Ik heb een 4x 50 watt halogeen armatuur (aangestuurd met 2 electronische vsa's van 105VA) en daarop een electronische Jung dimmer. Nou zoemt het armatuur wanneer er tussen de 20-80% gedimd wordt. Volle bak open is geen geluid te horen.
Nou heb ik de EVSA's al laten vervangen. En heb ik de lampen vervangen (QR-111 philips masterline) maar de zoem blijft. Ook heb ik de jung dimmer vervangen door een gloeilampdimmer van een goedkoop merk en de zoem blijft.
Het gekke is dat ik nu ook twee gloeilamp armaturen heb hangen en deze dimmer zit naast de dimmer welke het halogeen armatuur aanstuurd. Nou hoor ik bij de gloeilamp armaturen dat de gloeilampen ook zachtjes zoemen. 20x zo zacht als de halogeen welliswaar maar ik hoor een zoem.
Wat zou dit kunnen zijn???
p.s. ik heb het zelfde armatuur op 2 andere plekken in mijn huis hangen en daar hoor ik niets (ook met de Jung dimmer).
Dat een gloeilamp zoemt doordat de gloeidraad trilt maakte ik wel vaker mee, zeker als het einde van een lamp nadert hoor je dat vaak genoeg aankomen. Waarschijnlijk verschuift de frequentie van de bromtoon met de gloeidraadtemperatuur.
Nou de gloeilamp is splinternieuw maar ik zal eens luisteren of hij anders klinkt naarmate ik dim.
Is het trouwens mogelijk dat een armatuur een storing opvangt welke alleen hoorbaar is bij een bepaalde mate van dimming. Als hij op 100% staat is er dus geen zoem dat bedoel ik.
Dan neem ik dus aan dat het geluid niet van een externe bron kan komen. Als hij op 100% werkt en geen zoem geeft is dat dus niet mogelijk. Toch??
Als de spanning wordt aangesneden dan ontstaat het. Mijns inziens kan het dus alleen de dimmer of de VSA's zijn. En het gekke is dat die allebei al zijn verwisseld. De VSA's zijn in de fabriek verwisseld dus ik weet niet of ik misschien weer een foute heb.
De beweging van de gloeidraad - veroorzaakt door de stroom in combinatie met een magnetisch veld, van de aarde bijvoorbeeld - zal op 100% niet minder zijn dan op lagere percentages. Maar dat zou dan een bijna zuivere sinus van 50Hz zijn, en die is bijna niet te horen: het is maar een klein dingetje, zo'n gloeidraad.
Bij lagere percentages is de golf mooi vervormd, en de boventonen hoor je wèl.
Je oor/brein interpreteren dat dan weer keurig als een 50Hz geluid; de 'herhalingsfrequentie' is immers 50Hz.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je een HF dimmer (30...50KHz) gebruikt, zal het probleem wel weg zijn...
Halogeenlampen zijn zowiezo niet zo geschikt om te dimmen. Bij te lang/te ver dimmen. werkt de z.g. halogeencyclus niet meer (de regeneratie van de gloeidraad) en gaat hij als een gewone gloeilamp werken. Ook treedt er dan zwarting van de glasballon op.
WilToyo
Maak me niet gek, ik ben al gek.
Is het niet een vervuilde fitting die de problemen veroorzaakt. Heb namelijk ook weleens bij de hand gehad, even de fitting schoonmaken en het zoemen was weg.
Nee dit zijn QR-111 lampen. Deze hebben geen fitting maar een schroefje waarmee de draden direct aan de lamp zitten. Heeft iemand misschien een idee waardoor allemaal een zoem in een armatuur kan komen. Volgens mij alleen door slechte VSA's?? Of zijn er nog andere oorzaken.....
Dirk,
Een paar maanden geleden ook ontzettende problemen gehad met zoemende QR111's (50W). Het waren er een stuk of 40! Dimmers waren EIB-dimmers van Gira, cheapo electronische trafo's en cheapo China lampen. Eerst de trafo's vervangen door Osram Mouse, mocht niet baten. Dimmers op een andere manier ingesteld, mocht niet baten. Met een oscilloscoop van alles gemeten, niets raars te vinden. Uiteindelijk alle 40 lampen vervangen door Osram lampen en dat heeft veel geholpen. 95% van het gefluit en gezoem was verdwenen. Een paar lampen hoor je nog een heel klein beetje fluiten. Alleen bij het aandimmen van alle 40 tegelijk hoor je nog een fluittoon. Op 1 of andere manier waren de gloeidraadjes de oorzaak.
Gr.
Erik
Ik heb er nu Philips lampen in zitten. Maar het gekke is dat ik nog twee van deze armaturen hebben die niet zoemen. Daarnaast heb ik het armatuur ook bij mijn zus en tante hangen en daar zoemen ze ook niet. Allemaal met Philips lampen. Ik snap er echt niets van.
Vanmiddag een volledig nieuw armatuur aangeschaft en het oude weggegooid (deze was beschadigd dus de nieuwe kostte niets)
Het resultaat is dat de zoem er nog steeds is. Ik snap er echt helemaal niets meer van. Het probleem zit dus in de bedrading lijkt het wel??
Naar mijn ondervinding zijn de de philips lampen qr111 met irc technologie de beste neemt 95% van het gezoem weg.Zijn wel geen goedkope lampen maar je bespaart energie bv 45watt geeft 75 watt tegenover gewone qr111 en ze zien er veel fraaier uit.En als het kan met een universele afstandsdimmer werken van niko dan ben je voor 100% van het gezoem af.
[Bericht gewijzigd door kiekeboe41 op (17%)]
Zou me interesseren te horen of het probleem van Dirk opgelost is geraakt.
Heb exact hetzelfde probleem met OSRAM lampen Alu Halogen 111mm G53.
Verder electronische trafo's van 105VA in het plafond (geschikt voor faze aan- en afsnijding), welke gedimd worden met afstandsdimmers van Niko (05-704)=> faze aansnijding. Alles lijkt op elkaar afgestemd.
Als ik de lamp uit het armatuur neem, blijft de lamp zoemen, bij max belasting, geen last meer.
Het zijn dus effectief de lampen die zoemen, maar zijn zij ook de oorzaak?
Iemand die kan bevestigen dat irc technologie een oplossing kan bieden?
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik heb dit ook al meer gehoord , en de vddraad in de leiding is ook een verdachte hierin . vooral als er meerdere 12v trafo's opzitten is dit erger . je zou eens kunnen kijken of de zwarte vddraad in de centraaldoos opgelast zit en meerdere aftakkingen heeft die niks doen dan die loshalen en zoveel mogelijk een draad uit 1 stuk gebruiken . bepaalde lussen in de lasdozen kunnen extra brom geven door de spoelwerking ervan maar als deze lus anders zit kan het ook weg zijn .
Op 16 november 2009 21:31:16 schreef Yannick_B:
Zou me interesseren te horen of het probleem van Dirk opgelost is geraakt.
Heb exact hetzelfde probleem met OSRAM lampen Alu Halogen 111mm G53.
Verder electronische trafo's van 105VA in het plafond (geschikt voor faze aan- en afsnijding), welke gedimd worden met afstandsdimmers van Niko (05-704)=> faze aansnijding. Alles lijkt op elkaar afgestemd.
Als ik de lamp uit het armatuur neem, blijft de lamp zoemen, bij max belasting, geen last meer.
Het zijn dus effectief de lampen die zoemen, maar zijn zij ook de oorzaak?
Iemand die kan bevestigen dat irc technologie een oplossing kan bieden?
Kan alleen maar zeggen kom bij mij thuis de stilte horen. Dit werkt echt. Het probleem is dat lampen met metaalreflector resoneren bij dimming dit geven de fabrikanten zelf toe. Dus volgens mij gebruikt Philips een andere legering. Daar ikzelf in de verlichtingsector werk en alle bekende merken lampen en merken dimmers gecombineerd heb kwam ik tot dit verassend resultaat. En onze klanten zijn ook tevreden.
Effe een reactie op dit oude bericht. Het is het enigste wat in de buurt komt. Ik heb de oplossing.
Ook ik heb piepende lampen G53 r111 met een tip dimmer zonder echte schakkelaar en een electonische trafo.
Ik heb het advies van de Philips lampen opgevolgd. Ik had eerst de standaard Osram lampen erin zitten.
De Philips lampen piepen veel minder maar ze piepten nog steeds.
Omdat het een massa-veer probleem (De stroom creërt en magnetisch veld, welke de spoel/gloeidraad op slingert en vervolgens de lamp) hebt ik het ook zo opgelost:
Eigen frequentie verlaagt in een richting Door massa toete voegen. De stijfheid verhoogt is de andere richting Door een draad toetevoegen. Effe wat gepriegel. Maar dan is het echt stil. Zie foto
Lamp met verhoogde stijfheid. Gewonde draad. Later nog een tweede draad toegevoegd aan de andere zijde.
O ja ook belangrijk. De krammen welke het keramiek vast zetten aan de spiegel zitten ook wat los. En beetje bij draaien.
Hoppa.
@Brambi. Bedankt voor de toevoeging al is het een oud topic.
Er is een edit knop in de kopregel van je post. Direct naast de datum en tijd.
[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op (12%)]
Ik ben het hier in ieder geval al grondig beu dat die lampen zo zoemen, zelfs als de dimmer op maximaal vermogen staat is het licht hoorbaar. Het is wel 10 keer erger als ze gedimd worden, met als gevolg dat we ze nooit dimmen...
Een boutje op monteren en aan weerskanten een draadje opspannen, en daarmee zou het opgelost zijn?
(ik hoop het in ieder geval)
Is het de bedoeling om die draden echt op te spannen? Heb even wat geprobeerd op een kapotte lamp maar het duurde niet lang voor de halogeenlamp afbrak...