Beste mensen,
ik lees al een tijd mee, maar nu heb ik zelf een vraag waar ik niet uit kom.
Ik heb een zender nodig in de draadloze microfoonband van 195 - 200 MHz.
Ik heb geprobeerd om een 100Mhz FM zender om te bouwen met de volgende bezetting:
BF961 (osc.) BF199+BFR96s (buffers) 2N4427 (eindtrap).
De oscillator (het is een VFO) was geen punt en werkt met het inkorten van de spoel prima op 200 MHz.
De eindtrap heb ik inmiddels uit een datasheet een schema voor 175 MHz voor, dus daar verwacht ik ook geen problemen meer, maar het zijn de buffers waar ik op deze frequentie geen fatsoenlijk stuurvermogen voor de 2N4427 uit krijg.
Zoals je kunt zien loopt er bij de BF199 vanaf de voedingslijn een weerstand 220 ohm, met daaraan ontkoppeling, een 100K naar de basis, en een 0,1uH spoeltje naar de collector.
Vanaf de collector ook een trimmer 40pF naar de massa.
Als je op 100MHz deze trimmer weglaat blijft er gewoon vermogen uitkomen (oké, iets minder dan met).
Op 200MHz krijg ik er echt bijna niets uit.
Trimmer eruit of er in, spoeltje al vervangen door RFC,
weerstandje... ik wordt er moedeloos van.
Zelfde voor de BFR96s. Alleen zitten daar helemaal geen spoelen en trim c's in. Ik heb m ook al lekker smerig in C-klasse gezet, geen resultaat.
C'tjes tussen de oscillator en buffers en buffers onderling is 10pF.
Weet iemand wat er veranderd zou moeten / kunnen worden om dit spul aan de praat te krijgen op 200MHz?
Ik snap echt niet meer waarom dit met zulke eenvoudige schakelingetjes niet wil...
Mvg.
René