Hallo Juul,

Als je naar de preregulator kijkt dan zie je dat er aan de emitter van Q928 een zener hangt van 6,2V dus op de basis zou 6,8V moeten verschijnen om deze open te sturen om zodoende ook Q930 aan te sturen want er gaat immers een stroompje lopen van de plus naar de zener wat een spanningsval veroorzaakt over de basis en emitter van Q930 en deze zodoende wordt opengestuurd. De 100K weerstand in de terugkoppeling zorgt voor een holdfunctie oftewel de spanning moet weer aardig onder die 15V zakken om deze Schmit Trigger schakeling af te schakelen. Als je bedenkt dat er over die 100K weerstand voor Q928 6,8V moet staan dan levert een snelle berekening op dat er over de 120K weerstand een spanning moet staan van zo'n 8,2V. :+

Haha, ja idd je hebt gelijk :)

Hallo,

Eerst, neem me niet kwalijk voor mijn slechte nederlands, maar ik ben franstalig en ik doe mijn best.
Ik heb ervaring in meettoestellen te herstellen en misschien kan ik u helpen.
Wat betreft de 2215 Tektronix scope, ik heb maar de service manual van de 2235, maar ik denk dat de voedings dezelfden zijn.(uitgezonderd de trafo T906 van hogere stroom).
De preregulator is een chopper die vermindert de gelijkspanning van omgeveer 300V (spanning op C906) tot 43V.(spanning op C940 en TP940).
De normaale verbruik van de 43V voeding is een beetje groter dan 2A.
Eerst ding te doen is 43V te voeden met een labovoeding met stroom begrenzing van 3A.
Natuurlijk, GEEN NETVOEDING...de plug van de scope mag NIET in de stopcontact van de net...!!!OPGEPAST...
Spanning meeten op TP961, het moet -8,6V zijn...Eventueel, ajust doen met R938.
Is uw scope normaal werkend met deze 43V voeding, dan uw probleem is maar met de preregulator.
Doe deze test eerst, in mijn volgende antwoord, zal ik verklaren hoe een diagnose in de preregulator te doen en hoe dat te herstellen.

Hallo,

Volgende bladzijde....

Soldeert 2 draden direct op c940 op de print, een rode draad op de +, een zwarte of blauw op de - Opgepast voor de polariteit....
Met de gelijkstroom's labovoeding (ik gebruik een 6229A HP voeding),de spanning op c940 langzaam stijgen tot 43V.
Als de spanning stijgt en de stroom blijft omgeveer 2A, is alles OK.
In dit geval, zal u 2215 scoop normaal werken.
Verhoog nu de spanning tot 45V, alles blijft normaal.
Na deze test, zijn we zeker van dat de algemeen omzetter werkt goed en dat er geen probleem bestaat met de "Crowbar" beveiliging.
Als alles in orde is, kunnen we nu de preregulator herstellen.
Om geen risico te nemen, moeten we test doen met een belasting ter plaatse van de omzetter.
De weerstand zou omgeveer 47R 50W zijn. (ik gebruik 2 x 22R 50W in serie).
Men moet de print onderbreken tussen +43V en pin 3/4 van de trafo T940. Dat beschermt Q946 en Q947 in het geval van te hoog spanning op het bus +43V.
Om test te doen op de preregulator:
- altijd een afscheiding trafo van goede kwaliteit te gebruiken voor uw eigen veiligheid.
- altijd een gewone lamp van 220V 100W in serie met de 220V net's spanning gebruiken als stroom begrenzer.
Hoe de preregulator te herstellen?
- al de componenten van de preregulator meten met ohmeter, zonder spanning.
Component tester van de HAMEG's scopen of de Huntron zijn bijzonder nuttig in dit geval.
U heb een defecte diode gevonden, diode CR907, UF4007 (geen 1N4007...!!!) als vervangstuk is ok.
Eerst een goede kwaliteit 16 pin's steun (socket?)solderen ter plaatse van U930 (TL594).
Q908 meten.
Zou het defect zijn, dan mag het door een BC327 vervangt worden.
Een nieuwe TL594 plaatsen.
Zonder Q9070 (Power MOSFET) kunt u nu onderspanning zetten. (met lamp en afscheid trafo).
Tussen pin 10 en pin 13 van U930, moet u nu enige volts meten (3 of 4 of een beetje meer)met multimeter.
(gelijkstroom)
Afschakelen en de condensador C906 ontladen met een weerstand van omgeveer 220R 5w...Opgepast, hoge spanning...300Vcc...!!! Levensgevaar..!!!
Nu kunt u een nieuwe MOSFET Q9070 plaatsen....opgepast, deze componenten zijn ESD gevoelig...Informeert u daarover...
Ik gebruik IRFIBC40G om C906 te vervangen, met voordeel dat deze MOSFET geisoleerd is, dus isolatie is niet meer nodig.
Met de 47R 50w belasting, afscheid trafo en 100W 220V lamp in serie, kunt u nu de scope onderspanning zetten.
Is de spanning op C940 (of op de belasting)omgeveer 43V?
Als het klopt, kunt u alles weer in orde zetten...en test zonder lamp doen...Vergeet niet een draadje te solderen waar u had de print ondergebroken.
Nog iets...
Dat gebeurt soms dat de inductor T906 gedeeltelijk in kortsluiting gaat. Dat gebeurt meestal op 2235 want de 43V verbruik is hoog, daarom werkt T906 met hoge temperatuur.
In mijn meening, deze scopen zouden een fan moeten hebben alsof de 2236 scopen...(in mijn eigen 2235, heb ik een fan 12V toegepast.) Verbruik van de 43V spanning is minder in de 2215, dan minder problemen daarmee.
In dit geval (defecte T906), de voeding maakt een bijzonder geluid die varieert met licht zetting van de scope.
Dat kan men ook meten met een scope op R907, de golf vorm is niet correct.

Hallo Emilien,

Sorry dat ik zo laat reageer maar ik had op de één of andere manier geen email notificatie gekregen van je reaktie. Ik heb je verhaal gelezen en je Nederlands is prima chapeau! zou ik zeggen. Inderdaad als de inverter een defect vertoont dan gaat de preregulator ook de fout in. Dat is wat je wil zeggen met je verhaal. Dus eerst de inverter testen en als deze correct blijkt dan weer terug naar de preregulator. De diode die je noemt is inderdaad een UF4007 en geen 1N4007 oftewel de snelle versie. Voor de Q9070 gebruik ik een IRF820 en voor het testen en meten sluit ik de scope aan op een scheidingtrafo en ik gebruik ook vaak een lamp in serie in geval er een kortsluiting in het apparaat zit. Is een stuk goedkoper als zekeringen vervangen hahaha. Op de plek van de U930 heb ik reeds een ic-voet gemonteerd. Overmorgen ben ik vrij ik kan dan eens even kijken om volgens je beschreven procedure de zaak weer in orde te krijgen. In ieder geval alvast enorm bedankt voor je aanwijzingen en ik laat zeker weer even van me horen. ;-)

Hallo,

Als u deze procedure volgt, bent u bijna 100% zeker de scoop lukken te herstellen.
Inverter eerst testen met een externe 43V gelijkstroom voeding is belangrijk omdat zó maakt men geen verkeerde diagnose.
De preregulator is stroombegrenzed en in normaal toestand, gebeurt er niets mis als een overstroom of kortsluiting bestaat.
Maar met een defecte preregulator, weten we niet als deze stroombegrenzing werkt of niet.
Gaat iets verkeerd, dan zullen heel veel meer componenten beschadigt worden.
De lamp is ook belangrijk om geen meerdere compenten te beschadigen.
Ik hoop dat u zal toch wel deze scoop lukken te herstellen en ik wens u veel plezier met uw meetapparatuur.

ik heb een tek 2236 scope , die heeft wat emilien beschrijft nl een lichtsterkte afhankelijk gejank in de voeding wat erger wordt als hij warmer wordt .

na een hoop zoekwerk toen ik hem kocht , en een hoop dingen vervangen te hebben , kwam ik erachter dat als je c944 verwijdert het ook veel minder is , vervangen ervan deed geen goed . ik heb toen ook t906 verdacht , en heb een ferietspoel , kan t906 of t945 zijn geweest toen voorzien van een extra isolatielaag , maar dat deed weinig .is t906 makkelijk te vervangen / aan te komen ?

testman

Beter eerst 100% zeker zijn van de diagnose, want denk ik dat er bijna geen kans bestaat zulke component (T906) te vinden te kopen.
T906 was door Multicomp Inc gefabriceert, maar is al meer dan 20 jaren lang niet meer geproduceert.
Er waren twee uitvoeringen:
-de 120-1439-00 voor de 2215
-de 120-1439-01 voor 2235 en 2236 (hogere stroom)
Het was 30 US§ op sphere.bc.ca verkocht, maar niet meer beschikbaar.
Probeer maar een mail aan deze firma te sturen...
Andere oplossing zou een defecte 2235 of 2236 te kopen. (Hopelijk met een andere defect...!)
Misschien ook deze firma..
http://www.qservice.tv/

ik heb gezocht , maar geen spoelen meer voor de 2235 / 2236 en ik heb de indruk dat het janken erger wordt . als hij de geest geeft of er niet meer mee te werken is koop ik een scoop uit tenminste 1995 , die oude zooi is niks al die elco's en cascade's die rot zijn . elke philips scoop
uit 1970 / 1988 heeft wel een lek in de hoogspanning . en anders de elco's , of rotte schakelaars , die steeds terugkomen . als je er aan ruikt na een half uur aan weet je al zat , ozonlucht . ik ga wrs voor hp of tek daar je er makkelijk aan schema's komt . twee klikken op de agilent site en je hebt de pdf al binnen . in mijn pm3295
zat zelfs een soort stroop , dit bleek elcoprut uit de prevoedingen . ik heb er de lijm afgekregen door ze in de oven te doen , voorverwarmd op 140 . en dan 3 minuten .
dan de 3 elco's eruit slopen ( knalgevaar ), en nog een keer , dan is het net dikke stroop . toen 3 elco's vv voor 1 van 150uf , en een kleintje van 33 uf . konden toen 3,3 amp aan en boven 25 v blijven . echter zat er sluiting in
de stekker , dus na 2 min 3knallen , en pre 1 was er niet meer . is overigens zeer simpel opgebouwd , zonder ic's .

ik weet nog een hp 54111d te staan , voor 400 euro
is dit wat ? digitaal 500 mhz 2 chann kleurenscherm , uit ( helaas ) 1988 . maar is wel een ding van 60 cm diep en 26kilo .

Tektronix 2235 en 2236 zijn uitstekend goed analoog scopen en veel van hen zullen nog tientalen jaren goed werken.
U hebt weinig kans gehad, dat mag gebeuren....dat betekent niets.

elke philips scoop 
uit 1970 / 1988 heeft wel een lek in de hoogspanning . en anders de elco's , of rotte schakelaars , die steeds terugkomen . als je er aan ruikt na een half uur aan weet je al zat , ozonlucht .

Dat klopt niet, (buiten de 4 canalen PM3264)
- geen rotte schakelaars (reedrelais)
- geen lek in de hoge spanning.
- geen bijzonder of ongewoon probleem met elcos. (NB: mag probleem hebben met slechte kwaliteit elco's na 3 of 4 jaren gebruik...zie PC moederboord...)

nou, de pm3260 is een hoogspanningsbak .en dezelfde cascade zit in de pm3264 .vuile draaiknoppen , hebben ze heeel vaak .de tek die ik nu heb , had al : knoppen vuil , jankvoeding en rammelfan . en ik heb al een 15 tal scopes gehad , meeste philips . ik heb de cascade nog eens gemaakt met 2 componentenlijm , dat hield 3 jaar .
maar door de warmte komt het weer terug

is de hp 54111d iets overigens ? ik heb er ook nog een gezien van 100$ maar dan komt er nog 1x dat bij voor verzenden , of meer >30 kilo . ook ga ik voor een hp of tek omdat ik ook gemerkt heb dat deze beter triggeren .

de philips was indertijd een goede koop , echter ken ik mensen uit de td van philips , en het echte werk werd gemaakt met een tek , ook wordt er in de doc's van philips vaak verwezen naar een apparaat van tek .

maar philips had toen ook alles in eigen huis , op mijn ex werk hadden ze zelfs een stortbak en wcbril van philips .

onlangs nog iets afgehaald bij een webshop die zat in een gebouw op strijp s , en dan zie je de ex philips glorie .

testman

Hallo,

Kan ik nog aanhaken aan deze oude discussie mbt de TEK2215A ?

Ik heb een mooie TEK2215 op MP op de kop getikt , IZGST , ziet er bijna nieuw uit en werkt prima.
Deze heeft ook het genoemde pregeulator board.
Zie ook een PDF met troubleshooting : Ook dank aan Emilien voor zijn hulp destijds.
Er was ook een discussie op EEV blog.

https://www.eevblog.com/forum/repair/tek-2215-oscilloscope-with-a18-pr…

Ik zie bij nader bestuderen toch nog wat "Red herrings" bij mijn apparaat

1)
Ontwerpfout,

De AC filament spanning van de Kathodestraalbuis is 7.1 - 7.3 V : ipv 6.1 - 6.3V AC, waardoor de beeldbuis een kort leven had.
Er was blijkbaar een "factory recall" waarbij een "slag"van de Vf wikkeling op de EHT trafo verminderd moest worden.
Was blijkbaar een gigantische klus, er waren duizenden apparaten bij betrokken.
Mijn apparaat is aan het einde van die serie # 205825; Het is niet duidelijk of die MOD ooit is toegepast, dus openmaken en checken.

2)
Ik zie ook al 4 RIFA rookbommen op een foto van dit board: Moeten dus waarschijnlijk accuut vervangen worden!

Vraag:

Kan een OldTimer van Tektronix nog wat meer nuttige info aanleveren?.
(Deze scoop werd blijkbaar in London gemaakt, dus niet in Heerenveen, maar misschien heeft iemand die MODs #1) hier in NL nog uitgevoerd?

Alle raad is welkom, voor een pro-active service beurt, van deze TEK 2215 skoop die An Sich prima werkt.

SUP3010 205825 .pdf

troubleshooting_tips_on_2200_ps.pdf