Ik heb een Tektronix 2215A met een defecte voeding. Q9070 vliegt er steeds uit. Bij nader onderzoek blijkt dat de preregelaar die de Q9070 aanstuurt niet functioneert oftewel er verschijnt geen signaal op de gate van deze Fet. Deze preregelaar krijgt voeding via de netspanning die wordt gelijkgericht en middels een 150K weerstand zou er zo'n 16 á 17V op de schakeling verschijnen. Doch de bewust Q928 wordt niet opengestuurd en daarmee ook Q930 niet zodat er geen voedingsspanning op U930 komt. Als ik een losse voeding aansluit tussen de nul van de voeding en het bewuste punt en ik regel hem in op ca 15V werkt het perfect en krijgt U930 zijn spanning. Wie o wie heeft ervaring met het repareren van Tektronix scopes en kan mij eventueel van de nodige info voorzien. Alvast bedankt en ik hoor graag van iemand waar ik het moet gaan zoeken. 
Leuk dat je alle verdachte componenten opnoemt, maar ik denk niet dat de andere 100 (hardcore) users van CO het service manual voor hun neus hebben liggen.
Misschien handig het schema van dit voedingsdeel eens online te zetten. Kunnen we ook mee kijken en denken.
rbeckers
Overleden

Meet o.a. de zener VR925 en Q928 door.
Pagina 3-17 van het sevice manual
[Bericht gewijzigd door rbeckers op (18%)]
Bedankt voor het plaatsen van het voedingsgedeelte. Zelf heb ik inderdaad het servicemanual in PDF-formaat. De bewuste onderdelen die je noemt heb ik reeds vervangen doch helaas zonder resultaat. Als ik een externe voeding pak en deze aansluit op de nul bij de gelijkrichtdiodes CR901 t/m CR904 en de plus op het punt tussen C926 en R926 en zet deze op zo'n 16 á 17V dan werkt het gewoon en wordt U930 van de benodigde voedingsspanning voorzien. Mijn idee is dat het ergens in de return dus de nul van de voeding zou moeten zitten. Mijn vraag is hoe krijgt dit preregelaar-circuit zijn nul aangeboden want dat begrijp ik niet helemaal. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (23%)]
rbeckers
Overleden
Je hebt het over C926 en R926. Moet dat niet C925 zijn?
Circuit rond Q928 zweeft in feite.
Controleer C925 ook en meet de stroom door/spanning over R926 en spanning op TP940.
Ja je hebt helemaal gelijk het moet inderdaad C925 zijn en deze heb ik direct vervangen door een low esr type. Aangezien ik Q9070 heb losgekoppeld verschijnt er geen spanning op TP940 aangezien deze fungeert als zwevende nul. De spanning over C925 is zo'n 16 á 17 Volt. De spanning over R926 is ongeveer 300 Volt wat neerkomt op 2mA wat er door R926 vloeit. Met een externe voeding heb ik ook de stroom gemeten wat neerkomt op hetzelfde dus zo'n 2mA wordt er opgenomen door het circuit rond C925. Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat er een elcootje van de zwevende nul naar de echte nul lek zou kunnen zijn waardoor de stroom als het ware weglekt. Daarbij denk ik even aan bijvoorbeeld C943 in het invertercircuit. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
rbeckers
Overleden
Fout moet zitten in circuit rond Q928-Q930-CR920-VR925.
Als je 15V aansluit werkt alles en loopt er een normale stroom. 15V is dan toch aangesloten op C925-R926 en de nul, dus bijv. - kant C906?
Thevel
Golden Member
Heb je R926 nagemeten?
Aangezien er een hoge spanning op staat, bestaat de kans dat hij hoogohmig geworden is.
Je ziet niets aan de weerstand in zo'n geval.
De spanning van de externe voeding sluit ik inderdaad aan zoals Beckers omschrijft op R926 en C906 en dan werkt het inderdaad. De weerstand R926 heb ik eigenlijk als eerste nagemeten en deze is exact 150K. Tevens heb ik de diodes van de gelijkrichtbrug CR901 t/m CR904 maar vervangen door 1N4007 omdat ik wat verschillende waarden over de diodes had gemeten waarschijnlijk te wijten aan tolerantie van deze diodes. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Ik ben inmiddels iets verder en heb nog een fout gevonden nl. het IC U930 blijkt niet in orde. Ik heb deze er uit gesoldeerd en op deze plek er een voetje in gesoldeerd. Ik had nog een tweetal van deze IC's liggen. Doch nu zie ik de voedingspanning enorm heen en weer springen. Ik dacht dat er waarschijnlijk een terugkoppeling vanuit het invertergedeelte plaats zou moeten vinden en daarom Q9070 weer aangesloten maar helaas deze ging weer defect. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (37%)]
rbeckers
Overleden
Meet de trafo's eens door. Vooral T906, met ohmmeter.
Beter is met een sinusgenerator en 2e scoop.
Fluctuaties zijn normaal zonder Q9070.
Hoe kan ik dit eigenlijk het beste meten want ik heb wel een functiegenerator en een andere scoop heb ik hier ook nog wel staan. Verder kan ik vertellen dat ik Q928 en Q930 heb vervangen door een BC547b en een BC557b. Q928 was van een speciaal type maar dacht dat een BC547b ook wel okay zou zijn. Verder zag ik dat de weerstand R909 op de gate van Q9070 ook de geest had gegeven. Kan ik zonder de zaak meteen aan de 230V te hangen middels scheidingstrafo ook de inverter testen. 
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (20%)]
rbeckers
Overleden
Een sinus van ong. 5-10% van de werkspanning en ong. de werkfrekwentie aanleggen. Op alle andere wikkelingen moet dan deze sinus ook staan.
Eventueel kun je een foto plaatsen van het scoopbeeld.
Transistoren heb ik niet opgezocht. Ik weet dus niet of een BC547B voldoet.
In de servicemanual is een onderdelenlijst. Transistoren opzoeken en bijbehorende specs bekijken.
@audiotube: Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys even door, heb het topic gehalveerd door verwijdering van alle overbodige quotes.
Ik heb inmiddels de trafo's doorgemeten en geen merkwaardige vervormde signalen gezien. Nu heb ik verder gewoon een nieuwe TL594CN besteld. Bij verder zoeken met de universeelmeter heb ik geconstateerd dat CR907 defect is.
Deze heeft een kortsluiting en heb even naar het originele
onderdeel gekeken en deze blijkt dus een zeer snelle diode te zijn met een recovery time van zo'n 30ns. Zelf heb ik deze diodes niet maar heb nog wel UF4007 diodes liggen met een veel hogere spanning en een iets hogere stroom maar met een recovery time van zo'n 60 á 75ns. Zou ik deze eventueel daarvoor kunnen gebruiken? 
rbeckers
Overleden
Waarschijnlijk wel. Bij dit soort schakelingen zit meestal wel wat reserve in het ontwerp. Verder is een recovery time van 60-75ns nog steeds erg snel.
Als je de specs van de trafo weet zou je dat kunnen simuleren of uitrekenen.
Ik ben inmiddels weer bezig geweest met de scope en heb de bewuste diode vervangen door een uf4007. Helaas bij het inschakelen is er weer een zekering plus een Fet gesneuveld.
Nu heb ik het volgende gedaan ik heb de TL594CN van de preregulator middels een externe voeding voorzien van voedingsspanning van ongeveer zo'n 15V en voor de veiligheid in de plusleiding van de voeding een diode opgenomen. Vervolgens heb ik de scope aangesloten op het net en ingeschakeld. En ziedaar de voeding werkt nu wel oftewel ik krijg ook weer licht in de pijp.
Aangezien ik het licht in de pijp heb gezien hahaha ben ik verder gaan onderzoeken waarom U930 geen behoorlijke voeding krijgt om zodoende Q908 aan te sturen zodat vervolgens Q9070 van een pulserend signaal wordt voorzien. Om dit te controleren heb ik Q9070 losgegooid want deze wordt toch middels een connector aangesloten. Als ik nu de netspanning inschakel staat de voedingsspanning op U930 constant te fluctueren en komt op de meter niet hoger dan zo'n 6 Volt. Ik had Q928 al eens vervangen door een BC547 omdat deze defect bleek. Verder had ik Q930 al eens vervangen door een BC557 omdat ik Q928 ook al had vervangen. De originele Q930 had ik ook nog en daar deze niet defect was heb ik deze maar weer teruggeplaatst doch nog steeds hetzelfde resultaat. Ik denk dat het probleem in Q928 zit want Tektronix gebruikt hier een speciaal type voor. Op een site voor vervangers worden er een tweetal types vermeld nl. MPS8099 en 2N3565.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
Is er iemand die mij kan vertellen of de preregulator van deze scoop zelfstandig 15V moet kunnen afgeven of klopt het dat deze spanning stijgt en vervolgens weer inzakt en dus steeds heen en weer gaat als Q9070 niet is aangesloten. Het lijkt erop dat als U930 een beetje stroom trekt de spanning weer inzakt. Maar om de spanning op het bewuste niveau te houden is daarvoor het overnamecircuit met daarin de trafo en CR920. Natuurlijk moet voor de werking van deze Q9070 weer worden aangesloten. 
Is C925 nog goed? Zo te zien wordt deze langzaam opgeladen. Zodra de spanning hoog genoeg is wordt de voeding gestart. Als C925 niet goed meer is, dan zit hier wellicht niet genoeg lading in om de voeding verder gestart te krijgen. Het flucturen van de voedingsspanning op U930 lijkt me niet goed.
Yep C925 heb ik zekerheidshalve maar vervangen door een nieuwe van het low esr type. Dus dat moet volgens mij goed zijn. Het enige wat ik nog kan bedenken is de zener VR925 van 6,2V. Ik had er nog wel eentje maar volgens mij lijkt me deze niet helemaal oke en heb dus nu toch maar wat nieuwe zeners gekocht om deze te kunnen vervangen. Ik kom er dus nog even op terug. 
Het probleem zit gewoon in de preregulator en deze heb ik geprobeerd te testen met een externe voeding aangesloten over C925. De zener heb ik vernieuwd door een 6,2V 0,5W en voor Q928 en 930 heb ik een BC547B en een BC557B gebruikt.
Als ik de spanning inschakel dan komt er op de collector van Q930 0,7V te staan totdat ik de basis van deze tor aanraak met mijn meetpen dan verschijnt er wel de gewenste 15V op de collector van Q930. Verder als ik de terugkoppelweerstand R930 aan één kant los maak dan veschijnt er wel vlot 15V op de collector van Q930. Eigenlijk zouden beide torren in de verzadiging moeten worden gestuurd. Ik heb van dit circuit alles getest en kan niets vinden. Wat doe ik fout. Wellicht is er iemand die mij kan helpen met dit probleem. 
Vervang die vijf weerstanden eens in dat circuit, met name de hoogohmige.
en voor Q928 en 930 heb ik een BC547B en een BC557B
Heb je de pinout nagemeten? Wil weleens verschillen per fabrikant, maar zal het waarschijnlijk niet zijn omdat hij het goed doet als je de basis triggert.
Misschien heeft de vervangende tor die je hebt gebruikt een kleinere versterkingsfactor oid?
Check ook of er slechte soldeerverbindingen zijn.
En? Lukt het?
ps mocht je hem weg doen (maar je moet hem wel aan de gang kunnen krijgen lijkt me) dan heb ik wel interesse in de voedingstrafo.
Hallo Juul,
Ja afgelopen weekend nog bezig geweest maar het is en blijft een hardnekkig probleem. Volgens mij had ik die weerstand van 120K ook al vervangen want volgens berekening zou de preregulator ongeveer moeten werken bij 15V. Alleen als ik die 15V aanbiedt wil hij nog steeds niet schakelen en staat er ongeveer 5,3V op de basis van Q928 wat te weinig is om deze open te sturen. Pas bij zo'n 22V reageert de preregulator en verschijnt er voeding op U930. Ik heb alle verbindingen gecheckt met de ohmmeter en dat lijkt goed. Het enige wat ik zou kunnen bedenken is dat Q928 toch van een speciaal type is. Mijn idee was om de preregulator eens op te bouwen op een experimenteerboard om te kijken of dit functioneert.
Je zult dan zien dat het zeker gaat werken. 
Ik zou in die buurt alle weerstanden vervangen, vooral de hoogohmige (en al helemaal als ze op een plek zitten waar ze warm worden). Voor die paar centjes zou ik niet de kans willen lopen dat ik zoek en het de weerstanden zijn.
En weet je zeker dat hij met 15V moet worden gevoed? En niet met bijv 22V, zodat het probleem ervoor ligt.
[Bericht gewijzigd door JuuL op (19%)]