagje, de PCB layout hier op CO staat in spiegelbeeld, maar ik wil deze graag in niet spiegelbeeld hebben.

Alleen krijg ik een PDF niet in spiegelbeeld geprint.

Iemand die deze layout in niet-spiegelbeeld heeft, of weet hoe ik dat zelf voor elkaar krijg ??

Op 20 december 2008 20:02:28 schreef JanW75:
Nog even een vraagje, de PCB layout hier op CO staat in spiegelbeeld, maar ik wil deze graag in niet spiegelbeeld hebben.

Alleen krijg ik een PDF niet in spiegelbeeld geprint.

Iemand die deze layout in niet-spiegelbeeld heeft, of weet hoe ik dat zelf voor elkaar krijg ??

De gespiegelde afbeelding in spiegelbeeld afdrukken :P dan heb je m weer zoals hij orgineel was ;)

duh, dat had ik zelf ook wel bedacht maar een PDF krijg ik niet in spiegelbeeld afgedrukt, althans ik kan nergens vinden hoe dat te doen.

screenshot maken,uitsnijden in paint en daar spiegelen ;)

Bezoek ook eens: www.christiaan-elektro.nl